we hebben Pebbles, een Welsh Corgi kruising die in een grote mand achterop zit. Het is wel levend gewicht van 12 kg daar moet je echt rekening mee houden. ik had een artikel geschreven voor Europafietsers maar dit werd niet geplaatst omdat het te specifiek is. Hier onder de tips die ik had gegeven misschien heb je hier wat aan. komende vakantie is ons plan om een ronde in Frankrijk te fietsen. ( stukken van Velodyssee -basken - -langs oude wegen-canal midi ) ronde van 1000 km )
Op de vakantie fiets hangt de hondenmand aan het frame, de mand hangt zo boven de bagagedrager, zo kun je gewoon de tassen eraf halen en de mand laten zitten. De mand zit extra vast met tyribs. ik heb geen achtertassen.. al met al weegt hond -frame en mand 20 kg.
Op rustige wegen laten we haar stukken los meelopen. Pebbles hebben we geleerd te komen als we fluiten op een hondenfluitje, en ze weet dat ze stil moet staan als we wachten roepen. Als we andere fietsers tegen komen moet ze bij ons blijven lopen. op asfalt schijnen schoentjes handig te zijn, we nemen ze dit jaar voor de zekerheid mee .
We hebben voor Pebbles een aparte bidon op de fiets. Deze is geïsoleerd, zo heeft ze altijd koud water. (Decatlon)
we geven water en voer in een opvouwbaar bakje die met een musketon haak aan de mand hangt. Zo kun je hem zo pakken. (action 2 euro) De loopriem zit in de stuurtas, als we ergens op t terras gaan zitten kunnen we haar zo meenemen.
er gaat weinig voer mee, alleen brokjes voor s morgens verder eet ze met de pot mee.
We hebben voor Pebbles een eigen kleur vakantie handdoek, zo kun je de hond eventueel afdrogen voor ze in de tent gaat slapen, ze heeft dus een eigen doek.. . ik heb niet graag hondenharen op mijn gezicht..
Een lichtgewicht ketting met twee musketon haken is de vastzet ketting bij de tent. We maakten die vast aan een haring. Als we een camping op komen zetten we Pebbles meteen vast. dan kun je rustig de boel opzetten,
Neem altijd poepzakjes mee en ruim alles op vooral in de bebouwde kom . Zo hou je de fietspaden schoon.
Pas op met loslopende honden onderweg, ze kunnen als ze de hond ruiken tegen je fiets opspringen . Vooral in Frankrijk heb je nog al eens honden die van een erf af stormen
In de fietsmand ligt een dik kleed, dit is prettiger. en is ook het slaapkleed in de tent , De randen kun je bekleden met isolatie materiaal voor buizen zodat de hond met de kop lekker zacht op de rand kan liggen.
We lassen meer rustdagen in , het is voor een hond niet leuk om iedere dag in een fietsmand te moeten zitten. We wandelen de andere dagen als we een dag op de camping blijven .
De afstanden die je fietst zijn korter, je stopt meer onderweg om de hond even extra uit te laten. Hij moet af en toe even de tijd hebben om te snuffelen toch?
De hond niet vast zetten in de mand, mocht ie er toch uitspringen dan heb je kans dat ie tegen je fiets aan zwiept…. Met alle gevolgen van dien.
ik denk dat het vergelijkbaar is met fietsen met kinderen, je bent wat meer beperkt , als je een kerk/ musea in wilt kun je niet samen, een hond mag niet overal in. Ik ben aan het bedenken om een soort rugzak mee te nemen waar ik de hond in stop. zo kunnen we toch samen naar binnen...
in Frankrijk mogen de honden meestal naar binnen in Restaurantjes, of koffie tentjes,
Tot slot,
Het bevalt ons heel erg goed om de hond mee te nemen. Ja, je moet je vakantie iets anders indelen. Deze zomer willen we 4 weken fietsen door Frankrijk. Wellicht is een kar dan ook wel een optie, dan kun je iets meer bagage meenemen en heb je geen bewegende hond achterop. We zijn er nog niet uit. Wat we wel weten is dat Pebbles altijd mee gaat, gewoon omdat we het erg gezellig vinden. dus advies welke kar zijn erg welkom!!