Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste fietsreis: Denemarken - Forum Wereldfietser

Eerste fietsreis: Denemarken

Dag Wereldfietsers,

Graag win ik wat praktische tips en trucs in voor mijn eerste (grote) fietstocht naar Kopenhagen begin juni.
Alvast excuses voor wéér zo'n topic.... :wink:

Wat info vooraf:
Ik ben 33 jaar en fiets zo'n 10.000 / 15.000km per jaar op de gravelracer en woonwerk op de stadsfiets.
Afgelopen jaar een 3-daagse tocht gemaakt door NL met lichte bepakking en geslapen bij Vrienden op de Fiets. Dat is bevallen en smaakt naar meer.

Ik heb een stalen gravelracer met lowrider en achterrek. (Nee, dat is voor mij niet de standaard) met mtb-pedalen
front rollers 2x 15L
zadeltas 16L
Frametas 4,5L
Stuurtas 3,5L
Vaude power lizard tentje
Thermarest matje
Nomad slaapzak
Ik neem aan dat 'de broodnodige spullen' daar wel ingaan.
Het fietsen is het probleem niet, dag-afstanden rond de 125km moet wel lukken.

Maar, wat zijn nou bijvoorbeeld spullen die wereldfietsers meenemen, maar je op de racerfiets thuislaat?
Een zakmes? een lampje? een leesboekje?
Ik heb geen naafdynamo, wat is dan bijvoorbeeld een makkelijke manier om electronica op te laden?
Wat zijn handige tips?
Op mn blog (www onderaan) vind je mn paklijst voor mijn fietstocht naar Denemarken. En die in de Vogezen. Daar kan je alle info wel uithalen.
Heb het afgelopen jaar dezelfde route gedaan (ongeveer) en heb jouw verslag met veel plezier gelezen.

Groetjes
Willem Klein
Allemachtig, Wim. Wat een ontzettend mooi en ontroerend reisverslag! Chapeau!
Prachtig om te lezen, ben er even voor gaan zitten. Wat een prestatie!

En Ram6; dankje voor je uitgebreide mailtje! De paklijst is een hele goede houvast met vergelijkbare fietsen.
Heb vorig jaar drie weken rondgetrokken in Denemarken en eigenlijk uitsluitend gekampeerd via boekje overnatning i det fri. Echt een aanrader!

https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... -2017.html
wimbas schreef:
za 27 jan, 2018 15:20
Op mn blog (www onderaan) vind je mn paklijst voor mijn fietstocht naar Denemarken. En die in de Vogezen. Daar kan je alle info wel uithalen.
Dankjewel Wim, ik heb genoten van je verhaal! Ook erg leuk geschreven en zeer inspirerend.
Heehoi,

klinkt als een leuk plan! Ik heb ook de nodige kilometers in Denemarken liggen, op weg naar de Noordkaap en tijdens mijn rondje Oostzee-Waddenzee in 2012. Mooi land, maar over de fietsroutes en -paden was ik niet altijd tevreden. Kijk van te voren zorgvuldig naar je route.

Je concrete vragen: Zakmes ja; boek nee, want ik ben 's avonds toch altijd aan het schrijven en kom aan boeken niet toe. Lampje: Heb een oplaadbare koplamp want die heb je toch nodig. Apparaten opladen gewoon via adapters, want ze hebben genoeg stopcontacten in Denemarken. Ik laad op tijdens koffiepauzes en in de keuken of sanitaire ruimtes van de camping. Tegenwoordig wel twee kleine powerbanks mee, dat is makkelijk en dat durf ik in de meeste situaties ook wel een uurtje onbeheerd achter te laten. Twee kleine powerbanks + dubbelloops adapter is handiger dan één grote.

M'n gereedsschapsset is wat uitgebreider dan wanneer ik hem puur voor dagtochten zou samenstellen. Zo heb ik een klein ijzerzaagje dat in m'n Gerber past, een NBT2 die ik uiteraard nog nooit nodig heb gehad, een drukmetertje, een derailleurwieltje en schoenplaatje voor reserve, quicklinks voor de ketting, kettingolie en voldoende remblokjes.

