En zo mogen er nog wel meer dingen niet van Gates. Zo foolproof als een ketting is, zal de riem voorlopig niet worden. De voornaamste reden dat er steeds meer fietsen met riemen worden uitgerust, is dat het goed verkoopt. Santos is er groot mee geworden. Idworx ziet de gebreken, maar voelt ook de commerciële druk om erin mee te gaan. Idworx verwoordt dit als volgt (de vette letters heb ik zelf aangebracht): Steeds meer fietsers die een nieuwe trekkingbike willen aanschaffen, verwachten dat deze is voorzien van een riemaandrijving omdat deze voordelen biedt. En veel rijwielhandelaren, waaronder ook enkele belangrijke handelspartners van idworx, zijn overtuigd van riemaandrijving. Feitelijk zijn onze twee grootste handelaren zo enthousiast over de riemaandrijving, dat ze intussen bijna elke idworx voorzien van een Gates-riemaandrijving nog voordat ze deze in de winkel zetten.
[...]
Aan onze kritische houding ten aanzien van Carbon Drive, met name de eerste uitvoering, die tegenwoordig onder de aanduiding „CDC Mudport“ verkrijgbaar is, heeft zich weinig veranderd. We zijn en blijven overtuigde voorstanders van onze idworx Longlife-kettingaandrijvingen – dat veranderde ook niet door de duurtests met de riemaandrijving, die we ten dele met onze eigen fietsen hebben uitgevoerd.
Als u uw idworx bij elk weer en in elk jaargetijde wilt gebruiken of ook regelmatig over onverharde wegen rijdt, dan adviseren we nog steeds uitdrukkelijk onze beproefde kettingaandrijving met idworx-kettingkast.
[...]
Steeds meer fietsers die een nieuwe trekkingbike willen aanschaffen, verwachten dat deze is voorzien van een riemaandrijving omdat deze voordelen biedt. En veel rijwielhandelaren, waaronder ook enkele belangrijke handelspartners van idworx, zijn overtuigd van riemaandrijving. Feitelijk zijn onze twee grootste handelaren zo enthousiast over de riemaandrijving, dat ze intussen bijna elke idworx voorzien van een Gates-riemaandrijving nog voordat ze deze in de winkel zetten.
[...]
Met name voor deze handelaren willen we de zaken vereenvoudigen. Daarom hebben we besloten, de riemaandrijving als optie aan te bieden. Hiermee willen we ook helpen voorkomen, dat een handelaar die weinig tot geen ervaring heeft met de montage van de riemaandrijving bij de inbouw achteraf een fout maakt die in het ergste geval tot een ongeluk kan leiden.
[...]
De optie met riem af fabriek heeft wel tot gevolg dat veel potentiële kopers van een idworx nu niet meer weten wat ze moeten kiezen. De bewezen voordelen van de riemaandrijving – onderhoudsarm, geringe slijtage – zijn voor veel trekkingbikers aantrekkelijk, maar zijn er ook redenen om juist voor een idworx-trekkingbike met kettingaandrijving te kiezen?
[...]
We willen u helpen bij het maken van een keuze, door u enkele uitsluitingscriteria te geven. Op het internet zult u zeker veel ervaringsberichten kunnen lezen waarbij de riemaandrijving ook onder zwaardere omstandigheden prima werkte. En we willen de geloofwaardigheid van deze berichten ook helemaal niet in twijfel trekken. Maar we hebben gewoon ook onze eigen testervaringen en kennen de verhalen van de bikers die van de riem weer zijn teruggegaan naar de ketting. Omdat we onze verantwoordelijkheid als fabrikant zeer serieus nemen, moeten we onze aanbevelingen baseren op resultaten die we absoluut kunnen vertrouwen. Afzonderlijke ervaringsberichten van avontuurlijke tochten door verre landen die probleemloos met riemaandrijving zijn geslaagd, zijn slechts een deel van het verhaal. Ook bij een auto kan met een beetje geluk en een aangepaste rijstijl met een motor zonder vervanging van de getande riem een half miljoen kilometer worden afgelegd. Maar zou u daarom bij uw auto de voorgeschreven vervanging van de getande riem na elke 120.000 km achterwege willen laten en schade aan de motor willen riskeren?
