Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouwen Koga traveller Lady naar elektrisch - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Ombouwen Koga traveller Lady naar elektrisch

math schreef:
za 13 jan, 2018 01:43
Heel terechte vraag. De krachten die overgebracht worden zijn veel groter dan van een gemiddelde fietser. De trekspaken belasten de velg zwaarder. Je ziet in hun catalogi dat de velgfabrikanten voor e-bikes zwaardere velgen adviseren. Het zou me niet verbazen als ook de banden een zwaarder karkas moeten hebben.

Je kunt dat vermogen ook niet vanaf stilstand inzetten zonder te slippen. Zeg dat een fietser 80 kg weegt en dat daarvan 60% op het achterwiel drukt. Dan is de belasting op het contactvlak achterband-weg dus ongeveer 480 N. Je kunt geen hogere wrijvingskracht hebben dan 480N, dwz 'ideale' grip, wrijvingscoefficient=1. Het maximum vermogen zonder te slippen is dan 480 (N) x snelheid (m/s). Je kunt die 500W dus pas inzetten vanaf ca. 1 m/sec = 4 km/h. Bij een nat wegdek ligt de wrijvingscoefficient eerder bij 0,8 en bij zand op de weg of op gravel bij 0,5. Het opendraaien van het gas moet dan navenant voorzichtiger gebeuren.
Dit lijkt me een onzinnige beschouwing. Correct me if I'm wrong: geen enkele electromotor geeft zijn volle vermogen vanaf een snelheid nul, ze leveren een bepaald koppel. (Heeft iemand een koppelkromme van een typische e-bike beschikbaar?)
Wel klopt het uiteraard dat een fiets mét motor zwaarder belast wordt dan een fiets zonder. Maar de grootste aandrijfkrachten op een frame zonder motor treden op bij gebruik van een klein voorblad (kracht x arm) en wel bij het wegrijden op een steile helling. Gelukkig zijn vakantiefietsen precies vanwege die krachten al bovengemiddeld sterk uitgevoerd. Dat geldt ook voor achterwielen, zij het dat de gehele overbrengingsverhouding bepaalt hoe groot het koppel op de as wordt.

Ook slippen achterwielen van fietsen niet op een droog wegdek. Wat veel eerder gebeurt is dat de fiets gaat steigeren. Dat limiteert de aandrijfkracht automatisch. Iedereen die wel eens na een fietsvakantie met voortassen ineens zonder tassen rijdt en een beetje fors wegfietst in een laag verzet kent het wel.
Als er electrische aandrijvingen zijn die zo fors en bruusk werken dat de fiets achterover slaat is dát een groter probleem dan de levensduur van het frame en achterwiel.

Edit: Ik heb googelend op afbeeldingen met trefwoord e-bike torque graph vanalles gevonden waarbij onderstaande afbeelding illustratief is. Hij verklaart meteen waarom een middenmotor voor een vakantiefiets een betere keuze is: er moet langduring bij lage snelheden gereden worden. Bij een achterwielmotor betekent dat lage motortoerentallen en die zijn niet gunstig. Bij een middenmotor houdt je als rijder middels de versnellingen het motortoerental op een gunstiger niveau.
Afbeelding
rooss schreef:
vr 12 jan, 2018 21:00
jacob-66 schreef:
vr 12 jan, 2018 20:27

Je voldoet dan aan de wet en je bent van een hoop narigheid af.
Niet met de bafang motor van 500watt die de TS noemde. Maar er is gelukkig ook een 250Watt bafang motor. Een stuk goedkoper ook. En dan is hij wel helemaal legaal.
Idd Rooss je hebt helemaal gelijk, ik heb de 500 watt motor over het hoofd gezien.

