Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Belt drive - Lekke band? - Forum Wereldfietser

Belt drive - Lekke band?

Beste Allen,

Ik heb sinds een aantal weken een Bulls Urban Alfine 11 Belt Drive. Deze wil ik komend jaar ook gaan gebruiken voor mijn woon-werk ritjes. Nu heb ik dit altijd gedaan op een racefiets met derailleur. In geval van een lekke band kon ik hier dus eenvoudig en snel de lekke binnenband vervangen voor een nieuwe.

Maar wat kan ik nu het beste doen in geval van een lekke band met deze naafversnelling icm een belt drive??
Het lijkt mij dat het vervangen van de binnenband hier niet al te eenvoudig zal gaan. Dus gewoon plakken??
Of iets van een anti-lek spray gebruiken?

Wellicht heeft iemand nog een handige tip of advies op basis van eigen ervaringen?

Ik heb trouwens sowieso nog geen idee hoe ik een binnen- en/of buitenband zou moeten vervangen.

Mvg
Of het wat is is even iets wat je uit zou moeten testen, er zijn namelijk ook binnenbanden die niet een gesloten cirkel zijn. Daarnaast hoe vaak heb je de laatste jaren een lekke band gehad?

Zoek maar even op gaadi binnenband.
Tegenwoordig is bijna alles op YouTube te vinden.
Peter, ik neem geen steeksleutels mee als ik ga fietsen omdat ik misschien een lekke band krijg, van wat ik zo zie is die Bulls niet voorzien van een snelspanner om even snel je wiel er uit te halen zoals in het filmpje op youtube. (al doet hij het met een imbussleutel, en die heb ik dan weer wel bij me, maar ook niet alle maten)
Bedankt voor jullie reacties.

De bulls heeft idd geen snelspanner in het achterwiel. En lek rijden gebeurt idd niet zo vaak (2 a 3 keer per jaar??) en dus ben ik op zoek naar een snelle/eenvoudige manier om mijn weg in ieder geval te kunnen vervolgen.
Het vervangen van de band zal ik dan thuis wel doen (indien nodig).

Ik heb nog helemaal geen ervaring van de belt drive dus weet ook nog niet zo goed hoe dat werkt met het weer op de juiste spanning brengen.
_Peter_ schreef:Peter, ik neem geen steeksleutels mee als ik ga fietsen omdat ik misschien een lekke band krijg,
Het lijkt mij toch wel verstandig om het meest rudimentaire gereedschap mee te nemen. Ook als je de band plakt of zo'n Gaadi binnenband gebruikt zul je de betreffende spullen bij je moeten hebben.
lunitic schreef:Ik heb nog helemaal geen ervaring van de belt drive dus weet ook nog niet zo goed hoe dat werkt met het weer op de juiste spanning brengen.
Zo te zien wordt de belt drive op spanning gebracht met verstelbare achterpadden. Die achterpadden hoeven niet los om het wiel te verwijderen, dus als je het wiel terugzet zou je vanzelf weer de juiste riemspanning hebben.
Ik heb een belt in combinatie met een Pinion op mijn VSF1200TX. En dus ongeveer zelfde probleem, ook geen snelspanners. Ik ga zo een niet-gesloten binnenband aanschaffen als thuisbrengertje.
Bij mijn fiets geen spanwieltje zoals bv Santos, dus bij verwijderen wiel moet ik naderhand riem op spannning brengen én zorgen dat achterwiel juist spoort. Daarvoor ga ik eerst workshop volgen bij fietsenmaker want ik denk dat het indien onder deskundige begeleiding eens zelf gedaan vrij eenvoudig is. Ik wil op reis mij geen zorgen maken over lekke banden, die komt er toch wel eens.
@Peter: Ik denk niet dat je het wiel kan verwijderen zonder ontspannen riem.
Meneer Zwijn schreef:@Peter: Ik denk niet dat je het wiel kan verwijderen zonder ontspannen riem.
Als ik het wel heb wordt ook bij de TX-1200 de riem/kettingspanning op spanning gebracht met behulp van verstelbare achterpadden. Dus als je die laat zitten waar ze zitten, dan hoeft opnieuw op spanning brengen dus helemaal niet.
De oude buitenband moet er voor je die gaadi monteert wel uit dus ofwel doe je dat thuis al of moet je een mes of schaar bij je hebben.

Wat je wel en niet meeneemt is een afweging van wat je verwacht nodig te hebben onderweg. Dat ik geen steeksleutels meeneem, komt omdat ik nog wel een snelspanner in mijn assen heb zitten. Al heb ik tijdens de vakantie wel een setje van 8 en 10 bij me, gewoon voor het geval dat.
Dus jij denkt dat je de riem er zijdelings afduwt en achteraf weer optrekt zonder de riem te ontspannen? Dat zou het klusje wel nog makkelijker maken, ik nam zomaar aan dat het niet kon.
Ik vraag binnen paar weken eea aan de fietsenmaker en laat hier weten wat die zegt.
Zelf neem ik steeds pomp, reservebinnenband, bandenlichters en steeksleutel mee. Maar ik help er ook wel eens een ander mee, dus zonder kan ook. :wink:
Ik kan bijna altijd mij band band plakken zonder het wiel uit de fiets halen en dat is wat ik in principe doe.

