Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe bikepacking bike - Forum Wereldfietser

Nieuwe bikepacking bike

Deze Salsa Fargo wordt mijn nieuwe bikepacking fiets.
Nu het frame eindelijk binnen is kan ik beginnen met het uitzoeken van onderdelen en het opbouwen van de fiets.
De bedoeling is om tochten van meerdere dagen tot enkele weken te maken met afwisseling van zowel on- en off-road.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Mooi! Ben heel benieuwd.
Lekker knal kleurtje. Ben benieuwd hoe die gaat bevallen.
Mooi! Deze ga ik volgen. Heb je al een idee hoe je hem gaat opbouwen?
Ik ben ook benieuwd!
Fargo staat ook op mijn lijstje, maar wil liever een excenter trapas dan de verstelbare dropouts.
Wat wordt de aandrijving bij jou ?
Wordt gewoon een derailleur, waarschijnlijk 2x10 of 2x11.
Past beter in het budget en kan ik het zelf onderweg nog repareren als het nodig is.
Inmiddels één en ander aan het uitproberen.
Heb een aantal sturen geprobeerd, ook de dropbar van Salsa die eigenlijk op dit frame hoort (volgens de fabrikant) maar daarmee kon ik op geen enkele manier een aangename zitpositie creëren. Nu zit er een Salsa Bend 2 Bar op met 17 graden backsweep en voelt comfortabel en vertrouwd.
Verder nog 29” met 50mm Schwalbe Mondial


Afbeelding
Mooi begin. Neem aan dat je zadel nog een heel stukje hoger komt?
Misschien wel, maar is moeilijk te testen zonder aandrijving.
Fiets lijkt overigens wel kleiner dan hij in het echt is. Kom nu maar net met mijn tenen aan de grond met mijn 1.83
Zit nu ook nog een verstelbare stuurpen op, maar die mag er af als ik de juiste positie en afstand heb gevonden.
Wat is je frame maat?
L of XL?
Frame is maat L.
Voorlopig zit er nog de maximale hoeveelheid spacers op de voorvork en zit het stuur op de hoogste positie.
Bugger schreef:
di 16 jan, 2018 21:21
Wat is je frame maat?
L of XL?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar want zo staat het zadel wel laag t.o.v. het stuur.
Meet je binnenbeen lengte eens op en stel de zadelhoogte in op basis daarvan. Bij mijn Ogre geeft de juiste zadelhoogte een vrij hoge zitpositie vanwege het hoog gepositioneerde bottom bracket. Deze ligt bij deze offroad fietsen toch wat hoger dan bij een wegfiets en dus krijg je je tenen wat lastiger aan de grond.
Zoals eeder gezegd is het alleen maar voorlopig in elkaar gezet voor een fotootje. Zodra ik er mee kan fietsen kan ik pas echt zeggen wat wel of niet gaat werken en hoe hoog (of laag) alles komt te staan. Alles is nog aan te passen.
Het zal ook niet makkelijk zijn één houding te vinden op een fiets die voor zowel on- en off-road is gemaakt.
Gaaf, Surly frames zijn leuk! Ben zelf ook aan het sparen voor een Surly 8)
Shadow het is geen Surley maar een Salsa.

Labriggs - ik had dezelfde gedachte als Sonny - heb ook een Salsa Fargo maar dan in M-Gineering stijl - basis was looks & feel Fargo - daar staat het zadel een heel stuk hoger dan dat het nu bij jou doet. Ik ben dus erg benieuwd hoe je uiteindelijke afstelling eruit gaat zien.
Chris (die hier werkt) rijdt zijn extreme bikepacking tochten ook op een Salsa Fargo. Naar tevredenheid.

Tot hij meeging met ons bedrijfsuitje en veel spullen mee moest nemen. Toen vond hij dat het frame toch wel iets stijver had gekund.

Hij geeft binnenkort bij ons ook een avond over bikepacking. En zeker niet alleen over de hardware, maar ook wat het met je doet, waar je tegen aanloopt, etc.
Inge1 schreef:
wo 17 jan, 2018 08:53
Shadow het is geen Surley maar een Salsa.
Verhip! je hebt gelijk! Maar tis allemaal QBP en de frames komen van dezelfde fabriek :wink:
Eric Schuijt schreef:
wo 17 jan, 2018 10:11
Tot hij meeging met ons bedrijfsuitje en veel spullen mee moest nemen. Toen vond hij dat het frame toch wel iets stijver had gekund.
Zonder de Staal vs ALU discussie opnieuw aan te zwengelen; dat had je kunnen verwachten van een fiets die niet gebouwd is om veel bagage aan te hangen anders dan in het frame?
(Ik denk BTW dat een stalen frame altijd iets meer flex zal hebben onder belasting dan alu, maar da's goed, dan blijft de boel heel)
theLabrigs schreef:
di 16 jan, 2018 16:05
Inmiddels één en ander aan het uitproberen.
Heb een aantal sturen geprobeerd, ook de dropbar van Salsa die eigenlijk op dit frame hoort (volgens de fabrikant) maar daarmee kon ik op geen enkele manier een aangename zitpositie creëren. Nu zit er een Salsa Bend 2 Bar op met 17 graden backsweep en voelt comfortabel en vertrouwd.
Verder nog 29” met 50mm Schwalbe Mondial


Afbeelding
Prachtige kleur. In het echt nog mooier. Ik rij zelf ook op een fargo. Mijn tweede intussen. Ook zelf opgebouwd. Ik ben zelf heel tevreden met mijn woodchipper stuur. Bijna nooit last van tintelingen in mijn handen/vingers. Het soort stuur is natuurlijk heel persoonlijk maar het fargo frame is specifiek ontworpen als 'drop-bar mountainbike', daarom het sterk aflopende bovenbuis en kortere effectieve bovenbuis lengte, vooral voor de reach van de beugels. Een mtb stuur met of zonder backsweep zie je daarom niet vaak op een fargo. Wellicht komt je uit op een langere stuurpen en zadelpen met setback.
Welke wielmaat heb je, ga je voor 27,5+, 29 of 29+? Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

die van mij:
https://www.instagram.com/p/BaMVX3nDx-8 ... ts.benelux
https://www.instagram.com/p/BSEtmuuFbLO ... pjmg.evers
Heeft wat langer geduurd dan gehoopt, maar inmiddels is het paarse monster zo goed als rijklaar.
Vanwege de Alternator Dropouts van Salsa heb ik uiteindelijk achter een andere rem moeten monteren omdat er geen ruimte is voor een caliper met 4 zuigers. Nu een Hope E4 voor en X2 achter.
Er zitten nu 2 tassen op, maar er komt ook nog een stuurtas en houders op de voorvork.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding