Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten. - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

205 berichten
Wim schreef:
vr 16 mar, 2018 21:54
Normaal is een trapashoogte venrond de 27 cm bij cranks van 170mm. Als je zo klein bent horen de cranks echt niet langer dan 160 mm te zijn en kan de trapas dus nog lager naar 25 tot 26 cm.
Het probleem begint echter bij de wielmaat. 26 inch zou veel geschikter zijn. Met 160 mm cranks en een veel lagere trapas.

Ik denk dat het probleem gewoonweg ook wel kan worden gezocht in de geometrie van e-bikes.
Een voorbeeld: Mijn Merida Speeder maat 50 met wielmaat 28 inch past wel perfect.
bdr schreef:
vr 16 mar, 2018 22:05
Ed kettingvet schreef:
vr 16 mar, 2018 21:23
Volgende keuze / idee was een Riese&Müller (charger), vind ik een erg mooie fiets ... maar die prijzen ... en dat gewicht.
Ook die R+M is in de kleinste maat te groot voor jou, met 80,5cm kruishoogte (== standover height) zou hij voor mij ook te groot zijn, en 58cm bovenbuislengte (horizontaal) is voor mij ook te lang.
Ik heb hier zitten meten, als referentie mijn niet gemotoriseerde Merida Speeder, past mij haast perfect.
Het gekke is dat bij meting één en ander te groot/hoog/lang voor mij blijkt te zijn bij de R&M
Echter heb ik op een Riese & Müller charger maat 48 gereden, en die had in vergelijking met de Merida E spresso toch meer geschikte maten voor mij.
Ed kettingvet schreef:
vr 16 mar, 2018 22:07
Mijn Merida Speeder maat 50 met wielmaat 28 inch past wel perfect.
Welkom in de warrige wereld van framematen. De maat die de fabrikant op een frame plakt is redelijk arbitrair, ik kijk altijd naar de frame geometrie tabellen.

Jouw Merida Speeder maat 50 heeft bovenbuis lengte 53cm en kruishoogte 77cm, een pak minder dan de e-bike dus. Hij heeft vooral over alle maten heen een kleine reach (+/- 37cm).
bdr schreef:
vr 16 mar, 2018 22:17
Jouw Merida Speeder maat 50 heeft bovenbuis lengte 53cm en kruishoogte 77cm, een pak minder dan de e-bike dus. Hij heeft vooral over alle maten heen een kleine reach (+/- 37cm).
Klopt helemaal, vooral die kleine reach zorgt ervoor dat ik de fiets lekker onder me heb zitten.
De ontwerper van een klein frame met grote wielen heeft een aantal mogelijkheden, maar geen van deze opties is erg aantrekkelijk:
1 hogere trapas
2 overlap tussen tenen en voorspatbord
3 te lange bovenbuis
4 te steile zitbuis.
Meestal wordt er dan voor een combinatie van al deze ellende gekozen om de fiets niet compleet onberijdbaar te maken.
Wie vaak wat kleinere ouderen op een Ebike ziet zitten moet constateren dat die fietsen in veel gevallen gewoon te groot zijn. Met een damesframe is een hoge trapas nog wel te overkomen, maar vervolgens moet dan ook de verstelbare stuurpen helemaal omhoog gedraaid worden, waardoor de stuurbalans totaal verdwenen is (met mogelijk erg gevaarlijke gevolgen). Ik hou vaak mijn hart vast als ik ze zo zie rijden.
Ik begrijp werkelijk niet waarom fabrikanten van E bikes de kleinere maten niet leveren met kleinere wielen (ik althans ken ze niet, maar mijn kennis van deze markt is beperkt). In jouw geval zou ik anders eens informeren of Vittorio niet een Ebike voor je kan maken met 26 inch wielen. Dan weet je zeker dat het past.
Vittorio zou inderdaad voor de oplossing kunnen zorgen, maar voor mij moeilijk bereikbaar, ik woon in Belgisch Limburg.