Mocht TS na alle berichtjes die al geschreven zijn toch nog voor de 500 watt motor kiezen, laat dan in elk geval wel een gear sensor monteren als die al niet standaard in het pakket zit.
Het is denk ik prettig als de motor kortstondig is uitgeschakeld tijdens het schakelen.
Met 500 watt zonder gear sensor kun je waarschijnlijk elke maand je ketting en cassette vervangen.
Inge1 schreef:
za 13 jan, 2018 07:52
Even terugkomen over de snelheid van de motor - dit is wat fietsunie.nl/ Bafang er opd e website over zegt "Uiteraard zijn alle motren die harder als 26km/h gaan en meer vermogen hebben als 250watt niet toegestaan voor gebruik op de openbare weg."
Ze verkopen dus feitelijk opvoersetjes. ... twijfelachtig.
Ja, je kunt er op wachten, het zal gaan zoals ook bij de bromfiets, bromscooter en snorfiets/snorbrommer.
In de tijd zullen de regels en het besef bij de consument “vervagen” en voor je het weet rijden er hele hordes “normale” e-bikes rond die feitelijk getuned zijn tot speed-pedelec. De handel is zich van geen kwaad bewust, en natuurlijk houden de gebruikers zich aan de geldende regels als het druk is op het fietspad :roll:

Groet, Tom.
Math, Leon,
dat is dus de kant van het verhaal bij optrekken/wegrijden? Wat als je met pakweg 35, 40 kilometer per uur tot stilstand wil komen? Dat regelmatige stevig, heftig remmen zal toch een negatieve invloed hebben?
Kan me niet niet voorstellen dat een normale (trekking-) fiets hier op gemaakt is.

Groet, Tom
Tom vds schreef:
za 13 jan, 2018 11:35
Math, Leon,
dat is dus de kant van het verhaal bij optrekken/wegrijden? Wat als je met pakweg 35, 40 kilometer per uur tot stilstand wil komen? Dat regelmatige stevig, heftig remmen zal toch een negatieve invloed hebben?
Kan me niet niet voorstellen dat een normale (trekking-) fiets hier op gemaakt is.
Groet, Tom
Ik woon in Zuid-Limburg en rem zo'n beetje dagelijks af van 40 km/u of meer naar nul, ook vaak op slechte of onderverharde wegen. Op vakanties heb ik dat bovendien gedaan met 30 kilo bagage achterop, ook best vaak. Een goede trekkingfiets is daarvoor gemaakt.
M.a.w. als er één type fiets geschikt is om zonder verdere extra's om te bouwen tot e-bike is het een trekkingfiets.

Mijn heftigste stops maak ik echter af en toe in de stad, bij zeer matige snelheid, als er weer eens een ******************** denkt dat hij/zij zonder ook maar ergens naar te kijken op de plek moet zijn waar ik op dat moment fiets.

De krachten in geval van een e-bike zijn dan alleen hoger als gevolg van het hogere totaalgewicht dan bij een gewone fiets. We hebben het dan dus over 10 à 15 kilo extra op een totaal van ruwweg 125. Tien procent dus.

Het zijn vooral de berijders die er soms niet voor zijn gemaakt en durft men gewoon niet hard te remmen. Ikzelf heb ook pas echt leren remmen tijdens mijn motorrijlessen. Van de instructeur moest ik even bij hem achterop zodat hij me kon laten zien wat remmen was .... :shock: :shock: :shock: ... dat zou verplicht moeten zijn.
De Koga Traveller (ook de dames uitvoering ) is op zich een stabiele sterke fiets.
Mits technisch in goede staat is het mijn inziens geen probleem om deze fiets om te bouwen naar elektrisch , ook niet met een 500 watt motor.
Vraag is alleen wil TS een e bike of speed pedelec.
jacob-66 schreef:
za 13 jan, 2018 12:21
Mits technisch in goede staat is het mijn inziens geen probleem om deze fiets om te bouwen naar elektrisch , ook niet met een 500 watt motor.
Vraag is alleen wil TS een e bike of speed pedelec.
Als hij ook bij 45 kmh niet begrensd is, is het wettelijk een motorfiets. Dan heb je o.a. een typegoedkeuring, een gele kentekenplaat, een bijbehorende aansprakelijkheidsverzekering en een rijbewijs A nodig. Ik denk niet dat dat de bedoeling is.
jacob-66 schreef:
za 13 jan, 2018 12:21
Vraag is alleen wil TS een e bike of speed pedelec.
Om er een legale speed-pedelec van te maken zou de fiets, aangezien er geen type-goedkeuring voor is afgegeven, een individuele keuring bij de RDW moeten ondergaan om een kenteken te bemachtigen.

