Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Via Claudia Augusta - Forum Wereldfietser

Via Claudia Augusta

Hallo,

Terug van een prachtige fietsvakantie waarin we de Via Claudia Augusta hebben gevolgd, wil ik een opmerking over deze route plaatsen:

De beklimming van de Fernpass (de eerste serieuze hobbel in de route) is lastig vanwege het rotsachtige pad naar boven. We hebben een behoorlijk stuk moeten lopen omdat fietsen niet meer ging. Op zich geen enkel probleem, totdat de afdaling (naar Schloss Fernstein) volgde. Deze is naar mijn idee levensgevaarlijk. Het is een smal, rotsachtig pad, waarbij boomwortels voortdurend de kop opsteken. Een stuurfout kun je je niet veroorloven, want aan de linkerkant gaapt de afgrond.
Het routeboukje van Bikeline waarschuwt overigens dat dit pad zelfs voor geoefende mountainbikers lastig is. Nu is moutainbiken met bepakking nog lastiger en helemaal als je fiets geen mountainbikebanden heeft!
Ons advies: pak de bus die speciaal voor fietsers rondrijdt.

De Reschenpas is overigens prima te doen: alleen verharde weg die niet al te veel bereden wordt (zeker niet door vrachtverkeer).

Net terug van fietsvakantie in Duitsland/Oostenijk en daar bij toeval op de Via Augusta gestuit. We hebben er maar twee dagen op gefietst daarna overgegaan op een andere route weer terug naar Duitsland.

De Fernpass hebben we ook gereden. Omhoog inderdaad het nodige geruk en gesleep aan de fiets maar dat hadden we in Duitsland ook al gedaan op MTB-routes. De afdaling vond ik in ieder geval een van de mooiere stukken van de vakantie. Met bepakking en op slicks was het best te doen. Het hobbelde wel flink. Ik denk dat het voor geoefende MTB-ers toch vooral omhoog lastig is en niet omlaag.

Ik ben het met je eens dat het niet echt een fietsroute is, zoals we dat in Nederland zijn gewend maar het is, afhankelijk van t weer, best te doen.
Kwamen ook nog twee jongens op een ouderwetse tandem tegen die het gedaan hadden. Dat vond ik wel knap.

Groetjes