Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gebruikerservaring Schwalbe Smart Sam - Forum Wereldfietser

Gebruikerservaring Schwalbe Smart Sam

Gebruikerservaring Schwalbe Smart Sam

Lisette heeft op haar fietsje een andere set banden gemonteerd. We wilden meer grip hebben bij onverhard rijden maar uiteraard ook zo min mogelijk verlies van snelheid op het asfalt en daarnaast ook voldoende 'vering' in de band.
Dikke, hoge, brede banden komen dan snel in aanmerking. Maar we weten ook dat alle eisen bij elkaar best wel lastig in te vullen is. Wij rijden op 27,5 inch banden maar de band is er ook in andere maten. Hieronder vind je haar ervaring. Leek ons leuk om te delen.


Voor onze trektocht door de Portugese Algarve hebben we de Smart Sam banden van Schwalbe op onze Santos Travelmaster 3+ laten monteren. De tocht ging zowel over onverharde keienpaden, tracks als asfalt. Er werden dus behoorlijk was eisen gesteld aan de 27.5” band.

Het grootste voordeel van de 27.5” brede band is dat ik alle vering nu uit de band haal. Ik heb geen voorvering en geen verende zadelpen meer nodig. Dit rijdt bijzonder prettig en levert een enorm stabiele fiets op. Ga je onverhard rijden dan kan je de bandenspanning verlagen en heb je meer grip. De Smart Sam is voorzien van behoorlijk grove noppen, prima voor het off road werk natuurlijk. Maar ik ben benieuwd hoe ze zich houden op het gladde asfalt.

Direct nadat we onze B&B verlaten, slaan we een gravelweg in. Zelfs met hard opgepompte banden rijd ik comfortabel over het gravel. Daarna volgt een stuk op redelijk glad asfalt. De banden zijn nog steeds hard opgepompt en de band rolt verrassend soepel over het asfalt. Ik was bang voor een enorme ‘zoem’ maar dat valt mee door het loopvlak dat in het midden is aangebracht. De volgende dag verlaten we het asfalt en starten we met de Via Algarviana, een onverharde wandelroute die wij met onze Travelmaster willen fietsen. Omdat we deze route een aantal dagen zullen volgen, verlaag ik direct de bandenspanning. De route bestaat uit onverharde tracks die stevig op en neer gaan, afgewisseld met stukken keien en losliggende stenen. De Smart Sams voelen zich prima thuis in dit droge en ruige terrein en vinden gemakkelijk hun weg. Regelmatig wisselen we de Via Algerviana af met stukken asfalt. Als we wat langer op het asfalt rijden, pomp ik er wat extra lucht bij. In de bochten op het asfalt voel je uiteraard de noppen, je kunt dus beter niet heel diep in de bocht gaan hangen. Maar rijd je gewoon rechtuit, dan heb je ook op het asfalt een prima band aan de Smart Sam. Met een maximale snelheid van 70 km/h doorstaat hij ook mijn snelheidstest in de afdaling met glans.

Conclusie: wil je regelmatig gebruiken op zowel verhard wegdek als onverhard terrein dan is de Smart Sam een aanrader. Door de combinatie lagere bandenspanning en veel volume, rijd je behoorlijk comfortabel. Rijd je voornamelijk op asfalt en/of gravel, dan kan je wellicht ook kiezen voor een band met iets minder extreem profiel.

201711 Portugal 073.jpg
Waarom de Mondial niet gepakt? Die is er ook in 27,5 én vouwband.
Voor de volgende keer: Smart Sam achter en een racing Ralph voor proberen. Met een Smart Sam om je voorwiel voel je inderdaad de noppen wringen in de bochten, dat geeft niet echt een zeker gevoel.
Hoi Shadow, jaren lang hebben we gereden met de XR en de latere Mondial. Prima wereldfietsband. Heel wat km's mee gefietst.
De reden dat we niet met Mondial hebben gereden is:
1. Hebben liever een bredere band met meer luchtinhoud. Daarmee kunnen we variëren kwa comfort en grip. Hard op asfalt, zacht op een track.
2. Waren op zoek naar een band met soepele wangen tbv punt 1.
3. Meer, meer, meer grip. Onverhard omhoog over rotsen en zand. Dan is een beetje meer grip echt wel lekker.

Racing Ralph voor denken we nu inderdaad ook aan.
Berger schreef:
za 20 jan, 2018 19:54
Voor de volgende keer: Smart Sam achter en een racing Ralph voor proberen. Met een Smart Sam om je voorwiel voel je inderdaad de noppen wringen in de bochten, dat geeft niet echt een zeker gevoel.
Ik heb hele goede ervaringen met een black panther achter. Behoorlijk veel grip en toch comfortabel. Moet er wel bij zeggen dat hij niet meer nieuw is.
Marco Meijerink schreef:
za 20 jan, 2018 20:36
Hoi Shadow, jaren lang hebben we gereden met de XR en de latere Mondial. Prima wereldfietsband. Heel wat km's mee gefietst.
De reden dat we niet met Mondial hebben gereden is:
1. Hebben liever een bredere band met meer luchtinhoud. Daarmee kunnen we variëren kwa comfort en grip. Hard op asfalt, zacht op een track.
2. Waren op zoek naar een band met soepele wangen tbv punt 1.
3. Meer, meer, meer grip. Onverhard omhoog over rotsen en zand. Dan is een beetje meer grip echt wel lekker.

