Additionally, paste this code immediately after the opening tag: E-bike voor camper en tochten. - Forum Wereldfietser

E-bike voor camper en tochten.

Ik ben me als nieuw lid momenteel aan het oriënteren op een nieuwe e-bike voor het dagelijks woonwerkverkeer. Maar ook voor de recreatieve tochten wanneer we op trektocht zijn met de camper.

Nu gebruik ik af en toe de Batavus Dinsdag E-Go (model 2017) met Nexus-8 naaf van mijn vrouw en heb met de motor van Yamaha al zeer goede en fijne ervaringen. Hoog tijd om mijn oude Gazelle Medion Trekking aan de kant te zetten.

Om mijn horizon te verbreden heb ik buiten de Yamaha motor ook eens de Bosch Boch Performance CX getest en de laatste beviel me ook, al reageert de Yamaha wel wat agressiever, sportiever en directer.

In de prijsklasse van +/- €2500 en in dezelfde lijn dekend van Batavus (zelfde accu) lijkt me de Zonar E-go een eerste logische keuze. Aangezien ik van de fiets meer gebruik maak dan mijn vrouw, wil ik de lat wat hoger leggen en zoek hierbij naar een mooi alternatief.

Belangrijkste eisen zijn:
Een goede stevige en lichte fiets frame 53 (ivm camper)
Accu minimaal 400Wh met een grote voorkeur voor 500Wh
Accu op de onderbuis
Stevige en vlot reagerende motor
Deftige derailleur met deftige Shifters
Hydraulische schijfremmen
Vaste vork of indien een verende vork aanwezig van een deftig en niet te zwaar type
Regelbare stuur, zodat ik ivm mijn nek niet al te plat lig.
Deftig stuur met ergonomische handvaten
Stevige achterdrager voor de boodschappen

Om de aftrap te geven, heb ik de onderstaande fietsen geselecteerd.

Batavus Zonar E-go (20.1kg excl. accu) +/- €2500 >>>> reeds getest
+ Yamaha PW80, hydraulische (schijf)rem, vaste vork, met sleutel licht verstelbare stuurpen, derailleur 10 speed
- De specificaties zijn zeer vaag, geen fijn stuur en handvaten, standaard accu 400Wh, afwerking / assemblage niet top.

Cube Kathmandu Hybrid Pro 500 (21kg excl. accu) ) +/- €2500 >>>> niet getest
+ Bosch Performance CX 75Nm, Accu 500Wh, Bosch Intuvia LCD, hydraulische (schijf)remmen, verende vork, derailleur Shimano Deore 10 speed
- geen regelbare stuurpen (type A).

Merida E-Spresso Sport 511 -> +/- €3.199 duur >>>> niet getest
+ Bosch Performance Line CX 75Nm, accu 500Wh, Bosch Intuvia LCD, hydraulische (schijf)remmen, Shimano XT 11, Suntour verende voorvork, regelbare stuurpen (type A)?
- Geen frame 53,

Riese & Muller Charger touring -> +/- €3.300 duur >>>> niet getest
+ Bosch Performance Line CX 75Nm, Bosch Intuvia LCD, hydraulische (schijf)remmen, met de hand verstelbare stuurpen, Shimano XT 10, Suntour verende voorvork
- Geen regelbare stuurpen (type A), smalle bagagedrager, accu 400Wh


Graag had ik beroep willen doen op jullie mening en eventueel andere aan te raden e-bikes.
Stuurpen van mijn Merida E-Spresso Sport 511 is regelbaar.
Die smalle /lichte bagagedrager heeft wel 26 kg draaggewicht.
Een goede stevige en lichte fiets frame 53 (ivm camper)
Deze snap ik niet. Je neemt een (te) kleine fiets omdat deze in de camper moet passen?
@Ed kettingvet
Bedankt voor de toelichting, ik pas het even aan.
Op de website zie ik precies toch dat het om een stuurpen type A gaat, toch?
https://www.merida-bikes.com/en_int/bik ... -6634.html

