door
Wim » vr 25 aug, 2006 15:50
Het hangt natuurlijk wel een beetje van je racefiets af. Moderne racefietsen zijn voor weinig anders geschikt dan echt racen: ze hebben de verkeerde verzetten, ze hebben remmen met korte hoeven zodat er geen dikkere banden of spatborden op passen, ze hebben geen nokjes voor dragers, ze hebben erg lichte en kwetsbare wielen met weinig en fancy spaken, en de zit is erg lang en laag.
Racefietsen van wat jaren geleden (tweedehands nu vaak heel geodkoop)waren veel geschikter. Ze hadden een wat comfortabeler zit, en frames voor remmen met langere hoeven zodat je zelfs met spatborden nog banden van 32 mm kon monteren. Achterdragers wilde ook nog wel. Met zulke fietsen kun je heel goed van hotel naar hotel fietsen, met twee voortasjes op je achterdrager, of - heel klassiek - zo'n grote Engelse zadeltas van Carradice. Dat laatste kan ook voor moderne frames nog wel eens een uitkomst zijn. Voor een mooi modern voorbeeld van zo'n alleskunner van een fiets, zie de site van Marten Gerritsen.
Ik heb jaren geleden op zo'n fiets een lange tocht door Schotland gemaakt, en dat ging prima. Heel mooi. Wees niet verbaasd als de wegen soms wat kapotgereden zijn door vorstschade, maar dat krijg je in koude streken. Ik zou zeker een of twee reservebinnenbanden meenemen, en misschien ook wel een reserve buitenband. Ik zou voor de zichtbaarheid een reflecterend hesje dragen (ze bestaan ook in 'vitrage'stof). En inderdaad, overal in het Verenigd Koninkrijk kunnen de hellingen uitzonderlijk steil zijn. Ik zou eens heel kritisch naar je tandwielen kijken.
Veel plezier,
Wim