Zo'n individuele keuring schijnt best wel duur te zijn. De "fiets" moet dan o.a. voorzien zijn van een achteruitkijkspiegel, een remlicht en een claxon.
Leon schreef:
za 13 jan, 2018 13:44
jacob-66 schreef:
za 13 jan, 2018 12:21
Mits technisch in goede staat is het mijn inziens geen probleem om deze fiets om te bouwen naar elektrisch , ook niet met een 500 watt motor.
Vraag is alleen wil TS een e bike of speed pedelec.
Als hij ook bij 45 kmh niet begrensd is, is het wettelijk een motorfiets. Dan heb je o.a. een typegoedkeuring, een gele kentekenplaat, een bijbehorende aansprakelijkheidsverzekering en een rijbewijs A nodig. Ik denk niet dat dat de bedoeling is.
Een speed pedelec, zijn een bromfiets, kan alleen van een kenteken worden voorzien door de afgifte van een kentekenbewijs. Dat kentekenbewijs wordt afgegeven na een typekeuring voor dat soort merk en type bromfiets of zonder typekeuring, na een individuele keuring.
Een speed pedelec, met “geel” kentekenbewijs, wordt voor de Wegenverkeerswet 1994 altijd als bromfiets aangemerkt. Ook bij wijzigingen aan de inrichting van de speed pedelec. Bijvoorbeeld: andere motor, opvoeren motorvermogen of opheffen/wijzigen van de begrenzing. Wijzigingen aan de bromfiets worden als bromfiets gedragingen aangemerkt en na het opmaken van een Beschikking, in de categorie bromfiets gesanctioneerd.

Artikel 1, lid 1 onder e van de Wegenverkeerswet 1994:
In ieder geval wordt als bromfiets aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs als bromfiets is aangeduid;
Ik ben een hakende plaat, maar voor iedereen (zeker niet alleen de TS) die meer wil weten of mee wil praten over dit soort dingen is Tweakers een heel goede bron voor mogelijkheden, regelgeving etc. Ik zelf ben een leek op het gebied van eigenbouw, maar ik heb daar veel geleerd.

@Leon: Je hebt gelijk, de meeste motoren zijn redelijk subtiel afgesteld. Alleen de Impulse 2 (ik ben geen fan) stond erom bekend dat je er wheelies mee maakte :shock:

De Yamaha met zijn directe overbrenging en hoge torque is absoluut prima te hanteren. Normaal gesproken trekt hij op met 10-25% max, hij geeft niet in een klap 250 watt :lol: Ik krijg hem eigenlijk alleen vol als ik een steile helling op rijdt of als ik met bagage+kinderwagen optrek (en dan trek je geen wheelie^^).

En je hebt wat mij betreft ook een tweede keer gelijk: het remprobleem zit hem in de bebouwde kom. Niet eens omdat je zwaarder bent(dat valt nog wel mee, een tas of een speklaagje is al snel meer), je rijdt ook echt wel wat harder omdat je snel optrekt.

En ik geef je een derde keer gelijk :lol:

Remmen moet je leren. Ga lekker hard op een rustige rechte weg en knijp VOL in je voorrem (Achter doet niets als je keihard remt). Als je erop bent voorbereid ga je niet meer over je stuur en kan je ongenadig hard remmen (totdat het glad wordt^^).
Tom vds schreef:
za 13 jan, 2018 11:26
Ja, je kunt er op wachten, het zal gaan zoals ook bij de bromfiets, bromscooter en snorfiets/snorbrommer.
In de tijd zullen de regels en het besef bij de consument “vervagen” en voor je het weet rijden er hele hordes “normale” e-bikes rond die feitelijk getuned zijn tot speed-pedelec. De handel is zich van geen kwaad bewust, en natuurlijk houden de gebruikers zich aan de geldende regels als het druk is op het fietspad :roll:

Groet, Tom.
Ja en nee. De grote merken doen hier niet aan mee en het grootste deel van de vakhandel is op dit punt behoorlijk bang voor de fabrikanten. Als je gepakt wordt zit je namelijk als FM met een groot service probleem, je kan namelijk zelf niet zoveel.Daarom is het aantal opgevoerde pedelecs nog steeds vrij klein, zelfs al is het met een Dongle of Bafang set niet moeilijk.