Verder wat ziplockzakjes, een plastic broodmes om gemakkelijker m'n brood te smeren, antimuggenspul, een koptelefoontje, een back-up micro-SD met de kaarten en de routes.

Als je nog meer wilt weten, vraag gerust of neus rond op mijn site.

Groetjes en geniet van de voorpret!

Walter
Ken je de Fietsvakantiewiki: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... rbereiding
Zakmes: ja
Lampje: ja (maar begin juni richting kopenhagen is het maar een paar uur per nacht echt donker dus om 's nachts iets in je tent te vinden of buiten te gaan plassen als er geen straatlamp op de camping is is het lanpje van je telefoon ook genoeg.)
@ Walter: Ik zag op je blog dat jij niets aan het toeval overlaat, zeg! Vooral de tips over regelmaat en géén dwarsliggertje mee maar juist wel een log bijhouden zullen voor mij wel opgaan.

@Leon: Ben mij aan het inlezen, geen paniek. Ik neem niet aan dat jouw eerste fietsvakantie er eentje was van 40.000 over de evenaar. :wink:

Bedankt voor alle tips tot nu toe. Hier kan ik wel wat mee!
*even een kleine update*
Bijna alle spullen zijn binnen en ingepakt. Rijdt nu mijn rondjes standaard op de racefiets met 10kg bepakking om te wennen. Het bevalt steeds beter moet ik zeggen.
Over de verdeling van de bagage ben ik nog niet he-le-maal uit.

Mijn setup voor 10 dagen is nu als volgt (met dank aan timonwheels):
Matje + stuurtasje voorop
Frametas + 3 bidonnen
Zadeltas + drybag achterop
Afbeelding
Lekker snelle en minimalistische uitrusting!

Twee opmerkingen nog:
  • Wat als je inkopen doet bij de supermarkt, waar laat je die inkopen dan?
  • Het voorrek lijkt een beetje overkill voor alleen het matje + stuurtasje
daulagari schreef:
ma 12 mar, 2018 22:14
Lekker snelle en minimalistische uitrusting!

Twee opmerkingen nog:
  • Wat als je inkopen doet bij de supermarkt, waar laat je die inkopen dan?
  • Het voorrek lijkt een beetje overkill voor alleen het matje + stuurtasje
Dat voorrek is natuurlijk voor als hij inkopen doet bij de supermarkt :D :lol:
sorry, inkoppertje

Groet,
Tom.
Hahaha, ja, het is wel een REK voor 1 matje, ja. Maar het rek had ik al eerder dan deze setup :lol:
Pizza rack van Specialized of het 8pack van Surly volstaan wel. Die zijn een stuk kleiner.
Maar: er kan nog een extra drybag voorop, er is nog ruimte in de drybag achterop én de zadeltas is nog niet vol.
wimbas schreef:
za 27 jan, 2018 15:20
Op mn blog (www onderaan) vind je mn paklijst voor mijn fietstocht naar Denemarken. En die in de Vogezen. Daar kan je alle info wel uithalen.
Wat een boeiend verslag. Mooi geschreven! Voor dit jaar staat Denemarken (deels Jutlandroute) ook bij ons op de planning.
Voor al je volgende tochten wens ik je dat je de wind mee zult hebben...
Zo, het eerste proefweekend zit erop.
Een meerdaagse IJsselmeer van 438 km in 4 dagen. Het weer was nét niet lekker om iedere nacht te kamperen.
Toch ook maar om in te komen een trekkershutje gehuurd. Wat een luxe was dat, zeg.

Als setup voor de bagage toch maar mijn voortassen eraan gehangen (voor de boodschappen) in plaats van 1 bagagezak. Het fietsen zelf was toch heel anders als op de racefiets zonder bepakking, maar het ging.
Bijna alle spullen gebruikt en eigenlijk niet teveel meegenomen. 2 fietsshirts teveel, want die heb ik helemaal niet aangehad.

