Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gezocht dynamo op achterwiel voor koga myata traveller lady - Forum Wereldfietser

gezocht dynamo op achterwiel voor koga myata traveller lady

Net nu het donker wordt doet mijn licht het niet meer. Ik heb een koga myata traveller lady waar een dynamo op het achterwiel zit.
Volgens de fietsenmaker is zo'n dynamo niet meer te leveren.
Vreemd maar vandaar mijn oproep. Kan iemand mij aan zo'n dynamo helpen
Wat je zoekt is een Union 8601 roldynamo. Voorzover ik weet niet meer in productie, maar je kan er mogelijk nog wel ergens een vinden want tot een paar jaar geleden werden ze verkocht.
De vraag is of je zoiets nog wel wilt. Het is geen ideale constructie. Het mooiste alternatief is een moderne naafdynamo, maar een gewone B&M Dymotec 6 werkt ook heel wat beter dan zo'n roldynamo, en valt vast ok wel op je fiets te bevestigen. Als het ook weer achter moet kan het zijn dat je links een rechtse dynamo nog hebt, dus denk let daar even op.
Die roldynamo's zijn prima, zolang het maar mooi weer is en er niet allerlei troep op de weg ligt zoals bij ons in de herfst en winter. Zelfs als je regelamtig onderhoud pleegt ben je na twee jaar toe aan een nieuwe, of je moet niet fietsen natuurlijk dan gaan ze een eeuwigheid mee.
Kijk dus of je een gewone kunt bemachtigen.
Kijk ook eens naar de Velogical rim dynamo.
Een oldschool dynamo met moderne techniek. Helaas niet goedkoop maar wel heel fraai.
http://www.velogical-engineering.com/rim-dynamo-en
Het heet een Bottom Bracket Dynamo en Sanyo maak ze ook niet meer, de laatste productie nummer was de Sanyo NH-T10.

er zijn wat Chinese namaak op het web te krijgen maar ja die zijn van nog al slechte materiaal en nog meer gevoelig voor vuil en vocht.

Of misschien kan je over de grens in Duitsland een van die Union-Marwi-Basta German bottom bracket Dynamos vinden met #D23159A 98-69 Halogen bottom bracket generator, je kan er een op Ebay finden in de USA maar die kost zo veel ( $170.00) dat je net zo als eerder is gezegd een wiel met shimano hub dynamo kan kopen voor minder! maar als je wil kijken dan is hier een link:

http://www.ebay.com/itm/Union-Marwi-Bot ... 1443869225


success er mee
Ik heb er als het goed is nog eentje liggen, komt van een 1998 Koga Randonneur en deed het nog prima toen ik hem er af schroefde. Die mag je hebben, maar ik ben wel pas over een maand weer thuis...
urje schreef:
vr 21 nov, 2014 18:43
Ik heb er als het goed is nog eentje liggen, komt van een 1998 Koga Randonneur en deed het nog prima toen ik hem er af schroefde. Die mag je hebben, maar ik ben wel pas over een maand weer thuis...
Hoi "urje",

Dit forum met dit bericht kam ik tegen op internet terwijl ik op zoek was naar zo'n dynamo. Heb je hem nog liggen? En kan je mij dan wellicht een bericht sturen?
20180129_112616.jpg
Bedoel je zoiets? Ik heb 'm hier liggen. Wie 'm nodig heeft mag 'm hebben.
Er staat ook een Sanyo op MP: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... babe740c1b

Ik heb zo'n ding gehad. Hij werkte best redelijk, mits droog weer en mits zeker 10 à 15 km/u, dus als ik heb het hardste nodig had werkte hij niet. :twisted:

Fijne naafdynamo's vind ik dan ook een van de fijnste ontwikkelingen* op fietsgebied in de afgelopen 15 jaar.

Voor een stadsfiets zonder dynamo kies ik op dit moment liever voor batterijverlichting dan voor een banddynamo.

