Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Start Datum Turkije naar China? - Forum Wereldfietser

Start Datum Turkije naar China?

In welk jaargetijde, maand zou ik moeten starten in Turkije om naar China, richting, te fietsen. :lol:

Route globaal:
Turkije, Iran, Tukmenistan, Oezbekistan, Kazachstan, China. :?
of
Turkije,Iran, Pakistan,India, Nepal, Tibet, China. :o

Ik wil er ongeveer een half jaar over gaan doen. :lol: :lol:

(ligfiets-)groet,

Menno

Hoi Menno,

Heb je al in de landeninfo gekeken?
Daar staat ook info over "beste fietsseizoen".

Succes met je reis, het klinkt geweldig!

Hoi Menno,

Je moet twee gebieden met de daaraan gekoppelde reisperiodes in de gaten houden.

Route 1
Hitte in de vlaktes van Iran/Turkmenistan, enz - liefst niet in de zomer
China (bedoel je hier Tibet mee?) - bij voorkeur in het najaar. In de zomer staat er veel te veel wind.

Route 2
Hitte in de vlaktes van Iran - liefst niet in de zomer
Nepal / Tibet - bij voorkeur in het najaar. In de zomer staat er veel te veel wind. Daarnaast ligt er nog teveel sneeuw.

Kortom: je kan nooit overal in de meest mooie periode fietsen. Ik zou uitgaan van de beste periode in Tibet/Nepal en dan terug rekenen.

Groet,
Marco

Hoi Menno,

Volgend jaar ga ik deels dezelfde route: oost turkije - iran - turkmenistan - oezbekistan - (kazachstan) - kirgizstan - china (kashgar). Daar moet ik in september zijn om de pas naar Pakistan over te kunnen. Terug gerekend is het de bedoeling 1 april (géén mop) bij de grens van Turkije/Iran te staan. Oost Turkije is in maart niet echt behaaglijk warm. Oezbekistan is in de zomer loeiheet maar in de bergen van Kirgizstan weer aangenamer.

Een leuk naslagwerk voor iedere fietser is de Klimaatgids van Elmar. In de winkel heb ik een dik boek met alle weermetingen erin van duizenden plekken op de hele aardbol. Dat ligt altijd ter inzage. Gemiddelde luchtvochtigheid, laagste temperatuur, hoogste temperatuur, overheersende windrichting en -voor de zonaanbidders- het aantal zonneuren per dag. :lol: En nog veel meer.

Hieronder een stukje over de betere reisseizoenen uit het boekje De wereldfietser, handreiking voor het maken van een lange tocht:
Zuidelijke voormalige Sovjetstaten: december t/m februari
Nabije Oosten: november t/m februari
Indiaas subcontinent: december t/m februari
Nepal: maart t/m mei
Zuidoost Azië: oktober t/m april
Oost-Azië en China: maart t/m november

Een concreter antwoord: ik zou ergens in maart/april vertrekken.