Additionally, paste this code immediately after the opening tag: KOGA Worldtraveller, broken in just months of my tour! - Forum Wereldfietser

KOGA Worldtraveller, broken in just months of my tour!

Ik kwam op youtube toevallig een filmpje tegen van Stephen Peel. Het filmpje is niet zo interessant, maar de titel wekt wel vraagtekens op : Koga Worltraveller, broken down in just month of my tour !
https://m.youtube.com/watch?v=gFHofyP-aT0

Stephen Peel heeft inmiddels zijn wereldreis onderbroken vanwege een technisch probleem met zijn Rohloff/ Gates aandrijving.
Bij de reacties op youtube staat een korte uitleg van het mankement.
Er was een probleem met de splined carrier op de Rohloff naaf

Ik zie in de Rohloff handleiding wel dat er een nieuw artikel is over de splined carrier. ( artikel 8517 )
Tussen het tandwiel en de carrier moet een speciaal vet worden gesmeerd.

Heeft er iemand info over de blijkbaar bekende problemen met de splined carrier.
Wat was er overigens mis met de geschroefde carrier ?
Wat er met zijn aandrijving mis was weet ik niet, ik weet alleen dat hij bij sommige van mijn video's op youtube een reactie heeft geplaatst, waar hij schrijft dat hij spijt heeft dat hij niet voor een derailleur heeft gekozen.

https://youtu.be/5fpcyh4bBY4
dit kon hij toch in overleg met zijn dealer of met Koga en/of Rohloff oplossen? zelfs in een redelijk plaatsje bij the-middle-of-nowhere is toch een wiel of onderdeel te ontvangen? :?
hoogframe schreef:
di 16 jan, 2018 11:47
dit kon hij toch in overleg met zijn dealer of met Koga en/of Rohloff oplossen? zelfs in een redelijk plaatsje bij the-middle-of-nowhere is toch een wiel of onderdeel te ontvangen? :?
Zijn relatie met de dealer staat in het stukje uitgelegd. Zelf even lezen.

Wel haalt hij, denk ik, Koga als fietsenbouwer en zijn kogadealer in ernstige mate door elkaar. Hij heeft het continu over Koga als hij zijn dealer bedoelt. Ik weet niet of hij wel in het merk teleurgesteld is of alleen in deze plaatselijke winkel.

Zijn advies lijkt me wel verstandig:
"I recommend you choose a bike shop as close to where you live as possible, a shop that will measure you and be honest with you, understand what your intended use is and will support you 100% from wherever you are in the world. "

Maar de conclusie dat dat best Kogadealers zouden kunnen zijn trek hij helaas niet,.

Leon (die BTW niet eens een Koga-fan is, maar dat is irrelevant)
Leon schreef:
di 16 jan, 2018 12:03
Zijn advies lijkt me wel verstandig:
"I recommend you choose a bike shop as close to where you live as possible, a shop that will measure you and be honest with you, understand what your intended use is and will support you 100% from wherever you are in the world. "
Omdat ik voor alles afhankelijk ben van mijn fiets is dit voor mij de bepalende factor. Merk en onderdelen zijn voor mij secundair.

Ik wil per direct een goede leenfiets, snel en goed worden geholpen. Dat ik dan iets meer betaal en beperkt wordt tot het gamma van de FM is helaas zoals het is.
"I recommend you choose a bike shop as close to where you live as possible, a shop that will measure you and be honest with you, understand what your intended use is and will support you 100% from wherever you are in the world. "
Helaas moet je soms voor een fietsenmaker die aan bovenstaande voldoet wat verder uit de beurt. En als de fietsenmaker niet naast de deur is, maakt het volgens mij niet meer uit waar je fiets vandaan komt.
Leon schreef:
di 16 jan, 2018 12:03
Wel haalt hij, denk ik, Koga als fietsenbouwer en zijn kogadealer in ernstige mate door elkaar. Hij heeft het continu over Koga als hij zijn dealer bedoelt. Ik weet niet of hij wel in het merk teleurgesteld is of alleen in deze plaatselijke winkel.
Het onderscheid dat je maakt, is irrelevant vanuit het standpunt van de hedendaagse consument: als Koga of een ander merk zich zo organiseeert dat er Koga dealers zijn, dan mag je in een geglobaliseerde maatschappij verwachten dat een Koga dealer, waar ook ter wereld je de service biedt die Koga wenselijk acht. Apple gaat heus niet eisen dat je over het leven van je iphone iedere keer naar dezelfde winkel gaat waar je hem gekocht hebt: je koopt een product en merk-dealers bieden daar service op volgens de richtlijnen van het merk.

