Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektrische Santos Travel Lite getest - Pagina 12 - Forum Wereldfietser

Elektrische Santos Travel Lite getest

233 berichten
Fiets-avontuur schreef:
Shrek schreef:In de Haarlemmermeerpolder bij wijze van proefrit met 25 kg bagage een klim van 1000 hoogtemeters opfietsen?
Nee maar misschien kan hij de fiets een dag lenen en naar Limburg gaan een paar heuvels op fietsen . En een goed gesprek met de mensen van santos aangaan over zijn zorgen. Lijkt met toch niet zo moeilijk.
Hij?
rooss schreef:Vanmiddag uren zitten googelen op Santos en in het bijzonder de e-bikes van dit merk. Inmiddels weet ik heel zeker dat dit dus niet mijn fiets wordt:

1. Hij is te duur (veeeeeeel te duur)
2. Hij is te zwaar, ondanks het "Lite" in de naam. Op de Santos site kan je het gewicht zelfs niet terugvinden, maar op de site van een fietsguru stond het gewicht.
3. De motor stopt ermee bergopwaarts als hij te warm wordt. En als je dan een kwartiertje wacht en je gaat door en de berg is nog niet voorbij begint het probleem zich heel snel weer voor te doen.
4. Als je vervolgens op je spieren moet gaan vertrouwen is het ding dus te zwaar, en de reden voor een e-bike is natuurlijk dat het allemaal niet meer zo wil op mijn leeftijd, dus dan heb je helemaal een probleem.
5. Het "zwitsers-zakmes" concept spreekt me erg aan. Een soort lego-fiets waar je alles aan kan veranderen. Alleen klopt dat concept niet voor wat betreft de pinion-versnelling.
6. Een "santos-ambassadeur" hier wist me te vertellen dat de continuiteit van pinion heel goed was. Pinion zou echt niet zo maar failliet gaan omdat er namelijk mensen waren die erin hadden geinvesteerd. "don't insult my intelligence" denk ik dan. Er gaan dagelijks firma's failliet en in alle is geinvesteerd.
7. Als je een middagje aan het "santossen" bent op het internet blijkt dat Santos ontzettend goed is. Alleen is dat in ........ Marketing.
8. Als je dat eenmaal doorhebt vallen de schellen van je ogen en begrijp je het opeens:
9. Reizigers met internet-exposure krijgen materiaal aangeboden
10. Aan testen wordt alleen meegewerkt als van te voren vast staat dan het resultaat positief is
11. Mensen die een te dure santos hebben gekocht worden slachtoffer van cognitieve-dissonantie-reductie en gaan het merk ook promoten, want het moet wel geweldig zijn anders had je er nooit zo veel voor betaald.
12. Elke keer kom je weer mensen tegen, die lezingen houden over fietsreizen, maar dan blijkt dat ze ook bij een fietsenwinkel werken en ook bij de fietsen-producent werken.
13. Het hele "ambachtelijke" custom-built gebeuren slaat eigenlijk nergens op. Het is gewoon het in elkaar schroeven van componenten op een frame wat je in het buitenland hebt laten maken.

Ik ben er een soort van agressief van geworden omdat ik echt van plan was zo'n ding aan te schaffen en ik er bijna ingetrapt was. Het positieve nieuws is natuurlijk dat ik nu waarschijnlijk een hoop geld ga overhouden.
Rooss, je noemt 13 redenen waarom je geen Santos ebike wil kopen.
Prima......jouw eigen mening is gevormd en onderbouwd.
Blijkbaar wil je ook anderen overtuigen om geen Santos ebike te kopen. Hier heb ik meer moeite mee.


Volg je eigen weg, ga langs verschillende fietsenzaken, lees de vele gebruikers reviews op tweakers en eventueel duitse forums. ( naast de vele “test” reviews )
Mocht je hier nog adviezen willen hebben, laat dan ook iets over jezelf weten.
Waarvoor en waar wil je de fiets voornamelijk gebruiken, budget, eigen voorkeur etc etc
Succes met de zoektocht
rooss schreef:Waarom wordt jij nu ook persoonlijk? Ik probeer net het item terug te brengen op het onderwerp de electrische santos travel lite, zonder aanvallen op personen.

