Additionally, paste this code immediately after the opening tag: E-bike voor camper en tochten. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

E-bike voor camper en tochten.

Veel fietsplezier gewenst.
Moris schreef:
vr 23 mar, 2018 16:49
Vandaag na een lange proefrit in het juiste framemaat 51, eindelijk de knoop doorgehakt in mijn zoektocht naar de geschikt E-Bike. Het is dan toch de Merida E-Spresso Sport 511 (2018) geworden :)

De fiets heb ik bij een lokale FM aangekocht met een zeer goed reputatie in naservice en waar bovenop nog een fikse korting toegekend werd.
Morgenvroeg staat de fiets na een volledig nazicht voor me klaar om afgehaald te worden, eveneens wordt een Omnium fietsverzekering hiervoor afgesloten. :9~

Het enige dat ik aan deze complete fiets met zeer degelijke materialen nog laat wijzigen zijn de siliconen handvaten door Ergo zwart leder en de fietsbel, zodat de bel vanop het handvat zonder je hand te moeten verplaatsen goed en veilig bereikbaar is.

:arrow: Graag wil ik iedereen die zijn steentje heeft bijgedragen van harte bedanken :)

Afbeelding
Mooie fiets, veel rijplezier toegewenst.
Wat me wel opvalt is dat de achterdrager niet verbonden is met de zitbuis. Lijkt mij altijd steviger om dat wel te hebben. Hoe verhoudt zich dat met je initiele wens om : "Stevige achterdrager voor de boodschappen"
Ik ben ook benieuwd naar wat anderen daar van vinden.
Hans Keesom schreef:
za 24 mar, 2018 09:50
Mooie fiets, veel rijplezier toegewenst.
Wat me wel opvalt is dat de achterdrager niet verbonden is met de zitbuis. Lijkt mij altijd steviger om dat wel te hebben. Hoe verhoudt zich dat met je initiele wens om : "Stevige achterdrager voor de boodschappen"
Ik ben ook benieuwd naar wat anderen daar van vinden.
Met een scherp oog zeer goed opgemerkt van je :)

De stukken om de bagagedrager aan de nokken van het frame te bevestigen staan bij de FM in bestelling.
Op de foto kan je zien dat hiervoor speciaal nokken zijn voorzien.
Hans Keesom schreef:
za 24 mar, 2018 09:50
Wat me wel opvalt is dat de achterdrager niet verbonden is met de zitbuis. Lijkt mij altijd steviger om dat wel te hebben. Hoe verhoudt zich dat met je initiele wens om : "Stevige achterdrager voor de boodschappen"
Ik ben ook benieuwd naar wat anderen daar van vinden.
Achterdragers zijn normaal niet verbonden met de zitbuis, wel met de staande achtervorken. Ook in dit geval is er een directe verbinding, er loopt er een stalen plaat onder hetspatbord naar het zogeheten mannetje tussen de staande achtervorken.

Ik ben geen fan van deze constructie die helaas heel poulair is onder moderne fietsenmerken (staat clean). Ik ben niet zo bang voor een gebrek aan stijfheid (het is een forse stalen plaat), deze dragers gaan zoals de meeste andere dragers gewoon tot 25 kilo en dat is heel erg conservatief (iedereen die achterop heeft gezeten op een stadsfiets heeft op een drager gezeten die hooguit tot 25kg is gegarandeerd). Maar het heeft andere nadelen:

1. Als er speling op komt moet je achterwiel eruit om het aan te draaien.
2. Het beperkt de ruimte voor een dikkere band.

Door direct naar de staande vork te bevestigen verander je volgens mij niks aan deze issues, die stalenplaat borgt nu ook je spatbord, ik denk dus niet dat hij eruit kan. Maar dat is een aanname van mijn kant.

@Morris, Wij zijn zelf ben heel blij met de Cateye PB100 bel, deze kan namelijk onder de cockpit (bij gebrek aan een beter woord) worden bevestigd. Uiteraard zijn er ook andere bellen die je omgekeerd kan monteren.

https://www.bergfreunde.nl/cateye-pb-10 ... -fietsbel/
Achterdrager staat zo ook al als een huis, muurvast.
Ed kettingvet schreef:
za 24 mar, 2018 12:29
Maar het is toch mogelijk om een andere achterdrager te monteren?
Er zijn daar bevestigingspunten voor voorzien op de achtervork.

