Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouwen Koga traveller Lady naar elektrisch - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ombouwen Koga traveller Lady naar elektrisch

Als er na de ombouw harder dan 25 Km mee gereden kan worden, is het een speed pedelec;
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ed-pedelec

Dan zul je een kenteken moeten aanvragen en dus laten keuren;
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -bromfiets

Anders ben je niet te verzekeren en zullen bij een aanrijding alle kosten van de betrokkenen op je verhaald worden door de persoon zelf of de verzekeraar. Bezint eer ge begint.
M276 schreef:
vr 12 jan, 2018 16:24
Let op dat die bafang ook gewoon afgesteld kan worden op 25 km per uur.
Dat de gebruiker dat vervolgens wijzigt daar kan de ondernemer niets aan doen.
hij levert een "gewone fiets" met een 500W motor, dat is teveel, daar kan hij wel degelijk wat aan doen.
rooss schreef:
vr 12 jan, 2018 16:30
hij levert een "gewone fiets" met een 500W motor, dat is teveel, daar kan hij wel degelijk wat aan doen.
Het gaat om de snelheid, niet om het vermogen.
Leon schreef:
vr 12 jan, 2018 16:37
rooss schreef:
vr 12 jan, 2018 16:30
hij levert een "gewone fiets" met een 500W motor, dat is teveel, daar kan hij wel degelijk wat aan doen.
Het gaat om de snelheid, niet om het vermogen.
Dat klopt niet hoor. Het vermogen van de motor van een gewone electrische fiets mag niet meer dan 250W zijn.
Ik vind de reactie van Rooss wat overdreven :D . Een "opgevoerde" E-bike lijkt mij een stuk minder gevaarlijk als een opgevoerde snorfiets. Het te hard rijden op een E-bike is een verkeersovertreding en geen misdrijf, het lijkt mij dat je WA-verzekering bij schade aan derden (gelukkig) gewoon uitkeert. Als we moedwillig schade aan jezelf of anderen toebrengen door roekeloos gedrag verwerpelijk vinden, zit wat mij betreft een te snelle E-bike ergens bij 2 of 3 op een schaal van 10.
Bert van Sprang schreef:
vr 12 jan, 2018 16:48
Ik vind de reactie van Rooss wat overdreven :D . Een "opgevoerde" E-bike lijkt mij een stuk minder gevaarlijk als een opgevoerde snorfiets. Het te hard rijden op een E-bike is een verkeersovertreding en geen misdrijf, het lijkt mij dat je WA-verzekering bij schade aan derden (gelukkig) gewoon uitkeert. Als we moedwillig schade aan jezelf of anderen toebrengen door roekeloos gedrag verwerpelijk vinden, zit wat mij betreft een te snelle E-bike ergens bij 2 of 3 op een schaal van 10.
Overdreven? Maar dan heb jij waarschijnlijk ook geen problemen met rijden zonder rijbewijs, met alcohol of zonder verlichting?

Het aantal fietsongevallen in Nederland is behoorlijk toegenomen de laatste jaren. Het is zelfs de vraag wat veiliger is tegenwoordig, op de fiets of in de auto. Dit is geen grapje en ik denk dat hoe we daarmee omgaan erg belangrijk is.
Weg met alle racefietsers. Of ook aan een kenteken :idea:

Ik vind de reactie van Rooss ook wat overdreven.
M276 schreef:
vr 12 jan, 2018 18:26
Ik vind de reactie van Rooss ook wat overdreven.
Iedereen mag een mening hebben. Alleen begrijp ik niet zo waarom jij een mening over mij moet hebben. Reageer gewoon op de inhoud en kom met argumenten. Blijkbaar vind jij het niet zo'n probleem als er zich geruisloze illegale motorvoertuigen vermomd als fiets op het fietspad begeven met een hoge snelheid.

Misschien kan je aangeven waarom dat geen probleem is zonder het over mij te hebben.
Zullen we het weer hebben over vraag van de topic starter :oops:
Dirk
Zoals ik al aangaf. Er zijn nu ook al fietsen die harder gaan dan 30 die legaal bestempelt zijn als "normale" ebike.
M276 schreef:
vr 12 jan, 2018 19:11
Oeh is Rooss op zijn/haar zo gezegde pikkie getrapt.

Zoals ik al aangaf. Er zijn nu ook al fietsen die harder gaan dan 30 die legaal bestempelt zijn als "normale" ebike.
Loop dan niet zo spastisch te doen over een fiets die omgebouwd wordt.
En als je niet meer op het fietspad durft omdat er mensen zijn die harder rijden dan jij.
Blijf dan binnen.

En dit was mijn laatste opmerking. :o
Enige beschaving is hier ver te zoeken.

