Additionally, paste this code immediately after the opening tag: beste papieren kaart limburg en ardennen - Forum Wereldfietser

beste papieren kaart limburg en ardennen

beste fietsers,

wat vinden jullie de beste papieren kaart om fietstochten in limburg mee te plannen? En dezelfde vraag voor de ardennen. Fietstochten mix verhard en onverhard. Alvast bedankt, Hans
de Topografische dienst uit (vroeger) Delft en Emmen gaf vroeger een samengestelde kaart uit waar bijna heel Limburg een ook een strook er onder op stond. ik meen in schaal 1:50.000. heel geschikt om op te wandelen en op de fiets ook kleine wegen te vinden. kijk eens of die er nog is.
groet! hoogframe
Vroeger (ik kan ze nu niet meer zo snel op internet vinden) was er de ANWB/VVV Topografische Kaart 1:50.000 (op niet-scheurbaar papier). Die beviel erg goed bij het fietsen.

Zagen er uit als deze, maar worden idd niet meer geleverd :(: https://www.bol.com/nl/p/anwb-vvv-topog ... burg-noord

Misschien nog wel ergens 2e hands te vinden, zo lang geleden was het nu ook weer niet dat ze nog verkocht worden.
Na meer dan 100.000 km fietsen tussen Sittard, Malmedy, Genk, Monschau, Kerkrade en Luik:
De ANWB is inderdaad gestopt met de plastic kaarten, die waren erg goed. Ik heb er spijt van dat ik er gewoon niet meer van (dezelfde) gekocht heb want de kaart die ik heb begint uiteindelijk te verslijten. Andere kaarten zijn gewoon allemaal minder, waarschijnlijk omdat het allemaal ripoffs zijn van de topografische kaart.
Voor België zijn voor mij de topografische kaarten 1:50.000 ook de enige die voldoende waarheidsgehalte hebben. Dat waarheidgehalte mag je letterlijk nemen want op andere kaarten staan voor mij op detailniveau te veel dingen die er nooit geweest zijn, nooit gepland zijn en er nooit zullen komen. Op kaarten als openstreetmap staat mij om te beginnen veel te veel, maar ook vind ik de kleuren te slecht van elkaar te onderscheiden en onlogisch en is het onderscheid tussen paden, wegen, onverharde wegen, halfverharde wegen en dingen als gemeentegrenzen nauwelijks te zien.
Ik koop de Belgische topokaarten gewoon bij het NGI (ngi.be) of als ik ergens ga wandelen ik maak een printje van een screenshot van de website. Een groot beeldscherm en handigheid met phtoshop helpt dan wel.
Deze website start het snelst hier: http://www.ngi.be/topomapviewer/public?lang=nl&
Het is erg handig om te weten dat zodra bij inzoomen de kaart 1:50.000 zichtbaar of aangeklikt is je het vinkje voor BASISLAAG AUTOMATSICH VOLGENS ZOOMLEVEL het best wegklikt. Daar heb ik echt heel lang naar moeten zoeken. (Ik werk op een pc; hoe het op een smartphone of tablet uitziet weet ik niet)

Edit: online zie je bij NGI niet (overal) de meest recente versies. Dat is jammer, want de meest recente hebben een wegcategorie-indeling die fijn is om de geasfalteerde, halfverharde en nog mindere wegen uit elkaar te houden.
Edit2: de proviniale kaarten van het NGI moet je niet kopen want ook de meest recente versies zijn niet bijgewerkt. Ik heb er een paar liggen en die zou ik kunnen gebruiken om de open haard aan te maken, als ik er een had.

Nederlandse topokaarten zie je op: http://www.topotijdreis.nl/ De werking ligt voor de hand.
Helaas kun je daar het zoomlevel niet vastklikken wat bij mij betekent dat eigenlijk alleen de kaart 1:25.000 bruikbaar is.
Goede tip van dat vinkje! Dat scheelt wel heel veel qua leesbaarheid.

