Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elekrtische fietsbel - Forum Wereldfietser

Elekrtische fietsbel

Nieuw op de markt: een elektrische fietsbel.
Zie: https://nieuwsfiets.nu/2018/02/07/urban ... -fietsbel/
Wei heeft behoefte aan dit product?
Lijkt me alleen wat voor electrische fietsen en speedpedelecs. Vooral bij de laatste is het handig je te onderscheiden van een "normale" fietsbel. Is er ook een brommergeluid mogelijk met deze bel? ;)
Tsss. Niet eens via bleutooth aan je telefoon te koppelen? :wink:
"Drie verschillende electrische geluiden", dat kan alleen maar bedoeld zijn om te voorkomen dat iemand het geluid begrijpt, iets dat bijvoorbeeld bij autoverlichting al een tijdje bezig is, want die lijkt tegenwoordig verzonnen door een driejaaroude kleuter die graag met autootjes speelt.
Nu maar hopen dat de 'bel'te zien en te horen is op de F&W-beurs...... Dan weet je tenminste wat je niet koopt.
Mijn ervaring is dat mensen niet erg goed reageren op een bel, en dat dat niet aan de bel ligt.

Als ik aan de andere kant op mijn motor over dijkweggetjes rijdt, waar ik als fietser met de grootst mogelijke moeite andere fietsers passeer, dan valt het mij op dat alle fietsers als vanzelf plaatsmaken zodra ze de herrie van mijn motor horen aankomen.

Wat dat betreft heeft Fedor gelijk, alleen dan liever het geluid van een zware motor in plaats van een brommer. :D
Als ze er nou eens een alarm met bewegingsensor van zouden maken, dan zie ik nog enig nut.

Groet, Tom.
Back to the 80s!!

Afbeelding
Ik heb zelf al jaren een combi van gewone fietsbel (rinkel, niet ping) en een (elektrische) brommer claxon. Laatste maakt veel geluid en is herkenbaar als snel aankomend voertuig. Handig als je op een doorgaande weg op afstand aan komt en je wil dat mensen op tijd plaats maken zonder dat al je snelheid eruit hoeft. De bel is weer nuttig op rustige fietspaden of als je er al pal achter zit en niet wil dat de mensen zich rot schrikken.
Ik heb er eentje op mijn ligfiets als last resort, maar mijn ervaring is dat degene die je niet ziet, je ook niet hoort. Waarschijnlijk dubbele handicap: blind en doof. Respect dat je dan in een auto de weg op gaat.
Ik heb de 'toeter' als AirZound gekocht:
http://www.airzound.co.uk/

https://www.xolt.nl/airzound-bike-horn? ... JEQAvD_BwE
Maar ja of je nu belt of toetert, er wordt eerst om gekeken wat er aan komt voor dat men aan de kant gaat.
edit: leestekens
Mijn ervaring is dat je die bel het hardst nodig is bij mensen die in gedachten verzonken zijn, en als het ware wakker gemaakt moeten worden.

Omdat de bel die op mijn ligfiets zat regelmatig haperde heb ik even een toetertje op mijn ligfiets gehad. Die werkte als een tierelier, helaas wekte hij ook nog al eens agressie op bij mensen die ruw uit hun dromen gerukt werden.

Een links fietsende tegenligger die ik juist voordat hij op mij inreed wist wakker te toeteren beet mij eens toe dat ik volgens de wetgeving een bel op mijn fiets moest hebben.

Bij nalezing van de Regeling voertuigen bleek het figuur wat de bel betreft nog gelijk te hebben ook:
Artikel 5.9.71 van de Regeling voertuigen: schreef:Fietsen moeten zijn voorzien van een goed werkende bel.
Dus om verder gezeur te voorkomen heb ik die bel maar weer teruggezet.
Peter_K schreef:
wo 07 feb, 2018 15:42


Wat dat betreft heeft Fedor gelijk, alleen dan liever het geluid van een zware motor in plaats van een brommer. :D
Doe mij maar een boxer geluid, dan noem ik m’n fiets GS. ;)
mijn ervaring is dat mensen die voorrang nemen vaak ook die dubbele handicap hebben. Dan helpt bel nog toeter. De toeter is alleen een laatste middel voor me. Oké, mensen reageren soms boos, maar dat maak ik ook mee met wielrenners zonder bel die vinden dat je niet op tijd aan de kant gaat. Wijs je ze vervolgend, door zelf te bellen, op het bestaan van zo'n fenomeen, dan exploderen sommige helemaal.... Ik groet dan ook vaak een kudde wielrenners vaak met "lullo" Klinkt toch vriendelijk in het voorbijgaan. Klinkt als hallo
Jurr schreef:
do 08 feb, 2018 12:02
Doe mij maar een boxer geluid, dan noem ik m’n fiets GS. ;)
Al onze fietsen zijn toch al GS'en? Zo worden ze meestal wel gebruikt :)
Fedor schreef:
do 08 feb, 2018 13:23

Al onze fietsen zijn toch al GS'en? Zo worden ze meestal wel gebruikt :)
Zouden ze gebruikt horen te worden ;) Net als de meerderheid van de GS’en ;)
Peter_K schreef:
do 08 feb, 2018 10:17
Bij nalezing van de Regeling voertuigen bleek het figuur wat de bel betreft nog gelijk te hebben ook:
Artikel 5.9.71 van de Regeling voertuigen: schreef:Fietsen moeten zijn voorzien van een goed werkende bel.
In België moet men niet alleen een bel op de fiets hebben, strikt genomen is het gebruik van andere 'geluidstoestellen' op de fiets niet toegestaan. Al zou het me wel verbazen als er ooit iemand daarvoor beboet is.

Renaat
Ik vindt de electrische fietsbel nog niet zo'n gek idee als het geluid wat "lager" van toon is dan de gebruikelijke fietsbel.

Er zijn veel mensen die enigszins doof zijn en vaak is dat frequentieafhankelijk en zit het gehoorverlies met name in de hoge tonen. Veel moderne piepjes en bliepjes en ook de klassieke fietsbel horen zij nauwelijks. De "ping" bel al helemaal niet.

Dit zijn meestal mannen en zeker als ze wat ouder zijn. Vaak zie je als een ouder echtpaar aan het wandelen is en je gebruikt je bel, dat de man niets hoort en vervolgens door zijn vrouw aan z'n mouw wordt getrokken om opzij te gaan.

Dit is geen onwil, vaak heeft men niet zo door hoe slecht het gehoor is omdat lagere tonen nog vrij goed doorkomen.
Op mijn racefiets had ik geen goedkope zwarte ping bel. Nu heb ik op mijn fiets een wat duurdere ping bel met veel helderder geluid. Die wordt veel eerder door mensen gehoord en ze hebben daardoor veel meer tijd om te reageren. Ik had nooit gedacht dat de helderheid zo een verschil zou maken.
en wat voor bel is dat dan >groverr< , want ik heb ook de wens mbt. een helder belletje