Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Randonneur project : stoppen of doorgaan? - Forum Wereldfietser

Randonneur project : stoppen of doorgaan?

Beste bikers,

Eerst even een intro:
Na lang zoeken heb ik dan eindelijk een mooie ''old school'' randonneur op de kop getikt.
De fiets is nog in redelijk originele staat met Shimano 400 lX.
Mijn bedoeling is/was om deze fiets helemaal van de grond af aan opnieuw op te bouwen met vernieuwing van bepaalde onderdelen zoals de aandrijving en andere belangrijke onderdelen.
Recentelijk al begonnen met demontage van de fiets tot het kale frame.
Ik had veel moeite om de bracket-as los te krijgen.
Bij nader bestuderen van het frame kwam ik tot de ontdekking dan er naderhand een M6 schroefbus in de staande achtervork is gemonteerd voor de montage van een dynamo voor de verlichting.
Ik kan het nergens op foto's e.d. achterhalen, maar ik geloof niet dat dit origineel is!
Deze bus zat echter geheel los.
Na lang wikken en wegen heb ik deze bus...die naar mijn idee dus niet origineel is...verwijderd.
Het heeft nogal wat moeite gekost met een freesje enz, maar de bus is er uit.
Nu zit er dus een opening / gat in de staande achtervork.

En nu vraag ik jullie mening/advies:

Is dit toch een origineel montagepunt geweest af fabriek?
Zo ja, dan krimp ik er weer een nieuwe m6 bus in.

Zo niet, is dit dan te repareren en op welke manier denken jullie?

Trouwens : Het krasje bij het gat is geen scheur, maar even niet opletten met de frees! :roll:

En dan nog een vraag : Mochten jullie van mening zijn dat dit jammer genoeg tot mislukken gedoemd is, dan hoor ik het ook graag. Het moet uiteindelijk wel leiden tot een veilige en betrouwbare randonneur!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voor een aluminium frame dat waarschijnlijk voor het eerst in zijn leven met extra bepakking zal gebruikt worden vind ik de beschadiging te groot, en op te een gevoelige plek onder de achterrem. De achterrem gebruik je bij bepakte fiets juist meer. Als woon-werk fiets zou ik deze kader (maat 52?) niet afslaan, maar als je vakantie verpest is bij falen van de fiets zou ik iets anders zoeken.

Wegens aluminium zou ik reparatie alleen vertrouwen indien gekoppeld aan heat-treatment maar dan moet je hem waarschijnlijk ook opnieuw laten spuiten en of het dat allemaal waard is?
hè, wat vervelend. heb je een erg mooi frame gevonden en dan zoiets.
ik vermoed dat het niet origineel is: - ik zie het niet al google-end op Cannondale T600 en
- ik denk dat Cannondale dit netter uit zou voeren als het origineel was: ze zouden iets aanlassen en netjes afwerken i.p.v. gat boren.

qua repareren...... ik zou het frame bij het plaatselijke constructiebedrijf laten zien of een framebouwer opzoeken, die ook alu-frames doet/bouwt (Herman Braunn in Spijkenisse?).
als ik het nu moest zeggen... ik weet het niet, dus laat een specialist er iets over zeggen.

(als het een stalen frame was, dan zou ik er een stukje langs/overheen laten 'solderen', in overleg met een framebouwer.)

daarna de schade aan de lak opnemen en een deel van het frame verven (of gehele frame laten spuiten of poedercoaten).
of er een thermische behandeling nodig is om de spanningen uit het frame te krijgen, weet ik niet. ook een vraag voor de specialist.

het frame lijkt het me waard om het aan te pakken. SUCCES!
nog even de foto's bekijkend: het gat is niet zo groot t.o.v. de buisdiameter. misschien kan een specialist het gat dichtlassen met de juiste lastechniek.
groet! hoogframe
Wij hadden járen geleden beide een T1000 randonneur, maar daar zat voor zover mijn geheugen me niet in de steek laat geen dergelijk ophangpunt op.
Ik zou het Marten Gerritsen vragen. Ik vind het wel een flink gat. Tig lassen lijkt me aangewezen. In geval van breuk is er wel het voordeel dat het waarschijnlijk gemakkelijk provisorisch te fixen is, al ben je dan wel je rem kwijt maar dat is maar de achterrem. De standaard plaatsen waar frames breken zitten op lastigere plekken. Hier kun je zo een spalk over leggen met veel touw of bv polyesterplamuur.

Een stevige brakebooster monteren lijkt me wel een idee om de belasting van de plaats wat lager te houden, plus een rem die niet al te bijtgraag is.
Dank voor jullie reacties.
Ik ga er nu ook zeker van uit dat het gat er zelf in is geboord.
Tja....sommige mensen doen maar wat. :shock:
Het is jammer dat ik mij er niet van bewust was bij de aanschaf, anders had ik hem waarschijnlijk niet gekocht.

Maar goed....ik ga eens kijken of ik er toch op een of andere manier een oplossing voor vindt.
Het dichtlassen (TIG) staat mij nog het meeste aan, maar zal eens informeren of dit te doen is.