Mooie site. Zal ik in de toekomst wel veel gaan gebruiken (vnl. voor wandelen dan).
Leon schreef:
za 17 mar, 2018 10:25
Voor België zijn voor mij de topografische kaarten 1:50.000 ook de enige die voldoende waarheidsgehalte hebben. Dat waarheidgehalte mag je letterlijk nemen want op andere kaarten staan voor mij op detailniveau te veel dingen die er nooit geweest zijn, nooit gepland zijn en er nooit zullen komen. Op kaarten als openstreetmap staat mij om te beginnen veel te veel, maar ook vind ik de kleuren te slecht van elkaar te onderscheiden en onlogisch en is het onderscheid tussen paden, wegen, onverharde wegen, halfverharde wegen en dingen als gemeentegrenzen nauwelijks te zien.
Tijd om zelf een openstreetmap stylesheet te maken ;-)
Voor een begin/voorbeeld zie: https://openmaptiles.org/styles/

Wat betreft online kaarten vind ik zelf http://opencyclemap.org/ er best goed uit zien.
Je kan ook de fietsroutes op Google Maps en Streetview plannen en de routebeschrijving op Word tikken en uitprinten voor meenemen.
Martin E. van Doornik schreef:
do 22 mar, 2018 14:53
Je kan ook de fietsroutes op Google Maps en Streetview plannen en de routebeschrijving op Word tikken en uitprinten voor meenemen.
Ik zou als ik jou was me eens verdiepen in hoe knooppunten werken, want als je nog echt instructies uittiept ben je behoorlijk omslachtig bezig. Meestal volstaat een klein papiertje met daarin de nummers die je aandoet op volgorde (bv 15 > 17 > 28 > 19 > 15) PS dit is niet als een persoonlijke kritische aanval bedoelt, alleen welgemeend advies. Ik geef toe dat het niet altijd perfect is maar het werkt erg goed en makkelijk. Kijk anders eens op https://www.fietsnet.be/routeplanner/default.aspx of https://www.nederlandfietsland.nl/fietsrouteplanner voor Nederland
rockhopper schreef:
do 22 mar, 2018 18:22
Martin E. van Doornik schreef:
do 22 mar, 2018 14:53
Je kan ook de fietsroutes op Google Maps en Streetview plannen en de routebeschrijving op Word tikken en uitprinten voor meenemen.
Ik zou als ik jou was me eens verdiepen in hoe knooppunten werken, want als je nog echt instructies uittiept ben je behoorlijk omslachtig bezig. Meestal volstaat een klein papiertje met daarin de nummers die je aandoet op volgorde (bv 15 > 17 > 28 > 19 > 15) PS dit is niet als een persoonlijke kritische aanval bedoelt, alleen welgemeend advies. Ik geef toe dat het niet altijd perfect is maar het werkt erg goed en makkelijk. Kijk anders eens op https://www.fietsnet.be/routeplanner/default.aspx of https://www.nederlandfietsland.nl/fietsrouteplanner voor Nederland
Heb ik ook eraan gedacht, maar knooppunten vind je nog niet overal. Iedere keer dat ik voor een fietstocht ben vertrokken, heb ik vaak nooit aan knooppunten gedacht. Gewoon lekker ouderwets fietsen met een papieren landkaart. Die van provincie Zeeland heb ik een fietskaart uit 1958.... Zuid-Limburg uit 1970 enzovoorts.
Was ik een paar dagen geleden op mijn fiets door allerlei wijken van Almere. Zoveel opgebroken straten en werkzaamheden. Stoplichten voor fietsers, die minutenlang op rood bleven branden. Ik kwam slechts één bord met een knooppuntenkaart tegen.
Op de Metropolestraat (vlakbij station Almere Centrum) staat bij de hoek van de Landdrostdreef een rood-witte wegwijzer voor fietsers. Maar op de Landdrostdreef zelf nergens fietspaden te zien en zowel linksaf als rechtsaf een rond wit bord met zwarte fiets erop, omgeven door een rode rand. Dus terugfietsen en een andere oplossing zoeken.... Het is dat bord op de blauwe paal rechts: https://www.google.nl/maps/@52.3746627, ... 312!8i6656
Het fietspad aan de overkant (je ziet bij de groene bestelwagen een fietser aankomen) was ten tijde van mijn aanwezigheid afgesloten.
Van station Almere Centrum naar de nieuwbouwwijk Nobelhorst is 8 kilometer, maar ik deed er drie kwartier over! Echt fietsonvriendelijk.
Ik teken meestal mijn routes met behulp van de knooppunten, ze volgen toch wel redelijk de populairdere en mooiere stukken om te fietsen. Maar als je van die wegen afgaat (smalle bospaadjes, woonwijken, grotere steden stadscentra) dan zal je de borden minder tegenkomen. En het is altijd rechtdoor tot je weer een bordje tegenkomt, niet iedere kruising heeft dus een bord.