Edit:
Oeps, opmerking hierover van Moris niet gezien.
Dat kan, maar die plaat kan er vermoedelijk niet zomaar uit omdat daar het achterspatbord aan zit. Het mannetje heeft alleen een schroefgat van onderen.

Resultaat is dus een andere drager die wellicht iets meer aan kan (Tubus gaat tot 30kg) en dat is natuurlijk prima, maar een deel van de nadelen blijft. Het is de vraag of dit echt een verschil gaat geven, dit soort zwegende dragers zijn absoluut stevig (mits van een goed merk en Merida is in dit geval echt okay).

Maar nogmaals, niks mis met een andere drager als dat een geruster gevoel geeft, blijft een prima fiets 8)

Ik heb ook zo'n zwevende drager en heb niet van die nokjes op de staande buis (dat is wel nice van Merida, meer opties!) *zucht*.
Wat ik als zwak punt zie is de bevesiging van de beide spadborden ... zeer dunne zwakke ijzeren staafjes ... moeten niet veel hebben om te vervormen / plooien.
Mooie fiets, en vele gezonde kilometers toegewenst!

Gee
Moris schreef:
za 24 mar, 2018 11:17
Hans Keesom schreef:
za 24 mar, 2018 09:50
Mooie fiets, veel rijplezier toegewenst.
Wat me wel opvalt is dat de achterdrager niet verbonden is met de zitbuis. Lijkt mij altijd steviger om dat wel te hebben. Hoe verhoudt zich dat met je initiele wens om : "Stevige achterdrager voor de boodschappen"
Ik ben ook benieuwd naar wat anderen daar van vinden.
Met een scherp oog zeer goed opgemerkt van je :)

De stukken om de bagagedrager aan de nokken van het frame te bevestigen staan bij de FM in bestelling.
Op de foto kan je zien dat hiervoor speciaal nokken zijn voorzien.
Aha, dan wordt het toch die stevige achterdrager die je wilde.

Ik moest bij mijn eigen fiets ook even zoeken, daar zit dus een plaatje op het spatbord voor wat extra stevigheid.
Ik heb er een goedkope fietstas opzitten waar steeds vaker van alles mee wordt vervoerd. De auto blijft steeds vaker thuisstaan.
@Hans Keesom
@loknor
Ed kettingvet

Ivm de achterdrager en uit alle vertrouwen dat deze zeer stevig verankerd is, heb ik gisteren er even enkele dumbbels van totaal 30Kg op bevestigd. Het was wel even knoeien om dit in een doos er goed op bevestigd te krijgen. Maar tijdens een kleine heuvelachtige fietstocht gaf de bagagedrager geen krimp. Tevens kon ik de motor onder belasting nog eens rustig aan de tand voelen.

Het zadel zal ik op termijn wel moeten wijzigen naar iets wat ergonomischer zit voor mijn zitbeentjes, amai mijn achterwerk :o

Het is deze fietsbel geworden die vanaf het handvat goed bereikbaar is.
https://www.fietsenwinkel.nl/widek-fiet ... el-2-zwart

Een andere optie had eventueel deze kunnen zijn.
https://www.bakkerracingproducts.nl/med ... -zwart.jpg
Moris schreef:
zo 25 mar, 2018 11:08
Het zadel zal ik op termijn wel moeten wijzigen naar iets wat ergonomischer zit voor mijn zitbeentjes, amai mijn achterwerk :o
Het zadel op de Merida is idd. veel te plat en breed.

Heb jij al een idee over zadelkeuze?

