Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lezing Internationale Maasfietsroute Fiets en Wandelbeurs - Forum Wereldfietser

Lezing Internationale Maasfietsroute Fiets en Wandelbeurs

Lezing Internationale Maasfietsroute op de Fiets en Wandelbeurs

De nieuwe Internationale Maasfietsroute brengt je van Hoek van Holland naar de bron op het plateau van Langres diep in Frankrijk. Op de Fiets en Wandelbeurs neem ik je mee op de fiets tijdens een presentatie met woord en beeld.
De lezing vindt plaats tijdens de eerste beursdag op vrijdag 2 maart om 16:00 uur in zaal 6 van de Jaarbeurs.

Op deze route ontdek je de Maas, zoals je die nog nooit eerder gezien hebt, door:
• Nederland
• België
• Frankrijk
Dertig etappes, 1152 km aan wegen en paden, waarbij je langs de hele route tientallen steden, stadjes en dorpen ontdekt. Je ervaart de veranderingen in het rivierenlandschap: van de Nederlandse uiterwaarden naar de scherp uitgeslepen dalen in België en Frankrijk. In de oog springt de rij van verdedigingswerken langs de Maas, zoals de vestingstadjes Woudrichem en Ravenstein, de citadellen op de rotsen van Namen en Dinant, het uitgestrekte fort Charlemont van meesterfortenbouwer Vauban bij Givet en natuurlijk Verdun, waar zich in de Eerste Wereldoorlog een bloedige veldslag afspeelde.
En waar je dan uiteindelijk uitkomt? Dat en veel meer vertel ik je tijdens deze lezing.
Zie het lezingenprogramma van de Fiets en Wandelbeurs: http://www.fietsenwandelbeurs.nl/index. ... ag=Vrijdag
Hoewel Woudrichem natuurlijk een heel leuk vestingstadje is, is Heusden a/d (Begsche) Maas een mooier, gezelliger en bijzonderder vestingstadje, met de karakteristieke aarden wallen... en de leukste inwoners (die wel net buiten de vesting wonen. ;-)
Helaas ligt Heusden niet direct aan de officiele Maasroute. Even ten oosten van Heusden is de Maas in 1904 afgedamd en is de Bergsche Maas langs Heusden gegraven.
Ooit stroomde het water van de Maas bij Slot Loevestein in de Waal, maar dat veroorzaakte vaak waterovelast. Het water is de Waal kon hoger zijn dan het water in de Maas en dat betekende een stroming tegen de richting in waardoor het water in de Maas aan twee kanten werd opgestuwd. Het gevolg: overstromingen!
Het water van de Maas wordt nu via de Bergsche Maas en de Amer naar het Hollandsch Diep geleid. De fietsroute volgt echter de oude loop.
Je hebt gelijk dat Heusden een bezoek meer dan waard is.
Advies: ga als je van de pont over de Bergsche Maas komt even naar rechts naar Heusden en dan weer terug richting 's Hertogenbosch.
Tip in Heusden voor kofie met gebak: Bakkertje Deeg op de Botermarkt.
Ik vind het een prachtig initiatief, maar heb wel een paar puntjes.

Ik vraag me af of die route wel klaar of al leuk fietsbaar is. Bij de Vennbahn duurde het ook nog aan aantal jaren voordat je niet om de haverklap op vervelende omleidingen terechtkwam omdat de route helemaal niet klaar was. Dit ondanks dat ze op de beurs heel erg blij zaten te doen dat het allemaal zo geweldig was.

Een blik op de kaart ervan geworpen (http://maasfietsroute.eu/maasfietsroute ... e|step;p-1) gaat de route in Nederlands Limburg via de knooppunten en LF-routes waarbij je een flink aantal malen driekwart rondjes om de kerk geleid wordt. Geen wonder dat ze dan aan zo veel kilometers komen. Als je behoefte hebt om ergens te geraken is dat in ieder geval niet de route die je zoekt.
Tussen de Waulsort en Anseremme is het iig hoogst ongemakkelijk op de N69. Zeker met de onoverzichtelijke kronkel om een rotspartij heen.
Leon schreef:
do 01 mar, 2018 08:57
Ik vind het een prachtig initiatief, maar heb wel een paar puntjes.

Ik vraag me af of die route wel klaar of al leuk fietsbaar is. Bij de Vennbahn duurde het ook nog aan aantal jaren voordat je niet om de haverklap op vervelende omleidingen terechtkwam omdat de route helemaal niet klaar was. Dit ondanks dat ze op de beurs heel erg blij zaten te doen dat het allemaal zo geweldig was.

Een blik op de kaart ervan geworpen (http://maasfietsroute.eu/maasfietsroute ... e|step;p-1) gaat de route in Nederlands Limburg via de knooppunten en LF-routes waarbij je een flink aantal malen driekwart rondjes om de kerk geleid wordt. Geen wonder dat ze dan aan zo veel kilometers komen. Als je behoefte hebt om ergens te geraken is dat in ieder geval niet de route die je zoekt.
Soms slingert de route wat omdat daar een fraai punt zit.
In Roermond kun je kiezen tussen twee varianten naar Maastricht.
Mijn advies om vanaf Roermond de Belgische oever van de Maas te doen. Deze is fraaier.
bert sitters schreef:
do 01 mar, 2018 14:57
Soms slingert de route wat omdat daar een fraai punt zit.
Dat is de officiële lezing van de VVV. In de praktijk is het maar al te gauw van Jeetje, moeten we nu alweer een paar kilometer een hele route tussen de huizen alleen om langs de kerk en het tachtigste terras te fietsen?
Leon schreef:
do 01 mar, 2018 15:34
bert sitters schreef:
do 01 mar, 2018 14:57
Soms slingert de route wat omdat daar een fraai punt zit.
Dat is de officiële lezing van de VVV. In de praktijk is het maar al te gauw van Jeetje, moeten we nu alweer een paar kilometer een hele route tussen de huizen alleen om langs de kerk en het tachtigste terras te fietsen?
Tja, Limburgse vlaaien zijn zeer gewild onder fietsers.
Volgens mij betalen restaurants en dorpen gewoon om de knooppuntenroute hierlangs te leiden. Dus: route importeren in ridewithgps en rare kronkels er uit halen!