Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke wereldfiets camera? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke wereldfiets camera?

Ik ben toch wel geschokt van al die verhalen over digitale camera's die het niet doen. Waar is de tijd van een volledig mechanische Leica of Nikon die je nooit in de steek liet?
Wim

Willem Jongman schreef:Ik ben toch wel geschokt van al die verhalen over digitale camera's die het niet doen. Waar is de tijd van een volledig mechanische Leica of Nikon die je nooit in de steek liet?
Wim
Hoi Willem,
Die gingen ook kapot.....sterker nog: een recent onderzoek heeft aangetoond dat (prof) digitale spiegelreflexcamera's minder snel kapot gaan dan de toestellen gebouwd in 1980 en daarvoor.
Met mijn camera ben ik in het water gevallen, met mijn fiets onderuit gegaan, uren door het stof en de rotzooi getrokken en hij doet het nog steeds perfect. Er zitten minder mechanische onderdelen in.
Het is wel zo dat je nu meer verhalen over defecte camera's hoort maar er zijn ook veel meer mensen met een camera dan 20 jaar geleden.
Groet,
Marco

Goed om te horen dat de grote professionele camera's wel goed zijn. En vroeger was de keus aan echt goede kleintjes ook niet groot, dat is waar (Rollei 35, Minox 35). Jammer dat merken met een goede naam in het topsegment nu blijkbaar bij de kleinere camera's bereid zijn kwalitatief mindere waar te leveren die, om het maar eens grafisch uit te drukken, slechts geschikt is voor een dameshandtas, en niet voor het zwaardere werk. Zijn er uitzonderingen als geld geen rol speelt?
Wim

Hoi!

Na 2 maanden zoeken en dubben heb ik via Ebay eindelijk redelijk goedkoop een camera gekocht:

Afbeelding

Een kodak P880 :D

Niet de kleinste, snelste en mooiste en helaas niet op AA batterijen maar ook niet zo supergroot, zwaar en duur als een spiegelreflex. Hij heeft een vaste lens met manuele zoom. De manuele focus is lastig maar de autofocus is goed genoeg. Geen storingsgevoelige mechanische onpreciese batterijvretende zoomlenzen meer voor mij :-)

24-140mm objectief, 8Mp, RAW, USB 2.0 en nog veel meer leuke dingetjes. Ik wacht met spanning op de postbode.
Zodra ik wat mooie 24mm landschapsplaatjes heb post ik ze in het forum.

Iedereen nog heel erg bedankt voor alle hulp bij mijn zoektocht!

Fiets de wereld (bijna met een Kodak P880, joepie!)
Whisky

24-140 mm, dat is een mooi bereik, maar dan heb je toch wel te maken met zoomen?

Zeker een mooi bereik!

Ik den dat Whisky bedeold dat hij nu manueel kan zoomen en dat dat geen prik kost.

Cubeman schreef: Ik den dat Whisky bedeold dat hij nu manueel kan zoomen en dat dat geen prik kost.
Precies! Spaart weer baterijen en gevoelige elektronika uit :-)
Voor mij geen camera's meer met automatische zoommechanismen (Canon PowershIt, Sony CybershIt, kuch kuch).

Fiets de wereld,
Whisky

Gefeliciteerd met het vinden van een camera die aan je wensen voldoet. Maarre.... hoe ga je dat nou doen met het opladen van de accu onderweg :?:

(Ik ben hier erg nieuwsgierig naar omdat mijn zoektocht naar een digicam nog niet is beëindigd en ik dit topic dan ook met interesse heb gevolgd)

Miranda

Hoi,

De Kodak p880 en ook de p850 hebben een van de betere accus qua levensduur en de camera is ook energiezuinig. Helaas zijn er erg weinig camera's met AA battereijen die aan mijn eisen voldeden. Een goede camera met AA's is de Fuji S900 met een bereik van 28-300mm (geloof ik) maar deze vond ik te groot.
Ik wilde in ieder geval geen powershit of cybershit camera's vanwege de storingsgevoeligheid hoewel vooral de Canons op die handige AA's werken. Maar op storingen zit ik niet te wachten midden in de woestijn of hooggebergte.

Ik heb nu dus nog twee extra accu's gekocht. In de bewoonde wereld laad ik die dan via een USB/stopcontact lader. Een accu zou genoeg moeten zijn voor iets van 350 fotos' en wanneer de LCD uitgeschakeld is kan je er nog wat meer maken.
Mijn andere batterijen (AA) laad ik via mijn SON dynamo onderweg :-)
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... forumlader

Misschien dat deze ook de Kodak akkus kan opladen maar dat is nogal onzeker want Li-ion batterijen zijn nogal ingewikkeld om te laden en ik ben geen techneut.