Zie hier voor het hele verhaal (van drie jaar terug, dus nog redelijk actueel zolang er geen revolutionaire verbeteringen van de riem hebben plaatsgevonden).
[...]
Aan onze kritische houding ten aanzien van Carbon Drive, met name de eerste uitvoering, die tegenwoordig onder de aanduiding „CDC Mudport“ verkrijgbaar is, heeft zich weinig veranderd. We zijn en blijven overtuigde voorstanders van onze idworx Longlife-kettingaandrijvingen – dat veranderde ook niet door de duurtests met de riemaandrijving, die we ten dele met onze eigen fietsen hebben uitgevoerd.
Als u uw idworx bij elk weer en in elk jaargetijde wilt gebruiken of ook regelmatig over onverharde wegen rijdt, dan adviseren we nog steeds uitdrukkelijk onze beproefde kettingaandrijving met idworx-kettingkast.
[...]
Steeds meer fietsers die een nieuwe trekkingbike willen aanschaffen, verwachten dat deze is voorzien van een riemaandrijving omdat deze voordelen biedt. En veel rijwielhandelaren, waaronder ook enkele belangrijke handelspartners van idworx, zijn overtuigd van riemaandrijving. Feitelijk zijn onze twee grootste handelaren zo enthousiast over de riemaandrijving, dat ze intussen bijna elke idworx voorzien van een Gates-riemaandrijving nog voordat ze deze in de winkel zetten.
[...]
Met name voor deze handelaren willen we de zaken vereenvoudigen. Daarom hebben we besloten, de riemaandrijving als optie aan te bieden. Hiermee willen we ook helpen voorkomen, dat een handelaar die weinig tot geen ervaring heeft met de montage van de riemaandrijving bij de inbouw achteraf een fout maakt die in het ergste geval tot een ongeluk kan leiden.
[...]
De optie met riem af fabriek heeft wel tot gevolg dat veel potentiële kopers van een idworx nu niet meer weten wat ze moeten kiezen. De bewezen voordelen van de riemaandrijving – onderhoudsarm, geringe slijtage – zijn voor veel trekkingbikers aantrekkelijk, maar zijn er ook redenen om juist voor een idworx-trekkingbike met kettingaandrijving te kiezen?
[...]
We willen u helpen bij het maken van een keuze, door u enkele uitsluitingscriteria te geven. Op het internet zult u zeker veel ervaringsberichten kunnen lezen waarbij de riemaandrijving ook onder zwaardere omstandigheden prima werkte. En we willen de geloofwaardigheid van deze berichten ook helemaal niet in twijfel trekken. Maar we hebben gewoon ook onze eigen testervaringen en kennen de verhalen van de bikers die van de riem weer zijn teruggegaan naar de ketting. Omdat we onze verantwoordelijkheid als fabrikant zeer serieus nemen, moeten we onze aanbevelingen baseren op resultaten die we absoluut kunnen vertrouwen. Afzonderlijke ervaringsberichten van avontuurlijke tochten door verre landen die probleemloos met riemaandrijving zijn geslaagd, zijn slechts een deel van het verhaal. Ook bij een auto kan met een beetje geluk en een aangepaste rijstijl met een motor zonder vervanging van de getande riem een half miljoen kilometer worden afgelegd. Maar zou u daarom bij uw auto de voorgeschreven vervanging van de getande riem na elke 120.000 km achterwege willen laten en schade aan de motor willen riskeren?
Zie hier voor het hele verhaal (van drie jaar terug, dus nog redelijk actueel zolang er geen revolutionaire verbeteringen van de riem hebben plaatsgevonden).