De reis ging van Tiel naar Urk over de Veluwe. 123 km.
Dag 2 van Urk door vlak land richting Bolsward via Lemmer, Stavoren, Hindeloopen.
Daar kwam ik erachter wat windkracht 5 tegen met spullen op je fiets aanvoelde. 87km.
Dag 3 Van Bolsward naar Edam, 101 km. Dat was de gehele dag windkracht 4 tegen door Noord Holland. Was voor mij best pittig maar het ging.
Dag 4 Ging het langs het Amsterdam-Rijnkanaal linea recta naar huis. Alles goed bevallen.
jwkeij schreef:
za 07 apr, 2018 16:21
Zo, het eerste proefweekend zit erop.

Als setup voor de bagage toch maar mijn voortassen eraan gehangen (voor de boodschappen) in plaats van 1 bagagezak.
Er zijn lichtgewicht rugzakjes te koop, opgerold de maat van een tennisbal. Is dat voor het halen van boodschappen niet een lichtere en luchtweerstandoptimaler oplossing dan voordragers en voortassen? Ik bedoel: in Denemarken kun je waarschijnlijk elke dag wel een supermarkt in de buurt van je eindplaats vinden.
jwkeij schreef:
za 07 apr, 2018 16:21
Als setup voor de bagage toch maar mijn voortassen eraan gehangen (voor de boodschappen) in plaats van 1 bagagezak. Het fietsen zelf was toch heel anders als op de racefiets zonder bepakking, maar het ging.
Bijna alle spullen gebruikt en eigenlijk niet teveel meegenomen. 2 fietsshirts teveel, want die heb ik helemaal niet aangehad.
Leuke test trip, verstandig ook!
Als je schrijft "heel anders maar het ging" dat klinkt mij eigenlijk slecht in de oren. Ik zou die verwoording gebruiken als ik bij mezelf denk "waar ben ik aan begonnen, -moet- dit op deze manier?". Begrijp ik nu dat je twijfelt, of heb je nog wat extra tests nodig voor de gewichtsverdeling?
rockhopper schreef:
zo 08 apr, 2018 23:55
jwkeij schreef:
za 07 apr, 2018 16:21
Als setup voor de bagage toch maar mijn voortassen eraan gehangen (voor de boodschappen) in plaats van 1 bagagezak. Het fietsen zelf was toch heel anders als op de racefiets zonder bepakking, maar het ging.
Bijna alle spullen gebruikt en eigenlijk niet teveel meegenomen. 2 fietsshirts teveel, want die heb ik helemaal niet aangehad.
Leuke test trip, verstandig ook!
Als je schrijft "heel anders maar het ging" dat klinkt mij eigenlijk slecht in de oren. Ik zou die verwoording gebruiken als ik bij mezelf denk "waar ben ik aan begonnen, -moet- dit op deze manier?". Begrijp ik nu dat je twijfelt, of heb je nog wat extra tests nodig voor de gewichtsverdeling?
Is toch volstrekt logisch dat dat anders fietst? Een carbonkel racefiets van 7 kilo of een vakantietank van 16kg fiets +20kg bagage. En geometrie? Ook "iets" anders. :wink:
@rockhopper & @Gios
Normaal zit ik op mijn gravelbike in race setup. :wink: Gas erop een gaan. Nu had ik alle tijd van de wereld om van A naar B te komen. En ik had (uiteraard) volle bepakking mee, wat voor mij niet vanzelfsprekend is.
Dus in die 2 opzichten was het 'anders'. Qua rijgedrag én qua beleving. Niet iets negatiefs dus.

Wat een heerlijk gevoel om alleen maar te fietsen en niets te 'moeten doen'. En, zo zie je nog eens wat.
Testrit was meer dan geslaagd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ziet eruit als een erg leuk rondje. Bedankt voor het verduidelijken, ik ben blij te lezen dat het dus niet tegenviel, zo zie je maar dat woordkeuze zonder iemand aan te kijken soms lastig te interpreteren is.
Ik zou die mooie rit ook eens op https://www.relive.cc/ plaatsen als ik een tip mag geven, erg leuk om zo terug te kijken, zeker met wat foto's. Je kan het koppelen aan Strava trouwens.

@Gios logisch voor jou, onduidelijk voor mij. Maar nu niet meer ;) Dat het anders fietst hoeft geen nadere uitleg, iedereen moet wennen als een fiets tijdens het fietsen voor het eerst echt belast wordt met volle bepakking. Maar niet alle fietsen rijden even fijn of stabiel met bepakking.