Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Marco de Wit duikt met Avaghon in de wereld van e-bikes - Forum Wereldfietser

Marco de Wit duikt met Avaghon in de wereld van e-bikes

Ons oud-bestuurslid Marco de Wit, ook wel bekend van Bike4travel, duikt met zijn zelfbouwmerk Avaghon in de wereld van de e-bikes met de Avaghon S28 EPO, en de Avaghon X29 EPO.

Aldus de vaksite voor de fietsbranche Nieuwsfiets.nu https://nieuwsfiets.nu/2018/02/28/avagh ... d-e-bikes/

Marco is met Bike4travel en Avaghon op de Fiets en Wandelbeurs is Utrecht.
EPO...prima naam voor een fiets :roll: :lol:
Afbeelding

Ik weet dat smaken verschillen, maar deze is wel heel erg lelijk. Dat zal niet helpen bij de verkopen ben ik bang.
Travelmaster schreef:
wo 28 feb, 2018 15:12
Afbeelding

Ik weet dat smaken verschillen, maar deze is wel heel erg lelijk. Dat zal niet helpen bij de verkopen ben ik bang.
Pfff... Wat is dat nou voor stomme reactie!

Zou jij het prettig vinden om zo afgebrand te worden? Doe je dat ook bij vrienden of collega's?
bert sitters schreef:
wo 28 feb, 2018 14:48
Duikt met zijn zelfbouwmerk Avaghon in de wereld van de e-bikes met de Avaghon S28 EPO, en de Avaghon X29 EPO.
Zo'n BionX setje inbouwen in een fiets kan toch iedereen? Bij duiken in de wereld van de e-bikes verwacht je toch wel wat meer.

Die titanium X29 ziet er wel super uit trouwens.
Ja, dat vergat ik te schrijven - die titanium X29 is gaaf!
willem.m schreef:
wo 28 feb, 2018 15:26
Travelmaster schreef:
wo 28 feb, 2018 15:12
Afbeelding

Ik weet dat smaken verschillen, maar deze is wel heel erg lelijk. Dat zal niet helpen bij de verkopen ben ik bang.
Pfff... Wat is dat nou voor stomme reactie!

Zou jij het prettig vinden om zo afgebrand te worden? Doe je dat ook bij vrienden of collega's?
Nee, dat doe ik niet. Maar ik kan toch gewoon zeggen dat ik iets lelijk vind? Vooruit, dan moet ik het anders formuleren: ik vind hem heel erg lelijk.
Travelmaster schreef:
wo 28 feb, 2018 15:34
willem.m schreef:
wo 28 feb, 2018 15:26
Travelmaster schreef:
wo 28 feb, 2018 15:12
Afbeelding

Ik weet dat smaken verschillen, maar deze is wel heel erg lelijk. Dat zal niet helpen bij de verkopen ben ik bang.
Pfff... Wat is dat nou voor stomme reactie!

Zou jij het prettig vinden om zo afgebrand te worden? Doe je dat ook bij vrienden of collega's?
Nee, dat doe ik niet. Maar ik kan toch gewoon zeggen dat ik iets lelijk vind? Vooruit, dan moet ik het anders formuleren: ik vind hem heel erg lelijk.
Ok. Vind ik goed :)
Het was niet als aanval op Marco bedoeld ofzo hoor :wink:
bert sitters schreef:
wo 28 feb, 2018 14:48
Ons oud-bestuurslid Marco de Wit, ook wel bekend van Bike4travel, duikt met zijn zelfbouwmerk Avaghon in de wereld van de e-bikes met de Avaghon S28 EPO, en de Avaghon X29 EPO.
Net als Santos: Dat zijn gewoon inbouwkitjes, dat kon natuurlijk altijd al. het verschil is dat het nu direct vanaf de maker gaat, maar omdat je als particulier toch te maken hebt met de dealer is dat verschil niet zo groot.