Iemand dit zadel in gebruik ... wat zijn de indrukken?
https://www.hibike.nl/selle-italia-stor ... r_32814365
Ed kettingvet schreef:
zo 25 mar, 2018 12:48
Iemand dit zadel in gebruik ... wat zijn de indrukken?
https://www.hibike.nl/selle-italia-stor ... r_32814365
Lijkt me nogal smal voor een fiets met een relatief hoog stuur... maar goed zadels zijn erg persoonlijk natuurlijk.
Heb op mijn Merida Speeder dit zadel ... ook vrij smal maar zat meteen goed.
https://www.retrofietser.nl/a-28682074/ ... del-bruin/
Ed kettingvet schreef:
zo 25 mar, 2018 12:48
Moris schreef:
zo 25 mar, 2018 11:08
Het zadel zal ik op termijn wel moeten wijzigen naar iets wat ergonomischer zit voor mijn zitbeentjes, amai mijn achterwerk :o
Het zadel op de Merida is idd. veel te plat en breed.

Heb jij al een idee over zadelkeuze?

Iemand dit zadel in gebruik ... wat zijn de indrukken?
https://www.hibike.nl/selle-italia-stor ... r_32814365
Voor dat bedrag kan je toch net zo goed kiezen voor een Brooks b17 of c17 :?:
https://brooks-zadels.nl/brooks-c17-cambium-zadel.html
Moris schreef: Voor dat bedrag kan je toch net zo goed kiezen voor een Brooks b17 of c17 :?:
https://brooks-zadels.nl/brooks-c17-cambium-zadel.html
Waarom? Omdat die bekender is?
Is die dan per definitie beter denk je?
Ik hoor verhalen dat de brooks zadels ook niet meer zijn wat ze geweest zijn.
Moris schreef:
zo 25 mar, 2018 17:29
Ed kettingvet schreef:
zo 25 mar, 2018 12:48
Moris schreef:
zo 25 mar, 2018 11:08
Het zadel zal ik op termijn wel moeten wijzigen naar iets wat ergonomischer zit voor mijn zitbeentjes, amai mijn achterwerk :o
Het zadel op de Merida is idd. veel te plat en breed.

Heb jij al een idee over zadelkeuze?

Iemand dit zadel in gebruik ... wat zijn de indrukken?
https://www.hibike.nl/selle-italia-stor ... r_32814365
Voor dat bedrag kan je toch net zo goed kiezen voor een Brooks b17 of c17 :?:
https://brooks-zadels.nl/brooks-c17-cambium-zadel.html
Hmmm goed moment dat je het aansnijdt. Rij zeer tevreden op mijn fiets* maar merk dat als ik het door mij gemonteerde opzetstuur gebruik dat het voorste puntje van het zadel gevaarlijk dicht bij de achteruitgang komt en dat kan niet de bedoeling zijn.
Ik kan het wat korte zadel wel naar voren verplaatsen maar dan verlies ik wellicht de comfortabele zit in het stadsverkeer. Zijn deze brookszadels geschikt om te gebruiken bij verschillende posities, dus van rechtzittend en vooroverliggend? En dat ook bij langere tochten?


*viewtopic.php?f=59&t=31032
Ik zweer bij Specialized henge. Specialized is een van de weinige zadelmakers die echt onderzoek heeft gebruikt en worden op meerdere fora geroemd. Wel in de juiste breedte nemen!
Moris schreef:
wo 14 mar, 2018 20:03
Iemand die het merk Conway kent of er ervaring mee heeft?
Conway EMC 529
https://www.bikester.be/c...n-grijs-zwart-712423.html
Gisteren kunnen zien hoe mooi en goed Conway E-Bikes zijn afgewerkt ... Bosch CX motor, XT 11 Speed Derailleur, kabels mooi weggewerkt/nauwelijks zichtbaar.
Ze hebben nu pas de Conway E-Urban Tour uit, deze heeft 27 inch wielen, vaste vork.
https://www.conway-bikes.de/modell/conway-e-urban-tour/

Mijn interesse heeft deze alvast gewekt.
Zijn er voor of nadelen aan 27" wielen?
Ed kettingvet schreef:
do 26 apr, 2018 13:43
Zijn er voor of nadelen aan 27" wielen?
27": Veel minder banden voor beschikbaar.

Voor 27,5" (zoals op deze fiets) valt het wel mee. Maar vergeleken met 28" is de keuze een stuk schaarser als je niet voor echte MTB-banden wilt gaan.

Met de huidige banden (ik heb dezelfde op de WT) zou ik deze fiets toch niet "urban" willen noemen overigens. Heel geschikt voor onverhard.
Ik was een half inch vergeten.