Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TGV van Zuid-Frankrijk naar Nancy, als je Parijs wilt mijden - Forum Wereldfietser

TGV van Zuid-Frankrijk naar Nancy, als je Parijs wilt mijden

Deze TGV vertrekt van het zuiden naar Frankrijk naar Nancy. Voor als je Parijs wilt mijden.
In deze TGV zijn plaatsen voor ongedemonteerde fietsen. Kost € 10,-. Wel reserveren. Je krijgt een zitplaats vlakbij je fiets.

Toulouse-Matabiau ab 05:40
Carcassonne ab 06:29
Narbonne ab 06:59
Beziers ab 07:14
Sete ab 07:44
Montpellier Saint-Roch ab 08:02
Nîmes ab 08:31
Valence TGV ab 09:16
Lyon Part Dieu ab 09:54
Mâcon Ville ab 10:31
Beaune(Chagny) ab 11:13
Dijon Ville ab 11:43
Neufchateau(F) ab 13:13
Nancy Ville an 14:04

In Nancy ga je met regionale treinen naar Luxemburg-stad. Vanaf Luxemburg kun je via Brussel of Luik naar Nederland.
Je kunt ook in Neufchateau uitstappen en vandaar de Internationale Maasroute volgen naar Nederland. In Neufchateau is een camping. Niet duur.
Hoi, Dat is mooi voor de terugreis maar de heenreis kan ik niet vinden; bv naar Beziers. Maar misschien zoek ik op de verkeerde site.
Hier een heenreis met de TGV vanuit Nancy. Ook in deze trein zijn fietsplaatsen. Reserveren voor de fiets verplicht.

Nancy Ville ab 13:44
Neufchateau(F) ab 14:28
Dijon Ville ab 16:08
Beaune(Chagny) ab 16:28
Chalon sur Saône ab 16:50
Mâcon Ville ab 17:20
Lyon Part Dieu ab 18:10
Valence TGV ab 18:50
Nîmes ab 19:36
Montpellier Saint-Roch ab 20:07
Sete ab 20:23
Beziers ab 20:47
Narbonne ab 21:06
Carcassonne ab 21:35
Toulouse-Matabiau an 22:21
Bedankt Bert! Het is mij ook gelukt om de vernieuwde web-site van de Franse Spoorwegen te gebruiken en ben druk aan het zoeken naar een geschikte manier om vanaf Maastricht in Valencia te komen, met de trein. Waarschijnlijk is reizen vanuit Parijs met de nachttrein naar Portbou toch gemakkelijker. Naar Parijs is het via Luik en Kortrijk waarschijnlijk het snelst naar Parijs. Kun je de fiets meenemen op de IC-trein van Kortrijk naar Rijsel (Lille)?
In de IC van Kortrijk naar Rijsel kun je fietsen meenemen. Kortijk is echter een vervelend station om over te stappen, want dit station heeft géén liften.

