Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafdynamo: Wisselstroom <-> LED <-> Ground - Forum Wereldfietser

Naafdynamo: Wisselstroom <-> LED <-> Ground

Ik heb nu al enkele keren een naafdynamo geïnstalleerd op een fiets, maar blijf met enkele vragen zitten.

Wat ik denk te weten:
  • Een naafdynamo levert wisselstroom.
  • Een LED is een Diode, en daar kan de stroom maar in één richting door
De vragen:
  • Als het wisselstroom is, waarom dan de aanduiding van de "ground" op zowel de lamp als de aansluiting. De stroom vloeit toch in beide richtingen?
  • Zit er misschien een gelijkrichter in elke fiets-LED-lamp?
  • Maar waarom werken de lampjes ook als ik ze omgekeerd aansluit?
1. Bij wisselstroom maakt het eigenlijk niet uit of je de aansluiting omdraait (denk maar aan een stekker in een stopcontact)
2. Iedere LED (Light Emitting Diode) werkt op gelijkstroom, dus zit er altijd ergens een gelijkrichter voor (vier diodes in een brug, alleen deze diodes geven geen licht)
3. Als de wisselstroom omdraait maakt het niet uit. Gelijkstroom wel. Dat komt bij een fiets ook omdat vaak de massa (nul) via het frame loopt.
Misschien kan ik mijn vragen vereenvoudigen tot eentje: Als het dan toch niets uitmaakt, waarom staat er dan op o.a. op de shimano connector zo'n aanduiding van waar de ground is? Een naafdynamo is per definitie toch altijd wisselstroom?
Tja, ik weet het niet. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iets niet werkte als ik hem andersom aansloot.
Goede vraag voor Shimano :D
Shimano heeft in het verleden een hele merkwaardige weg bewandeld. De oude stuurschakelaars van de Shimano Nexus naafdynamo's hadden namelijk in principe 3 aansluitingen, de 3e was voor de retourleiding van de overbelastingsdiode naar de dynamo. Shimano gebruikte toen het frame als aarde, in totale tegenstelling tot de betere oplossing van SON waar de aarde via een kabel verloopt.
Dit ontdekte ik toen ik 2 AXA lampen via 2 Shimano schakelaars wilde koppelen aan een Son naaf van de 1e generatie. Heeft me toen een week of 2 puzzelen gekost voordat het werkte.
Nu is zo'n constructie niet meer nodig omdat 1 LED lamp beter is dan 2 halogeen lampen in serie.
Ivo Miesen schreef:Shimano heeft in het verleden een hele merkwaardige weg bewandeld. De oude stuurschakelaars van de Shimano Nexus naafdynamo's hadden namelijk in principe 3 aansluitingen, de 3e was voor de retourleiding van de overbelastingsdiode naar de dynamo. Shimano gebruikte toen het frame als aarde, in totale tegenstelling tot de betere oplossing van SON waar de aarde via een kabel verloopt.
Ik denk dat nu helemaal iedereen in verwarring is en overblijft met de vraag wat de electrische aarde betekent bij wisselspanning en -stroom. Dat wil ik nu ook wel eens weten.
Doorgaans staat “aarde” (het frame van de fiets of chassis van dynamo of lamp) voor de “min” bij gelijkspanning en de “nul” bij wisselspanning. Hieronder een toelichting.

Op zich speelt “aarde” bij zowel gelijkspanning als wisselspanning in beginsel geen rol. Beide spanningen worden aangeboden over twee aders (de zogenaamde drie fasen wisselspanning even buiten beschouwing gelaten).

Van belang is wat er bij de bron (dynamo, accu) met deze twee aders gebeurd. Overigens bestaan er ook dynamo’s die gelijkspanning leveren maar die zal je op een fiets niet vinden.

Bij de bron (dynamo, accu) kan je namelijk een van beide aders met de “aarde” verbinden. Bij gelijkspanning is dat doorgaans de min-pool. Deze wordt met het chassis (van de auto bijvoorbeeld) verbonden. Het chassis fungeert dan als een van de twee aders.

Bij wisselspanning kan je ook bij de bron een van de aders met “aarde” verbinden. Bij een fiets is dat het frame welke dan meteen als een van de twee aders gaat fungeren. Naar je lampje loopt dus maar een ader. Was er van oorsprong geen verschil tussen beide aders, nadat een van de aders op het frame is aangesloten wordt dit bij wisselspanning de “nul” en de andere de “fase”.

Bij onze netspanning thuis speelt iets soortgelijks. Bij de elektriciteitscentrale wordt een van beide aders met de aarde ( de echte aarde) verbonden. De aarde fungeert hier echter niet als vervanger van een van de aders, beide aders worden naar je huis gelegd.

De ader die bij de centrale met de aarde verbonden wordt de “nul”, de andere wordt de “fase”. Thuis krijg je er ook nog een “aarde” bij, deze wordt verbonden met het chassis van je koelkast, wasmachine en zo voort. Deze "aarde" is thuis ook verbonden met de echte aarde.

In feite zou je een lampje kunnen laten branden tussen de “fase” en een metalen pen in de aarde (zoals bij je fiets, daar is het frame immers de aarde), maar dat is niet de bedoeling en wordt herkend als “storing” waardoor je aardlekschakelaar ( de naam zegt het al) de netspanning uitschakelt. De “aarde” thuis is dus een beveiliging en geen vervanging van een van beide aders zoals op je fiets.
Dank je WillemT,
Ondertussen kreeg ik ook nog van een wijze uit het oos... eh, noorden het volgende doorgeseind:
"Veel componenten zijn geschikt voor/stammen uit de tijd van een-draads verlichting, waarbij het frame de retour is. Bij SON maakt de koplamp contact met het frame (als je een stalen beugel gebruikt), veel achterlichten hebben nog een verbinding naar het frame en de Shimano naafdynamos leggen ook een contact aan massa. Leg je een extra massadraad aan dan moet je dus die punten met elkaar verbinden, krijg je er een verkruist heb je kortsluiting en geen licht ".
Leon schreef:
Ivo Miesen schreef:Shimano heeft in het verleden een hele merkwaardige weg bewandeld. De oude stuurschakelaars van de Shimano Nexus naafdynamo's hadden namelijk in principe 3 aansluitingen, de 3e was voor de retourleiding van de overbelastingsdiode naar de dynamo. Shimano gebruikte toen het frame als aarde, in totale tegenstelling tot de betere oplossing van SON waar de aarde via een kabel verloopt.
Ik denk dat nu helemaal iedereen in verwarring is en overblijft met de vraag wat de electrische aarde betekent bij wisselspanning en -stroom. Dat wil ik nu ook wel eens weten.
Klopt, dat was toen een heel verwarrende keuze van Shimano. Son lost dat beter op.
Ik heb iig op mijn fietsen zoveel mogelijk alles via 2 draden lopen, je lamp monteren aan een kunststof montagepunt is voldoende om je lamp te isoleren van je frame en voor wat logica te zorgen.