Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Midden-Europa 2 - Forum Wereldfietser

Midden-Europa 2

Ik ben nu bezig met de voorbereiding voor de zomer. Daarin fietsen we o.a. van Venetië naar Salzburg volgens het boekje van Benjaminse (Salzburg-Venetië/Istrië - Midden Europa 2).
Een paar vragen hierover (ik heb het forum al afgezocht maar niet concreet een antwoord kunnen vinden).

Heb jij recentelijk (< 2 jaar) deze route gefietst? En zo ja, wil je je ervaringen delen?

Er zijn nauwelijks campings tussen Venetië en Villach (in Oostenrijk zijn ze er wel). Hoe heb jij overnacht en heb je dat ad-hoc gedaan? Ging dat gemakkelijk?

Ik wil met de boot van Istrië naar Venetië oversteken maar ik lees op het forum dat het fietsen van de stad naar Mestre een uitdaging is. Is dat nog steeds zo? Als ik op Google Streetview kijk dan lijkt het of er een nieuw fietspad op de strekdam is gelegd. Kan iemand dat bevestigen?

En andere informatie en dingen die ik niet moet overslaan zijn natuurlijk ook welkom.

Alvast dank.
Dag Hans,

Heel recente ervaring heb ik niet, maar misschien heb je toch iets aan onze gegevens van 2104.

Op het traject Venetië-Villach zijn inderdaad zo goed als geen campings. We hebben ad-hoc overnacht en zochten aan het eind van de middag een B&B, pension of hotelletje op uit de lijst van het gidsje. Er was altijd plaats.

Ik weet niet of er inmiddels een nieuw fietspad is. Wij reden een stukje voetpad en stukje autoweg omdat het voetpad versperd was. Was inderdaad een uitdaging maar het is niet zo ver.

Bij de camping, net aan de overkant, deed men overigens heel moeilijk over legitimatie en wilde men onze ID kaarten inhouden en "bewaren" Na een vervelende discussie ging men akkoord met onmiddellijke betaling en een copie.
Hallo Hans,

Toevallig zijn wij ook net bezig met de campings op deze route. We gaan trouwens in juni van Passau naar Venetië via Salzburg, dus de andere kant op. In ons boekje van Benjaminse (3e druk, 2018) zie je op de kaarten vanaf Mestre gerekend een camping staan op kaart PRO2 in het Proseccogebied bij Revine (dus de "buitenomroute" in dat gebied) en bij Gemona di Friuli (kaart 19). Via Archies vond ik nog een Agriturismo ter hoogte van Maniago, maar dan zo'n 10 km van de route af naar het Zuid-Oosten over een vlak stukje weg bij Vivaro Als je deze campings neemt vanaf Mestre zijn de dagetappes ongeveer 110, 72 en 43 km. De laatste kan langer worden want ik sneed daarvoor de route af. Als je teruggaat naar Maniago wordt het weer zo'n 20 km meer denk ik. En de route van Gemona di Friuli naar Villach is dan nog zo'n 100 km. Hierbij de links van deze 3 campings. Revine: http://www.campingrivadoro.com/index_eng.php, Vivaro: https://nl.camping.info/itali%C3%AB/fri ... 68/ligging en Friuli: http://campingaipioppi.it/eng/index.html
Wim,

Dank je. Die campings had ik inderdaad al uit Archie gehaald. Er is gewoonweg nauwelijks een camping op dat traject. Vandaar dat ik me afvroeg hoe anderen de overnachtingen hadden geregeld. Misschien is er ook wild te kamperen?
Geen idee, dat wildkamperen. Wij gaan dat in elk geval niet doen. Mocht de afstand toch te groot worden tussen 2 campings dan wordt het voor ons een alternatief onderkomen. Tijdens deel 3 van onze Rome reis eind mei, begin juni 2016 hebben we nogal wat water over ons heen gekregen en zo nu en dan een hotel of B&B is dan toch wel prettig moet ik zeggen. Wij zijn geen diehard kampeerders, vrees ik. :)
Tussen Mestre en Venetië ligt een splinternieuw fietspad op de strekdam, dat heb ik eind november vanuit de trein gezien.
Dat splinternieuwe fietspad is het probleem niet, hoe je daarvandaan weer op een rustige veilige manier in Mestre en verder kan komen wel. En mijn info is al weer 15 jaar oud, toen heb ik 2 maal over de hoofdweg gefietst op een zondag buiten het seizoen, het was toen redelijk rustig, ook voor Nederlandse begrippen. Het lastigste was er naar toe en en er later weer af zonder kleerscheuren. De opvolgende keren ben ik met de trein vanuit Mestre en Venetië gegaan, dat is prima te doen en alleen de bruggen zijn even een uitdaging met alle toeristen die van dezelfde bruggen gebruik maken (fietsend is niet te doen)

Voor wat overnachting betreft, bij de meren van Fusine is een camperplaats waar je volgens mij ook prima een nacht met de tent kan gaan staan, er is zelfs een was en wc gelegenheid. Ongeveer hier https://www.google.nl/maps/@46.4745471, ... e3!5m1!1e3 (even inzoomen of het oranje mannetje gebruiken.
Dit is een uitstapje van de route die over een oude spoorlijn (nu geasfalteerd) van Tarvisio naar Kransjks Gora loopt. Voor wat uitzichten betreft erg mooi. Ik weet alleen niet in hoeverre je dan van je route naar Villach af moet wijken, de "omweg" via Tarvisio over de fietsroute naar de Adria is beter te fietsen dan de klim over de Würzenpass via Podkoren.