Dus je zorg is terecht, maar er lijkt vooralsnog nog een moraal te zijn bij het grootste deel van de branche.
Ik heb wat los gemaakt met mijn post. Voor dat ik met de ombouw begin heb ik eerst nu de fiets in onderhoud om te kijken of er niets is. Tot zo ver is het antwoord daarop hij is technisch in orde. Heb inmiddels ook bij tweakers zitten lezen en daar zijn toch heel wat doe het zelvers met 500 watt motor. Vraag voor mij blijft zou ik er met 250watt ook komen. Binnenkort is er weer een beurs in utrecht en ik kan mij herinneren van de vorige keer dat je daar een fietsparcours had of ik huur eens hier een electra bike gooi daar bepakking op en doe wat bruggen en tunnels hier in de buurt. Over gewicht kan ik zeggen dat accu en motor samen 10.1 kg doen. Over die schakelonderbreking had ik zelf ook al zitten denken.
Over snelheid kan ik zeggen dat ik niet harder ga dan 30. Ben in engeland wel wat heuvels met een vaartje afgereden met bagage etc maar bij 30 houd het voor mij wel op. Ik had toen ook redelijk wat gewicht mee aan bagage en natuurlijk mijzelf met ruim 100kg al was dat aan het eind na 3wk wel 10kg lichter. :D
Aangezien ik zelf nog heel wat lichter wordt en de bagage ook verminderd is is het totaal gewicht een stuk minder. In augustus zeg gewicht fiets, 70kg aan berijder, 20kg bagage en 10 kg elec. ondersteuning. Het gewicht wordt van voor tot achter verdeeld.
Om het bereik van de versnellingen zo groot mogelijk te maken komt er voor een 42tands wiel model narrow wide ipv 46 tands en achter shimano 11-36tands cassette ipv 11-32tands cassette.
Ik werd nog geattendeerd op een mooie koga e bike op marktplaats. Helaas die was al snel weg. April is nog ver weg. Dus ik heb nog even voor de beslissing. En over die speedpedelecs. Dat zal nog wel een keer veranderen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand met 35km tussen 50km verkeer gaat rijden. Dat is hier in de regio rotterdam gelijk aan zelfmoord plegen. Iemand die met fatsoen rijdt en het bij max rond de 20 houd in de bebouwde kom kan weinig brokken hier maken. Echter op lege paden of hele brede zoals langs de a16 zie ik niet in waarom het niet iets harder kan.
Leon schreef:
za 13 jan, 2018 13:44
Als hij ook bij 45 kmh niet begrensd is, is het wettelijk een motorfiets. Dan heb je o.a. een typegoedkeuring, een gele kentekenplaat, een bijbehorende aansprakelijkheidsverzekering en een rijbewijs A nodig. Ik denk niet dat dat de bedoeling is.
Voor de duidelijkheid. Een speed-pedelec, zijnde een bromfiets, die niet begrensd is op 45 km/h, blijft bij Wet een bromfiets. En wordt derhalve wettelijk nooit een motorfiets. Dus een bromfiets Wet Aanspakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen en rijbewijs categorie AM. Over de gele kentekenplaat ben ik eens. Maar wel een bromfietsplaat.
kathy78 schreef:
za 13 jan, 2018 20:34
En over die speedpedelecs. Dat zal nog wel een keer veranderen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand met 35km tussen 50km verkeer gaat rijden. Dat is hier in de regio rotterdam gelijk aan zelfmoord plegen.
Dat de Speedpedelec als een bromfiets moet beschouwd worden is bepaald door Europese regelgeving.
In België heeft men van de Speedpedelec een aparte categorie bromfietsen gemaakt (naast categorie A en B). Dit heeft het grote voordeel dat het mogelijk is andere regels op te leggen voor Speedpedelecs dan voor andere bromfietsen.

