door
Adieu » do 15 mar, 2018 11:02
rockhopper schreef: ↑wo 14 mar, 2018 20:44
Ongehinderd door ervaring met Mio vermoed ik dat jouw idee van een hoofdweg en die van Mio niet hetzelfde is.
Bij de meeste "fiets" navigatie-toestellen is het kaartmateriaal zo ingesteld dat de "leuke" wegen (toeristische rustige wegen) als hoofdweg zijn aangegeven. Bijvoorbeeld LF-2, als je deze dus vermijd, dan kom je dus niet op de leuke wegen wat je eigenlijk wilt. Dus het is juist wel de bedoeling dat je deze volgt.
Mocht ik het helemaal mis hebben en je dat via het volgen van "hoofdwegen" op de A2 uitkomt, dan geef ik je het advies om die dan toch maar te vermijden.
Dit zou best wel eens kunnen. Ik zou nog even nakijken hoe mijn Mio Cyclo 200 staat ingesteld en dat is als volgt:
Type: stadsfiets
Hoofdwegen: Toestaan
Fietsroutes: Toestaan
Knooppuntnetw.: Toestaan
Onverharde wegen: Toestaan
Kasseien (aleen OSM): Toestaan
Veerboot: Toestaan
Ik meen me te herinneren dat ik in het begin "Hoofdwegen: Vermijden" had ingesteld en wij ons verbaasden dat wij juist over lange saaie rechte wegen (fietspaden) werden gestuurd, met name in Duitsland (Münsterland/Emsland). Omdat ik dat gebied qua fietsroutes niet zo goed ken, kan het zijn dat daar alleen maar lange saaie rechte wegen (fietspaden) zijn.
Onderweg (in Nederland) heb ik mijn instellingen aangepast zoals ze nu zijn. Sindsdien komen we over mooie autoluwe wegen en paadjes, ook in onze eigen omgeving, waar we op paadjes terecht komen waar we van het bestaan niet wisten.
Maar hang me er niet aan op, zoals gezegd ben ik niet iemand van de gebruiksaanwijzingen e.d., dus kan het ook op goed geluk zijn. Verder gebruik ik de Mio Cyclo 200 om fietsroutes op te downloaden (Reitsma route, Kyll Radweg, etc.) en dat gaat prima.