door
Revanho » di 26 dec, 2017 10:59
daulagari schreef:Revanho schreef:... zijn stappen zoals de spaakkoppen in de flensgaten slagen, het richten van de spaak, het 'voorrekken' van de spaak, ... noodzakelijk. Ik vermoed (maar weet niet zeker) dat veel machines die stappen (nog) niet zetten.
Als je naar de
Premium Line kijkt is alles geautomatiseerd behalve het insteken van de spaken in de velg, dat gebeurd wel machine-ondersteund maar nog altijd door een mens.
Als ik daar naar kijk zie ik nergens waar de stappen waar ik over sprak worden uitgevoerd. Daarmee zeg ik niet dat ze niet zijn voorzien, maar ik vraag me af waar jouw conclusie op gebaseerd is dat die stappen geautomatiseerd gebeuren.
daulagari schreef:
Wat zou anders de verklaring zijn voor de slechte kwaliteit van veel machinaal gebouwde wielen?
Ik vraag me af of dat wel zo is, het aantal klachten over machinaal gebouwde wielen zou je uit moeten zetten tegen het aantal wielen en dan, denk ik. kan het wel eens erg mee vallen. Wat verder meespeelt is dat de techniek een aantal jaren geleden nog niet zover was en als je een echt goedkoop wiel wil hebben je dat machinaal laat bouwen waarbij je bepaalde stappen weg te laat of er minder tijd voor te neemt.
Ik ken heel veel voorbeelden van mensen die een fiets van gemiddelde of matige kwaliteit kopen en die op relatief korte termijn kampen met gebroken spaken, kromme velgen of waarvan de fietsenmaker aangeeft dat de spaken na enig gebruik moeten nagespannen worden.
Daarmee zeg ik dus (zoals eerder aangegeven) niet dat er machinaal geen uitstekende wielen te bouwen zijn, maar er is duidelijk toch nog een kwaliteitsverschil tussen goedkoop machinaal gebouwde wielen en deskundig handgebouwde wielen.
Een veel interessantere vraag vind ik dan ook wat het percentage goed machinaal gebouwde wielen (waarin al de nodige stappen worden gezet) zich verhoud tegenover slecht machinaal gebouwde wielen. Als ik kijk naar hoeveel slechte fietsen er nog worden verkocht, dan schat ik het percentage slecht gebouwde wielen nog hoog in.
Renaat