Headley schreef:Johnh schreef:Het grootste probleem is echter dat fietsverlichting op het hoofd is in Nederland niet toegestaan, en je kan er zelfs een boete voor krijgen.
Dat is dan toch waarschijnlijk alleen maar het geval als er geen andere - reglementaire - fietsverlichting is gemonteerd...
Verlichting aan de voorzijde en achterzijde van de helm is toegestaan. Het niet vermelden in het RVV 1990 komt, omdat wij in Nederland (nog) geen helmplicht kennen. Verlichting op de fiets, als inrichtings-eis, is niet geregeld in de Regeling voertuigen. Verlichting op de helm kan wel voldoen aan de eisen in artikel 35a RVV 1990.
Artikel 35 RVV 1990
1. Fietsers voeren tijdens het rijden bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd, verlichting overeenkomstig het tweede tot en met het vierde lid.
2. Een fiets op twee wielen en een fiets op drie wielen met één voorwiel moeten zijn voorzien van een wit of geel licht dat aan de voorzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder een wit of geel licht voert op zijn borst.
3. Op een fiets op meer dan twee wielen met twee voorwielen moeten aan de voorzijde twee witte of twee gele symmetrisch links en rechts van het midden bevestigde lichten worden gevoerd.
4. Een fiets moet zijn voorzien van een rood achterlicht dat aan de achterzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder of een achter de bestuurder gezeten passagier een rood licht voert op zijn rug.
5. Een fiets mag zijn voorzien van twee ambergeel licht stralende richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde.
6. Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op een fiets, door de bestuurder daarvan of door een achter de bestuurder gezeten passagier dan de in het tweede tot en met vijfde lid genoemde lichten.
Artikel 35a RVV 1990
1. De in artikel 35 bedoelde verlichting mag andere weggebruikers niet verblinden.
2. De in artikel 35, eerste tot en met vierde lid, bedoelde verlichting mag niet knipperen.
3. De in artikel 35, eerste tot en met vierde lid, bedoelde verlichting moet:
a. aan de voorzijde voortdurend zichtbaar zijn voor tegemoetkomende weggebruikers;
b. aan de achterzijde voortdurend zichtbaar zijn voor van achteren naderende weggebruikers.