Deze kwam ik ook nog tegen:
https://www.winora.com/en/GB/ebikes/452 ... 3#geometry

Wel wat verkopers te vinden in de buurt maar zijn niet echt bezig met het merk.
De Yamaha motor word als zeer goed / betrouwbaar beschreven, echter kan mijn fietsenmaker (die tevens een familielid is) deze niet afstellen.
Zou wel makkelijk voor me zijn, hij woont op 10 km van mijn adres, kan indien nodig fiets komen ophalen voor nazicht/reparatie. Ik ben namelijk zelf "autoloos".
Hij is reeds een aantal jaren FM maar probeert nog maar heel recent een eigen zaak uit de grond te stampen, kan wel een steuntje verdragen.
Hij vind het niet erg dat ik een fiets elders koop, heeft zelf nog maar een beperkt assortiment, maar ik zou het wel makkelijk vinden dat hij mijn fietsen kan blijven onderhouden.
Die Yakun heeft wel wat kleinere wielen, maar de virtuele bovenbuis is erg lang.
Als je geen last hebt van een al te mannelijk ego, en de Merida verder beviel, zou de dames versie een overweging kunnen zijn. Zelfde prijs, zelfde specs.
En als iemand toch iets mompelt van: 'een vent op een dames fiets', antwoord je dat het een sportief supersloping frame is :D
Is het geen optie om een normale kleine fiets om te bouwen met een "losse" motor? Er zijn tegenwoordig veel aanbieders hiervan.
Fedor schreef:
za 17 mar, 2018 13:59
Is het geen optie om een normale kleine fiets om te bouwen met een "losse" motor? Er zijn tegenwoordig veel aanbieders hiervan.
Dat is het volgende waarover de FM en ik het zullen gaan hebben.
Nadeel hiervan is dat de prijs alleen maar omhoog zal gaan.
Achterwiel ondersteuning van Swissdrive zou een goede keuze kunnen zijn.
Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom jij een M (51) hebt gekocht en teruggegeven, want als ik de geometrietabel van Merida bekijk wordt die fiets ook gemaakt in maat S (46), of is die tabel verkeerd? Met jouw lengte moet je zowieso altijd een Small nemen.
bdr schreef:
za 17 mar, 2018 14:30
Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom jij een M (51) hebt gekocht en teruggegeven, want als ik de geometrietabel van Merida bekijk wordt die fiets ook gemaakt in maat S (46), of is die tabel verkeerd? Met jouw lengte moet je zowieso altijd een Small nemen.
Zal het eens proberen uit te leggen hoe het allemaal is kunnen komen tot de "verkeerde" keuze ...
Er was afgesproken om de fiets uitvoerig te testen, echter lukte dat niet echt op afgesproken moment.
Dan afgesproken om de fiets bij droog weer op te halen bij FM en zo'n 15 km testrijden tot bij mij thuis.
Omdat ik dacht dat het allemaal wel in orde zou zijn fiets ook meteen betaald, we zijn uiteindelijk geen vreemden voor elkaar en dus kwestie van vertrouwen.
Pas bij thuiskomst, toen een buurman mij aansprak over de fiets stapte ik niet volledig van de fiets maar met beide voeten op de grond met daartussen het frame, toen pas ontdekte ik het onaangenaam probleem.
Het gaat maar over een paar centimeter, maar die paar centimeter zitten wel erg in de weg.
Omdat de fietsenmaker zijn zaak pas heeft opgestart vond ik het niet fijn / aangenaam om hem hiermee direkt te belasten.
Uiteindelijk heeft hij contact met me genomen, hij wou natuurlijk niet dat ik ontevreden met een fiets zou moeten rijden en heeft toen direkt zelf voorgesteld om de fiets direkt terug te nemen.
Maar ik heb het hiermee nog steeds moeilijk, uiteindelijk is de jongeman nog maar pas bezig met zijn zaak en moet het net een familielid zijn, ik dus, die niet tevreden is. (Vooral ik tref hier schuld ... had maar niet zo kortzichtig moeten zijn om alleen aandacht te hebben op mijn houding op de fiets).

