Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb fronttassen diefstalbeveiliging - Forum Wereldfietser

Ortlieb fronttassen diefstalbeveiliging

Sinds langere tijd kijk ik af en toe op dit interessante forum. Ben een poosje geleden lid geworden van de vereniging. Ik heb al veel gelezen over allerlei onderwerpen rondom fietsen - heel leuk !

Ik heb me vandaag ook maar eens geregistreerd om een vraag te kunnen stellen over Ortlieb fietstassen. Voor de achtertassen heb ik een stel lange staaldraden (Ortlieb) waarmee ze met een kabelslot tegen diefstal beveiligd kunnen worden. Het wordt een potentiële dief in elk geval wat moeilijker gemaakt. Hoe gaat dit aan de voorzijde ? Met de korte staaldraden (Ortlieb) wordt het lastig om er een kabelslot door te krijgen, met lange staaldraden gaat dit beter maar is te gevaarlijk om mee te fietsen !

Twee korten staaldraden met twee kleine slotjes lijkt me ook zo omslachtig !

Misschien is er iemand die een goede methode/oplossing wil delen ?
Weet niet of dit voor net zo is, maar achter zet ik met twee kleine hangsloten de handvaten van de tassen vast aan de drager. Werkt natuurlijk vooral vertragend.

Maar ja, de vuile was kunnen ze dan nog wel uit de tassen jatten :lol:
Bedankt voor je antwoord,

Alleen hangslotjes kunnen ook natuurlijk, nadeel; je moet ze afzonderlijk op slot doen en weer van het slot afhalen. Ik dacht meer aan een kabelslot die alles tegelijkertijd vastzet !

Heeft iemand anders nog ervaringen met de zgn staaldraadjes van Ortlieb ??

Hoor graag
https://www.rosebikes.nl/artikel/abus-c ... aid:243384


https://hollandbikeshop.com/fietsstoelt ... -one-mini/

kabels met cijferslot, achter de houder van de ortliebtas 'houder' door te halen, van bobike is nu ook versie met kortere kabel, daarvan keer twee misschien te gebruiken voor de voortassen.
Ik gebruik de lange kabel van bobike voor deachtertassen en voor de voortassen ook aan iedere zijde één, maar die met korte kabel lijkt me idealer,