@Fedor
53 is de ideale maat die ik volgens mijn gemeten lengte nodig heb.
Moris schreef:
di 13 mar, 2018 21:06
@Fedor
53 is de ideale maat die ik volgens mijn gemeten lengte nodig heb.
Dan is het OK :D Ik was ff op het verkeerde been gezet.
Moris schreef: @Ed kettingvet
Bedankt voor de toelichting, ik pas het even aan.
Op de website zie ik precies toch dat het om een stuurpen type A gaat, toch?
https://www.merida-bikes.com/en_int/bik ... -6634.html
Dat zal een vorig model zijn.
Deze staat hier morgen:
https://www.merida.nl/e-bike/e-bike/e-s ... ciet/2018/
Zelfde model accu als die van je vrouw is handig, al was het maar dat je dan met één lader een heel eind komt. Bij Yamaha kan je de accu's gewoon uitwisselen (zijn niet gecodeerd), dus ik zou in jouw geval eerst kijken naar een Zonar/Razer/Dinsdag.

Verder zou ik zeker in jou geval deze vraag bij Tweakers stellen, dat is toch meer de doelgroep voor forens/dagtochtjes.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 1#54578781

Hier gaat het toch meer om de serieuzere (tent) vakanties.
Ik had geen idee dat accu’s konden gecodeerd zijn, is dit bij Bosch dan steeds wel het geval?

Eens we op bestemming zijn met de camper verkennen we (indien mogelijk) met de fiets de gehele omgeving, wat zo meestal rond 80km draait. Ik veronderstel dat het hier dan niet gaat om kleine tochtjes en de lat wat hoger kan gelegd worden. Vandaar dat ik de moeite heb genomen om mijn vragen bij de kenners hier te zetten.

Jammer genoeg beantwoord de Batavus Zonar E-Go niet geheel aan mijn verwachtingen. De specificaties zijn zeer vaag, heeft verder geen fijn stuur en handvaten, een standaard accu van maar 400Wh, en de afwerking / assemblage is niet top.

Daarom dat ik samen met de kenners hier, verder wil kijken dat Batavus alleen :)
Op vragen over het electrische deel moeten anderen maar reageren. Ik heb wel twee mogelijke tips:

* Over dingen die voor een paar tientjes of iets meer verwisselbaar zijn zou ik me niet druk maken; een goede fietsenmaker helpt je daar graag bij. Het gaat dan bijvoorbeeld om handvatten, pedalen, stuurpen (afhankelijk van diverse dingen), banden, zadel, zadelpen en ook stuur. Bij het stuur moeten natuurlijk wel de e-bike-spullen over te plaatsen zijn.

* Qua maat zou ik me niet blindstaren op het getal 53. Uiteindelijk is dat de lengte van de zitbuis en zelfs dat soms niet. Wat veel meer bepalend is voor de zit van de fiets is de effectieve lengte van de bovenbuis en vervolgens de plaatsing van het stuur, dat bij e-bikes wel eens flink hoog kan staan.
Lees voor uitleg framematen dit: http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/
Moris schreef:
wo 14 mar, 2018 08:40

Jammer genoeg beantwoord de Batavus Zonar E-Go niet geheel aan mijn verwachtingen. De specificaties zijn zeer vaag, heeft verder geen fijn stuur en handvaten, een standaard accu van maar 400Wh, en de afwerking / assemblage is niet top.
Vorig jaar was Batavus volgens mij iets duidelijker op hun productpagina, maar er is volgens mij niet zoveel veranderd. Check het zelf (of via je fm) nog bij Batavus (Vriendelijk Mailtje doet wonderen, ze kunnen het tot het partnummer terugkoppelen). Ik weet vrij zeker dat dit de onderdelen zijn:

Stuur Ergotec (Shumpert) of XLC.
Shimano Deore groep (exc trapas).
Verlichting AXA
Drager Racktime (Onderdeel van Tubus)

Dat is niet superdeluxe, maar ook niet echt slecht. Er is eigenlijk niks mis met een XLC/ERGOTEC stuur/Zadelpen combo.

-> Stuur, Zadel en Handvatten kan je laten vervangen, een ander XLC/Ergotec stuur met meer terugstand is een tientje, Handvatten kan je zo gek maken als je wil. Bij mij werd het stuur kostenloos vervangen (ik leverde zelf Ergon leather aan).

Verder moet je FM wel de fiets helemaal nalopen, maar dat is standaard. Verder vind ik de afwerking van een Razer (net zoiets als een Zonar) niet minder dan mijn Santos. De lak blijft iig beter zitten. Ik (uiteraard persoonlijk)vind het geen issue.
Daarom dat ik samen met de kenners hier, verder wil kijken dat Batavus alleen :)
Zeker een goed idee, alleen zou ik voor jouw geval ook de vraag vooral bij Tweakers neerleggen, daar zitten (veel) meer kenners over dit soort fietsen.