*: ontwikkeling, niet uitvinding, want SA kwam er in 1936 al mee.
Kan je niet een gewone dynamo kopen, zoals die wordt gemonteerd op een voorvork? Met een apart leverbare beugel (zie foto uiterst rechtsonder) kan die net zo goed op de achtervork, probleem opgelost. Heb ik vroeger ook gehad. Er bestaan zowel dynamo's, die rechts of links tegen de band aangeklikt kunnen worden. Zorg dan wel voor een band met een ribbels-loopvlak aan de zijkant.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... ies_-6.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
vr 02 feb, 2018 15:22
Kan je niet een gewone dynamo kopen, zoals die wordt gemonteerd op een voorvork? Met een apart leverbare beugel (zie foto uiterst rechtsonder) kan die net zo goed op de achtervork, probleem opgelost. Heb ik vroeger ook gehad. Er bestaan zowel dynamo's, die rechts of links tegen de band aangeklikt kunnen worden. Zorg dan wel voor een band met een ribbels-loopvlak aan de zijkant.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... ies_-6.jpg
Dat is nog verder teruggaan in de tijd en in het functioneren.
Sanyo bracketdynamo's komen soms nog op Ebay voor tegen een betaalbare prijs. Een Poolse handelaar heeft kennelijk ooit eens een forse voorraad opgekocht, nog in originele verpakking.
De Sanyo heeft echter geen echt lang leven, de lagers willen nogal snel kapot gaan. Ik heb er zowel in de jaren '90 als in deze eeuw een paar opgeblazen.
Eens met Ivo, de enige reden die ik me kan bedenken dat je nog zo'n ding wil hebben is om de fiets weer origineel te krijgen. Helaas gaan de bracketdynamo's bij veelfietsers (dus door weer en wind) niet heel lang mee, hoe goed je ze ook onderhoud. Het klinkt gek maar een "ouderwetse" banddynamo op het voor of achterwiel houdt het naar alle waarschijnljikheid langer uit. En verroest ook veel minder snel.
Desondanks is een bracketdynamo nog altijd mijn 2e keuze als het om dynamo's gaat. De naafdynamo staat uiteraard ver bovenaan. Bij de bracketdynamo's is de kwaliteit al volgt te zien:
Union
Sanyo
Soubitez.
De Unions zijn alleen zo goed als helemaal niet meer te krijgen.
Bij de klassieke banddynamo's zijn er maar weinig die een beetje in de buurt komen van de bracketdynamo's, ik heb alleen ervaring hierbij met de Axa maar die heb ik ook snel aan de kant gegooid toen de naafdynamo's opkwamen. Nordlicht en een enkele Union werden destijds ook als betere kwaliteit gezien.
De meeste banddynamo's op de zijkant van de band zijn hopeloos, ook in nieuwstaat.
_Peter_ schreef:
za 03 feb, 2018 00:30
de enige reden die ik me kan bedenken dat je nog zo'n ding wil hebben is om de fiets weer origineel te krijgen.
Het frame van een Koga Miyata Traveller Lady is best elegant gemaakt, dus daar wil je echt niet zo'n lomp stuk ijzer op monteren.
Leon, het topic is inmiddels 4 jaar oud en overgenomen door iemand anders die ook op zoek is naar een bracketdynamo, dit heeft helemaal niets meer met een koga te maken.

Overigens, als je even hier kijkt zie je op 1 van de foto's nog net dat lompe stuk staal zitten. dus wat dat betreft is mijn reactie ook nog eens juist.
https://picclick.com/1991-MIXTE-Expedit ... 14423.html
Wat mij betreft is een klassieke banddynamo voor incidenteel gebruik goed bruikbaar. Van wat er nu nog te koop is is wat mij betreft de B&M Dymotec 6 de beste.
_Peter_ schreef:
za 03 feb, 2018 11:11
Leon, het topic is inmiddels 4 jaar oud en overgenomen door iemand anders die ook op zoek is naar een bracketdynamo, dit heeft helemaal niets meer met een koga te maken.
Grappig, mij wordt verweten on-topic te zijn. :lol:
Leon schreef:
za 03 feb, 2018 12:33
_Peter_ schreef:
za 03 feb, 2018 11:11
Leon, het topic is inmiddels 4 jaar oud en overgenomen door iemand anders die ook op zoek is naar een bracketdynamo, dit heeft helemaal niets meer met een koga te maken.
Grappig, mij wordt verweten on-topic te zijn. :lol:
Je zou, net als ik wel eens doe maar in dit geval niet, je mening voor je moeten houden en niets melden, dat houdt een topic overzichtelijk.