Fiets de wereld,
Whisky

Ik ben ook van plan op digi camera te kopen, spiegelreflex.
Mijn oog is gevallen op de Nikon D50 met een 18-200mm/3,5-5,6G AF-S DX VR (jaja) lens. Camera is niet bijzonder licht, maar lag mij bijzonder lekker in de hand. De lens weegt ook niet weinig, maar schijnt een hele goede kwaliteit te hebben, en dat samen met een groot zoombereik gaf wel de doorslag. Verder zou de accu ongeveer 2500 (!) foto's kunnen hebben zonder flits en zo'n 5à600 met. Toch stukken beter dan de vergelijkbare Canon EOS350D met z'n 500 zonder flits.
Nadeel is alleen het prijskaartje (550 voor de body, 770 voor de lens), maar je moet toch wat met je verdiende vakantiegeld :wink:
Morgen ga ik in alle waarschijnlijkheid de body kopen, lens komt later omdat 'ie is uitverkocht... Ik heb ook bewust gekozen voor een 'echte' winkel, omdat deze in de buurt zit en omdat de service dan toch wel makkelijker is.
Maar misschien maak ik nu heel veel mensen ontzettend hebberig en lekker :P
Groet,
Maurits

Maurits schreef:Ik ben ook van plan op digi camera te kopen, spiegelreflex.
Mijn oog is gevallen op de Nikon D50 met een 18-200mm/3,5-5,6G AF-S DX VR (jaja) lens. Camera is niet bijzonder licht, maar lag mij bijzonder lekker in de hand. De lens weegt ook niet weinig, maar schijnt een hele goede kwaliteit te hebben, en dat samen met een groot zoombereik gaf wel de doorslag. Verder zou de accu ongeveer 2500 (!) foto's kunnen hebben zonder flits en zo'n 5à600 met. Toch stukken beter dan de vergelijkbare Canon EOS350D met z'n 500 zonder flits.
Ik zit op 2000 foto's en heb hem vast wel al 4 x opgeladen! Maar in de praktijk laat je de camera ook wel eens een uurtje aanstaan zonder je daar nou echt zorgen over te maken.
Mn vorige HP was na 20 foto's of 2 minuten plat, dus mij hoor je niet klagen ;)

Maar ik zou er niet over piekeren om het ding op vakantie mee te nemen, maar ik vond m'n Minox B ook al te zwaar :lol:

whisky schreef:
Cubeman schreef: Ik den dat Whisky bedeold dat hij nu manueel kan zoomen en dat dat geen prik kost.
Precies! Spaart weer baterijen en gevoelige elektronika uit :-)
Voor mij geen camera's meer met automatische zoommechanismen (Canon PowershIt, Sony CybershIt, kuch kuch).

Fiets de wereld,
Whisky
Aha!! Op die fiets!! :D ik snap het
Hoi allen,

Ik heb een vraagje wat wel in dit topic past. Ik heb het gevoel dat mijn camera niet meer de mogelijkheden aankan die ik wens (zie hier voor de uiterste en meest recente prestaties van m'n huidige Sony P93 5,1MP).
Om deze, en andere, reden(en) ben ik op zoek naar een camera met meer mogelijkheden.

Op den duur wil ik de mogelijkheid hebben foto's sterk te kunnen uitvergroten, dus een aantal MP's is erg gewenst in de te kopen camera.
Nu heb ik al zitten kijken naar een Nikon D40x (10MP's, werkt met Nikon DX-lenzen voor autofocus, maar ook met manuele focus), maar ik twijfel nog wel.
De kitlenzen zijn 18-55 en 55-200. 18-55 zal best goed genoeg zijn, maar meer dan 3x zoomen is er niet mee.
Volgens sommige bronnen zijn er betere lenzen die niet veel prijsongunstiger zijn.
Tevens weet ik dat een 18-200 superzoom bestaat, maar men is in't algemeen niet te spreken over superzoom lenzen...

Een Sony Alpha is ook genoemd in 1 van de 2 speciaalzaken waar ik tot nog toe geweest ben. Deze is beduidend goedkoper, maar hier heb ik me nog niet in verdiept.

Hebben de fotografen onder ons nog tips voor me om een betere keuze te kunnen maken?