Je kunt ook van Luik met de trein naar Namen. Vanuit Namen gaan ook treinen naar RIjsel. Het station van Namen heeft wél liften. Let in Belgie wel op de weekenden, want dan gaan er aanzienlijk minder treinen. Van Namen naar Rijsel moet je dan overstappen in Doornik en ook het station van Doornik heeft géén liften.
In Parijs zul je c.a. 6 km moeten fietsen van het Gare du Nord naar het Gare de Austerlitz.
ALternatief kun je ook Lille vermijden door tot Mons of een van de kleinere stations tussen Charleroi en de grens te rijden met de trein en van daar met de fiets naar Maubeuge (max 22km). Vanuit Maubeuge zijn er regelmatig IC treinen naar Parijs, je fiets mag gratis mee.
Ivo Miesen schreef:
ma 08 jan, 2018 11:18
ALternatief kun je ook Lille vermijden door tot Mons of een van de kleinere stations tussen Charleroi en de grens te rijden met de trein en van daar met de fiets naar Maubeuge (max 22km). Vanuit Maubeuge zijn er regelmatig IC treinen naar Parijs, je fiets mag gratis mee.
Rijsel is geen enkel probleem. Lille-Flandres is een kopstation en Lille-Europe heeft liften. Beide stations liggen op slechts 400 meter van elkaar.
Veel mensen met een fiets zien Parijs als een probleem. Vandaar die reisroute via Nancy.
Verder rijden tussen Parijs en Maubeuge in de regel overjarige treinen. Fietsen mogen mee, maar er is vaak geen echte ruimte voor de fiets. De instap is hoog, de perrons zijn laag en de deuren zijn smal. Lees ook de ervaringen van Kees Swart.
bert sitters schreef:
ma 08 jan, 2018 11:53
Ivo Miesen schreef:
ma 08 jan, 2018 11:18
ALternatief kun je ook Lille vermijden door tot Mons of een van de kleinere stations tussen Charleroi en de grens te rijden met de trein en van daar met de fiets naar Maubeuge (max 22km). Vanuit Maubeuge zijn er regelmatig IC treinen naar Parijs, je fiets mag gratis mee.
Rijsel is geen enkel probleem. Lille-Flandres is een kopstation en Lille-Europe heeft liften. Beide stations liggen op slechts 400 meter van elkaar.
Veel mensen met een fiets zien Parijs als een probleem. Vandaar die reisroute via Nancy.
Verder rijden tussen Parijs en Maubeuge in de regel overjarige treinen. Fietsen mogen mee, maar er is vaak geen echte ruimte voor de fiets. De instap is hoog, de perrons zijn laag en de deuren zijn smal. Lees ook de ervaringen van Kees Swart.
Lille is inderdaad als kopstation prima geschikt. Het probleem is alleen dat er maar een beperkt aantal TGV's vanuit Lille fietsen meenemen en die moet je van te voren reserveren.
De verbinding over Maubeuge heb ik vaak genomen. Ik heb altijd een speciale fietscoupé gevonden in de IC's. Ouder materiaal inderdaad, maar dat mag geen probleem zijn.
bert sitters schreef:
ma 08 jan, 2018 11:53
Verder rijden tussen Parijs en Maubeuge in de regel overjarige treinen. Fietsen mogen mee, maar er is vaak geen echte ruimte voor de fiets. De instap is hoog, de perrons zijn laag en de deuren zijn smal. Lees ook de ervaringen van Kees Swart.
Ivo Miesen schreef:
ma 08 jan, 2018 12:16
De verbinding over Maubeuge heb ik vaak genomen. Ik heb altijd een speciale fietscoupé gevonden in de IC's. Ouder materiaal inderdaad, maar dat mag geen probleem zijn.
Zowel Bert als Ivo hebben een punt. De laatste keer dat ik deze trein gebruikte (2011), reed er oud IC-materieel (de zgn. Corail rijtuigen). Daar was in een van de 6-persoons coupé's ruimte voor fietsen gemaakt door zitplaatsen te verwijderen. Zulke treinen kom je in Frankrijk wel vaker tegen op voormalige hoofdspoorlijnen die sinds de aanleg van min of meer paralelle TGV-lijnen verwaarloosd worden.

Afbeelding

De fietscoupé's zijn van buiten te herkennen aan een fietspicto op de ruit. Het is wat sjouwen en wurmen om er met je bepakte fiets in te komen, maar met mijn redelijk compacte 26-inch wielen was het te doen ;-)
Check wel van tevoren de dienstregeling om te voorkomen dat je de laatste trein van de dag mist of enkele uren op een droefgeestig station moet wachten.