Op mijn VSF fiets met belt moet ik het achterwiel losschroeven. Bij het weer monteren van het wiel moet ik wat druk op het achterwiel geven en daarmee komt de riem strak te staan, de padden staan een beetje schuin.
Dank allen.

Ik zal mee eens gaan verdiepen in die gaadi binnenband. Misschien is dit een goede oplossing om snel thuis te komen.

Verder ga ik ook maar eens testen in hoeverre ik het wiel er makkelijk uit en er weer in krijg. Ik ben hier een beetje "bang" voor ivm het stellen van de riem.

Ik had een beetje de hoop dat er inmiddels wel een een of ander wondermiddeltje op de markt zou zijn dat in geval van haast/nood te gebruiken zou zijn om je "thuis" te kunnen brengen. :)
Meneer Zwijn schreef:Dus jij denkt dat je de riem er zijdelings afduwt en achteraf weer optrekt zonder de riem te ontspannen? :
Nee niet zijdelings, je popt gewoon het achterwiel er recht naar beneden uit.
Hoe ik mijn wiel eruit krijg is mij volkomen duidelijk. Maar op de as van het wiel zit een tandwiel waar een riem overheen loopt die op spanning staat. En het is centertrack, dus je popt zomaar niet even de riem eraf. En de riem moet eraf als je nieuwe binnenband er wil opleggen.
Hallo meneer Zwijn.

Het volgende intypen in het zoekveld van You Tube:
How to remove and replace a rear wheel with Rohloff hub and belt

Is weliswaar zonder centertrack, maar geeft wel een duidelijk beeld van hoe het gaat.

Groet, Tom.
Tom,

Ik heb gedaan wat je voorstelde en ik begrijp nu de voorgestelde oplossingen. Je kan dus het wiel laten zakken met riem nog rond tandwiel, en dan pas riem eraf nemen. Klaar als een klontje, en nog makkelijk ook. Ik had gezocht op Pinion en belt en niks gevonden op YouTube. Maar nu ik het met Rohloff gezien heb, ben ik helemaal klaar voor wat lekke banden. :?
Dank je wel!
Lunitic, ook even kijken, van Alfine zijn er ook filmpjes. Gewone binnenband, pomp en juiste steeksleutel mee, klaar.
daulagari schreef:Ik kan bijna altijd mij band band plakken zonder het wiel uit de fiets halen en dat is wat ik in principe doe.
Dat is inderdaad ook mijn uitgangspunt, uiteindelijk het minste werk ook volgens mij. Nieuwe biba monteren is vaak meer gedoe en later moet je toch weer plakken..
Wiel onderweg los kunnen maken is wel een must, onder sommige omstandigheden lukt plakken niet, bv vorst of regen, of niet meer te repareren/ventiel stuk..
Ik heb vorige week mijn wiel eruit genomen, ging vlot. Ook het weer insteken en vastzetten geen probleem. De riem heeft net dezelfde spanning als voorheen omdat de riemspanners niet los geweest zijn.
De centertrack riem kan je trouwens net zoals een ketting eroptrekken zonder moeite. Je weet wel, volledig om achtertandwiel, half-om voortandwiel, en dan met verderduwen pedalen de riem erop leggen. Het ging zo soepel dat ik niet goed begrijp wat het voordeel van een excentrisch bracket of spanwiel of snubber zou zijn, maar dat terzijde.
Met een reservebinnenband en een vouwband in de bagage ga ik voortaan redelijk onbezorgd op meerdaagse reizen, das wat telt. Ook een blik met riem bij trouwens.
Meneer Zwijn schreef:
za 20 jan, 2018 10:49
De centertrack riem kan je trouwens net zoals een ketting eroptrekken zonder moeite. Je weet wel, volledig om achtertandwiel, half-om voortandwiel, en dan met verderduwen pedalen de riem erop leggen.
Dit mag uitdrukkelijk niet van gates, zie onder meer p. 4 van deze pdf: http://www.gatescarbondrive.com/~/media ... .pdf?la=en

gates mag niet.png
@Mijnheer Zwijn: op deze manier zijn helaas al veel riemen gesneuveld. De riem breekt daarom niet steeds onmiddellijk, maar kan door deze manipulatie intern dermate beschadigd zijn dat hij over 10/100/1000 km 'ineens, zonder aanwijsbare reden' breekt. Hopelijk is dit bij u niet het geval. Je beschikt over een goede fietsenmaker met kennis van zaken waar je te rade kan, er zijn goede handleidingen voorhanden, maak er aub gebruik van.