Ik wil er dus mooie landschapsfoto's mee gaan maken, ook uitvergrotingen op posterformaat indien het van toepassing gaat worden, en soms een soort portret in een stadje of dorpje.
Prijsklasse 1000-1200 euro, tenzij voor misschien 200 euro meer er beduidend betere lenzen erbij te verkrijgen zijn.
Robertjan schreef:18-55 zal best goed genoeg zijn, maar meer dan 3x zoomen is er niet mee.
De 18-55 is een standaard kitlens. De kitlenzen hebben als eigenschap dat ze een populair bereik hebben (28-85mm in kleinbeeld), in massa geproduceerd worden, ongeveer EUR 50,- kosten en van plastic zijn. Een prima beginnertje van constante kwaliteit omdat het supermassa productie is. Lichtsterkte, bouw en lensflaws (lichtafval in de hoeken bijvoorbeeld) is echter aanzienlijk nadelig t.o.v. de klasse erboven.

Betere lenzen kosten altijd meer, duurdere lenzen zijn helaas niet altijd beter. Een algemene tip: de lens bepaald nog steeds het overgrote deel van de kwaliteit van de foto. Dus liever wat minder geld in de body en wat meer in de lens dan anders om!
Robertjan schreef:Ik wil er dus mooie landschapsfoto's mee gaan maken, ook uitvergrotingen op posterformaat indien het van toepassing gaat worden, en soms een soort portret in een stadje of dorpje.
Wat zijn je wensen qua bereik? Tamron heeft een fantastische 17-50mm F2.8 bijvoorbeeld. Evt in combinatie met een 100 of 135mm (macro). Maar misschien is je dat qua zoom te beperkt, landschapsfotografie is erg breed...

Wat de body betreft vindt ik: voel wat prettig werkt? Mijn grotere handen + mijn wens wat gewicht in handen te hebben maakt dat ik een andere camera kies dan mijn vriendin zou doen met haar kleine handen en het liefste wat lichter. Wat betreft de resolutie zou ik me niet te druk maken, met alle huidige camera's maak je joekels van platen. Denk ook eens na over een tweedehands body?!

Robertjan schreef:Prijsklasse 1000-1200 euro, tenzij voor misschien 200 euro meer er beduidend betere lenzen erbij te verkrijgen zijn.
EOS350/EOS 400/D40x/D80/Alpha/K110D, kijken welke je 't prettigst vindt en dan een lens zoeken.

@Robertjan,

Ik heb zelf een Nikon D50 (voorloper van de D40) waar ik erg tevreden over ben. Ik heb destijds een Tamron 18-200 bij deze camera gekocht, o.a. omdat ik niet met meerdere lenzen wilde sjouwen. Het nadeel van deze lenzen is, dat ze wat minder lichtsterkte hebben, maar in de meeste gevallen kon ik er prima mee uit de voeten. Ik vind het nog steeds een prima lens, een echte allrounder, veel mogelijkheden, zeker in combinatie met m'n D50 maakte ik er prima foto's mee. Maar ik wilde meer en heb inmiddels een "echte" Nikon 18-200. Ik heb dus die Tamron over. Als je die D40 wil kopen en je hebt belangstelling, dan wil ik die lens wel aan je overdoen. Als je belangstelling hebt, stuur dan maar even een PB-tje.
Tip: kijk eens in de laatste Zoom (http://www.zoom.nl/), daarin worden verschillende (18-200) lenzen vergeleken, waaronder ook die Tamron.

groet
ronald

Hoi Robertjan,

Ik ben geen kenner op het gebied van dsrc maar lees overal dat de canon eos350d een goede camera is. Nu weet ik niet waar je naar op zoek bent maar deze aanbieding (pagina 8 ) is zeker het overwegen waart als je de canon wilt aanschaffen. Hou je volgens mij nog voldoende centjes over voor een of meerdere lenzen.

Groet,
Robbert.
Ik ben even in de stad geweest hier, en heb er een aantal in m'n handen gehad (lang leve Mediamarkt!). De Nikon D80 viel me in positieve zin op, omdat die prettig in de hand ligt bij me. Ik heb eigenlijk kleine handen, maar toch ligt deze stabiel in de hand. Beter dan de Canon 350d en 30d, en de Nikon 40(x). Tevens passen op de D80 makkelijker 2e hands lenzen op dan bij de D40(x)
Bij de plaatselijke Dixons werkt iemand met zelf een D70, en deze kan me een aanbieding doen: D80, met kitlens Nikon 18-70 en een 70-200 (Nikon dacht ik, €250 normaal), met nekriem (en Tamron tas), en 2x2gb SD-cards voor € 1400. Lijkt me een aardige deal.