Afbeelding
Ivo Miesen schreef:
ma 08 jan, 2018 12:16
bert sitters schreef:
ma 08 jan, 2018 11:53
Ivo Miesen schreef:
ma 08 jan, 2018 11:18
ALternatief kun je ook Lille vermijden door tot Mons of een van de kleinere stations tussen Charleroi en de grens te rijden met de trein en van daar met de fiets naar Maubeuge (max 22km). Vanuit Maubeuge zijn er regelmatig IC treinen naar Parijs, je fiets mag gratis mee.
Rijsel is geen enkel probleem. Lille-Flandres is een kopstation en Lille-Europe heeft liften. Beide stations liggen op slechts 400 meter van elkaar.
Veel mensen met een fiets zien Parijs als een probleem. Vandaar die reisroute via Nancy.
Verder rijden tussen Parijs en Maubeuge in de regel overjarige treinen. Fietsen mogen mee, maar er is vaak geen echte ruimte voor de fiets. De instap is hoog, de perrons zijn laag en de deuren zijn smal. Lees ook de ervaringen van Kees Swart.
Lille is inderdaad als kopstation prima geschikt. Het probleem is alleen dat er maar een beperkt aantal TGV's vanuit Lille fietsen meenemen en die moet je van te voren reserveren.
De verbinding over Maubeuge heb ik vaak genomen. Ik heb altijd een speciale fietscoupé gevonden in de IC's. Ouder materiaal inderdaad, maar dat mag geen probleem zijn.
Er gaan nu juist meer TGV's met fietsplaatsen tussen Parijs en Rijsel. Dat waren er afgelopen jaren een stuk minder, omdat de treinstellen met fietsruimte werden opgeknapt, maar die worden nu weer volop ingezet. Een flink aantal van deze TGV's bestaat uit twee treinstellen met twee keer vier fietsplaatsen. Is dus acht fietsplaatsen per TGV. Het voordeel van reserveren is dat je ook zeker bent van een plaats voor je fiets. Je krijgt een zitplaats vlkabij je fiets. Je fiets gaat gemakkelijk vanaf het perron de TGV in. Met de TGV gaat het lekker snel en je hebt in Rijsel direct een aansluiting op de Intercity naar Antwerpen.
Ivo Miesen schreef:
ma 08 jan, 2018 11:18
ALternatief kun je ook Lille vermijden door tot Mons of een van de kleinere stations tussen Charleroi en de grens te rijden met de trein en van daar met de fiets naar Maubeuge (max 22km). Vanuit Maubeuge zijn er regelmatig IC treinen naar Parijs, je fiets mag gratis mee.
Beste Ivo, zo regelmatig gaan die ouwe beestjes tussen Parijs en Maubeuge niet meer. Er gaan maar drie treinen uit Parijs. De vertrektijden zijn ook nog eens ongustig. Vertrek uit Parijs om 7:19, 17:16, en 19:16.
Die vroege trein zal voor velen te vroeg zijn, als je wil aansluiten op een andere trein. De twee avondtreinen zijn te laat als je van Maubeuge nog moet fietsen naar het station van Quevy. De trein van 17.19uit Parijs komt om 19:09 aan. Het laatste boemeltje vanuit Quevy naar Bergen vertrekt om 19:19. Dat redt zelfs Tom Dumoulin niet. Overigen rijdt de trein tussen Quevy en Bergen in de weekeinden helemaal niet.
Voor ons lijkt het reizen via Kortrijk en Lille gemakkelijker en volgens mij ook goedkoper. een enkele reis naar Kortrijk vanuit Maastricht is € 25,80 voor twee personen en twee fietsen. En de TVG vanuit Lille naar Parijs is ongeveer € 64,--. Is de fiets gratis in de intercity naar Lille?
BertKremer schreef:
ma 08 jan, 2018 20:34
Voor ons lijkt het reizen via Kortrijk en Lille gemakkelijker en volgens mij ook goedkoper. een enkele reis naar Kortrijk vanuit Maastricht is € 25,80 voor twee personen en twee fietsen. En de TVG vanuit Lille naar Parijs is ongeveer € 64,--. Is de fiets gratis in de intercity naar Lille?
Dat is niet gratis. Een fietskaartje kost 12 Euro.
Het fietskaartje van de Belgische Spoorwegen geldt niet voor de rit naar Lille?
BertKremer schreef:
ma 08 jan, 2018 20:34
Voor ons lijkt het reizen via Kortrijk en Lille gemakkelijker en volgens mij ook goedkoper. een enkele reis naar Kortrijk vanuit Maastricht is € 25,80 voor twee personen en twee fietsen. En de TVG vanuit Lille naar Parijs is ongeveer € 64,--. Is de fiets gratis in de intercity naar Lille?
Maastricht-Kortrijk kan goedkoper.
Railpass (7,70 pp) en het enkeltje visé (3,90), maakt 11,60 per persoon.
In de trein Tournai-Lille hoefde ik nooit een fietskaartje te betalen, in de trein Kortrijk-Lille wel.
Zie mijn reactie op de laatste reactie van Ivo Miesen.
Ivo Miesen schreef:
ma 08 jan, 2018 22:56
BertKremer schreef:
ma 08 jan, 2018 20:34
Voor ons lijkt het reizen via Kortrijk en Lille gemakkelijker en volgens mij ook goedkoper. een enkele reis naar Kortrijk vanuit Maastricht is € 25,80 voor twee personen en twee fietsen. En de TVG vanuit Lille naar Parijs is ongeveer € 64,--. Is de fiets gratis in de intercity naar Lille?
Maastricht-Kortrijk kan goedkoper.
Railpass (7,70 pp) en het enkeltje visé (3,90), maakt 11,60 per persoon.
In de trein Tournai-Lille hoefde ik nooit een fietskaartje te betalen, in de trein Kortrijk-Lille wel.
De Railpass is een een tienrittenkaart die geldig is tussen twee stations in heel Belgie. Per reis kun je steeds voor combinaties tussen andere stations kiezen. Deze kaart kost voor de Tweede klas € 77 Euro per persoon en is een jaar gelding. Deze kaart geldt alleen vanaf Belgische stations naar Belgische stations. Dus vanaf Maastricht pas vanaf Wezet ( in het Frans Visé). Van Maastricht naar Wezet heb je dus een aanvullende kaartje nodig. Vanuit Kortrijk komt daar ook nog een kaartje naar Rijsel bij. Deze Railpass is alleen interessant als je binnen een jaar meerdere langere treinreizen in Belgie denkt te maken. Maak je echt de tien ritten vol in een jaar over langere afstanden, dan is zelfs een Railpass eerste klas voor € 118 interessant. Je spaart dan nog een stuk uit ten opzichte van 10 keer reizen met gewone kaartjes tweede klas. Zie https://www.belgianrail.be/nl/vervoersb ... -pass.aspx

