Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsroute naar Srebrenica - Forum Wereldfietser

fietsroute naar Srebrenica

In juli 2017 ga ik samen met mijn broer vanuit Nederland naar Srebrenica fietsen. Ons plan is om de limes route te volgen. Maar vanaf Oostenrijk/Donau is het nog een vraagteken. Het liefst willen we over een autoluwe route over fietsbare wegen Heeft iemand suggesties wb het vervolg van de route vanaf Oostenrijk/Donau?
Je kunt gewoon de Donau route blijven volgen tot aan Vukovar aan toe en daar naar het zuiden afbuigen. (Of vanaf Bratislava de EV13 de Iron Curtain trail tot Vukovar) Via Vinkovci en Brcko naar Bijeljina en dan een route langs de Drina proberen te vinden voor in het begin zal dat lastig zijn, vanaf Loznica (aan de Montenegrijse kant) zal de weg meer de rivier volgen de weg er langs is prima te fietsen en niet al te druk. Drukte hier is overigens een relatief begrip, soms is 10 auto's per uur al veel.
Of je naar Srebrenica moet gaan is een andere vraag, die zul je voor jezelf moeten beantwoorden. Ik ben een aantal keren in de gelegenheid geweest om er naar toe te fietsen en heb er toen toch bewust van afgezien.
Als je daar eind juli aankomt is het daar ondanks dat dat het er echt wel mooi groen is ook erg heet.
Joost, ook ik heb Srebrenica in de planning staan en in de Balkan zoveel mogelijk backroads. Ik ben erg benieuwd naar jullie route.
De Balkan en dan zeker Bosnië-Herzegovina beschikt over meer onverhard dan je in een vakantie kan fietsen. Niet alles is overigens ook goed te fietsen. Dat heeft dan weer te maken met de soms overvloedige regenval (daarom is het er ook zo groen).
Daarnaast zul je nog steeds op moeten passen op de grenzen van de 3 entiteiten voor de aanwezigheid van landmijnen, heel vaak aangegeven soms ook niet.
De meeste wegen zelfs de E-wegen zijn trouwens prima te rijden (en je mag hier op de snelweg fietsen), al zijn die rond Sarajevo en andere grote steden natuurlijk wel druk (gelijkend aan wat we in NL gewent zijn). Wil je rustig Sarajevo in en uit dan zul je dat van te voren goed moeten plannen en een GPS is dan zeker aan te raden. De kaarten (Freytag-Berndt is nmm de beste) die er zijn zijn hiervoor niet gedetailleerd genoeg.
Bedankt voor de reacties.
De route is inmiddels gemaakt. We volgen de Rijn, daarna de Donau en na Linz buigen we af langs Steyr richting Ljubljana, Zagreb en dan Bosnië in langs Sarajevo naar Srebrenica. Vanaf daar naar Tuzla waar we weer terug vliegen.
De routes zijn terug te vinden in gpsies onder de maker joostdenhertog.
De routes kunnen nog veranderen. Maar ik zal ze achterlaten op Gpsies
Hee dag Joost

Ik ben vorig jaar naar Split gefietst via Duitsland-Salzburg-ljublijana-bosnie - kroatie. Bosnie vond ik het mooiste en sympathiekste ook. Ik passeerde in Bihac en daar fietsen ze elk jaar in juli naar Sebrenica om de gruwel van Sebrenica nooit te vergeten. Misschien vind je het wel leuk om bij ze aan te sluiten.

groetjes!
Ik mis het 2e deel van de route nog. En of het verstandig is de route te laten zien vanaf je vertrekpunt laat ik in het midden.
Misschien heb je iets aan deze track. Als je vanaf Ljubljana langs de Sava gaat fietsen, dan zie je hierop de rustige kanten, met uitzondering van één stuk waar je onvermijdelijk op de grote weg zit.

Na Zagreb blijft het mooi fietsen langs de Sava.
Aan Joost:

Ik ben dit jaar van NL naar Albanië gefietst en ben ook door Slovenië, Kroatië en Bosnië gereden. Heb de hoofdwegen gevolgd en dat ging prima. Ik het kort de route:

Slovenië: binnengekomen via Villach Oostenrijk en nog klein stukje Italië. Eerste stuk lang en zeer goed fietspad. Langs Bled gereden naar Ljubljana. Na Ljubljane de Sava gevolgd. Hele mooie route. Wel over de weg, maar ging best goed. Alleen in spits druk. Via Trbovlje richting Zagreb, telkens langs de Sava. Prachtige route.

Kroatië: Zagreb, Kutina. Soort van parrallelweg langs snelweg E70. Verder gereden om bij Gradiska Bosnië in te rijden. Grensovergang op de brug over wederom de Sava. Route in Kroatië was iets saaier (smaken verschillen). Gebied is erg arm.

Bosnië: via Gradiska naar Banja Luka gereden. Klein stuk over onverhard. Later de grote weg gevolgd. Prima te doen, maar wel druk. In Banja Luka is in 2016 de moskee weer heropend die in de oorlog volledig platgebombadeerd is en afgevoerd. Leuke gesprekken gehad daar. Verder gereden over een fantastische route langs een rivier over de E661 naar Jajce (aldaar watervallen). Niet druk en prima verharde weg.
Na Jajce nog steeds over de E661 naar Donja Vakuf, Bugojno naar Jablanica. Vanaf Bugojno is dat de E16.2. Even voor Jablanica zou je de afslag kunnen nemen richting Oosten naar Sarajevo. Ook het stuk naar Jablanica is prachtig, goede wegen en niet al te druk. nog wel een beklimming naar zo'n 1200 meter.

Wellicht heb je hier iets aan. Kan je evt. van dit deel wel een GPX bestand toesturen.

Anno
Beste Anno,
Dit jaar wil ik ook richting Sarajevo en de route die jij beschrijft, is wat ik ook in grote trekken in mijn hoofd heb. Zou indien mogelijk graag je gpx willen bekijken.

Willem
Voor de historische achtergrond zou ik wat langer in Kroatië blijven en Jasenovac bezoeken. Dan van daar richting Banja Luka. Ik ben zelf regelmatig in dit gebied onderweg geweest (zowel in '94) als later. Ik probeer altijd Pakrac mee te nemen als ik daar fiets, als persoonlijke herinnering. Ook voor wie er geen herinneringen aan heeft is het een goede plek om even doorheen te rijden om te zien hoe een voormalige verdeelde stad toch kan herstellen.
Een track Lubljana-Zagreb-Pakarac-Jasenovac kan ik je leveren.