Maar de Mediamarkt (ik weet het, de Mediamarkt...) heeft een D80 staan met een 18-135 kitlens, voor ca. € 1149 (goed onthouden?). Eigenlijk het ideale bereik voor mij, in 1 lens! Moet ik alleen nog SD-kaartjes erbij kopen, of wellicht dat ik er 1 kado kan krijgen van 2GB... Ik zou in ieder geval voor de Extreme-kaartjes kiezen.

En nu diep nadenken... En goed zoeken op internet.
Robertjan schreef:De Nikon D80 viel me in positieve zin op, omdat die prettig in de hand ligt bij me.
Goed werk, ook een prettige zoeker? Bedenk ook hoe de camera in de hand ligt met een zwaardere lens er op.
Robertjan schreef:D80, met kitlens Nikon 18-70 en een 70-200 (Nikon dacht ik, €250 normaal), met nekriem (en Tamron tas), en 2x2gb SD-cards voor € 1400. Lijkt me een aardige deal.
Lijkt mij ook. Info over lenzen is moeilijk te krijgen, maar de 18-70mm lijkt de voorkeur te krijgen over de 18-135mm. Als ik naar het gewicht kijk (heel grove vergelijking) zou dat wel kunnen kloppen. Weet je zeker dat die 70-200mm niet de 70-300mm is? 't is wel een standaard plastic lens dan. Leuk om mee te beginnen, wellicht wel iets om in de toekomst vervanging voor te zoeken.
Robertjan schreef:Maar de Mediamarkt (ik weet het, de Mediamarkt...)
Gelukkig :)
Robertjan schreef:Ik zou in ieder geval voor de Extreme-kaartjes kiezen.
Extreme duidt trouwens op Sandisk. Sandisk is een goede kaarten bouwer voor alle kaarten behalve SD, hebben/hadden ze veel problemen mee. Pak een goed merk, met lifetime warranty of een imago wat daar gelijk aan staat. Kingston is voor de hand liggend, maar d'r zijn vele andere.

Voor landschapsfotografie is een Extreme (uberhaupt een snelle kaart) weinig interessant. Goed voor de mensen die sport, auto's, vogels fotograferen, waarbij de camera snel naar de kaart moet kunnen schrijven wegens de vele 'frames' die er per seconde geschoten worden. Maar voor landschaps foto's heb je d'r '0' voordeel van. Een betrouwbare kaart is veel belangrijker en de extra centen kun je net zo goed besteden aan een grotere langzamere kaart.
Pff, wordt er niet makkelijker op!

Op Dutch Photo Zone Wordt de 18-135 lens (waarde: € 300) eerst de grond in geboord, en daarna ongeveer gelijk getrokken met de 18-70 (ook waarde € 300)...

Als de 2e lens bij Dixons inderdaad 70-300 was/is, is dat alleen maar voordelig voor mij: ik ga die enkele keerdat ik veel zoom wens waarschijnlijk niet veel verder da 200, en zoomlenzen schijnen in de uitersten minder nauwkeurig te werken. Dat komt de kwaliteit bij het zoomen dus wel ten goede.

Wat betreft aanschaf verkies ik (bij gebrek aan een speciaalzaak in de stad, de enige die er is, zal wel binnen 5 jaar sluiten als ik zo de leeftijd van de eigenaar schat...) de Dixons met een enthousiaste fotograaf duidelijk boven de Mediamarkt. Je hebt dan in ieder geval een lokaal aanspreekpunt voor het geval er iets met de body mis is.

Punt is echter dat een enkele 18-135 me wel prettig lijkt: 7 keer zoom t.o.v. normaal, waardoor ik een langstrekkende hagedis of evt. groot wild (volgende reis: noordelijke en Afrikaanse dieren) van een afstand toch nog redelijk makkelijk kan fotograferen. Dat ontbreekt toch wel op m'n huidige P93 (3x zoom)...

Oow ja: een snellere kaart kan wellicht toch prettig zijn met het op een (nog te kopen) Hyperdrive te overzetten van de foto's, als er weinig stopcontacten in de buurt zijn?

Grrr, blijft lastig, een uitgave van rond de € 1000...

Heb je ook aan de Pentax K100D en de K10D gedacht? Verschillende camera's, maar met de overeenkomst dat ze beide zeer veel waar voor hun geld bieden en gunstige tests krijgen.

Kijk eens rond op:

http://www.dcviews.com/_pentax/k100.htm
en:
http://www.dcviews.com/_pentax/k10d.htm

Daar vind je allerlei gegevens en links naar tests.