Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Finland - Forum Wereldfietser

Finland

We gaan over twee weken naar Finland. We trekken van Helsinki, Turku, Tampere, Vaasa, Oulu, Kemi naar Rovaniemie. Heeft iemand nog goede tips die het bezoeken waard zijn. Verdere tips zijn van harte welkom. Info over campings, wild kamperen en mooie streken.

Jan en Marian Weststrate

Als ik goed zoek zal ik wel wat details kunnen vinden over Helsinki maar dit gaat uit het hoofd.
Helsinki zelf is wel leuk om een tijdje door te brengen. De oude stad, met naambordjes ook in het russisch, in de buurt van de havens. Suomenlinna, het fort voor de kust van Helsinki. Restaurant Zetor, van de Leningrad Cowboys. Zoals de naam al doet vermoeden is het genoemd naar het tractor merk en binnen staan er diverse in het restaurant. Het eten was ook Er is buiten de stad een camping Rastilla. Mooie camping, metro en bus stopt bijna voor de deur. Ideaal als je de stad in gaat. Toen was ik niet met de fiets, vandaar.

Rovaniemi vond ik een hele trieste grouwe stad, kan ook aan hetzelfde soort weer gelegen hebben. Vond hier niets aan. Even noordelijk op de poolcirkel het huis van de Kerstman. Ja hij is thuis en ja kunt je (kerst)kaarten daar direkt laten versturen of pas met de kerst. Liggen vele brieven uit de hele wereld die naar de kerstman gestuurd zijn. Leuk maar erg commercieel. Zoals de hele kerst van tegenwoordig.

Nachttrein (slaaptrein) van Rovaniemi naar Helsinki was comfortabel.
Hallo,
Ik weet niet of jullie al weg zijn, maar nog even wat tips: wildkamperen kan al tijd en de meeste boeren of mensen met een enorme lap grond, maken er ook geen probleem van als je op hun land wil staan. Verder zijn er in natuurreservaten een aantal cottages gratis te gebruiken. Maar met de fiets moeilijk te komen. Tampere, vooal het oude gedeelte vind ik erg mooi. Rovaniemi mag je wat mij betreft zo overslaan. Maar als je ongeveer 80 km naar het noorden fiets kom je een absoluut leuke jeugdherberg tegen (ook voor volwassenen en gezinnen). De KingsRoad schijnt egr mooi te zijn (langs de zuid kust, maar ik ken 'm niet). Een boekje hoe en wat fins is zeker een aanrader, aangezien alleen de oudere generatie (> 60 jaar) en de jongere engels en of duits goed spreken. Vooral met de tussen generaties kan communiceren soms moeilijk zijn.

Voor in de winkel:
nadat je hebt betaald komt er altijd een lange zin met veel rare klanken (na een jaar Finland, weet ik nog niet wat ze zeiden). Wil je geen plastic zakje (daar draait het om): ei, kiitos . Hei hei (nee dank je, dag)

De muggen nemen al flink af, maar zorg voor veel anti muggen spul, want ze blijven jeuken!
Veel plezier.