Het gaat niet over "een fiets die omgebouwd wordt¨, het gaat over een motorvoertuig. Dat is dus helemaal geen fiets meer. En ik vroeg net aan jou of je het niet over mij wilde hebben maar over het onderwerp. Vervolgens begin jij over mijn "pikkie", over "spastisch" en over of ik iets "durf" of niet en moet ik maar "binnen blijven". Niet echt bepaald beleefd, en zeker niet naar de mensen toe die echt spastisch zijn. Ik zal het maar als onmacht opvatten en niet beledigd zijn.
Ook ik vroeg me af hoe dat werkte met een middenmotor. Ik heb het filmpje over de inbouw van een Bafang middenmotor bekeken en ben onder de indruk. Ik heb er overigens geen enkele moeite mee als de topicstarter er (illegaal) harder mee kan rijden, als ze dit maar doet zonder er overlast voor andere weggebruikers mee veroorzaakt. Het dragen van een helm en het hebben van een verzekeringsplaatje is geen enkele garantie voor het niet veroorzaken van overlast. Ik heb dagelijks erg veel last van asociale autobestuurders en die hebben (bijna :D ) allemaal een rijbewijs en een goedgekeurd vervoermiddel. Misschien moeten we alle weggebruikers alle 5 jaar een rijvaardigheidstest laten afleggen :roll: .
Bert van Sprang schreef:
vr 12 jan, 2018 19:21
Ook ik vroeg me af hoe dat werkte met een middenmotor. Ik heb het filmpje over de inbouw van een Bafang middenmotor bekeken en ben onder de indruk. Ik heb er overigens geen enkele moeite mee als de topicstarter er (illegaal) harder mee kan rijden, als ze dit maar doet zonder er overlast voor andere weggebruikers mee veroorzaakt. Het dragen van een helm en het hebben van een verzekeringsplaatje is geen enkele garantie voor het niet veroorzaken van overlast. Ik heb dagelijks erg veel last van asociale autobestuurders en die hebben (bijna :D ) allemaal een rijbewijs en een goedgekeurd vervoermiddel. Misschien moeten we alle weggebruikers alle 5 jaar een rijvaardigheidstest laten afleggen :roll: .
Dus als ik jou goed begrijp zeg jij: omdat sommige mensen zich niet aan de regels houden (asociale autobestuurders) moeten we het maar niet zo nauw nemen met de regelgeving in Nederland.
Hallo Kathy,

Als je een bestaande fiets wil laten ombouwen is de Bafang middenmotor een zeer goede keus.
Deze motors kennen weinig problemen zijn betrouwbaar en hebben een lange levensduur.
Goed dat je ook de remmen van je bestaande fiets laat vervangen door Magura's.
Verder denk ik dat de prijs voor het laten ombouwen behoorlijk scherp is. ( het is toch gauw een halve dag werk)
De keus is natuurlijk helemaal aan jezelf van wat je wel wil en wat je niet wil, maar ik zou je wel het advies willen meegeven ( wat anderen ook al schreven) laat hem begrenzen op 27 km/h.
Je voldoet dan aan de wet en je bent van een hoop narigheid af.
Succes met het project .
jacob-66 schreef:
vr 12 jan, 2018 20:27

Je voldoet dan aan de wet en je bent van een hoop narigheid af.
Niet met de bafang motor van 500watt die de TS noemde. Maar er is gelukkig ook een 250Watt bafang motor. Een stuk goedkoper ook. En dan is hij wel helemaal legaal.
rooss schreef:
vr 12 jan, 2018 18:43
M276 schreef:
vr 12 jan, 2018 18:26
Ik vind de reactie van Rooss ook wat overdreven.
Iedereen mag een mening hebben. Alleen begrijp ik niet zo waarom jij een mening over mij moet hebben.
Hij schrijft letterlijk dat hij je REACTIE overdreven vindt. Dan kan hij nog steeds van mening zijn dat jij aardig bent. Pas iets verderop blijkt dat de kans dat hij dat vindt nmiddels iets kleiner is geworden.

Bedankt overigens voor de correctie van de 250 W motor.
Een aantal mensen moeten de forumregels nog maar eens even lezen. Om wat highhlights te geven:

Geen persoonlijke aanvallen.
Bij de vraag van de TS blijven.
Meningen over andermans meningen kunnen achterwege blijven.

Wil je wel graag je mening kwijt over iemand of iemands mening, gebruik dan het PB en ga onderling lekker kissebissen.
Vraag met betrekking tot het ombouwen naar elektro aandrijving (min of meer in het algemeen): kan zo'n fiets het allemaal wel aan? Mij dunkt dat niet ieder frame en elk wiel een aandrijving met 500 W aan kan. Zou een frame hierdoor "krom" kunnen trekken? Je kunt de remmen wel up-graden, maar ik kan mij indenken dat bijvoorbeeld de wielen (velg, spaken) ook voor het vermogen moeten zijn uitgerust?

Groet, Tom.
Heel terechte vraag. De krachten die overgebracht worden zijn veel groter dan van een gemiddelde fietser. De trekspaken belasten de velg zwaarder. Je ziet in hun catalogi dat de velgfabrikanten voor e-bikes zwaardere velgen adviseren. Het zou me niet verbazen als ook de banden een zwaarder karkas moeten hebben.

Je kunt dat vermogen ook niet vanaf stilstand inzetten zonder te slippen. Zeg dat een fietser 80 kg weegt en dat daarvan 60% op het achterwiel drukt. Dan is de belasting op het contactvlak achterband-weg dus ongeveer 480 N. Je kunt geen hogere wrijvingskracht hebben dan 480N, dwz 'ideale' grip, wrijvingscoefficient=1. Het maximum vermogen zonder te slippen is dan 480 (N) x snelheid (m/s). Je kunt die 500W dus pas inzetten vanaf ca. 1 m/sec = 4 km/h. Bij een nat wegdek ligt de wrijvingscoefficient eerder bij 0,8 en bij zand op de weg of op gravel bij 0,5. Het opendraaien van het gas moet dan navenant voorzichtiger gebeuren.
Even terugkomen over de snelheid van de motor - dit is wat fietsunit.nl/ Bafang er opd e website over zegt "Uiteraard zijn alle motren die harder als 26km/h gaan en meet vermogen hebben als 250watt niet toegestaan voor gebruik op de openbare weg."