Overigens vindt ik dat met name van jou wel erg vreemd omdat jij degene was die dit item op 22 november weer "opende" na bijna 2 jaar met aan het einde je conclusie:
Mijn hemel, wat een soap! Vandaag ben ik dit draadje eens door gaan spitten. Ik dacht dat ik wat gemist had, omdat ik in oktober nog volop aan het fietsen was. Nu pas zie ik dat dit topic al 2 jaar oud is en een maand geleden weer uit de ijskast is gehaald.

Nieuwkomer Rooss meldt zich op dit forum, gaat op onderzoek uit en stuit gelijk op het Grote Santos Schisma...
rooss schreef:
Christophorus schreef:
En ja ik heb goede relaties opgebouwd met Robbert van Santos
Ik ben een beetje nieuw in dit wereldje, en ga deze fiets toch niet meer kopen maar begin toch wel erg nieuwsgierig te worden hoe dat in fietsenwereld allemaal werkt, dus even op deze "Robbert" gezocht op het www.
De afgelopen twee jaar heb ik zelf kunnen snuffelen aan het wereldje van fietsenbouwers en -testers. Het tijdschrift Op Pad, waarvoor ik als freelancer 20 jaar lang fietsreportages heb geschreven, benaderde mij een paar jaar terug om rij-impressies van fietsen te gaan schrijven. Degene die dat jarenlang had gedaan (in loondienst bij de ANWB), was na de zoveelste re-organisatie opgestapt en heeft zijn werk online als outdoor guru voortgezet.
Met enige aarzeling (ik ben ervaringsdeskundige, maar geen expert op het gebied van fietstechniek) nam ik de uitdaging aan, met als voorwaarde dat ik alleen over vakantiefietsen zou schrijven. (Van racefietsen, mountainbikes en e-bikes heb ik geen verstand. Wel van een Gazelle Tour de France uit 1978 (zie hier), een Creafiets uit 1990, een Optima Orca ligfiets uit 2004 (zie hier), een 'custombuilt' Santos Travelmaster uit 2008 (een fijne fiets; jammer dat deze niet meer met een stalen frame is te krijgen) en een op maat gebouwde M-gineering uit 2015 (zie hier). De ruimte die ik kreeg was beperkt (600 woorden en wat foto's, verdeeld over 2 pagina's), maar inhoudelijk waren er geen restricties.

Robbert van Santos ken ik niet persoonlijk (alleen in 2008 heb ik hem even aan de lijn gehad toen ik mijn Travelmaster kocht, om mij te adviseren welk derailleursysteem ik het beste met gripshifts kon gebruiken). Dat bleek een niet geringe handicap toen ik een testfiets van Santos wilde aanvragen. Bij Idworx had ik een soortgelijk probleem. Nadat mijn eindredacteur de baas van Idworx, Gerrit Gaastra, had gebeld, mocht ik wel een keer bij de fabriek in Duitsland langskomen, waarbij Idworx mij dan ook nog een hotelovernachting aan wilde bieden. Heel vriendelijk, maar ik ben daar niet op ingegaan omdat het voor mijn gevoel dan een gesponsorde trip zou worden. Misschien was ik er uiteindelijk wel een keer langsgefietst, maar dan zou ik op kosten van Op Pad naar een camping zijn gegaan. Zo maakt iedere tester zijn/haar eigen afwegingen. Hoever je daarbij uit de bocht kunt vliegen, laten de haring- en oliebollentesten in het AD zien.

Rooss, welkom op dit forum, en iedereen nog fijne feestdagen!
Jongens, het is een fiets... ik vind het om onderbouwde redenen een slecht model (voor dat geld), maar ik distantieer me van de zoveelste aanval op het merk en de mensen. Dit gaat allang al niet meer over de argumenten maar is een opvallende reprisal van dit jaar al vaker gehoorde gesprekken.
zal ik het doen?....poeh.....bij beter weten: een hele kleine reactie. Bij een soap gaat het vaak om emotie. Die wordt verbloemd met superlange monologen waarbij het voor de toehoorder vaan moeilijk is om feit en fictie van elkaar te onderscheiden. Het gevolg is wel dat dit forum nog maar door een klein clubje mensen fanatiek wordt (mis)gebruikt en het lijkt alsof die toon de toon van menig (wereld)fietser is. Ik weet eerlijk gezegd de oplossing ook niet. tenslotte heeft iedereen recht op zijn eigen mening, gelukkig maar. Maar ik zou als nieuwkomer heel snel weg zijn bij technische discussies op dit platform. En dat gebeurt dan ook. De kleine club blijft klein en draait daarin in haar eigen kringetje. Mee eens met loknor voor wat betreft het tweede gedeelte van zijn stukje. Het eerste gedeelte heb ik geen mening over. Ken het model niet, heb er nooit lang op gefietst.
jumbo schreef: Rooss, je noemt 13 redenen waarom je geen Santos wil kopen.
Ze heeft het in het bijzonder over de e-bikes van dit merk, dus je stelt deze zaak niet helemaal correct voor.