Racing Ralph voor denken we nu inderdaad ook aan.
Dat snap ik helemaal, maar 70km/u op die Smart Sam's vind ik echt avontuurlijk!
Duidelijk verhaal, ga ik onthouden voor als ik ooit...

Wat ik me afvroeg is met hoeveel druk jullie op asfalt en off road rijden? Ben daar zelf een beetje mee aan het stoeien maar ben er nog niet helemaal uit.
Makkelijke vraag maar wel lastig om een antwoord te geven. Onderweg hebben we geen drukmeter bij ons.
We doen dat dus er op de gok. Dat lijkt eng maar is voor ons best wel werkbaar.
Asfalt: zo hard mogelijk. Totdat we niet meer kunnen pompen 8)
Onverhard met veel stenen. Redelijk wat lukt eruit maar wel zodanig dat bij harde klappen de stenen niet tegen de velg aan ketsen. De zijkanten van de band kunnen we meestel een duimdik indrukken
Onverhard over zand: veel zachter.
Helpt dit een beetje,
Marco
Marco Meijerink schreef:
ma 22 jan, 2018 11:53
Onderweg hebben we geen drukmeter bij ons.
We doen dat dus er op de gok. Dat lijkt eng maar is voor ons best wel werkbaar.
Hiervoor vind ik mijn digitaal Lezyne pompje (http://www.lezyne.com/product-hpumps-hv ... ydrive.php) met ingebouwde drukmeter dan best wel handig. Uiteraard is dit niet zo nauwkeurig als een goede voetpomp met meter, maar het geeft toch al een goede indicatie in welke buurt je zit, en dat je niet te ver pompt.
Jan, is dat goed afleesbaar en werkt het met een batterij?
Voor mij is dit toch voldoende leesbaar Bert. Je doet dit best niet in direct zonlicht.
Geeft de druk in bar of psi weer tot 1 cijfer na de komma

Er zit zo'n klein cylindervormig batterijtje in. Een reservebatterijtje meenemen op een langere tocht is dus geen slecht idee.

Opgelet als je hier op zoek naar gaat, lezyne heeft high pressure pompjes en high volume pompjes.

Ik heb ook nog ergens zo'n schwalbe airmax pro liggen, maar dat werkt toch minder goed. Telkens als je ze op het ventiel plaatst verlies je al wat druk. Al pompend onderweg moet je dan constant wisselen tussen de meter en pomp. Zo'n geïntegreerd ding vind ik dan beter. En pompt ook zonder batterij.

Werkt goed onderweg voor mij.
Marco Meijerink schreef:
ma 22 jan, 2018 11:53
Helpt dit een beetje
Yep. Helpt zeker. Dacht dat ik zo maar een beetje aan het vogelen was maar ben dus niet de enig die het zo doet. Probeer zo een gevoel te krijgen voor wat het beste is. Thanks.
idworx had de Smart Sam vroeger op de Off Rohler. Ik heb de OR toen getest zonder bagage en dat beviel goed.

Bij een tweede test met telefoonboeken (die had je toen nog) in mijn tassen, dweilde de fiets op asfalt alle kanten op. Dat kwam omdat de noppen aan de zijkant te groot zijn waardoor ze heen en weer bewegen als je schuin de bocht doorgaat.

Bij een derde test met telefoonboeken en tassen heb ik Supreme banden gemonteerd. Dat reed als een speer.
Toen ik heb ik op alle OR's die wij verkochten standaard andere banden gemonteerd en de Smart Sams op Marktplaats gezet, want ik vond ze echt levensgevaarlijk op asfalt.
Oh ja, veel mountainbikers waren daar erg blij mee en Gerrit heeft het jaar erop andere banden gemonteerd.

Maar ja, deze test (https://www.vakantiefietser.nl/200711/i ... ff-rohler/) is al weer tien jaar geleden. Op de 3+ zitten doorgaans brede velgen en de Smart Sam is misschien vernieuwd. Dus misschien is mijn test niet meer relevant...