Ik weet dat dat in fietsland zo nog niet werkt en er zullen wel duizend en één redenen zijn om dat zo te houden. Maar feit is dat als de fietsmarkt volwassen wil worden en een fiets een volwaardig transport product wordt, dat je zou mogen rekenen op gestandardiseerde service over de hele wereld. En de eindverantwoordelijkheid voor de kwaliteit van dealers lijkt me bij het merk te liggen: het merk stelt de dealers aan en kan dus ook werkingsdoelstellingen opleggen.
EnriceV schreef:
di 16 jan, 2018 13:06


Het onderscheid dat je maakt, is irrelevant vanuit het standpunt van de hedendaagse consument: als Koga of een ander merk zich zo organiseeert dat er Koga dealers zijn, dan mag je in een geglobaliseerde maatschappij verwachten dat een Koga dealer, waar ook ter wereld je de service biedt die Koga wenselijk acht. Apple gaat heus niet eisen dat je over het leven van je iphone iedere keer naar dezelfde winkel gaat waar je hem gekocht hebt: je koopt een product en merk-dealers bieden daar service op volgens de richtlijnen van het merk.

Ik weet dat dat in fietsland zo nog niet werkt en er zullen wel duizend en één redenen zijn om dat zo te houden. Maar feit is dat als de fietsmarkt volwassen wil worden en een fiets een volwaardig transport product wordt, dat je zou mogen rekenen op gestandardiseerde service over de hele wereld. En de eindverantwoordelijkheid voor de kwaliteit van dealers lijkt me bij het merk te liggen: het merk stelt de dealers aan en kan dus ook werkingsdoelstellingen opleggen.
Allereerst vind ik hier persoonlijk een heel eng wereldbeeld uit spreken: alsof alle medewerkers bij alle Koga-dealers wereldwijd niet meer zijn dan robots die door " Big Brother" Koga kunnen en moeten worden geprogrammeerd met een bepaald eenheidsdenken. Brrr...

Wettelijk klopt het volgens mij ook niet wat je zegt en is het juist de dealer die eindverantwoordelijke is voor de kwaliteit van de fiets. Bij problemen met een bepaald onderdeel moet de dealer dit voor de consument oplossen en vervolgens verhaal proberen te halen op de fabrikant van het onderdeel. (Dus voor problemen met Gates, moet de dealer bij Gates aankloppen en niet bij de fietsfabrikant).

Kies je dealer dus zorgvuldig, want die is verantwoordelijk voor kwaliteit, service en garantie.
Als een dealer een complete fiets bij de fabriek koopt en een toegeleverd product van die fiets gaat kapot zal de dealer daar toch niet verantwoordelijk voor zijn. Het zal toch zo zijn dat de fabriek daar verantwoordelijk voor is en blijft.
WimB schreef:
di 16 jan, 2018 17:00
Als een dealer een complete fiets bij de fabriek koopt en een toegeleverd product van die fiets gaat kapot zal de dealer daar toch niet verantwoordelijk voor zijn. Het zal toch zo zijn dat de fabriek daar verantwoordelijk voor is en blijft.
Nee, de dealer is verantwoordelijk voor de garantieafhandeling en moet daarbij direct contact opnemen met de fabrikant van het onderdeel of de vertegenwoordiger daarvan. Als er bijvoorbeeld een Son naaf stuk gaat in een Santos, dan stuurt de dealer die direct naar de importeur van Son (M-gineering) Santos heeft hier verder niets mee te maken.
alma schreef:
di 16 jan, 2018 15:59
... alsof alle medewerkers bij alle Koga-dealers wereldwijd niet meer zijn dan robots die door " Big Brother" Koga kunnen en moeten worden geprogrammeerd met een bepaald eenheidsdenken. Brrr...
Dat zou heel eng zijn, maar wat Enrice bedoelt is dat de bedrijfstak op het vlak van dealerschap nog niet de volwassenheid heeft die in bijvoorbeeld de autowereld al heel lang gewoon is.

Qua verantwoordelijkheid moeten we onderscheid maken tussen het juridische consumentenrecht (in Nederland dan) en de verantwoordelijkheden die importeurs en dealers zelf hebben afgesproken.