Overigens denk ik dat BIONX met deze MEGA-motor het thermische probleem probeert op te lossen. Geen idee hoe goed het werkt, maar dat het verschil kan maken geloof ik direct.
Ik vind het ook lelijk eerlijk gezegd, lijkt men steeds meer te letten op de plaatsing van een accu of batterij (onder bagagedrager ed. of achter trapas of in achteras), zodat het zo veel mogelijk 'geïntegreerd' is met het frame of model fiets, zie je hier vol in het gezicht zo'n accu. (ook behoorlijk groot en 'lomp' ziet het eruit)

Misschien valt het in de praktijk wel mee, als je zo'n fiets in het echt ziet.
Willem, Avaghon is geen collega of vriend, maar de producent van vaak hele mooie, maar in het geval van de EPO spuuglelijke (vind ik), fietsen en waarom zouden we dat hier niet mogen zeggen? Als je daar niet tegen kunt moet je OP PAD of Bike&Trekking gaan lezen of gaan fietsen. Het zou juist de kracht van dit forum moeten zijn dat je hier wel een eerlijke mening over nieuwe producten mag plaatsen. Met privé-personen moet je (vind ik) voorzichtig omgaan, maar iemand die een bedrijf heeft moet hier maar tegen kunnen. Misschien kan Marco uitleggen waarom het er zo uitziet en misschien is het wel heel erg functioneel.
Berger schreef:
wo 28 feb, 2018 15:28
Die titanium X29 ziet er wel super uit trouwens.
In het echt nog mooier dan op de foto 8) 8) 8)

Alleen het achterrek vind ik een beetje ielig op de foto omdat het ver naar voren staat. Een andere type (Cargo?) zou imho beter staan (of meer naar achteren plaatsen).
Gaat zo'n Pinion voor de gebruiker nou heel erg veel uitmaken op zo'n e-bike tov. Bijvoorbeeld een Nexus Premium?
AndreM schreef:
wo 28 feb, 2018 17:35
Gaat zo'n Pinion voor de gebruiker nou heel erg veel uitmaken op zo'n e-bike tov. Bijvoorbeeld een Nexus Premium?
Voordeel van de Pinion is dat er juist géén versnellingen in de naaf zitten, waardoor een electrische naaf mogelijk is.

Bij een Nexus gaat dit niet lukken, dan moet er een midden- of voorwielmotor op.
Wat zou het voordeel zijn om een motor met deze afmeting te monteren.
WimB schreef:
wo 28 feb, 2018 17:40
Wat zou het voordeel zijn om een motor met deze afmeting te monteren.
Waarschijnlijk vooral koeling. De eerdere (iets kleinere maar evengoed lompe) achterwielmotoren functioneerden prima maar hadden bij langzaam bergop rijden thermische problemen (werden te heet) zodat ze automatisch uitschakelden.

Niet handig dus als je halverwege een beklimming zit, en het uitschakelen gebeurde (volgens een beruchte test) al behoorlijk snel.
Mooi is inderdaad anders, maar de plaats van de (naar het lijkt vrij grote) accu lekker midden in het zwaartepunt is technisch helemaal niet verkeerd.
Ik blijf een naafmotor voor een standaard e-bike de mindere optie vinden. Los van het thermische verhaal is een middenmotor gewoon een stuk sterker, goedkoper en qua gewichtsverdeling prettiger.

Het is natuurlijk de vraag of Avagnon wel Bosch (of Brose/Yamaha) kan inbouwen als mini merk. Geen idee of er minimale afname is. Sowieso heeft Avagnon (en Santos) nu niet het probleem van een van de grond af herontworpen frame.

Of deze accu echt zo groot is vraag ik me af, hij is hoog, maar niet heel lang. Een Bosch/Yamaha accu is veel langer en valt minder in het oog.
De motor is door het formaat zeker niet de mooiste op de markt. Maar het grote formaat zorgt voor een hoger koppel met minder stroom. En dus minder warmte ontwikkeling.

De accu en andere componenten had ik graag geïntegreerd. Zo zijn we ook met het ontwerp begonnen. Maar er zit een groot nadeel aan:
De fiets heeft een langere levensduur dan de elektrische componenten. Wat als je over 5, 6 of 7 jaar de accu of middenmotor moet vervangen, en men overgestapt is naar een "nieuwe" versie die niet past?

Dan kun je een Pinion fiets met een "ombouwsetje" gewoon weer terugbouwen naar een normale vakantiefiets, of een andere set.

Marco