Als inspiratie kan ik de routes van route.nl wel adviseren, die hebben op hun site heel veel routes staan, ook in papieren vorm in grote jaarboeken. Er schijnt zelfs een app te zijn maar die heb ik nog niet geprobeerd. Het mooie is dat je van te voren ongeveer even kan zien waar en hoever de punten uit elkaar liggen.

Het probleem met papieren landkaarten is dat ze na verloop achterlopen (wegen veranderen nou eenmaal) je ze mee moet nemen en groter zijn dan een klein papiertje, en je hebt enige vaardigheid nodig dan wel orientatie vermogen om een kaart goed te gebruiken. Maar het is natuurlijk ook een prima manier, ik vind het zelf omslachtig, maar ieder zijn of haar favoriete manier natuurlijk.

Die grote fietsborden waar jij naar refereert, gebruik ik zelf zelden, ik ga er vaak de mist mee in om een één of andere manier. Ik geef dan mezelf maar de schuld, maar als ik jou hoor kan het ook best liggen aan de vriendelijke mensen die de borden plaatsen ;) Het komt er denk ik op neer of je gewoon losjes wilt fietsen (iets dat ik zelf altijd op de racefiets doe) of een min of meer vooraf bepaalde route (iets dat ik meestal op de toer/vakantiefiets doe) of een route die gewoon langs een paar punten gaat maar kan veranderd worden tijdens de tocht (niet iets dat ik zelf vaak doe, maar dan is denk ik een kaart dan wel navigatiekaart het handigst)
Met de knooppuntenroute weet je in ieder geval dat je door alle dorpen en langs alle café komt en dat dat je nooit lang rechtdoor hoeft. De mooiste routes maak ik tegenwoordig toch echt thuis op de computer: een stukje knooppuntenroute, een stukje over de doorgaande weg, af en toe een bospaadje. In de Ardennen zou ik niet meer zonder navigatie willen fietsen, zoveel mogelijkheden.
Het verbaast mij wel echter dat in dit hele topic vol discussies er met geen enkel woord over wegwijzers wordt gerept; waar ben je nou bang voor? Het zijn toch prima én belangrijke hulpmiddelen om de weg te vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:
vr 23 mar, 2018 11:50
Het verbaast mij wel echter dat in dit hele topic vol discussies er met geen enkel woord over wegwijzers wordt gerept. Het zijn toch prima hulpmiddelen om de weg te vinden.
Beste Martin,
Dit komt door het onderwerp en de gestelde vraag: een papieren kaart voor een mix van verhard en onverhard in Limburg en de Ardennen, om tochten mee te plannen.
Groet,
Leon

Waar je hier in de buurt bang voor kunt zijn is het vele autoverkeer waar je doorlopend mee geconfronteerd wordt als je de algemene wegwijzers volgt. Was jij het niet die ik vorig jaar nog afraadde om de N3 van Luik naar Aken te fietsen?
Leon schreef:
vr 23 mar, 2018 12:06
Was jij het niet die ik vorig jaar nog afraadde om de N3 van Luik naar Aken te fietsen?

Klopt, weet ik nog goed. Het was omgekeerd: van Aken (bij Moresnet op de N3 gekomen) naar Luik, hoor. Tja, dat ga ik niet meer doen: ik wou daar alleen oude herinneringen van mijn vroegere fietstochten op de N3 (tussen 1970 en 1995) ophalen. Foto's gemaakt, ik heb ze! Dat het daar nu gevaarlijk is, kon ik vijf minuten eerder niet weten.
Dat is nou eenmaal het buitenland met veel minder fietspaden dan bij ons. Een ander land met prima fietsvoorzieningen is Denemarken bijvoorbeeld.

