Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jutland fietsroute - Forum Wereldfietser

Jutland fietsroute

Ik wil half juni de Jutland fietsroute gaan rijden, iemand ervaring met deze route wat betreft mogelijkheid tot boodschappen doen onderweg.
Het was weliswaar 2009 dat ik van Hirtshals>Skagen>NL de Jutlandroute heb gedaan, maar overal boodschappen kunnen doen. De meeste (kleine) plaatsen hebben altijd wel een kleine (dure) supermarkt zoals de Netto of vooral een Brugsen (soort Coop).
Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_s ... in_Denmark
Hoi,
Ik heb vorige zomer het Deense deel gedaan.
Meestal waren er voldoende supermarkten. Anders ook in camping winkels spullen kunnen kopen.
Maar het was opletten.

Hem
Betty
Dat zal dan wel goed komen, ik neem toch ook een paar noodrantsoenen mee voor als het tegenzit.
Er zijn in Denemarken ook veel vrije kampeerplaatsen.
Die zijn gratis.
Ze zijn heel verschillend.
Soms hebben ze overdekte shelters. Is er een picknicktafel. Soms ook electriciteit
Er is altijd een toilet.
Vaak liggen ze erg mooi.
Er is een website van.

www.udinaturen.dk
Via het menu zoeken naar overnatning.

De officiële campings zijn meestal vrij prijzig. Maar ook lux. Je kunt bijna overal binnen koken. Wel prettig als het regent.

Gr.
Betty
De inkoop mogelijkheden vielen mij een paar jaar terug tegen en het zal niet beter zijn geworden. Toch wel een beetje oppassen dus is mijn advies.
In het boekje van de fietsroute staan campings vlakbij de route en ook wat daar is, best handig om te weten of er wel of geen water is. De etappes zijn best lang dus ik denk dat ik daar wat mee schuif. Ik moet ook nog 270 km van huis naar Emmen dus dat zijn al 2 dagen flink doortrappen.
De mogelijkheden in Denemarken zelf zijn beter dan die in Duitsland, je moet zelf wel goed opletten en soms even van de route af om inkopen (gezond verstand gebruiken als je in een plaatsje komt) te doen of aan je dagelijkse dosis caffeïne te komen, dus als de mogelijkheid zich voordoet er gebruik van maken, de volgende kan zich pas over 40km weer aandienen.
Boop schreef:
wo 10 jan, 2018 19:42
Er zijn in Denemarken ook veel vrije kampeerplaatsen.

http://www.udinaturen.dk
Goede tip!

Als ik Overnating aan klik en dan Frit teltnigsområde (free tenting area) dan verschijnen aardig wat donkergroene vlekken op de kaart. Via, via lees ik op Rules of the countryside:

Book a camp site

Many of the camp sites on the Nature Agency's property are reserved for organizations and groups e.g. scouts and schools. These sites must be booked in advance.

The camp sites can be used in the daytime, but guest who have booked for a specific period or an overnight stay have priority use of the site.

Read about how to book a camp site (in Danish)

Smaller groups van use the Nature Agency's primitive camp sites or areas with free camping.
Heeft iemand ervaring met deze "Vrije tent gebieden"?
Ik dacht toch echt even dat ik allemaal oude postings zat te lezen! Maar het blijken allemaal recente te zijn.

Daarom mijn tip om even de zoekfunctie te proberen:
- 'Jutlandroute'
- of 'Denemarken boodschappen'
- of 'Overnating i det fri'

ps laatste 5 jaar elke zomer door Denemarken gefietst, nooit problemen met boodschappen halen gehad, bijna altijd 'vrij' gekampeerd.
Hoi,

Ik heb een aantal nachten gekampeerd op die vrije plekken. Er waren hele mooie luxe bij. maar ook simpele midden in het bos. Ik heb niet meegemaakt dat ik er niet kon staan. Ik kwam pas na een week erachter dat die plekken er waren. Anders had ik het vaker gedaan.
En er zijn er behoorlijk wat. Misschien wel meer dan campings.

