Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent-overwegingen... - Forum Wereldfietser

Tent-overwegingen...

136 berichten
Ben me aan het oriënteren op een (nieuwe) tent, maar de keuze lijkt met de jaren alleen maar groter geworden...

Vroeger meerdere tenten gehad, steeds lichter. De laatste (Lowland Conquest 1) zo'n 10 jaar geleden verkocht omdat kamperen niet meer ging. Nu wil ik het weer oppakken, voor binnen Europa (nadruk op Benelux en Duitsland).

Tent is alleen voor mij bedoeld, maar omdat ik alle spullen in de binnentent wil hebben is een 1,5- - 2-persoons wel noodzakelijk.

Gewicht: ik ga er niet meer mee wandelen, maar ruim onder de 3 kilo zou lekker zijn. Is echter geen harde grens (gewicht telt toch iets minder zwaar op de fiets dan op de rug).

Overwegingen:
Nylon of Polyester? Nylon is lichter en duurder. Graag info over duurzaamheid (m.n. van Polyester, de rib-stop-nylon Lowland heeft het heel lang volgehouden. En wat is een reële waterdichtheid (aantal mm)?

Tunnel of Koepel? De tent hoeft niet meer een meter sneeuw aan te kunnen, dus ik neig naar tunnel, in combinatie met binnen- en buitentent gekoppeld (lekker snel opzetten en afbreken).

Lang- of dwarsslaper? Ik neig naar een dwarsslaper omdat dat wat makkelijker in-- en uitstappen lijkt.

Ventilatiemogelijkheden: Hoe belangrijk?

Footprint: Handig om te hebben? Is wel extra bescherming maar ook extra gewicht/ruimte.

Kleur: Zijn er voor- of nadelen aan groen? ;)

Grote voorruimte? Ik denk niet dat ik veel met een voorruimte ga doen, alleen mogelijk de fiets stallen (staand of liggend) maar dan is wel heel veel voorruimte nodig (wil ook niet over de fiets hoeven kruipen als ik er 's nachts een keer uit moet ;)). Gaat dit lukken met een GT-tunneltent (zoals Nordisk of Hilleberg) of zijn er andere geschikte tenten?
Ik ga waarschijnlijk niet koken in de voorruimte. Ook de spullen (op de schoenen na) gaan de binnentent in. De Lowland Conquest had theoretisch een redelijke voorruimte maar het deurdoek hing zo laag dat een groot deel onbruikbaar was en ik moeite had om de deur open en dicht te ritsen.
En een grote (GT-)voorruimte heeft het nadeel dat de tent wel erg lang wordt zodat het lastig kan worden deze bijv. tussen bomen te plaatsen.

Jullie ervaringen zijn welkom!

Oja de prijs: geen open budget helaas, dus liefst niet te veel boven de 500 euro. Mocht iemand nog een goede 2e hands liggen (tegen een leuke prijs) dan kan er zeker interesse zijn.
MSR Hubba Hubba vind ik zelf een erg fijn tentje.
Exped Orion 2. Is er in 3 varianten; standaard, ultra light of extreme. Vooral de UL kreeg lovende recensies bij onze oosterburen. Het wordt i.i.g. onze volgende tent als vervanger van de Birdland Elips.
Tipi-model? Wicky-up (wij hebben de 4) is geweldig, weegt weinig en heeft veel ruimte.
Tarptent Scarp 1 (of 2) of Nigor Wickiup 3. Licht, sterk, ruim en binnen budget.
Strakke wensenlijst voor 500€ maar wel haalbaar.

Gezien je voornamelijk in BeneluxDld gaat gebruiken is een 3 seizoenen tent prima. Ventilatie is altijd belangrijk, zeker in het kampeerseizoen waarbij een half uur zon de tent in een stoomoventje kan veranderen.

Maak voor jezelf even duidelijk hoe groot groot genoeg is, want daar ben je volgens mij nog niet uit. Bedenk daarbij dat de combinatie licht, groot en goedkoop niet samengaan (meestal kan je twee van de drie kiezen, en duurzamer (slijtvaster) betekend meestal ook hogere aanschafprijs)
Mocht je in de buurt van Houten wonen, de tenten staan bij de Bever al opgesteld en geven je een goede indruk van formaat en of het haalbaar is om er een fiets onder te stallen.

Footprint is net als het in elkaar kunnen opbergen van binnen en buitentent erg fijn, maar beide zijn geen must (dus mogelijk kan/wil je hier consessies op doen binnen je budget).