Renaat
Je hebt gelijk, zal het aanpassen
Ik kom nog even terug op dit onderwerp. Ik was in de veronderstelling dat ik het in 1e instantie had over een fiets en in 2e instantie over het feit dat veel gepubliceerde tests een ongemak van die fiets niet aan het licht hadden gebracht en wel erg oppervlakkig waren uitgevoerd.

Dit laatste bracht me op het onderwerp marketingbeleid en de invloed daarvan. Mijn bedoeling was om info hierover hier te delen omdat ik er, onterecht blijkbaar, van uitging dat anderen daar ook baat bij konden hebben.

Dit vanuit een positie als kritische consument t.o.v. de producent. Vervolgens krijg ik meerdere reacties dat ik mensen en een merk aanval en dat ik als ik ergens mee zit vooral Robbert maar op moet gaan bellen. Dat doet mij meer aan een reactie van een producent dan van een consument denken maar dat is subjectief natuurlijk.

Inmiddels ook een interview gelezen met o.a. Robbert waarin hij zegt:

ik ben erg van community building.

https://www.bikefeeling.nl/blog/Intervi ... ,%20Santos.


Een open marketing beleid dus, hij steekt het niet onder stoelen of banken, alleen wat is dat: community building?

...
Community building betekent letterlijk: het bouwen van een gemeenschap. Deze gemeenschappen bestaan uit mensen met een eenzelfde gedachtegoed, bijvoorbeeld een probleem of een passie. Deze mensen gaan (online) met elkaar in gesprek, wisselen informatie uit en leren van elkaar.

Onthoud dat een (online) community niet van de ene op de andere dag ontstaat. Het vergt veel werk en energie, maar dit zal zich uiteindelijk allemaal terugbetalen in loyale, enthousiaste klanten die als het ware ambassadeurs zijn van je merk.

Een achterban van fans die je kennen, steunen en vooral aanbevelen zorgt ervoor dat alle nieuwe projecten en producten die je lanceert gegarandeerd een succes worden.

https://imu.nl/internet-marketing-kenni ... -building/
...

En dat is toch weer helemaal nieuw voor mij, ik ben 60+ en niet zo thuis in het internetgebeuren maar vraag me inmiddels wel af waar ik mijn informatie vandaan moet halen als het inmiddels zover is dat hobbyclubs niet meer spontaan ontstaan maar "gebuild" worden.

Deze laatste zoekactie vervulde voor mij eigenlijk de rol van een cursus marketing zoals waar keesswart het over had.
plusje voor rooss.
Beste mensen,

Santos blijft een gevoelig onderwerp. Probeer de discussie netjes te houden. Lees ter inspiratie ook even dit topic door: viewtopic.php?f=6&t=30565

Misschien is het beter een apart topic over de marketingstrategie van Santos te openen om verdere off-topic berichten te ontlopen. Desnoods kan ik een deel van de discussie hier afsplitsen.
En ook van mij een plus voor Rooss .
(hoe voeg je dat toe ?)
ANDO schreef:En ook van mij een plus voor Rooss .
(hoe voeg je dat toe ?)
Normaal gesproken door op het plusje rechtsonder in het bericht te klikken, maar we hebben hier nog steeds een probleem mee aangezien iedereen, ook de beheerders, recht hebben op een kerst met de familie :wink:
De manier waarop (anoniem!) gemodereerd wordt op dit soort zaken doet mij denken aan de humor van "unnecessary censorship": na de moderatie lijkt het allemaal veel erger geweest te zijn dan het daadwerkelijk was.