die van abus weet ik niet of het in praktijk handig is.
ik vraag me af hoeveel achter- en of voortassen er van de fiets gestolen worden. Ik denk heel weinig.
Bert van Sprang schreef:
za 13 jan, 2018 22:42
ik vraag me af hoeveel achter- en of voortassen er van de fiets gestolen worden. Ik denk heel weinig.
Ik geef je hierin gelijk, zelfs in grote steden in Europa heb ik nooit problemen gehad, ook niet in Boedapest wat eind jaren 90 berucht was om zijn fietsdiefstallen (en misschien nu nog). Of we zijn beide teveel te goeder trouw.
FatherJohn schreef:
do 11 jan, 2018 16:31
Hoe gaat dit aan de voorzijde ? Met de korte staaldraden (Ortlieb) wordt het lastig om er een kabelslot door te krijgen .. Twee korten staaldraden met twee kleine slotjes lijkt me ook zo omslachtig !
Waarom bevestig je niet de twee korte staaldraden aan elkaar, dat zou moeten kunnen tussen de spaken door. Een extra "voordeel" is daarmee dat je voorwiel ook op slot staat.
Ik haal de tassen sinds ik ortlieb tassen heb, niet meer van mijn fiets en doe op de camping een light tarp over mijn fiets en tassen, zodat het de lege tassen bedekt en de fiets beschermt tegen regen. Ik vind het ideaal zo en hoef dan maar éénmalig voor vertrek, de kabelslotjes vast te maken ed. Ik ben 's nachts op een camping niet bang dat mijn tassen van mijn fiets gestolen worden, meer bij een supermarkt oid.
fud0 schreef:
di 06 feb, 2018 21:01
Ik ben 's nachts op een camping niet bang dat mijn tassen van mijn fiets gestolen worden, meer bij een supermarkt oid.
Grappig, ik heb juist het omgekeerde. Mijn redenering is dat de kans dat bij een willekeurige supermarkt een dief staat die snapt dat het jatten van de bagage van een vakantiefietsers best lucratief kan zijn nihil is. Aan de andere kant verzamelen al die dure vakantiefietsen zich 's nachts op de camping, dus als je een Santos op bestelling wilt jatten, dan is je beste optie 's nachts even op de camping langs gaan. Overigens merk ik onderweg wel dat mensen het best een dingetje vinden om al je spullen bij een supermarkt neer te zetten en dan inkopen te doen.
Mijn vriendin in Hamburg heeft het gehad dat zij een Ortlieb achtertas aan haar bagagedrager had laten hangen, terwijl ze bezig was de andere met boodschappen erin de flat naar boven te brengen. Toen zij terug kwam was de achtertas verdwenen.In stedelijk gebied gebeurt dit misschien sneller dan wanneer je in een klein dorpje bij een winkel/supermarkt staat?
Ikzelf doe een dunne kettingslot van Abus door mijn achtertassen en verbind die aan elkaar. Open maken van de tassen gaat dan ook niet meer. En zet fietsen in zicht van de winkel.
Op camping gaan mijn fietstassen de voortent in; heb dubbele ingangen. Dus staan niet in de weg.
joukon schreef:
zo 11 feb, 2018 02:58
Ikzelf doe een dunne kettingslot van Abus door mijn achtertassen en verbind die aan elkaar. Open maken van de tassen gaat dan ook niet meer.
Ik zie dat niet gelijk voor me, hoe je met een dun kettingslot je tassen zo verbind dat je ze niet meer kan open maken. Heb je misschien een foto?
robhuls schreef:
za 10 feb, 2018 21:03
fud0 schreef:
di 06 feb, 2018 21:01
Ik ben 's nachts op een camping niet bang dat mijn tassen van mijn fiets gestolen worden, meer bij een supermarkt oid.
Grappig, ik heb juist het omgekeerde. Mijn redenering is dat de kans dat bij een willekeurige supermarkt een dief staat die snapt dat het jatten van de bagage van een vakantiefietsers best lucratief kan zijn nihil is. Aan de andere kant verzamelen al die dure vakantiefietsen zich 's nachts op de camping, dus als je een Santos op bestelling wilt jatten, dan is je beste optie 's nachts even op de camping langs gaan. Overigens merk ik onderweg wel dat mensen het best een dingetje vinden om al je spullen bij een supermarkt neer te zetten en dan inkopen te doen.
Ja, daar zit wat in idd. er zijn 'hondsbrutalen' die daar een neus voor ontwikkelen en hoe dat ook in de praktijk uit te voeren en dat heb ik dus meer bij supermarkten, waar ze erop kunnen wachten, of er iemand komt met een dure fiets en meestal toch minimaal 10 minuten IN de supermarkt is.
Maar dat kan natuurlijk ook net zo goed op een camping en heel veel campings hebben vaak een open toegang voor vreemden, ook 's nachts.
Wat ik wel heb is kattenbelletjes (dat geluid ervan gaat 'in' je zitten oid. dus als het gaat rinkelen..) aan mijn kettingslot (altijd om een paal of boom oid.) en mijn tent staat altijd zo dicht mogelijk bij de tent met dus die light-tarp eroverheen, als je bij de fiets wilt struikel je wellicht over de haringen ervan, hopelijk zou ik daar al wakker van worden en als je de fiets beweegt, gaan die belletjes rinkelen.
Ik weet niet, maar misschien slaap ik daardoor toch altijd met een half oor. Ik hoop dat het voldoende mag blijken.
Ik zie idd. bij stellen wel eens dat één bij de fietsen blijft en de ander gaat shoppen. Maar ik ga altijd in mijn ééntje en hoop er maar het beste van.
Hoi,
Ik zet tijdens een fietsvakantie mijn volbepakte fiets altijd een beetje 'onhandig' stevig in het zicht bij een supermarkt, zodat iedereen 'm ziet staan en er dan vanaf blijft. Op de camping zet ik als het kan de fiets op slot aan een boom of paal en al mijn fietstassen liggen in de tent, makkelijk met inpakken 's morgens vroeg.
Misschien ben ik te goed van vertrouwen, maar dat heeft me in het leven al ver gebracht.
Groet, Petra.
Ik check in Engeland altijd of ik de fiets binnen mag zetten - vrouw en alleen helpt dan meesta - wat zo goed als altijd mag. Soms wordt hij dan zelfs achter slot en grendel gezet.Op de camping gebruik ik de fiets als steun voor de waslijn die ik tussen fiets en tent span.

