Na een aantal fietsreizen gemaakt te hebben en mijn giant expedition regelmatig te hebben "gepimped" met nieuwe onderdelen (xt-set magura hss 33 en nog meer dingen) wil ik nu de volgende stap gaan maken: Mijn eigen droomfiets bouwen.
Ik weet dat het mogelijk is om je eigen fiets te laten samenstellen via Santos, maar ik wil juist de feeling met mijn eigen materiaal houden, zodat ik de ins en outs van mijn fiets leer kennen.
Nu is mijn vraag aan jullie welke onderdelen ik het beste kan kiezen, dit is natuurlijk heel subjectief, maar ik wil jullie vragen om een zo algemeen mogelijk (eerlijk) advies, dus niet te zeer in details blijven hangen aub. Ik ben mij immers nog aan het orienteren, dus op dit moment bezig met de grote contouren.
verhouding frame en wielen
Ben opzoek naar een goed frame, maat 58 dat goed combineert met 26inch wielen. De verhouding van frame en wielen moet goed uitzien.
Er zijn fietsen met 26inch wielen die soms lijken op een -uit-de-kluiten- gewassen- kleuterfiets. Waar ligt dit aan? en hoe kun je dit omzeilen?
*Welke wielen?
welke wielen kan ik het beste aanschaffen? op mijn giant expedition is het helaas niet mogelijk om hoger te gaan dan 37 mm breedte. Zou nu graag 26 inch wielen willen met autoventielen en waar ik zeker 50 mm brede banden op kan leggen.
*Stuur
Wat zijn jullie ervaringen? welke stuur zweren juliie bij zonder dat de kosten de pan uit rijzen.
*Dragers
Bijna iedereen gebruikt tubus, dus deze lijn wil ik ook aanhouden. Zijn ze op ieder frame te monteren?
*Voorvork
Voor het comfort zou ik wel eens een verende voorvork willen proberen. heb nu een stijve voorvork uit 1 geheel. dit is erg stabiel en stug en zwabbert absoluut niet. voor het reizen met bagage is dit ideaal, maar reis je een halve dag over veldpaden met kuilen, dan droom je 's avonds over verende voorvorken.
Zijn er verende voorvorken die ook de (goede) eigenschappen hebben van een stugge voorvork uit 1 geheel en toch het comfort van vering hebben? Erg belangrijk: hoe zit het met onderhoud? zijn ze makkelijk te repareren als er iets stuk gaat?
*Zadelpen
Liefst verend en mechanisch, geen lucht.
Ik heb nog een xt-set liggen en een setje magura's die ik graag op deze fiets wil monteren.
Ik denk dat ik met deze punten wel zo'n beetje de hoofdlijnen van de fiets heb, afgezien van wat kleinigheden(licht,spatborden,banden etc.)
Alle tips mbt montage zijn van harte welkom.
Laat horen over welke onderdelen jullie tevreden zijn en welke absoluut niet. Ik hoop een fiets te kunnen bouwen die lekker licht en soepel trapt, zo robuust is als een bunker en overal en altijd is te repareren.
Alvast dank voor jullie reacties.
Raymon [/b]
Ik weet dat het mogelijk is om je eigen fiets te laten samenstellen via Santos, maar ik wil juist de feeling met mijn eigen materiaal houden, zodat ik de ins en outs van mijn fiets leer kennen.
Nu is mijn vraag aan jullie welke onderdelen ik het beste kan kiezen, dit is natuurlijk heel subjectief, maar ik wil jullie vragen om een zo algemeen mogelijk (eerlijk) advies, dus niet te zeer in details blijven hangen aub. Ik ben mij immers nog aan het orienteren, dus op dit moment bezig met de grote contouren.
verhouding frame en wielen
Ben opzoek naar een goed frame, maat 58 dat goed combineert met 26inch wielen. De verhouding van frame en wielen moet goed uitzien.
Er zijn fietsen met 26inch wielen die soms lijken op een -uit-de-kluiten- gewassen- kleuterfiets. Waar ligt dit aan? en hoe kun je dit omzeilen?
*Welke wielen?
welke wielen kan ik het beste aanschaffen? op mijn giant expedition is het helaas niet mogelijk om hoger te gaan dan 37 mm breedte. Zou nu graag 26 inch wielen willen met autoventielen en waar ik zeker 50 mm brede banden op kan leggen.
*Stuur
Wat zijn jullie ervaringen? welke stuur zweren juliie bij zonder dat de kosten de pan uit rijzen.
*Dragers
Bijna iedereen gebruikt tubus, dus deze lijn wil ik ook aanhouden. Zijn ze op ieder frame te monteren?
*Voorvork
Voor het comfort zou ik wel eens een verende voorvork willen proberen. heb nu een stijve voorvork uit 1 geheel. dit is erg stabiel en stug en zwabbert absoluut niet. voor het reizen met bagage is dit ideaal, maar reis je een halve dag over veldpaden met kuilen, dan droom je 's avonds over verende voorvorken.
Zijn er verende voorvorken die ook de (goede) eigenschappen hebben van een stugge voorvork uit 1 geheel en toch het comfort van vering hebben? Erg belangrijk: hoe zit het met onderhoud? zijn ze makkelijk te repareren als er iets stuk gaat?
*Zadelpen
Liefst verend en mechanisch, geen lucht.
Ik heb nog een xt-set liggen en een setje magura's die ik graag op deze fiets wil monteren.
Ik denk dat ik met deze punten wel zo'n beetje de hoofdlijnen van de fiets heb, afgezien van wat kleinigheden(licht,spatborden,banden etc.)
Alle tips mbt montage zijn van harte welkom.
Laat horen over welke onderdelen jullie tevreden zijn en welke absoluut niet. Ik hoop een fiets te kunnen bouwen die lekker licht en soepel trapt, zo robuust is als een bunker en overal en altijd is te repareren.
Alvast dank voor jullie reacties.
Raymon [/b]