Wat betreft Merida maat 46 , hier moet je kijken om de modellen te zien die in België leverbaar zijn.
https://www.merida.nl/e-bike/e-bike/e-s ... ciet/2018/

Ghost en Canondale kunnen misschien ook nog wel iets voor mij betekenen.
https://www.ghost-bikes.com/en/e-bikes/ ... ng-b68-al/
http://www.cannondale.com/nl-NL/Europe/ ... =undefined
Ik zou echt gaan zoeken naar een fiets met kleinere wielen - maar nu hou ik daar verder over op. Misschien kan Vlerick in De Pinte iets voor je betekenen.
Ed kettingvet schreef:
za 17 mar, 2018 15:05
Ghost en Canondale kunnen misschien ook nog wel iets voor mij betekenen.
https://www.ghost-bikes.com/en/e-bikes/ ... ng-b68-al/
http://www.cannondale.com/nl-NL/Europe/ ... =undefined
Zaken doen met familie is niet aan te raden omdat koper noch verkoper zich hierbij goed voelen, maar het is wel proper opgelost zo.

Die ghost lijkt me te lang (58cm top tube) en de wielen zijn te groot (28 inch met 50mm band).
Cannondale is te hoog voor jou (standover height == 80cm). Cannondale heeft ook wel de neiging om eigenaardige merkgebonden technieken te gebruiken.

Al eens bij Trek gekeken? Ik vind Trek wel sterk in kleine maten.

Moet het per sé een electrische fiets zijn? Je kan ook gewoon genieten van zelf te fietsen op vakantie...

@Wim: je kan alleen kiezen tussen wat de markt verschaft. De twee fietsen die Ed gevonden had, de Merida en de R+M hadden al 27,5 inch wielen.
Ach, er is wel altijd iets wat tegenzit ... te groot / te lang / onnodige spullen die ik niet op de fiets hoef / prijs enz ...
Trek vind ik erg mooie fietsen hebben maar blijkbaar vooral veel speed bikes.

Het antwoord op de vraag "Moet het per sé een electrische fiets zijn?" kan je in mijn 2de post terugvinden.
Ed kettingvet schreef:
za 17 mar, 2018 15:05
...toen pas ontdekte ik het onaangenaam probleem.
Het gaat maar over een paar centimeter, maar die paar centimeter zitten wel erg in de weg....
Hmmmm ik zie nog een andere mogelijkheid... maar die kan ook best wel pijnlijk worden :P :wink:
Heb al afspraak gemaakt met dierenarts.
bdr schreef:
za 17 mar, 2018 21:25
Die ghost lijkt me te lang (58cm top tube) en de wielen zijn te groot (28 inch met 50mm band).
Misschien is dit op te vangen met korte stuurpen i.c.m. stuur met terugloop.
Verder denk ik dat de totale hoogte van de Ghost toch wat minder is dan bij de Merida ... maar dat is iets wat men pas weet wanneer men de fiets onder zich heeft.

https://www.ghost-bikes.com/e-bikes/lan ... ng-b68-al/ (Doorscrollen voor geometrie).
https://www.merida.nl/e-bike/e-bike/e-s ... ciet/2018/ (Doorscrollen voor geometrie.)
Een korte stuurpen met een stuur dat wat teruggebogen is geeft een heel andere stuurgeometrie. Volgens mij moet je dat niet willen.
Ed kettingvet schreef:
zo 18 mar, 2018 12:32
bdr schreef:
za 17 mar, 2018 21:25
Die ghost lijkt me te lang (58cm top tube) en de wielen zijn te groot (28 inch met 50mm band).
Misschien is dit op te vangen met korte stuurpen i.c.m. stuur met terugloop.
Ik had gehoopt dat je na - op twee weken na - een jaar zoeken de maat van de fiets inmiddels een hogere prioriteit had gegeven.