De regelgeving voor speedpedelecs wel een groot deel gelijklopend met die voor bromfietsen klasse B, maar niet volledig. In ieder geval laat de Belgische regeling het toe om voor elke weg met fietspad apart te bepalen of men met de speedpedelec van het fietspad moet gebruik maken, niet mag gebruik maken of zelf mag kiezen of men het fietspad al dan niet gebruikt. Voor bromfietsen klasse B (45 km/uur) kan men onafhankelijk van de regels voor speedpedelec op dezelfde manier de verplichting of toelating regelen.
Wel zijn er ook bepaalde soorten wegen waar speedpedelecs soms gebruik van mogen maken en bromfietsen klasse B nooit.
Het grote nadeel is dat de huidige regeling te complex is, maar het laat tenminste wel toe om speedpedelecs waar het wenselijk is van de fietspaden te weren zonder dat ze overal tussen het (soms snelrijdende) autoverkeer te sturen.

In Nederland heeft men speedpedelecs voor zover ik weet gewoon gelijk gesteld met bromfietsen klasse B. Dit nog aanpassen is natuurlijk steeds mogelijk maar zie ik ook niet onmiddellijk gebeuren.

Persoonlijk ben ik van mening dat de problematiek van menging van snel en traag fietsverkeer (en bromfietsverkeer) het beste kan opgelost worden door enerzijds een aanpassing van de infrastructuur en anderzijds waar nodig een (al dan niet tijdsgebonden) snelheidsbeperking op bepaalde fietspaden en niet door bepaalde categorieën van fietsen van het fietspad te weren. Dat laatste zou een slechte zaak zijn vanuit verkeersveiligheidsoogpunt maar ook zonde zijn omdat het autovervangend potentieel van speedpedelecs volgens mij bijzonder groot is.

Renaat
Ik denk dat Piet hier wel een punt heeft.
Zolang een scooter/bromfiets geen grotere cilinderinhoud heeft dan 50 cc blijft die behoren tot de categorie bromfiets, ook opgevoerde brommers die 100 zouden lopen met maximaal 50 cc cilinderinhoud zijn nog steeds een bromfiets met een bromfiets kenteken.
Pas als je een grotere cilinderinhoud gaat monteren is het volgens de wet een motorfiets.
Ik dacht dat het zo geregeld was, maar ik kan mij hier in vergissen.
het autovervangend potentieel van speedpedelecs volgens mij bijzonder groot is.
Dat is alleen zo als je snelheid niet te veel beperkt wordt. Dus in ieder geval binnen de bebouwde kom alle speedpedelecs op de rijbaan en de (auto)snelheid terug naar 30. Hoe dat moet op 80 km wegen (binnen en buiten de bebouwde kom) met vrijliggende fietspaden is nog een uitdaging.
jacob-66 schreef:
za 13 jan, 2018 22:44
Zolang een scooter/bromfiets geen grotere cilinderinhoud heeft dan 50 cc blijft die behoren tot de categorie bromfiets, ook opgevoerde brommers die 100 zouden lopen met maximaal 50 cc cilinderinhoud zijn nog steeds een bromfiets met een bromfiets kenteken.
Pas als je een grotere cilinderinhoud gaat monteren is het volgens de wet een motorfiets.
Ik dacht dat het zo geregeld was, maar ik kan mij hier in vergissen.
Ik ken de details van Nederlandse wetgeving niet. Maar gezien er bij Speedpedelecs helemaal geen sprake is van cilinderinhoud moet het wel anders zijn geregeld dan jij suggereert.

