Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wie heeft ervaring met RIH - Forum Wereldfietser

wie heeft ervaring met RIH

Heeft iemand ervaring met fietsen van het merk RIH ?
Ik overweeg de Z900 aan te schaffen om er langere toertochten mee te gaan maken.

Sta vaak te kwijlen voor hun winkel in de Westerstraat omdat het zulke mooie ouderwetsche frames zijn.
Heb geen ervaring met RIH fietsen.
Let op de onderdelen en vooral de wielen.
Sterke dragers.
Rijd hij lekker?
Is het jouw goede maat?????
Kijk ook eens een paar 100 meter verderop in die straat...
niko

Voor mij is RIH een prima merk. Heb zelf een jaar of 14 (50.000-60.000 km) een Elite gereden en heb 'n jaar of 20 geleden een rondleiding in de fabriek gehad. Ambacht en liefde voor de fiets stonden toen hoog in 't vaandel. Over de huidige fietsen kan ik niets zeggen.
:D
ellen14 schreef:Heeft iemand ervaring met fietsen van het merk RIH ?
Ik overweeg de Z900 aan te schaffen om er langere toertochten mee te gaan maken.
Aan een RIH kan je geen buil aan vallen

nikopaul schreef:Sta vaak te kwijlen voor hun winkel in de Westerstraat omdat het zulke mooie ouderwetsche frames zijn.
Hee! dat herken ik
Heb geen ervaring met RIH fietsen.

Ikke wel, was mijn allereerste sportfiets met racebocht erop. Heb altijd een beetje spijt gehad, dat ik het ding destijds verkocht heb.
Let op de onderdelen en vooral de wielen.
RIH fietsen worden net als een hele hoop anderen gewoon met Shimano afgemonteert. Of met Campa, natuurlijk.......

Rijd hij lekker?
De mijne toen wel, en heb recentelijk ook weer eens de eer gehad, en daar was niks mis mee.

Kijk ook eens een paar 100 meter verderop in die straat...

Wat zit daar dan? Ik weet alleen maar Eric maar dat is geen honderden meters verder.

Keek gisteren nog even in hun etalage maar daar stond een echte, in de Westerstraat gemaakte, RIH vakantiefiets. Een plaatje. Ouderwets frame met lugs. Vittorioachtig. Misschien kan je ze laten afmonteren zoals je wilt. Nix modern Giantgedoe. Die fabriek in Venlo had deze fiets niet gemaakt. En toen ik er op lette zag ik later op de dag een meneer op een fiets rijden waar RIH op stond maar die in de verste verte niet leek op een RIH uit de Westerstraat. Dat moet dus een Limburgse RIH zijn geweest.
niko

nikopaul schreef:Ouderwets frame met lugs. Vittorioachtig.
Wel bij de vraag blijven! De Z900 die ellen overweegt en die je ziet op http://www.rih.nl is dus duidelijk geen klassieker:
Afbeelding
Valt m.i. in de klasse fraaie en mooi afgewerkte erg complete best prijzige en erg zware* trendy toerfietsen
Leon

*: volgens de site vanaf(!) 19,5 kg.

Iemand heeft ooit wel eens de RIH Z-900 bij mij (die andere winkel in de Westerstaat) ingeruild. Het was een fiets die wel redelijk was, vergelijkbaar met de Giant Expedition 1.0.

En inderdaad is de Z-900 geen fiets van Wim van der Kaay van RIH uit de Westerstraat die inderdaad geweldige frames bouwt. Alleen de opbouw... Die is zoals een vakantiefiets tien jaar geleden werd gebouwd en in de tusentijd is er toch wel veel veranderd (HS33, Tubus, SP19, Rohloff, butted spaken i.p.v. dikke spaken) :lol:

Eric Schuijt schreef:Iemand heeft ooit wel eens de RIH Z-900 bij mij (die andere winkel in de Westerstaat) ingeruild. Het was een fiets die wel redelijk was, vergelijkbaar met de Giant Expedition 1.0.
Toch vind ik de Giant beter samengesteld met o.a. onderdelen van Tubus en Magura (althans op de 1.0-versie)

Ja, maar dat is toch de Expedition 3.0 Of heb ik het mis?
Misschien dat ik de 1.0 en de 3.0 met elkaar verwissel :lol:
Giant-site zegt:
Expedition 1.0 GTS

* Frame AluxX 6061
* Voorvork rigid alloy boxxer
* Shimano Deore LX / Shimano Deore LX
* Firm Tech hydraulic remmen
* +/- 16.25 Kg

Expedition 3.0 GTS

* Frame AluxX 6061
* Voorvork Rigid alloy boxxer
* Shimano Tourney / Shimano Deore
* Shimano V-brakes
* +/- 16.9 Kg

Op de Giant Expedition 1.0 2007 zit XT!

Ja, natuurlijk. Dan denkt iedereen dat hij geheel met XT is afgemonteerd. De rest is waarschijnlik dan LX. Maar ach, LX is ook erg goed.

En eeh.., Robertjan dank voor de correctie. Ben je ooit in de buurt, de negerzoenen staan klaar! :lol:
Om bij de oorspronkelijke vraag van ellen14 te blijven:
ellen14 schreef:Heeft iemand ervaring met fietsen van het merk RIH ?
Ik overweeg de Z900 aan te schaffen om er langere toertochten mee te gaan maken.
Ik heb wel ervaring met een RIH maar niet met zo'n model. Ik heb in 1997 een randonneur gekocht in de Westerstraat en daar een aantal maanden mee rondgefietst. Ondanks de smalle banden ging dat redelijk goed op slecht wegdek. Er is wel twee keer een spaak gebroken. Ik rijd er nog steeds naar tevredenheid op. Al heb ik er nu wel de dikst mogelijke banden (37 mm) voor dat frame en een geveerd Brooks-zadel op gezet. Dat scheelt behoorlijk in het comfort. En over de naam RIH, wat dus geen Rijwiel Industrie Holland betekent maar Wind in het arabisch, hier is nog iets te lezen over de geschiedenis.

Het heet dus wél Rijwiel Industrie Holland.

Toen ik daar als 14 jarig jongetje in de westerstraat naar binnen stapte heeft van Kaay me het volgende uitgelegd; RIH is inderdaad het arabische woord voor Wind. Zo ook het paard van Karl ben Nemsi, uit de beroemde Karl May reeks, van ondermeer Winnetou en Old Shatterhand. Dat wist ik omdat ik die boeken gelezen had. Maar dat hadden ze bij RIH ook gedaan, en de naam van dat paard (RIH) aan hun fietsen gegeven. Toen het allemaal wat serieuzer begon te worden, is RIH een afkorting geworden van Rijwiel Industrie Holland.

Maar goed, dit is een beetje O.T.