En wat zie jij als oplossing dan?
[/quote]
Even terugkomend op de de Mod gestelde vraag.
Ga er voor het gemak maar even van uit dat deze vraag voor iedereen is, dus niet alleen voor Leon bedoeld (anders had de Moderator wel een PB gestuurd
)
Ik heb er grote moeite mee dat sommige posters op dit forum commerciële belangen hebben én dat die belangen niet duidelijk zijn of gemaakt worden. Of dit nu winkeliers, fabrikanten, gesponserden, werknemers uit de branche enzovoort betreft.
Moeten die personen hier dan maar geweerd worden? Dat zou ik zeer onwenselijk vinden. Waarom? Om de simpele reden dat deze personen vaak zeer relevante en (voor mij in ieder geval) interessante informatie verstrekken. Zonder namen te noemen, dat geldt wat mij betreft voor een winkelier, dat geldt voor de heren achter de merken S en I (hoewel voor beiden geldt dat hun laatste post reeds van lang geleden is), dat geldt voor verhalen en ervaringen van 'beroeps'reizigers (die al dan niet foto's maken of schrijfsels publiceren), dat gold voor iemand uit het hoge noorden, dat geldt eigenlijk voor bijna al die 'belanghebbenden' of mogelijk 'belanghebbenden'.
Waar ik wel grote moeite mee heb is informatie van personen die wel degelijk een belang hebben of zouden kunnen hebben, zonder dat dit openbaar gemaakt wordt. Het is mijn inziens niet aan die personen om te bepalen of hun belang wel of niet kenbaar wordt gemaakt. Van dat mogelijke belang wil ik te allen tijden op de hoogte zijn. Dan kan ik daar bij mijn oordeelsvorming desgewenst rekening mee houden.
- voor een winkelier zal dat betekenen dat hij zijn mogelijk belang eigenlijk altijd zal moeten vermelden. Simpelweg omdat bij bijna elk onderwerp mogelijk andere belangen dan puur private een rol zouden kunnen spelen. Voorbeeld de Vakantiefietser/Eric, die zijn mogelijk belang netjes vermeld.
- bij gesponsorden zou ik het willen weten op het moment dat het mogelijk een rol zou kunnen spelen. Dus gesponsord door Otter met een Northface tent? Dit vermelden bij onderwerpen die deze winkel betreffen én bij onderwerpen die over tenten gaan. Of over Northface kleding gaan. Want een gesponsorde tent maakt je mogelijk iets minder kritisch naar kleding van hetzelfde merk.
- je hele reis gesponsord door een tv-kanaal? Als ik naar een mogelijke 'advertorial' zit te kijken (of lezen) wil ik dat weten. Ook wil ik een bewuste keuze kunnen maken om wel of niet aan dit soort free publicity mee te werken.
- Hoe dit te handhaven? Eerst regels opstellen (zie reactie Leon). Houden posters zich niet aan deze regels, benader ze dan middels een PB. Helpt dit niet, dan pas openbaren en/of Moderator verwittigen.
De Moderators moet je m.i. hier in eerste instantie niet mee opzadelen. Maar belangrijker, er is natuurlijk veel meer kennis over mogelijke 'belangenverstrengeling' bij de gezamenlijke forumleden aanwezig, dan bij die paar moderators.
- Wat te doen met gesponsorden waarvan niemand dat weet? En die deze sponsoring verheimelijken? Dat is een retorische vraag, daar kun je dus inderdaad niets aan doen. Om het even welk beleid je voert.
- Overigens, vermelding van sponsoring alleen wanneer relevant bij het onderwerp. Om de voorkomen dat bijvoorbeeld fietsfabrikant Koya iedereen van een gesponsorde fietsbel gaat voorzien en op die wijze het merk Koya in bijna elka posting voorbij zou gaan komen.
- Als (gerenommeerde) sponsor zou ik het als zeer slechte publiciteit ervaren indien mijn gesponsorde op dit forum betrapt wordt op niet-geopenbaarde belangen. Een mogelijke ban (als straf, regels?) straalt namelijk ook op je merk af.