Renaat
Bert van Sprang schreef:
za 13 jan, 2018 22:47
het autovervangend potentieel van speedpedelecs volgens mij bijzonder groot is.
Dat is alleen zo als je snelheid niet te veel beperkt wordt.
Dat klopt, vandaar dat ik ook sprak van aangepaste infrastructuur waar speedpedelecgebruikers zonder in gevaarlijke situaties gedwongen worden en zonder andere in gevaar te brengen toch kunnen doorfietsen.
Bert van Sprang schreef:
za 13 jan, 2018 22:47
het autovervangend potentieel van speedpedelecs volgens mij bijzonder groot is.
Dat is alleen zo als je snelheid niet te veel beperkt wordt. Dus in ieder geval binnen de bebouwde kom alle speedpedelecs op de rijbaan en de (auto)snelheid terug naar 30. Hoe dat moet op 80 km wegen (binnen en buiten de bebouwde kom) met vrijliggende fietspaden is nog een uitdaging.
In dit situatie:

- kan men het nut van (verplichte) fietspaden sowieso in vraag stellen
- is er al vaak geen sprake van fietspaden
- is er ook geen fundamenteel probleem (op de fietspaden) als ook speedpedelecs zich aan de 30 km/uur houden. (Want ik vermoed dat de snelheidsbeperking in zone dertig in Nederland net zoals in België voor alle voertuigen in die zone dertig van toepassing is, ook voor speedpedelecs.)
Bert van Sprang schreef:
za 13 jan, 2018 22:47
Hoe dat moet op 80 km wegen (binnen en buiten de bebouwde kom) met vrijliggende fietspaden is nog een uitdaging.
Het lijkt me duidelijk dat speedpedelecs daar op de rijbaan sturen niet veilig is en een doodsteek voor het gebruik van speedpedelecs als ze daar wel toe gedwongen worden.
Dus als men het speedpedelec gebruik een behoorlijk toekomst wil geven is infrastructuur nodig waar ze wel veilig van gebruik kunnen maken.

Renaat
Revanho schreef:
za 13 jan, 2018 22:49
jacob-66 schreef:
za 13 jan, 2018 22:44
Zolang een scooter/bromfiets geen grotere cilinderinhoud heeft dan 50 cc blijft die behoren tot de categorie bromfiets, ook opgevoerde brommers die 100 zouden lopen met maximaal 50 cc cilinderinhoud zijn nog steeds een bromfiets met een bromfiets kenteken.
Pas als je een grotere cilinderinhoud gaat monteren is het volgens de wet een motorfiets.
Ik dacht dat het zo geregeld was, maar ik kan mij hier in vergissen.
Ik ken de details van Nederlandse wetgeving niet. Maar gezien er bij Speedpedelecs helemaal geen sprake is van cilinderinhoud moet het wel anders zijn geregeld dan jij suggereert.

Renaat
Toegegeven dat ik alle details van de Nederlandse wetgeving ook niet allemaal ken, maar zover ik weet zijn de regels van een speedpedelecs gelijk aan die van een bromfiets.
Als ik mij niet vergis mag een speedpedelec maximaal een 4000 watt motor hebben, en valt hij dus nog steeds in de categorie bromfiets .
En voor de bromfiets, 50cc met een maximaal motorvermogen van 4kW
Als je hier mee sneller zou kunnen rijden dan 45 km/h is het daarmee nog geen motorfiets maar valt nog steeds in de categorie bromfiets wat dus ook voor de speedpedelec van toepassing is.
Tom vds schreef:
za 13 jan, 2018 11:26
Ja, je kunt er op wachten, het zal gaan zoals ook bij de bromfiets, bromscooter en snorfiets/snorbrommer.
In de tijd zullen de regels en het besef bij de consument “vervagen” en voor je het weet rijden er hele hordes “normale” e-bikes rond die feitelijk getuned zijn tot speed-pedelec. De handel is zich van geen kwaad bewust, en natuurlijk houden de gebruikers zich aan de geldende regels als het druk is op het fietspad :roll:

Groet, Tom.
Het verschil tussen toen en nu is dat we inmiddels allemaal de weg weten te vinden op het WWW waar je met een beetje zoeken alles kan kopen ook al is dat in NL niet toegestaan, kijk maar naar het vuurwerk wat via Polen gewoon met de post verstuurd wordt. Het zal hier dus met opvoersetjes zwaardere electromotoren en instructiefilmpjes voor iedereen met i.i.g. 1 rechterhand mogelijk zijn zelf wat in elkaar te frankensteinen. Waar er vroeger bij de brommerboer onder de toonbank het nodige werd verhandeld hoeft dat dus niet meer.