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:
vr 23 mar, 2018 12:21
Tja, dat ga ik niet meer doen: ik wou daar alleen oude herinneringen van mijn vroegere fietstochten op de N3 (tussen 1970 en 1995) ophalen. Foto's gemaakt, ik heb ze! Dat het daar nu gevaarlijk is, kon ik vijf minuten eerder niet weten.
Door het toegenomen autogebruik kun je er maar beter vanuit gaan dat alle doorgaande wegen vandaag de dag veel drukker zijn dan vroeger. Ook als er een fietspad langsloopt, is het daar geen feest om te fietsen.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 23 mar, 2018 11:50
Het verbaast mij wel echter dat in dit hele topic vol discussies er met geen enkel woord over wegwijzers wordt gerept; waar ben je nou bang voor? Het zijn toch prima én belangrijke hulpmiddelen om de weg te vinden.
Bedankt voor het delen van de foto's, leuk!
Ik heb het toch al even over wegwijzers gehad in dit topic (en dat het daar bij mij meestal mis gaat)
Borden zijn prima, maar je moet enigszins weten hoe de steden/dorpen onderliggen liggen ten opzichte van elkaar, stedennamen lijken soms erg op elkaar of zijn ronduit onleesbaar (dit verschilt van plek tot plek) en je moet uiteindelijk hopen dat er niet een grapjas mee aan de slag is geweest (uitzonderingssituatie, toegegeven) Tot slot is het de vraag of de borden bedoelt zijn voor alleen automobilisten en je langs gevaarlijke wegen leiden, of dat het een mix is van fiets/auto, of dat het eigenlijk strikt voor voetgangers is.

Met name het punt dat als ik van bv Eindhoven naar pak 'm beet Arnhem wil fietsen is het leuk dat er borden zijn, maar zonder degelijke voorbereiding red ik dat niet met borden alleen. Het is nog erger als je in kleine onbekende dorpjes bent en je wilt of een rondje of verder naar een ander onbekend dorpje pak 'm beet 70km verderop. Ik ga het echt niet redden om van Lutjebroek naar Easterlitten te fietsen als ik daar nog nooit geweest ben, ook niet -met bordern-

Zo ook in het centrum van een grote stad, in het centrum van Madrid bijvoorbeeld ga ik niet de weg vinden met alleen bordjes, daar heb ik in ieder geval of een kaart of een navi bij nodig (liefst allebei).

Enfin, ik heb m'n punt wel gemaakt, terug naar de mooie kaarten voor Limburg en de Ardennen.
Smulders Kompas kaarten.Gouwe ouwe!
Geplastificeerd en wie weet zit die voor jou er ook bij!
rockhopper schreef:
vr 23 mar, 2018 01:03
routes.... knooppunten.....Er schijnt zelfs een app te zijn....
“Fietsknoop”, leuke app, gaat goed op een tablet, dus ook handig voor onderweg.
Is gratis (met advertenties). En voor nog geen 2 knaken (per jaar!) advertentie vrij.

Groet,
Tom
javb2812 schreef:
za 17 mar, 2018 00:57

wat vinden jullie de beste papieren kaart om fietstochten in limburg mee te plannen? En dezelfde vraag voor de ardennen. Fietstochten mix verhard en onverhard. Alvast bedankt, Hans
De Antwerpse reisboekhandel Alta Via ( https://www.altaviatravelbooks.be/) heeft onlangs alle lange fietswegen doorheen België gebundeld in een kersverse eigen uitgave. Ze hebben zelf de routes gefietst en vervolgens in kaart gebracht. Zeker de moeite van het bekijken waard: https://www.facebook.com/altaviatravelb ... =3&theater
Na even googelen heb ik - ik neem aan dat het klopt - een detail gevonden van deze kaarten in de omgeving van Malmédy, die ik best goed ken.
Het is dit: https://www.dezwerver.nl/media/products ... 3_0009.jpg

De grote fietsroutes die er op staan kloppen wel. Van de achtergrond kan ik helaas toch niet anders zeggen dat de waarde ervan erg beperkt is. Niet omdat de grote lijnen niet kloppen maar omdat juist een aantal fijne afsfaltweggetjes die ik daar ken er niet op staan of althans als onverharde boswegen zijn aangegeven (die daar vaak alleen met stevige halfhoge waterdichte wandelschoenen beloopbaar zijn). Wat het een stuk erger maakt is dat de knooppuntenroutes die er daar zijn niet op staan en wat het probleem verder illustreert is dat ook een aantal van de asfaltwegen waar de knooppuntenroutes op staan als boswegen zijn aangegeven.

Dus als dit echt een detail van deze kaart is dan vindt ik het niet best. Voor alleen een overzicht van de grote routes vind ik de prijs van 140 euro voor heel België onzinnig.