For the record: Ik ben niet een enorme Batavus fan. Het is een standaard fietsenboer die geen high-end afdeling meer heeft. Ook is er uit de vakhandel veel gemor vanwege hun prijsbeleid. Het gamma is een puinhoop (Zonar, Razer, Dinsdag, waarom zoveel overlap?).

Maar ik vind de Razer/Zonar/Dinsdag wel erg sterke modellen die echt goed fietsen. Rijgedrag, stijfheid en motor zijn de basis (niet meer achteraf aan te passen) en die is bijzonder goed. Eigenlijk worden alle Yamaha modellen van Batavus door gebruikers unaniem hoog aangeslagen en ik kan niet anders dan dat beamen. De onderdelen zijn karig, maar het is erg robuust.
@Leon
@loknor
Jullie hebben best wel een punt dat ik de genoemde nadelen zoals de handvaten, stuur, stuurpen, banden, zadel, zadelpen, 500Wh ipv 400Wh accu, enz.. allemaal bij een goede FM kan wijzigen. Wel is het zo, hoe meer men wijzigt aan de oorspronkelijke fiets zoal de Batavus Zonar, des te kleiner wordt het prijsverschil tov een Merida E-Spresso Sport 511 hier als voorbeeld genoemd.

Bedankt voor de nuttige info ivm het framemaat en de onderdelen.

@loknor
Ik wil mijn vraag bij Tweakers ook wel eens plaatsen, maar vrees dat door het drukte topic “Het grote elektrische fietsen topic - deel 2” mijn vraag door anderen snel zal overspoeld worden.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb mijn vraag ook in Tweakers gesteld :)
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 7#54591067

Iemand die het merk Conway kent of er ervaring mee heeft?
Conway EMC 529
https://www.bikester.be/c...n-grijs-zwart-712423.html
Zoals verwacht is mijn vraag in het topic op Tweakers onbeantwoord gebleven.

Intussen heb ik nog enkele fietsen kunnen bekijken en testen, welke ik aan de hand van mijn eisen heb uitgeselecteerd. Van de geteste fietsen genieten de Merida en Flyer momenteel mijn voorkeur.
Se Riese & Muller Charger touring + Cube Kathmandu Hybrid Pro 500 heb ik wegens niet beschikbaar nog nergens kunnen testen.

Zowel de middenmotor van Panasonic (36V X0 75Nm) als de (Bosch Performance Line CX 75Nm) bevielen me zeer goed. Al hebben beide motoren tov de Yamaha een opvallend iets, eens voorbij de 25Km wordt je stevig afgeremd en kost het je flink wat energie om harder te gaan.

Merida E-Spresso Sport 511 -> +/- €3.199 >>>> reeds getest!
Bosch Performance Line CX 75Nm, accu 500Wh, Bosch Intuvia LCD, hydraulische (schijf)remmen, derailleur Shimano XT 11, regelbare stuurpen
Slappe Suntour verende voorvork, iets te dunne (anti-lek)banden.

Flyer Upstreet 5/7.10 Merida (24kg incl. accu) +/- €3.299 >>>> reeds getest!
Panasonic middenmotor 36V X0 75Nm, accu 432Wh, hydraulische (schijf)remmen, derailleur Shimano Deore 10, regelbare stuurpen, geveerde voorvork SR Suntour MobiE 25 Air, 75 mm, Schwalbe Big Ben banden, B&M verlichting, 5 jaar garantie op de onderdelen (behalve accu), goede naservice en garantie.
Standaard display aan de kleine kant, accu net geen 500Wh, opleg voor een grotere accu €400

Batavus Zonar E-go (20.1kg excl. accu) +/- €2500 >>>> reeds getest!
+Yamaha PW80, hydraulische (schijf)rem, vaste vork, met sleutel licht verstelbare stuurpen, derailleur 10 speed,
- Jammer genoeg beantwoord de Batavus Zonar E-Go niet geheel aan mijn verwachtingen. De specificaties zijn zeer vaag, kwetsbare display, heeft verder geen fijn stuur en handvaten, een standaard accu van maar 400Wh, en de afwerking / assemblage is zoals de Batavus Dinsdag niet top.

