Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets voor The great trail & GDMBR - Forum Wereldfietser

Fiets voor The great trail & GDMBR

Ik ben deze zomer van plan een gedeelte van ´´the great trail´´ en de ´´Great Divide Mountain Bike Route´´ in Canada en de USA te gaan fietsen. Hiervoor ben ik opzoek naar fiets advies.
Mijn huidige fiets giant x-sport 3 (sport-hybride) met een 37mm brede achterband is hier volgens mij niet geschikt voor. Ik heb het frame gemeten en hier gaat geen MTB band inpassen en er moet veel onderdelen vervangen worden om weer ´´reis´´ klaar te zijn.
Tevens ga ik mijn voortassen thuis laten en deze vervangen voor een frametas en stuurrol. Ik ga dus wat meer naar de bikepacking stijl toe. Daarom ben ik op zoek naar een MTB inplaats van een tour/trekking fiets. Wel wil ik mijn achtertassen kunnen meenemen.

Eisen:
Voorvork vering
Bagagedrager te plaatsen
29 inch band (622mm wiel) omdat het grootste gedeelte van de route over verharde/onverharde wegen zal gaan.
Minimum afmontage in de Deore/slx klasse

Budget 1000

Enkele voorbeelden van fietsen die volgens mij wel geschikt zijn:
https://www.giant-bicycles.com/nl/talon-29er-0-ge-2018
https://www.canyon.com/de-nl/mtb/grand- ... l-6-0.html

Wat ik me afvraag bij deze voorbeelden is of deze geschikt zijn voor bagage en de lange afstanden?

Alle suggestie en tips zijn welkom! Ook opmerkingen over totaal andere fietsklasses die voor deze routes geschikt zijn, zijn welkom.
Van bike packing heb ik niet zo veel verstand. Voor de prijs kun je met die Canyon bijna niet de mist in gaan, die mannen lassen prima frames in elkaar en de afmontage is goedkoop maar degelijk (het kan nog veel goedkoper, maar dan twijfel ik toch wel aan degelijk, en het kan vast ook degelijker, maar dan wordt het al snel aanzienlijk minder goedkoop). Bovendien kun je op elke straathoek daar ongeveer reserve delen voor krijgen (hoewel je op de GDMBR soms dagenlang geeneens een winkel tegen komt, dus dan valt dat weer een beetje tegen). Een mooie set hydrauliek van Magura is vast beter, maar als je die onderweg kapot hebt ben je mooi de sjaak (ik spreek uit ervaring, probeer in Italie maar eens een nieuwe HS33 remhandel te krijgen, mij is het niet gelukt, gelukkig kluste een Italiaan een MT4 rem erop die het enigszins deed).
Misschien heb ik het mis maar op de Canyon zag ik geen oogjes voor een achterdrager.
daulagari schreef:
zo 14 jan, 2018 17:04
Misschien heb ik het mis maar op de Canyon zag ik geen oogjes voor een achterdrager.
Frametas en stuurrol, dan heb je geen oogjes nodig. Overigens zul je ook wel een grote zadeltas nodig hebben op de zadelpen, want je moet wildkamperen op de GDMBR. En je moet ook nog eens een flinke lading eten en water mee kunnen slepen, omdat je niet elke dag een winkel tegen komt. Leuke uitdaging!
robhuls schreef:
zo 14 jan, 2018 17:46
daulagari schreef:
zo 14 jan, 2018 17:04
Misschien heb ik het mis maar op de Canyon zag ik geen oogjes voor een achterdrager.
Frametas en stuurrol, dan heb je geen oogjes nodig. Overigens zul je ook wel een grote zadeltas nodig hebben op de zadelpen, want je moet wildkamperen op de GDMBR. En je moet ook nog eens een flinke lading eten en water mee kunnen slepen, omdat je niet elke dag een winkel tegen komt. Leuke uitdaging!
Bedankt voor de reacties! Juist omdat er dus extra eten en drinken mee moet wil ik achtertassen gebruiken. (en omdat ik niet alle spullen ultra light heb)
Ja het wel of niet hebben van oogjes is altijd lastig achter te komen via internet.
er is ook nog een ander oplossing voor geen oogjes en dat is een soort van slangenklem om je framebuisjes
en daar monteer je de drager aan
zit ook als een huis
is alleen niet zo mooi om te zien maar dat is bijzaak
https://www.12gobiking.nl/cube-ltd-pro-2017
is dit iets
deze heeft volgens mij wel oogjes
Volgens mij heeft de Giant wel oogjes achter:
Screenshot_20180114_223239.png
Screenshot_20180114_223239.png (318.24 KiB) 3038 keer bekeken
Ik heb een groot deel van de Great Trek in BC gereden en de GDMBR twee keer, dus ik durf er wel iets over te zeggen.
Een geveerde voorvork maakt het rijden van die routes een stuk plezieriger, vanwege de vele washboards en de vaak rotsige ondergrond. Ik heb de GDMBR de laatste keer ook zonder voortassen gereden (de eerste keer met BOB trailer), maar ik had toen wel een grote rackpack-tas bovenop de zijtassen, want je moet voor sommige trajekten toch flink wat volume aan eten en water kunnen meenemen. Er komt dus veel gewicht op het achterwiel. Een frametas biedt eigenlijk heel weinig extra ruimte, omdat het frame al heel compact is en omdat hij ruimte opsnoept waar anders twee bidons zitten.

