moderator schreef: ↑za 10 mar, 2018 21:50
javb2812 schreef: ↑za 10 mar, 2018 20:27
[Kritiek op teksten die op verkooppraatjes lijken (of ze het nou zijn of niet, en om het even of het over Santos of over een ander merk gaat) moet toch gegeven kunnen worden? Wat vindt de moderator daarvan als hij objectief probeert te blijven?
Kun je een voorbeeld geven van wat je bedoelt? Dus van zo'n tekst?
Als iemand tevreden is met zijn materiaal en dat uitdraagt, dan lijkt het al snel een reclamefolder. En daar is niets mis mee. Wat ik alleen zie gebeuren dat als iemand banden heeft met de producent er dan al snel gezegd wordt dat hij/zij dan geen mening meer mag hebben. En dat is jammer want ook die ervaringen zijn interessant voor anderen. En als mensen van wc-eend wc-eend aanraden terwijl ik weet dat ze van wc-eend zijn dan kan ik zelf daar wel de waarde van bepalen.
Kan ik een voorbeeld geven? : er zijn legio voorbeelden en ik denk dat iedereen wel weet wat ik bedoel. Zoals je treffend zegt, gaat het inderdaad om de bijdragen van die mensen die "tevreden zijn met hun materiaal en dat dusdanig uitdragen, dat het al snel een reclamefolder lijkt". Helder. Een voorbeeld citeren lijkt me daarmee overbodig geworden.
Voor mijn part mogen mensen met banden met de producent zeker hun mening geven. Deze mensen hebben vaak interessante kennis voor de lezers hier. Natuurlijk kunnen hun meningen dan te positief gekleurd zijn, maar voor hetzelfde geld zijn deze meningen wel op integere gronden tot stand gekomen. Dat is helemaal niet zo makkelijk te beoordelen, en ik erger mij er ook aan dat lieden als Peter_K dit altijd zo zeker denken te weten.
Mensen met een sceptische en kritische houding kunnen dus notoire zeikerds zijn, maar in andere gevallen leveren ze ook nuttige bijdragen aan dit forum. Ook deze mensen worden soms ten onrechte verdacht, zwart of belachelijk gemaakt. De laatste dagen viel mij op dat sceptici door meerdere mensen generaliserend werden weggezet als jaloerse mensen "die zelf geen vier a vijfduizend euro (er voor over) hebben om een Santos met riem te kunnen betalen." Gelukkig is dit door de moderator deels gecorrigeerd, maar het zegt wel iets over de instelling en assertiviteit van bepaalde mensen die in dit forum laten blijken tevreden te zijn met hun Santos. Het is ze gegund.
We zien aan de sociale media in onze tijd, dat oa commerciële partijen proactief op zoek gaan naar mensen met de juiste interesses en vervolgens via het internet volop controle proberen te krijgen over oa ons koopgedrag. Eén forumdeelnemer hier beweert regelmatig dat ons forum zo klein is dat het voor merken uit de fietsbranche niet de moeite waard zou zijn om ons hier te beïnvloeden. Dat lijkt mij erg sterk.
Omdat ik in dit topic verplicht ben om te mopperen over het moderatorteam: Ik vraag me soms af of die het fenomeen commerciële beïnvloeding wat te makkelijk wegwuiven. Maar er is ook weinig of niets aan te doen en lang niet iedereen ziet het als een probleem.
Hans