Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten. - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

205 berichten
Ed kettingvet schreef:
za 10 mar, 2018 12:46

Vanmorgen wat gaan rijden met de Merida en gekocht.
Bedankt allemaal voor jullie advies.
WAT? Waardeloze keuze, hoe kan je zo dom zijn :twisted:









Ok, serieuze opmerking: Lijkt me een prima beslissing: pics en rijervaringen graag! :wink:
Foto's en verhaaltje volgen nog wel.
Volgende week is hij klaar, er is trouwens geen haast bij ... komende dagen toch druilerig nat weer.
Ed kettingvet schreef:
vr 09 mar, 2018 11:41

Ik heb aan bepaalde onderdelen bewust minder aandacht geschonken.
B.v.b. de verende vork ... ik denk deze of per direct of nadien eraf te zwieren en een vast exemplaar te monteren.
Waarom meteen ... wel, fietsenmaker neemt deze dan over.
Ik heb een R&M dealer bij mij in de buurt ("de grootste van NL") de vraag gesteld of zij de verende voorvork kunnen/willen vervangen door een vaste. Aangezien deze vraag nieuw voor hen was, gaan ze dit voor mij uitzoeken.
Jij zegt dat jouw FM die vork kan vervangen. Gold dat ook voor de R&M fiets? En zo ja, weet jij welke vaste vork zij dan zouden gebruiken?

Gee
@Gee
Heb je mijn PB niet ontvangen?
Over het hoofd gezien. Dank je!

Gee
Graag gedaan.
Succes.
Ik loop tegen volgend probleem aan:
Ik zit nagenoeg perfect op de Merida e spresso sport 511 framemaat 51 die ik zopas in bezit heb.
Echter, wanneer ik tot stilstand kom en beide benen langs de fiets zet kom ik maar nauwelijks met mijn tippen aan de grond, dit ervaar ik als erg ongemakkelijk / onhandig.
Tijdens de korte testrit hebben zowel fietsmaker, ik alsook een aantal andere ervaren fietsers daar geen aandacht aan geschonken, dom, maar het is zo.
Ik weet nu niet goed wat ik hiermee moet ...
Blijf je op het zadel zitten, of is het een probleem qua standover height?
Er zijn twee redenen waarom je niet met je voeten bij de grond zou kunnen komen. 1 de fiets heeft een relatief hoge trapas - dat kun je meten. Voor een fiets die bij uitstek gebruikt zal worden door oudere berijders zou dit geen goed ontwerp zijn. Dit probleem komt relatief veel voor bij de kleinere maten fietsen met 28 inch wielen. De makkelijkste manier om een klein frame te maken voor 28 inch wielen is immers de trapas omhoog te brengen. 2 het zadel staat hoog ten opzichte van de trapas.
Overigens is het vrij normaal dat je slechts met de punten van je schoenen bij de grond kunt komen.
Voor de duidelijkheid: wat ik bedoel is dat wanneer ik van het zadel afkom en beide benen zich links en rechts van het frame bevinden mijn kruis tegen de bovenbuis frame drukt terwijl ik dan al op de tippen van mijn tenen sta.
Tja, dat is volgens mij toch echt niet de bedoeling, en zelfs riskant.
Ik zou direct terug gaan naar je FM om dit aan te kaarten.

Deze mismatch zou je niet verwachten indien de FM een goede meting verricht en jij een uitgebreide testrit maakt.

Veel succes!

Gee
Wim schreef: Er zijn twee redenen waarom je niet met je voeten bij de grond zou kunnen komen. 1 de fiets heeft een relatief hoge trapas - dat kun je meten. Voor een fiets die bij uitstek gebruikt zal worden door oudere berijders zou dit geen goed ontwerp zijn. Dit probleem komt relatief veel voor bij de kleinere maten fietsen met 28 inch wielen. De makkelijkste manier om een klein frame te maken voor 28 inch wielen is immers de trapas omhoog te brengen. 2 het zadel staat hoog ten opzichte van de trapas.
Overigens is het vrij normaal dat je slechts met de punten van je schoenen bij de grond kunt komen.
De trapas zit op zo'n 30 cm v/d grond.
Vrij normaal is dat je slechts met de tippen van de schoen bij de grond komt wanneer men zich nog op het zadel bevind, maar dat is niet wat ik bedoel.
Fiets word terug ingeleverd bij fietsenmaker.
Ed kettingvet schreef:
vr 16 mar, 2018 19:02
Fiets word terug ingeleverd bij fietsenmaker.
Ja, want die is 5 maten te groot :lol:
gios schreef:
vr 16 mar, 2018 20:01
Ed kettingvet schreef:
vr 16 mar, 2018 19:02
Fiets word terug ingeleverd bij fietsenmaker.
Ja, want die is 5 maten te groot :lol:
Een visser op het wereldfietser forum.
Goed geregeld :!:
Ed kettingvet schreef:
vr 14 apr, 2017 10:41
Ik ben een klein persoon, 1,64m.
...
Vooral de lengte blijkt in mijn geval erg belangrijk.
Ed kettingvet schreef:
vr 16 mar, 2018 19:02
Fiets word terug ingeleverd bij fietsenmaker.
Als kleine fietser (1m67) voel ik met je mee, standover height is bij mij ook altijd een probleem. Verder heb ik het gevoel dat het in de e-bike markt nog moeilijker ligt dan in de reguliere markt om rekening te houden met kleine mensen, die batterijen moeten ook nog in het frame geraken.
Ik merk op dat veel merken beginnen bij framemaat 51, bij Koga zag ik zelfs modellen die vanaf 54 beginnen.
Ik ben reeds een hele tijd bezig met de zoektocht, had gehoopt dat de Merida deze zou stoppen, jammer.
Volgende keuze / idee was een Riese&Müller (charger), vind ik een erg mooie fiets ... maar die prijzen ... en dat gewicht.
Ben het zoeken eerlijk gezegd momenteel wat beu .
Normaal is een trapashoogte venrond de 27 cm bij cranks van 170mm. Als je zo klein bent horen de cranks echt niet langer dan 160 mm te zijn en kan de trapas dus nog lager naar 25 tot 26 cm.
Het probleem begint echter bij de wielmaat. 26 inch zou veel geschikter zijn. Met 160 mm cranks en een veel lagere trapas.
Ed kettingvet schreef:
vr 16 mar, 2018 21:23
Volgende keuze / idee was een Riese&Müller (charger), vind ik een erg mooie fiets ... maar die prijzen ... en dat gewicht.
Ook die R+M is in de kleinste maat te groot voor jou, met 80,5cm kruishoogte (== standover height) zou hij voor mij ook te groot zijn, en 58cm bovenbuislengte (horizontaal) is voor mij ook te lang.