Voor de US ben ik nog wel opzoek naar een lichtgewicht 2e slot naast de Kryptonite + ketting die ik gebruik. Dus als iemand suggesties heeft...
Als het kan zet ik hem in de supermarkt bij de kassa's. Heb altijd de meeste "zorgen" als ik bij een pauzeplek (café/terras) ff naar de WC moet, dan is hij echt ff uit zicht.

Op een camping idd aan een boom en de tassen de tent in. Komende jaren zat het waarschijnlijk regelmatig een hotelletje worden (nog geen ervaring mee). Ben benieuwd hoe daar de mogelijkheden zijn. Er zijn "fietshotels" met een afgesloten ruimte maar helaas soms al verhalen gehoord dat daar ook (kleine) zaken gejat worden (dus door andere reizigers). Al zal dat hopelijk niet vaak voorkomen.
Inge1 schreef:
ma 12 feb, 2018 07:06
Voor de US ben ik nog wel opzoek naar een lichtgewicht 2e slot naast de Kryptonite + ketting die ik gebruik. Dus als iemand suggesties heeft...
Lichtgewicht en slot gaan meestal niet samen ;)

Misschien een lichte versie (niet de Granite) van de Abus Bordo? Makkelijk om mee te nemen en iig beter dan een kabelslot. Een ringslot past niet?
Fedor schreef:
ma 12 feb, 2018 07:09
Als het kan zet ik hem in de supermarkt bij de kassa's. Heb altijd de meeste "zorgen" als ik bij een pauzeplek (café/terras) ff naar de WC moet, dan is hij echt ff uit zicht.
Toch jammer dat men vindt zichzelf zoveel beperkingen op te moeten leggen.
Ik let natuurlijk wel op waar ik de tweewieler neerzet, maar laat me niet tegen houden om dat museum in te gaan, om dat kasteel te bezoeken of om die rots op te klimmen.
Ben in al die jaren ooit een paar handschoenen kwijt geraakt (kan ook zijn weggewaaid?) en een fietscomputertje van 20 gulden (beetje dom, want die steek je heel eenvoudig bij je).
Gewoon gezond verstand gebruiken, zit je ook een stuk minder gestressed op het toilet :lol:

Groet, Tom
Tom vds schreef:
ma 12 feb, 2018 11:56
Ik let natuurlijk wel op waar ik de tweewieler neerzet, maar laat me niet tegen houden om dat museum in te gaan, om dat kasteel te bezoeken of om die rots op te klimmen.
Als je het bij de kassa van een attractie vraagt is er vaak wel een oplossing om je dure fiets veilig te stallen. Alleen in grote steden geldt bij ons het principe de fiets nooit op straat te parkeren. Heb iets te vaak verhalen over gestolen fietsen op straat in Rome, Parijs, Barcelona etc. gehoord, om over Nederland maar helemaal niet te spreken.
Inge1 schreef:
ma 12 feb, 2018 07:06
Voor de US ben ik nog wel opzoek naar een lichtgewicht 2e slot naast de Kryptonite + ketting die ik gebruik.
Zie het Lichtgewicht slot topic.

Maar goed, naar wat voor type slot ben je op zoek? Als je al een kettingslot heb is een ringslot denk ik een goed idee.
Daulagari - ik heb een beugelslot met losse kabel maar wil het om het net wat moeilijker te maken met een los kabelslot wat ik ook door de tassen kan lussen. Zal zeker gaan kijken in het lichtgewicht topic.

Fedor - heb een ringslot maar wil dat nu niet meenemen omdat ik een 2e slot wil kunnen gebruiken om de tassen mee vast te zetten.