Afbeelding
Maxxis heeft ook een aantal mooie banden die veel volume hebben en zowel asfalt als onverhard leuk vinden. Maar jouw ervaring bevestigd mijn vermoedens wel Eric...
Hoi Eric, ik vermoed dat de brede velgen veel doen voor wat betreft het zwabberen. Maar natuurlijk zal een noppenband nooit zo 'smooth' over asfalt gaan als een gladde band. Daar is de band ook eigenlijk niet voor bedoeld. Off road bikepacking komt deze band denk ik het meest tot zijn recht. Desalniettemin vonden we, bij het heel goed oppompen van de band, de band over asfalt redelijk doen. Maar dan wel ingedachte houden dat het een off road band is. Pomp je de band niet hard op dan herken ik je verhaal. Maar dat is bij bijna elke brede, hoge band.
Telefoonboeken hebben we niet geprobeerd :D
Ik kan me wel voorstellen dat je ze eraf hebt gehaald. De gemiddelde vakantiefietser fietst niet meer dan 20% onverhard en dan is de Smart Sam een beetje een overkill.
Eric Schuijt schreef:
ma 22 jan, 2018 20:52
idworx had de Smart Sam vroeger op de Off Rohler. Ik heb de OR toen getest zonder bagage en dat beviel goed.

Bij een tweede test met telefoonboeken (die had je toen nog) in mijn tassen, dweilde de fiets op asfalt alle kanten op. Dat kwam omdat de noppen aan de zijkant te groot zijn waardoor ze heen en weer bewegen als je schuin de bocht doorgaat.
Een jaar geleden heeft Corrie een paar weken op Smart Sams gefietst (de tocht onderaan deze pagina) omdat een zeer gerenommeerde, maar ook eigenwijze fietsenmaker in het midden des lands die om haar wielen had gelegd, hoewel ze om Big Apples had gevraagd.
Zij vindt dat de noppen teveel wringen tijdens afdalingen. Bovendien maken ze enig lawaai, zeker als er een vangrail langs de weg staat die het geluid weerkaatst. Na terugkomst kreeg ze alsnog de gevraagde Big Apples om haar wielen.

Marco Meijerink schreef:
ma 22 jan, 2018 11:53
Makkelijke vraag maar wel lastig om een antwoord te geven. Onderweg hebben we geen drukmeter bij ons.
We doen dat dus er op de gok. Dat lijkt eng maar is voor ons best wel werkbaar.
Asfalt: zo hard mogelijk. Totdat we niet meer kunnen pompen 8)
Sinds ik Franse ventielen gebruik (en dat is al minstens 25 jaar) neem ik altijd een analoog drukmetertje mee. Het weegt slechts 25 gram en werkt feilloos, zonder batterijen.
Meestal pomp ik de achterband (meestal Big Apple, maat 50-559, voor ruigere tochten haal ik de oude Maraton XR weer uit de schuur) op tot hooguit 4 bar/60 psi, anders blijft er weinig comfort over. Zeker op het versleten en half opgelapte asfalt dat je op binnenwegen vaak tegenkomt. De voorband heeft genoeg aan 3 bar/45 psi. Bij langdurig onverhard fietsen breng ik de druk in de voorbanden soms terug tot de minimale waarde die op de band vermeld wordt, de achterbanden blijven daar 1 bar boven.

Afbeelding
Ik ben ook een groot voorstander van een analoog metertje. Aan een analoog metertje kun je namelijk aan het bewegen van het naaldje zien of het ding correct functioneert. Bij een digitaal metertje kun je zoiets in het geheel niet zien: je krijgt een getal en dat moet je maar geloven. Juist in de goedkoopste range van spullen is dat volgens mijn geen goed idee.
Dat is een idee dat ik heb opgevat toen de goedkope digitale multimeter van de Lidl, Aldi of Action me probeerde wijs te maken dat er maar 12 V stond op het stopcontact. :shock:
Leon schreef:
wo 24 jan, 2018 10:15
Aan een analoog metertje kun je namelijk aan het bewegen van het naaldje zien of het ding correct functioneert. Bij een digitaal metertje kun je zoiets in het geheel niet zien: je krijgt een getal en dat moet je maar geloven.
Sorry Leon, maar die stelling kan wellicht kloppen door de meters die jij hebt gezien maar er zijn toch echt wel digitale drukmeters die real-time meten. De meters die jij hebt gezien lijken alleen het eindresultaat te meten. Dan begrijp ik je stelling wel.
Los van het feit of je dan nog steeds voorstander bent van analoog of digitaal, daarover heb ik niet een uitgesproken mening.
Ik heb toch aardig wat analoge metertjes fout zien aangeven.
(Digitale ook trouwens).
Maar ik heb het vermoede dat Leon het over een ìn de pomp geïntegreerde meter heeft, en niet over een apparte bandenspannings meter, zoals ik op de foto meen te herkennen.
Voor een indicatie zijn die knaken-dingen overigens goed genoeg.

Groet, Tom
Marco Meijerink schreef:
wo 24 jan, 2018 13:46
Sorry Leon, maar die stelling kan wellicht kloppen door de meters die jij hebt gezien maar er zijn toch echt wel digitale drukmeters die real-time meten.
Ook die geven je alleen een getal dat elke seconde of zo ververst wordt. Je kunt niet zien of het instrument soepel werkt. Aan het bewegen van een naaldje kun je dat zien.
Ook een digitaal metertje heeft een analoog deel, maar als je alleen af en toe getalletjes ziet moet je die maar geloven.