Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouw Brooks B17 naar Flyer - Forum Wereldfietser

Ombouw Brooks B17 naar Flyer

Is de rail van je Brooks B17 gebroken? Bouw hem gelijk om tot een geveerde versie, de Flyer.
Nodig:
Klinknagels, en ringetjes M4 als je het goed wil doen
achterplaat,
brug/frame (komt met veren en stelschroefhouder) =dezelfde als voor B67
twee moeren en vulringen M8.
Geduld.
Gereedschap.
Een setje extra handjes, om het zadel/plaat te positioneren tijdens het slaan van de klinknagels.

Afbeelding
Naast een gebroken rails bij Brooks, kun je (ook) wachten op een gebroken spanbout, gebroken veren en een doorzakkend zadeldek...
Waarom niet meteen overstappen naar een Gilles Berthoud ipv met een hoop gedoe een (tegenwoordig) redelijk dubieus zadel op te lappen? Een GB is echt een stuk degelijker en gaat heel lang mee zonder noemenswaardig onderhoud of andere problemen.
Ik weet niet of je dat allemaal zo stellig kunt beweren, eerlijk gezegd.
Mijn ervaringen met Brooks zijn prima.

Overigens zijn de huidige Brooks veren erg sterk uitgevoerd, en het is de vraag of je daar veel comfort aan gaat ontlenen. Wel weer aardig in dit verband is dat de veren te vaak braken, vandaar dat ze tegenwoordig dikker zijn uitgevoerd.;-)
Georg schreef:
za 03 feb, 2018 08:55
Overigens zijn de huidige Brooks veren erg sterk uitgevoerd, en het is de vraag of je daar veel comfort aan gaat ontlenen. Wel weer aardig in dit verband is dat de veren te vaak braken, vandaar dat ze tegenwoordig dikker zijn uitgevoerd.;-)
Ze braken niet omdat ze te dun waren maar omdat ze niet goed waren. De oude versies waren dunner, veerden flink maar braken ooit. Pas toen op een gegeven moment het productieproces is veranderd kwamen er klachten over brekende veren. (en snel doorzakkende dekken en brekende spanbouten)

In de hoop dat Google dit leest: Ik wacht nog steeds op een Aziaat die deze markt eens gaat ontdekken, een paar echte werktuigbouwers inhuurt die in samenwerking met ingenieurs in productietechnieken een beter ontwerp maakt en goede zadels gaat produceren tegen een mooie prijs. Ik ben namelijk steeds vaker meer onder de indruk van Chinese kwaliteit dan van het quasi-ambachtelijke gedoe van sommige Europese bedrijven zoals Brooks.
Aziaten hebben liever een dikke auto dan een antiek fietszadel. Fietsen doe je in veel delen van de wereld als je te arm bent om je om een betere manier te verplaatsen. Net als kamperen.
Hooguit is er een relatief nieuwe trend van het chique wielrennen in die landen, en meer precies in de hippe rijke grote steden, en die klanten zijn niet geïnteresseerd in een zwaar toerzadel.

Wat betreft de stalen springveren van Brooks; ik vond deze quote van Brooks op internet:

"Up until 1999 we produced all our springs from 4.47 mm dia. wire, but an increase in broken springs led us to start using 4.88mm wire, which eradicated the problem, but resulted in a firmer ride."
Georg schreef:
za 03 feb, 2018 10:19
Aziaten hebben liever een dikke auto dan een antiek fietszadel. Fietsen doe je in veel delen van de wereld als je te arm bent om je om een betere manier te verplaatsen.
Volgens mij heb je niet echt een idee van het China van 2018. Kijk eens naar de Serie Dwars door China die nu op de TV is en dan met name de aflevering over Peking.

Chinezen zijn geïnteresserd in alles waar ze geld mee kunnen verdienen, van iPhone-onderdelen produceren tot Neushoornhoorns verhandelen.

Wat de marketeers van Brooks zeggen interessert me eerlijk gezegd niet meer.
Uiteraard ben ik mij bewust van mijn uiterst bescheiden positie ten opzichte van Uwe Alwetendheid uit Limburg, maar ik waag het er toch op voorzichtig te twijfelen aan de potentiële opbrengsten van de fabricage van en de handel in toerfietszadels antieke-stijl; voorwaar een niche binnen een niche.
Er is inmiddels ook een Aziatische concurrent voor Brooks. Velo Orange haalt zijn zadels daar, maar ik geloof ook anderen. Zelf ben ik inmiddels overgestapt op Gilles Berthoud, met een Thudbuster ST. Dat is geen goedkope combinatie helaas. De geveerde Brooks Conquest is overigens ook weer op de markt, en dat is een veel steviger zadel dan de Flyer, maar ook smaller en dus alleen geschikt voor wie een tamelijk sportieve zit kiest.
Georg schreef:
za 03 feb, 2018 12:35
ik waag het er toch op voorzichtig te twijfelen aan de potentiële opbrengsten van de fabricage van en de handel in toerfietszadels antieke-stijl
Waar lees jij dat ik iets schrijf over antieke stijl?
Flauw.
Ik kaap even het topic van Roald om mijn instemming met Leon te betuigen: sinds enige tijd koop ik af en toe iets bij Aliexpress en ik ben erg verrast over de prijs/kwaliteit en de service. Gisteren eens voor de lol gezocht naar donzen slaapzakken en ik was verrast door het ruime aanbod. Wat ontbreekt is ervaringsgegevens van andere gebruikers, dus je moet wel goed opletten wat je koopt.
Ik ben ook een enthousiast Ali-express koper; heerlijk al die op dubieuze dieronvriendelijke wijze verkregen donsslaapzakken. En verder natuurlijk; koopt goedkoop in China! Voor al uw voordelige elektrocuties:

[url]http://www.smh.com.au/nsw/warning-over- ... d.html/url]

Wat León bedoelde, als ik goed gelezen heb, is een kwalitatief evengoede productie of zelfs beter voor weinig geld.
Dat is toch weer heel iets anders dan de vergaarbak aan matige kopieën van Westerse ontwerpen die op ali et al te koop zijn. er zit ok goed spul tussen. Maar het blijft voornamelijk drijven op onbeschaamd plagiaat, een schandalige praktijk wat mij betreft.
Dan leg ik nog liever veel geld neer voor een Gilles Berthoud uit Frankrijk. Koopt eigen waar etc.
Met Georg. Ik weiger te kopen via AliExpress.
(Sorry, off topic. Alleen maar even aanhaken op wat hierboven staat)

Groet, Tom.
Hoezo zijn producten uit Frankrijk eigen waar en producten uit China niet?
Het was een leuk DIY-projectje, een leren zadel zit uit de kunst, maar de kwaliteit van Brooks, maakt mij niet een overtuigd fan. De rail is mede gebroken, vermoed ik, doordat als de neusbout weer eens breekt, de krachten niet meer verdeeld worden.

Heel nieuwsgierig ben ik naar de kleren van de China-verguizers, lopen die nog in zelfgebreidde kleren van Texels wol? Of moet de wol lokaal op loopafstand vindbaar zijn? En wat is dan de regiolimiet, 2 uurtjes lopen, of 50 mijl? :roll: :roll: 8) :D