Van de twee fietsen die je noemt, zou ik kiezen voor de Giant om twee redenen. Hij heeft draadogen voor een achterdrager en dat is op die routes waar je fiets en baggage voortdurend flinke klappen te verwerken krijgen heel belangrijk. Ik zou niet gaan prutsen met geimproviseerde bevestigingspunten. Een drager die steunt op de quickrelease, zoals die van Old Man Mountain, kan ook minder hebben dan een vastgeschroefde drager. De tweede reden is de wielen. De Giant heeft een 32-spaaks achterwiel met gewone spaken ; de Canyon heeft een 24-spaaks Mavic achterwiel met rechte spaken. De kans dat je met dat 32-sp wiel problemen krijgt is al veel lager en dit type spaken vind je overal, in tegenstelling tot spaken van Mavic.

De geveerde voorvork van de Giant is van Suntour. Dat lijkt kwalitatief minder dan meer gerenommeerde merken als RockShox en Fox, maar ik zou me daar niet veel van aantrekken. Die laatste twee hebben een andere marketing strategie, besteden veel geld aan reclame en zijn vooral daarom duurder en bekender. Suntour is een grote leverancier van geveerde vorken aan heel veel fietsmerken, zoals Trek, Cannondale, Scott, en is dus gewend om met geavanceerde kwaliteitborgingsystemen te werken.
Een lockout is wel een must, omdat je bij het klimmen de voorvering moet uitschakelen. Een remote control op het stuur is minder belangrijk, want dat in/uitschakelen doe je misschien eens per uur.

Omdat je veel lange afdalingen hebt met flinke bepakking, komt veel aan op de voorrem. Ik zou daar meteen een 18 cm remschijf laten monteren ipv de 16 cm die ik meen op de foto's te zien. Dat geeft je meer remkracht en de kans op oververhitting van de remolie neemt af.

De Cube lijkt me gelijkwaardig aan de Giant: ook draadogen en 32 spaaks wielen.

Nog een tip: een standaard is geweldig handig op de GDMBR.
De 29ers van Merida hebben ook montageoogjes achter en een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Kan evt. ook een optie zijn.
Bedankt voor de tips Math!

De Cube ben ik zeker van plan eens nader te gaan bekijken.
Wil je de GDMBR gaan racen of toeren? Dat maakt nogal wat uit voor de type fiets. Ik heb samen met mijn echtgenote de GDMBR in 2017 gefietst (northbound). Mijn fiets: een Van Nicholas Pioneer met rohloff 14 speed hub en carbon belt. Geen vering. Onze banden waren van Schwalbe Marathon Mundial, 50 mm. Op zich de beste band, maar in uiterst los zand of gravel waren ze te smal (en onze fietsen te zwaar) en moest er wel eens geduwd worden. Op welke fiets dan ook, ik wens je heel veel plezier op deze geweldige route!