Ik zou zeker ook marktplaats in de gaten houden misschien dat er een leuke hilleberg anjan/nallo voorbijkomt en wellicht kan je tenten zien op de fiets en wandelbeurs dit weekend ook in Utrecht (mooi te combineren met een bezoekje aan de tentenshop bij Bever)
Helsport RIngstind 2 Pro? 500 euro, maar hier en daar wel iets goedkoper. De kwaliteit is prima (ook goede stokken), de tent is behoorlijk hoog en lang voor de groteren onder ons, de ventilatie is vorig jaar verbeterd, en het gewicht is met 2,2 kg ook nog netjes.
Berger schreef:
do 01 mar, 2018 17:34
MSR Hubba Hubba vind ik zelf een erg fijn tentje.
Ik vind de stokken nogal vreemd (drie-zijdige koppelstukjes). Geen problemen mee en bouwt de tent snel op (door 1 persoon)?

@Polling: Tipimodel zie ik (op het eerste gezicht niet zitten. neig echt naar de boogstokken.

@bonkers: Exped Orion 2 ziet er goed uit. Wel erg aan de prijs voor mij.

Op het forum kwam ik nog twee tenten tegen met ruimte voor de fiets (MSR Velo en Vaudo Monolith) maar beide worden net meer verkocht. Vraag me ook af of het nu zoveel meerwaarde biedt qua veiligheidsgevoel (anti-diefstal).
rockhopper schreef:
do 01 mar, 2018 18:18
Gezien je voornamelijk in BeneluxDld gaat gebruiken is een 3 seizoenen tent prima. Ventilatie is altijd belangrijk, zeker in het kampeerseizoen waarbij een half uur zon de tent in een stoomoventje kan veranderen.
Drie-seizoenen is idd duidelijk (scheelt ook gewicht en geld). Ventilatie is altijd lastig te beoordelen.
Maak voor jezelf even duidelijk hoe groot groot genoeg is, want daar ben je volgens mij nog niet uit. Bedenk daarbij dat de combinatie licht, groot en goedkoop niet samengaan (meestal kan je twee van de drie kiezen, en duurzamer (slijtvaster) betekend meestal ook hogere aanschafprijs)
Mocht je in de buurt van Houten wonen, de tenten staan bij de Bever al opgesteld en geven je een goede indruk van formaat en of het haalbaar is om er een fiets onder te stallen.
Houten ligt vrijwel op de route van/naar het werk. Ga ik zeker een keer bekijken.

Grootte voor mezelf is wel duidelijk, alleen de vestibulegrootte twijfel ik over, maar gezien het aanbod is een fiets-vestibule eigenlijk geen optie meer. Dan mag hij gewoon klein zijn (als het maar niet kan inregenen in de binnentent).
Ik zou zeker ook marktplaats in de gaten houden misschien dat er een leuke hilleberg anjan/nallo voorbijkomt
MP hou ik in de gaten maar ik denk dat ik niet de enige ben die op "Hilleberg" zoekt ;)

@wim: de Helsport RIngstind 2 Pro ziet er goed uit. Zitten er ook kleine tentstokjes aan de uiteinden (veel tenten van dit type hebben dit). Vraag me alleen af hoe het zit met de binnenruimte met maar 1 boog.
Nigor heeft een tentenshow in Kanaleneiland/meubelboulevard een paar kilometer verderop.

De Bever tentenshow is samen met Frans De Witte kampeerspulle (gezin- en caravanspullen). Als je betere lichtgewicht haringen wil kopen kan je beter bij hun zijn. Ze zijn daar net zo licht en te koop per stuk voor een lagere prijs. Ook hebben zij een aantal dezelfde tenten (middenklasse), die goedkoper zijn.
Waarom je voor boog gaat weet ik niet. Ik zou toch ook de tipi nogmaals willen promoten, ruimte, hoogte, gewicht en prijs. De wickyUp 3 is met footprint verkrijgbaar en staat heel snel, met binnen en buitentent samen op te bergen en op te zetten. De 4 weegt 2 kg, de 3 zal dus wat lichter zijn denk ik.
Fedor schreef: Oja de prijs: geen open budget helaas, dus liefst niet te veel boven de 500 euro. Mocht iemand nog een goede 2e hands liggen (tegen een leuke prijs) dan kan er zeker interesse zijn.
Als je dan toch aan een tipi-model denkt; ik verkoop mijn luxe-outdoor. Het is deze.

Pieter
Wij gebruiken al jaren een Voyager 2 van Robens. Volgens ons ten onrechte niet zo bekend. Lekker licht (onder de 3 kg) en ruim genoeg voor 2 personen. Staat in een paar minuten, omdat binnen- en buitentent gekoppeld zijn.

Succes!

Alfred
Ik zou zeggen MSR Hubba (1p) of Hubba Hubba (2P).