———————————-

Riese & Muller Charger touring -> +/- €3.300 duur >>>> niet getest
+ Bosch Performance Line CX 75Nm, Bosch Intuvia LCD, hydraulische (schijf)remmen, met de hand verstelbare stuurpen, Shimano XT 10, Suntour verende voorvork
- Geen regelbare stuurpen (type A), smalle bagagedrager, accu 400Wh

Cube Kathmandu Hybrid EXC 500 (21kg excl. accu) ) +/- €2500 >>>> niet getest
+ Bosch Performance CX 75Nm, Accu 500Wh, Bosch Intuvia LCD, hydraulische (schijf)remmen, Suntour verende vork, derailleur Shimano Deore XT 11 speed
- geen regelbare stuurpen (A-head).

Aangezien dit mijn eerste e-bike voor mezelf zou zijn wou ik graag jullie advies of er op de geselecteerde fietsen iets is aan te merken en of er zaken zijn die ik over het hoofd heb gezien :?:

Alvast bedankt voor jullie reacties :)
Moris schreef:
za 17 mar, 2018 17:47
Merida E-Spresso Sport 511 -> +/- €3.199 >>>> reeds getest!
Slappe Suntour verende voorvork, iets te dunne (anti-lek)banden.

Dan stond ze zacht ingesteld, kan je bijpompen en zelfs met het hendeltje worden vastgezet.
https://www.mantel.com/blog/be/voorvork-afstellen/
Ed kettingvet schreef:
za 17 mar, 2018 19:20
Dan stond ze zacht ingesteld, kan je bijpompen en zelfs met het hendeltje worden vastgezet.
https://www.mantel.com/blog/be/voorvork-afstellen/
[/quote]
Is de Suntour verende vork (SF14-NCX-D-PM-DS-RL Air 63 700C CTS) van de genoemde Merida dan af te stellen, want ik zag enkel een kabel aan het stuur om deze te vergrendelen?
@Moris,

Zoals je via de link kan zien.
Ed kettingvet schreef:
za 17 mar, 2018 19:57
@Moris,
Zoals je via de link kan zien.
Het gaat om deze Suntour vork op de Merida https://www.bike-components.de/de/Sunto ... el-p43623/ waar ik geen mogelijkheid zie om de druk in te stellen?

Afbeelding


Bij de Flyer zit deze geveerde voorvork SR Suntour MobiE 25 Air, 75 mm

Afbeelding
@Moris
Ik ben helemaal geen kenner hoor, maar fietsenmaker heeft deze van de Merida die hier nu staat harder gezet terwijl ik er naast stond.
Aan de linkerpoot van de vering zit een dopje, dat draai je los en dan zie je een klein ventiel.
De goedkoopste Suntour (en misschien ook andere merken) geveerde vorken hebben geen luchtvering. Wel kan je de veervoorspanning instellen en zo de vork harder maken. Is alleen niet echt fijnafstelling mee mogelijk.

Maar bij de Merida-vork (SR SUNTOUR NCX SF14 E-RL Air) staat dus duidelijk dat het wel kan.
Ik ga er dan maar vanuit dat de vork op de Merida is af te stellen :)
Blijft alleen nog de vraag welke van de genoemde e-bike's de beste keuze is of er hieraan opmerkingen zijn verbonden, graag aub enkele tips.
Vandaag na een lange proefrit in het juiste framemaat 51, eindelijk de knoop doorgehakt in mijn zoektocht naar de geschikt E-Bike. Het is dan toch de Merida E-Spresso Sport 511 (2018) geworden :)

De fiets heb ik bij een lokale FM aangekocht met een zeer goed reputatie in naservice en waar bovenop nog een fikse korting toegekend werd.
Morgenvroeg staat de fiets na een volledig nazicht voor me klaar om afgehaald te worden, eveneens wordt een Omnium fietsverzekering hiervoor afgesloten. :9~

Het enige dat ik aan deze complete fiets met zeer degelijke materialen nog laat wijzigen zijn de siliconen handvaten door Ergo zwart leder en de fietsbel, zodat de bel vanop het handvat zonder je hand te moeten verplaatsen goed en veilig bereikbaar is.

:arrow: Graag wil ik iedereen die zijn steentje heeft bijgedragen van harte bedanken :)

Afbeelding