Anders denk ik toch dat ik het project stop.

Ik houd jullie op de hoogte :D
Voor fiets met bepakking zou ik zelf op 'save' spelen. Ik zou deze gebruiken voor fietsen voor korte afstanden, evt. met bepakking en opbouwen op gemak met onderdelen die evt. goedkoop op je pad kopen.
Ik vind het vervelend als ik met bepakking 'grote problemen' krijg onderweg en ook voor de veiligheid ed. en ga daarvoor 'issues' die me daarin onzeker gevoel geven het liefst uit de weg.

Ik vind het frame wel heel mooi! Succes!
Ik heb geen idee wat dit frame je gekost heeft maar vraag me wel af of wanneer je er een deskundige naar 'laat kijken' het frame niet al heel snel economisch Total-loss is.
Goedkoopste optie lijkt me een z.g. trekmoer ofwel blindklinkmoer te plaatsen. Kun je benutten of gewoon als (versterkende) opvulling zien. https://www.rivet-expert.com/materialen ... onken-kop/
Je zou er ook nog een acryl of epoxyhars in kunnen gieten, wordt je frame wel iets zwaarder maar ook zeker steviger van.
Lassen zou ik alleen aan een hele goede vakman overlaten en dan moet je ook gaan spuiten. Dat wordt gewoonweg te duur.
Kortom, moet mij inziens wel lukken.
wilvoort schreef:Het dichtlassen (TIG) staat mij nog het meeste aan, maar zal eens informeren of dit te doen is
Ik wil er nogmaals op wijzen dat het kader hier niet noodzakelijk beter van wordt:
http://www.lincolnelectric.com/en-us/support/welding-how-to/Pages/aluminum-design-mistakes-detail.aspx schreef: In most cases, a weld in an aluminum alloy is weaker, often to a significant degree, than the alloy being welded.
Ik zou eerder niets doen (of opvullen met zo'n blindklinkmoer) dan het zomaar door de eerste de beste te laten lassen.
bdr schreef:Ik zou eerder niets doen dan het zomaar door de eerste de beste te laten lassen.
Helemaal mee eens. Daarom schreef ik:
Leon schreef:Ik zou het Marten Gerritsen vragen.
Een stuk plakband lijkt me overigens beter dan een blindklinkmoer. Onder zo'n ding komt water onder te hangen dat corrosie bevordert en je kunt het er niet even afhalen voor inspectie. Onder een stuk plakband blijft het droog en je kunt het er zo afhalen. Beiden hebben nauwelijks invloed op de sterkte, behalve als je de klnknagel er met geweld inzet dan maak je het nog erger.
Epoxy of ander hars voegt ook niet veel toe aan de sterkte. De e-modulus ("hardheid") van dat spul is in vergelijking met aluminium zo laag dat het nauwelijks belasting van het aluminium zal overnemen. Pas nadat het aluminium gebroken is zal het wat overnemen, maar dan kan het weer niet genoeg overnemen.
Wel een optie is om de noodreparatie die ik beschreef bij voorbaat uit te voeren en dat mooi af te werken en te spuiten. Nadeel is dat je dan iedereen die je ooit tegenkomt zult moeten uiteggen waarom je met zo'n dikke klont aan je frame rondfietst...
Kortom: voor woonwerk en rondjes om de eigen kerk maar niet voor over de grens.
Het gat lijkt me geen ernstige verzwakking, maar ik heb er niet heel veel verstand van.

Wat ik zou doen is op internet zoeken naar FEA (finite element analysis) plaatjes van belaste frames. Daarin kun je zien of die plek zwaarbelast is en of het trek- of drukspanningen zijn. Staande achtervorken van moderne raceframes hebben zulke spillebeentjes, dat die spanningen waarschijnlijk meevallen.

Wat je ook kunt doen is provisorisch een aluminium hulsje om die plek lijmen (géén superlijm). Als die huls zich niet loswerkt over wat langere gebruikstijd, is dat ook een teken dat de spanningen wel meevallen.

Als je toch gaat (laten) lassen, zou ik er een schroefoog of een kettingophangnok inzetten.
Ik zou het proberen met iets als metaal-epoxy (zoals deze) in combinatie met een metalen spalk of plaatje erop. Dat soort lijm is zeer sterk, hecht extra goed op metalen, is hoog belastbaar, wordt schuurbaar hard en is erg stroperig, zodat het niet meteen wegdruipt.
Devcon-F :wink:
Update :

Het heeft lang geduurd, maar heb een en ander gerepareerd.
Gat bewerkt en gevuld met 2 componenten epoxy / ''vloeibaar metaal''.
Van het een komt het ander natuurlijk.
Meteen de grotere schade aan de rest van het frame geplamuurd en bijgewerkt.
Bijpassende kleur gezocht en frame bijgespoten / overgespoten.
Daarna 2 lagen blanke lak er overheen.

Ben tevreden over het resultaat.....nu weer opbouwen....:D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ziet er iig netjes uit zo!