Het consumentenrecht is in Nederland stevig vastgelegd en zegt dat ja als consument juridisch maar één aanspreekpartner hebt en dat is degene die je hebt betaald voor je produkt en dat - in dit geval - de fietsenmaker het dan maar moet zien op te lossen met zijn leveranciers. Dat het in de praktijk soms handig om stappen over te slaan staal daar los van. Voor bedrijven onderling geldt het consumentenrecht namelijk niet; iets waar menig zelfstandig ondernemer wel eens tegenaan is gelopen.

Wat de firma Koga met de plaatselijke dealers afspreekt (of nalaat af te spreken) is hun zaak. Enrice bedoelt denk ik te zeggen dat dat laatste ondertussen wel wat professioneler zou mogen.
Buiten de discussie of en hoe de dealer had moeten helpen: Als je niet in staat bent dit soort problemen zelf op te lossen binnen Europa (waar alles verkrijgbaar) is toch wel heel treurig. Hoop ik voor hem dat verdere problemen uitblijven.
Problemen buiten Europa (en daarbinnen) kun je oplossen door een goede dealer. De dealer moet daarin zijn eigen verantwoording nemen vind ik. En wat speelt tussen de dealer en de fabrikant gaat de klant eigenlijk niet zo aan.
Dus eerst oplossen voor de klant en dan verder kijken hoe je als dealer de garantie met de fabrikant regelt. En soms vang je als dealer bot en dat heet dan ondernemersrisico (net zoals die keren dat er een fiets uit mijn winkel is gestolen). :evil:

Met de Gates splined CDX-sprocket op de adapter is een probleempje. Zowel de sprocket als de adapter zijn binnen de marges gemaakt van wat mag, maar beiden aan de uiterste kanten. (Dat heb ik vaker gezien bij samengestelde producten.) Dus dat betekent dat er een ietsiepietsie speling tussenzit. Zoals ik zelf heb ervaren tijdens mijn laatste tocht langs de oevers van de Mekong, maakte dit nogal wat herrie. Zeker als je niet regelmatig trapt.

Dus heb ik de ring losgehaald (simpel met een schroevendraaier) en lekker wat vet ertussen gespoten. Probleem opgelost. Inmiddels heeft Gates de adapter aangepast, maar het zal nog wel twee maanden duren voordat die goed leverbaar is.

Dus het heeft niets met Koga of Rohloff te maken, maar wel iets meer met Gates en de dealer. Dit euvel kan dus ook ontstaan bij andere merken die de splined CDX adapter hebben gebruikt.

Oh ja, ik heb met Gates overlegd, maar er komt vooralsnog geen terugroep actie of zo, want het levert geen gevaar op.
Leon schreef:
di 16 jan, 2018 17:30
alma schreef:
di 16 jan, 2018 15:59
... alsof alle medewerkers bij alle Koga-dealers wereldwijd niet meer zijn dan robots die door " Big Brother" Koga kunnen en moeten worden geprogrammeerd met een bepaald eenheidsdenken. Brrr...
Dat zou heel eng zijn, maar wat Enrice bedoelt is dat de bedrijfstak op het vlak van dealerschap nog niet de volwassenheid heeft die in bijvoorbeeld de autowereld al heel lang gewoon is.

Wat de firma Koga met de plaatselijke dealers afspreekt (of nalaat af te spreken) is hun zaak. Enrice bedoelt denk ik te zeggen dat dat laatste ondertussen wel wat professioneler zou mogen.
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Ik ben er me volledig van bewust dat dat nog ver af is, mede waarschijnlijk omdat een fiets inderdaad bestaat uit merkspecifieke frames en generieke onderdelen, waardoor eens een fiets verkocht is een deel van de onderdelen niet meer door de fabrikant hoeft geleverd te worden.

Maar met de opkomst van de ebikes en daarbij horend een enorme groep nieuwe fietsers die weinig zin hebben om zelf te sleutelen, hun fiets dagelijks gebruiken en dankzij de files uit hun (bedrijfs)wagen zijn gejaagd; kan je er niet omheen dat ook de onderhoud/reparatie service zich zal moeten aanpassen. Preventief onderhoud, lage wachttijden, meerdere servicepunten, standaard vervangfietsen,... kortom een evolutie die vereist dat er zich netwerken vormen van dealers die onderling of getrokken door een fabrikant een gegarandeerd serviceniveau kunnen leveren aan vergelijkbare prijzen. Ik geloof persoonlijk niet dat de één dealer aanpak in zo'n klimaat kan overleven tenzij hij of zij een specifieke niche aanspreekt (wat Eric bijvoorbeeld wel doet).
Dat is een mooi plaatje wat je daar schetst. Probleem is dat in ieder geval Batavus (Accell) in oorlog is met zijn dealer netwerk. Nu weet ik dat het in dealer land vol zit (zat?) met kaf, maar ik ken een aantal goede dealers die ook aardig worden geknepen door Batavus. Mijns inziens terechte klachten:

- Grote webwinkels krijgen staffel kortingen die de officiële dealers niet kunnen benaderen door een lagere omloopsnelheid. Dus je ruimt jaar in jaar uit 25% van je winkel in met Batavus modellen, maar Fietsenschuur.nl kan vanaf fabriek goedkoper aanbieden.
- Batavus verkoopt online rechtstreeks af fabriek, waarna de dealer tegen een token sum de levering mag afhandelen. Resultaat lagere marge voor de dealer.

Echt zo'n halve keuze... ga de Canyon kant op (alles online) of steun je dealer netwerk.
De toekomst is de Canyon-kant met servicepunten in de "buurt".
Als je nu alles repareerd maar niks nieuw verkoopt doe je het het best, geen gezeur over garantieclaims en als de garantie voorbij is moet het toch ook gerepareerd, ik zie verschillende dat hier zo doen en die hebben het achterlijk druk, iedereen kan in een paar klikken een nieuwe Cortina bestellen, maar zelf een ketting spannen of remmen afstellen ho maar.
Shadow schreef:
wo 17 jan, 2018 14:09
... ik zie verschillende dat hier zo doen en die hebben het achterlijk druk, iedereen kan in een paar klikken een nieuwe Cortina bestellen, maar zelf een ketting spannen of remmen afstellen ho maar.
Ha, dat zie ik hier ook.
In onze doodgewone iets-buiten-maar-niet-rijke-wijk was eerst een complete fietsenmaker. Die kon het niet rooien. Jarenlang geen fietsenmaker. Ongeveer een jaar geleden startten er hier in de wijk ineens twee nieuwe fietsenmakers: één fietsenwinkel.nl-filiaal en één localo repareerder.
Of de fietsenwinkel.nl hier loopt weet ik niet. Ze verkopen niet de fietsen die ik zoek en het is er leeg, in die zin dat het een grote leeg uitziende zaak is waar het niet druk is. Er staan een stuk of 25 fietsen en geen onderdelen of accessoires.
De localo heeft het zo vreselijk druk dat hij 's morgens vaak 20 fietsen op de stoep moet zetten om maar ruimte te hebben om te kunnen werken. Hij (edti) heeft zelfs nu, half hanuari, een bordje op de deur dat hij geen nieuwe reparaties kan aannemen. Hij voert geen A-merken maar wel wat high-end mtb's, maar gezien de fietsen die ter reparatie staan is dat qua uren werk een bijzaak. Het is een sympathieke vent die al bekend was bij de mensen. Misschien dat ik er ooit naar toe ga als ik een klusje hebt dat ik zelf niet kan, maar dat gebeurt niet elk jaar -klopklopophout.

Edit: hij blijkt dus ook nu, hartje winter, tot over zijn oren in het werk te zitten.
Eric Schuijt schreef:
di 16 jan, 2018 21:27
Met de Gates splined CDX-sprocket op de adapter is een probleempje. Zowel de sprocket als de adapter zijn binnen de marges gemaakt van wat mag, maar beiden aan de uiterste kanten. (Dat heb ik vaker gezien bij samengestelde producten.) Dus dat betekent dat er een ietsiepietsie speling tussenzit. Zoals ik zelf heb ervaren tijdens mijn laatste tocht langs de oevers van de Mekong, maakte dit nogal wat herrie. Zeker als je niet regelmatig trapt.

Dus heb ik de ring losgehaald (simpel met een schroevendraaier) en lekker wat vet ertussen gespoten. Probleem opgelost. Inmiddels heeft Gates de adapter aangepast, maar het zal nog wel twee maanden duren voordat die goed leverbaar is.
Dit is toch wel redelijk onbegrijpelijk voor de prijs van die onderdelen, en een test-protocol is er precies ook niet bij de maker van die adapter?
Het probleem is gewoon dat Koga vertrouwd op onderdelen die door Rohloff en Gates worden aangeleverd en niet zelf de expertise meer (willen) bezitten om slechte onderdelen te herkennen, cq de wil hebben dit te doen. Als voorbeeld vond ik de stelling van de Vakantiefietser altijd heel goed over de XT naven met alu as; 'niet goed, dus verkopen we niet' Als (de grote) fabrikanten dat nou ook eens weer gaan doen...