door
math » zo 28 jan, 2018 18:05
Leon schreef: ↑zo 28 jan, 2018 10:48
math schreef: ↑zo 28 jan, 2018 00:36
Het is niet zo dat een riemaandrijving van een fiets eenduidig een lagere efficiency heeft dan een kettingaandrijving! Uit metingen blijkt dat beneden 100W een kettingaandrijving efficiënter is en ongeveer vanaf 100W een riemaandrijving.
Met de duizenden typen riemaandrijvingen van allerlei apparaten in de wereld lijkt me dat wel een erg heftige veralgemenisering. BTW: In mijn cassettedeck - waarom heb ik dat ding nog - zitten ook riempjes.
Zoals iedereen hierboven kan nalezen hadden we het over riemaandrijving
van fietsen. Ik ben me van geen veralgemenisering bewust! Integendeel, anno 2018 discussiëren we vooral over de Gates riem, of soortgelijke riemen van Continental en Bridgestone. Nogal bizar om dan zelf met 'allerlei apparaten in de wereld' en zelfs 'cassettedecks' aan te komen...
nicolevelo schreef:
Waar zijn de metingen te vinden, Math?
Ik doelde niet op de metingen van Friction Facts, maar op die van
Prof. Hinzen uit Trier. De metingen zijn nauwelijks bekend, waarschijnlijk omdat het oorspronkelijke artikel in het Duits is en alleen in het jaarverslag 2012 van de Hochschule stond. Ik sla zijn metingen minstens zo hoog aan als die van Friction Facts. De kunst is om de belasting nauwkeurig in te stellen en vast te houden. Met dat probleem kampt ook Andreas Oelzen. Hinzen heeft daar een zeer ingenieuze oplossing voor bedacht. Kijk maar eens naar de resultaten van zijn derailleurmetingen (Figuur 2), hoe mooi de meetpunten vaste, logische trends volgen en nauwelijks spreiden!
De figuur waar ik op doelde heb ik er hieronder nog even uitgelicht. Ik heb hem beknopt samengevat als "kettingaandrijving beter beneden 100W ; riemaandrijving beter boven 100W".
Natuurlijk kun je hier allerlei kanttekeningen bij plaatsen, bv. met welke diameter van de tandwielen? Een riem is daar waarschijnlijk gevoeliger voor dan een ketting. Ik vond vandaag een
recente discussie waarin metingen van verschillende instituten vergeleken en becommentarieerd worden. Hinzen legt het kantelpunt bij 120W, maar geeft ook aan dat dat punt met de riemspanning verschuift.
Dat het probleem van riemaandrijving bij fietsen de efficiëntie is, is juist een heftige en onjuiste veralgemenisering. Het probleem van riemaandrijving is eerder dat hij alleen maar werkt bij naafversnellingen en ongeschikt is voor derailleurs. Dat is verreweg de grootste beperking.