Formeel heb je ook een fietskaartje nodig als je via Doornik naar Rijsel treint. Op deze trein heb je echter kans dat daar een Franse conducteur dienst doet. Deze conducteurs weten niet wat een fietskaartje is, want voor de Fransen is dit een TER-trein (regionale trein) er daarin is geen fietskaartje nodig. Frankrijk kent geen fietskaartje voor regionale treinen. Deze trein rijdt echter voor een deel over Belgisch spoor en daar geldt dus de plicht van een fietskaartje. Ik heb ook wel eens Belgische conducteur op deze trein gehad en die vroeg mij nadrukkelijk om mijn fietskaartje.
Tussen Kortrijk en Rijsel heeft altijd een Belgische (Vlaamse) conducteur dienst op de trein. Ik ben afgelopen zomer nog een paar keer met deze verbinding gereisd. Ik ben ik in juni ook nog via Doornik naar Rijsel gereisd i.v.m. werkzaamheden bij. Mijn ervaring is dus recent.
bert sitters schreef:
za 06 jan, 2018 15:56
In Nancy ga je met regionale treinen naar Luxemburg-stad. Vanaf Luxemburg kun je via Brussel of Luik naar Nederland.
Dit jaar zijn er werkzaamheden ten zuiden van Luxemburg. In het weekend van 21-22 april en gedurende 7 weken in de zomer (14 juli - 24 augustus) is er geen treinverkeer tussen Luxemburg en Thionville (zie hier). Er rijden dan bussen. Of daarin plek voor fietsen zal zijn, wordt niet vermeld, maar ik zou daar niet op rekenen. De treinverbinding met Noordoost-Frankrijk, van Luxemburg naar Metz/Nancy, is dan niet te gebruiken.
keesswart schreef:
do 22 feb, 2018 11:37
bert sitters schreef:
za 06 jan, 2018 15:56
In Nancy ga je met regionale treinen naar Luxemburg-stad. Vanaf Luxemburg kun je via Brussel of Luik naar Nederland.
Dit jaar zijn er werkzaamheden ten zuiden van Luxemburg. In het weekend van 21-22 april en gedurende 7 weken in de zomer (14 juli - 24 augustus) is er geen treinverkeer tussen Luxemburg en Thionville (zie hier). Er rijden dan bussen. Of daarin plek voor fietsen zal zijn, wordt niet vermeld, maar ik zou daar niet op rekenen. De treinverbinding met Noordoost-Frankrijk, van Luxemburg naar Metz/Nancy, is dan niet te gebruiken.
@Kees,
Dat is vervelend. Gebruikelijk is dat in SNCF-bussen geen fietsen mogen, maar dit is een grensoverscheidende bus. Ik ga contant opnemen met mijn contactpersoon van de Luxemburgse Fietsersbond.
Kun je ook in de TER vanuit Charleroi (Be)naar Maubeuge (FR)of gaat de trein tot de franse grens (Erquelinnes) en dan weer 'terug' aub? weet iemand dat?
Kun je dus bv. in Charleroi of in Luik (Visé) al, een kaartje Maubeuge kopen? Via de website van NMBS nl. geeft hij het niet aan, alleen de laatst mogelijke plaats VOOR de grens is mogelijk in te voeren: Erquelinnes, ik zou dan bv. van Erquelinnes naar Jeumont (Fr) net over de grens kunnen fietsen en daar nog een kaartje evt. tot Maubeuge kunnen kopen of de afstand tot Maubeuge kunnen fietsen.