Gr.
Betty
Bedankt voor de tips. Ik ben al meerdere keren in Denemarken geweest maar nog nooit om te kamperen. Vind het wel een mooi en schoon land en het is niet zo vlak als de meesten denken. Rond Viborg en zeker rond de meren is het soms best klimmen.
Mijn eindpunt is Viborg maar dat kan best via Skagen lopen, afhankelijk van het aantal kilometers dat ik per dag haal.
Wat mij opviel was dat zelfs in mei en juni toch vrij vaak de natuurplaatsen bezet waren, nu moet ik er wel bij zeggen dat dit ook wel hele mooie plaatsen waren. In het weekend natuurlijk meer kans op pech en dat je door moet fietsen, of eerder stoppen met fietsen en dan gewoon lekker van de rust genieten. Als je nog inkopen moet doen dan wel eerst je tent opzetten, het is niet zo dat men je tent afbreekt omdat je er even niet bent. :wink:
Boop schreef:
wo 10 jan, 2018 19:42
Er zijn in Denemarken ook veel vrije kampeerplaatsen.
Die zijn gratis.
Ze zijn heel verschillend.
Soms hebben ze overdekte shelters. Is er een picknicktafel. Soms ook electriciteit
Er is altijd een toilet.
Vaak liggen ze erg mooi.
Er is een website van.

www.udinaturen.dk
Via het menu zoeken naar overnatning.
Ik sta het liefst vrij, en dit komt daar het dichtst in de buurt (echt vrij staan is in Denemarken verboden).
In juli fiets ik een gedeelte van de North Sea Cycle Route (Duitsland en Denemarken) naar Skagen, en dan via de Jutland route weer naar NL. Omdat ik op een e-bike fiets, heb ik af en toe wat stroom nodig.

Kun je ergens nagaan op welke van deze tentplekken stroom is? Op bovengenoemde site vind ik dat niet.

Gee
daulagari schreef:
wo 10 jan, 2018 23:08
Boop schreef:
wo 10 jan, 2018 19:42
Er zijn in Denemarken ook veel vrije kampeerplaatsen.

http://www.udinaturen.dk
Goede tip!

Als ik Overnating aan klik en dan Frit teltnigsområde (free tenting area) dan verschijnen aardig wat donkergroene vlekken op de kaart.
Hoe weet je dan de locatie van de overnachtingsplek? Er zitten behoorlijk grote gebieden tussen. Of mag je overal staan binnen zo'n gebied, maar dan weet je nog niet waar de voorzieningen zitten.
Dan koop je het boekje. Daar staat alles in. Veel aan gehad destijds.
Fedor schreef:
wo 28 mar, 2018 09:30
daulagari schreef:
wo 10 jan, 2018 23:08
Boop schreef:
wo 10 jan, 2018 19:42
Er zijn in Denemarken ook veel vrije kampeerplaatsen.

http://www.udinaturen.dk
Goede tip!

Als ik Overnating aan klik en dan Frit teltnigsområde (free tenting area) dan verschijnen aardig wat donkergroene vlekken op de kaart.
Hoe weet je dan de locatie van de overnachtingsplek? Er zitten behoorlijk grote gebieden tussen. Of mag je overal staan binnen zo'n gebied, maar dan weet je nog niet waar de voorzieningen zitten.
Je mag binnen een bepaalde ruimte je tent opzetten (net als ons paalkamperen zeg maar), wel of geen open vuur en er is wel of geen water/toilet, de plaatsen zijn zo goed voorzien van informatie dat dat bijna niet fout kan gaan, al zijn Nederlanders natuurlijk vaak graag de uitzondering op de regel. :wink:

Waar ze zijn staat in het boekje en ook in de Jutlandfietsroute zijn er een aantal in opgenomen. In archies staan ze volgens mij ook, dus dan kun je ze ook in je telefoon zetten.
Er zijn goede Deense fietskaarten. Daar staan alle campings op. Het voordeel van een campings in Denemarken is dat er een keuken aanwezig is met kooktoestellen, kookgerij, bestek etc. Het voordeel is dat je bij slecht weer binnen kunt koken en eten. Op deze fietskaarten staan ook de levensmiddelen winkels staan aangegeven met een boodschappenkorf.
Ik ga deze route over een kleine week fietsen en was hier even aan het lezen ter voorbereiding..

Ik vond net de app `shelter` van Peter Gjoel.

https://play.google.com/store/apps/deta ... .app&hl=en

Daarop vind je op de kaart alle kampeerplekken van de eerder genoemde udinaturen per plek ook nog een beschrijving en opsomming van faciliteiten. Ziet er erg goed uit.
Alleen in het Deens, maar dat heeft m´n telefoon zo vertaald .
Hoe zit het als er al iemand op zo’n plek staat, kun je er dan gerust bij gaan staan ?