De keuze tussen 1p/2p -Hp/mesh is afhankelijk van waar je grens ligt voor ruimte/gewicht/pakvolume-warmte/ventilatie. De stok lijkt indrukwekkend maar daar leer je snel mee om te gaan.

Ik vind alleen dat MSR is iets te ver gegaan m.b.t lichtgewicht stof, Ik vond de vorige generatie stof net wat prettiger en leek wat degelijker (maar heb zelf geen echte ervaring met de NX uitvoeringen dus misschien dat het mee valt).

Ik vind het super fijne en ruim tenten voor het gewicht.Ik zie alleen dat ze best prijzig geworden zijn door dat lichtgewicht gedoe 8)
Polling schreef:
do 01 mar, 2018 19:55
Waarom je voor boog gaat weet ik niet. Ik zou toch ook de tipi nogmaals willen promoten, ruimte, hoogte, gewicht en prijs. De wickyUp 3 is met footprint verkrijgbaar en staat heel snel, met binnen en buitentent samen op te bergen en op te zetten. De 4 weegt 2 kg, de 3 zal dus wat lichter zijn denk ik.
Ziet er toch zeker goed uit. Hoe is de windvastheid van deze toch wel hoge tent?. Het is alleen wel een keuze tussen een 1-persoons (half room) met een enorme vestibule (met misschien zelf plek voor een fiets?) of een 3-persoons zonder enige voortentruimte (en met kans op inregenen). De 1-persoons kan dan toch zeker een optie zijn, zeker als de fiets er bij zou passen. Wel jammer dat de 1- en 3-persoons binnentent even duur zijn ;)
Over de Ringstind. De opbouw is asymmetrisch: aan het hoofdeinde komt het doek gewoon tot aan de grond, en aan het voeteneinde wordt het doek dacht ik omhoog gehouden door lange scheerlijnen. De Ringstind is flink hoger en ruimer dan andere tenten van dit model zoals de TN Laser, waardoor de binnenruimte zeker niet verkeerd is.
Dank voor alle reacties (en meer zijn welkom natuurlijk) maarrrrre...
...de keuze lijkt met de jaren alleen maar groter geworden...
Ik moet het even laten bezinken allemaal, wel weer veel aanreikingspunten voor uitzoekwerk :D

Goed nadenken wat ik zelf wil, prijzen bekijken en eens kijken of een fiets in een 1-stokstent past.
Wij hebben de Wicky-up 4. De windvastheid is enorm. Hij staat in een zucht als je binnen- en buitentent aan elkaar zet. Onvoorstelbaar licht voor de balzaal die de 4 is. Het is wel even een dingetje om binnen- en buitentent zo af te stellen dat er genoeg ruimte tussen is zodat het niet lekt bij veel regen. Dat lukt wel, maar daar moet je even op letten.
Nog meer denk werk voor je :wink: . Ik heb de Tarptent Stratospire 2 https://www.tarptent.com/stratospire2.html. Die heerlijk hoog is (117cm uit het hoofd) en lekker veel ruimte heeft. De tassen gaan aan 1 kant van de tent en de andere ingang gebruik ik om zelf. Met aanpassingen die ik zelf heb gedaan weegt hij iets van 2000 gr.

Als ik nu een andere tent zou moeten kopen zou MSR Tour 3 een goed kans maken omdat deze dichte binnententen alsmede binnentent en buitentent tegelijk op te zetten is. waarom de 3 ipv de 2 omdat ik binnenhoogte in een tent belangrijk vind.
Fedor schreef:
do 01 mar, 2018 20:25
Polling schreef:
do 01 mar, 2018 19:55
Waarom je voor boog gaat weet ik niet. Ik zou toch ook de tipi nogmaals willen promoten, ruimte, hoogte, gewicht en prijs. De wickyUp 3 is met footprint verkrijgbaar en staat heel snel, met binnen en buitentent samen op te bergen en op te zetten. De 4 weegt 2 kg, de 3 zal dus wat lichter zijn denk ik.
Ziet er toch zeker goed uit. Hoe is de windvastheid van deze toch wel hoge tent?. Het is alleen wel een keuze tussen een 1-persoons (half room) met een enorme vestibule (met misschien zelf plek voor een fiets?) of een 3-persoons zonder enige voortentruimte (en met kans op inregenen). De 1-persoons kan dan toch zeker een optie zijn, zeker als de fiets er bij zou passen. Wel jammer dat de 1- en 3-persoons binnentent even duur zijn ;)
Windvastheid is prima. Je lunt ook voor de 4 kiezen, heeft met volledige binnentent een kleine vestibule en weegt nog steeds weinig. Wel een balzaal....