Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektrische Santos Travel Lite getest - Pagina 11 - Forum Wereldfietser

Elektrische Santos Travel Lite getest

233 berichten
Fiets-avontuur schreef:
rooss schreef:
3. De motor stopt ermee bergopwaarts als hij te warm wordt. En als je dan een kwartiertje wacht en je gaat door en de berg is nog niet voorbij begint het probleem zich heel snel weer voor te doen.
Als je dit soort dingen roept moet je met feiten komen. Wanneer sloeg de motor af? Na 5 minuten? 10 minuten? En welke ondesteuning werdt er gebruikt? 1 of 2 ? En hoelang en steil was de klim? En welke versnelling werd er gebruikt?

Ook de testkees riep dat de motor van de idworx afsloeg, maar gaf verder geen info.

Ik wil weten op het moment dat de motor afslaat, wat de omstandigheden waren. Zolang die niet vermeld worden, kunnen we er helemaal niks mee.
Ik kan daar wel wat mee. Voordat ik 8000 euro uit ga geven wil ik wel even wat kritisch onderzoek doen. En wat blijkt, op de Santos site zelf staat:

....
Tip
Een achterwielmotor kan veel power leveren. Het is een gelijkstroommotor, die bij te lage toerentallen warm kan worden. Duurt dit te lang en wordt de motor daardoor te heet dan zal de electronica het vermogen reduceren. Het kan gebeuren dat de thermische beveiliging de motor uit zet. Dit is niet schadelijk voor de motor. De Santos 3.0 software is erop gericht om dit laatste effect te minimaliseren, zodat je vol kunt profiteren van zijn kracht, zijn power.
....

Nu ben ik een potentiele klant en geen techneut, dus weet ik niets over gelijkstroom of lage toerentallen of warmte problemen maar wat ik hier lees is het volgende:

1 Onder bepaalde omstandigheden ondersteunt deze fiets minder dan normaal omdat hij te heet wordt.
2 Soms is het zelfs zo erg dat hij er helemaal mee stopt.
3 Ik moet me daar vooral maar geen zorgen over maken want mijn dure fiets is niet kapot.
4 Ik moet de Santos 3.0 software erg dankbaar voor het doseren van kracht en power terwijl op dat moment dat ding zero power produceert.

Dan weet je toch genoeg, dan ga je toch niet verder hiermee, als de leverancier dit zelf vermeld en je ook op andere plekken hierover gelezen hebt. En dan denkt je toch: "het moet wel een heel groot probleem zijn dat ze dit zelfs op hun site zetten" misschien wel vanwege het achteraf kunnen zeggen "Ja, dat hoort zo, het stond zelfs op de site".

En als jij vindt dat je er helemaal niets mee kunt zolang je niet precies weet op welk moment de motor afslaat dan zit je dus blijkbaar anders in elkaar dan ik. Voor mij is dit genoeg.
loknor schreef:
Ik hou niet van zomaar wat roepen, maar ik heb al voordat Testkees met zijn verslag kwam mijn twijfels gezet bij een naafmotor en volle belasting. Dat Testkees dit met zowel de Neo als de Swiss voor elkaar kreeg vind ik wat dat betreft echt het sluitstuk. Ik heb Bionx, en ION gesloopt. ION is geen Echte top, maar ook geen rommel of zo

.
Maar waarom gebruikt idworx dan een naaf motor? Hun fietsen zijn gemaakt voor lange tochten met bagage. Ze zijn toch niet gek daar? Als hun neo drive inderdaad zo slecht is zullen al hun klanten die een idworx e-bike hebben gekocht, toch zeer ontevreden zijn en terug gaan met hun fiets.
Waarom treedt dit probleem dan niet op met een trapasmotor? Omdat dat een compleet ander type motor is of zijn er nog andere aspecten (manier van belasten e.d.)?
@Fiets-avontuur: De idworkx heeft precies hetzelfde probleem(zie Testkees). Maar die hebben ook een Bosch model in de collectie (een hele mooie!). Ook Gaastra heeft een Bosch.

Waarom toch een model met Neodrive? Als je Pinion gebruikt zal je wel moeten. Blijkbaar is er een markt voor.

@Fedor:

1. Als je klimt blijft de trapfrequentie (datgene wat door de motor direct wordt ondersteund) redelijk intact. De motor heeft net als een mens profijt van de versnellingen. Een Bosch had zelfs een interne overbrenging voor een nog hoger toerental, maar daar zijn ze nu wel vanaf gestapt.

2. Een Middenmotor is een stuk krachtiger en zit daardoor veel minder snel tegen zijn limiet.

Overigens is een Midenmotor dus wel weer inferieur voor een S-Pedelec vanwege de extra belasting van je aandrijving. Horses for courses.
rooss schreef:Ik dacht altijd dat santos het topmerk onder de vakantiefietsen was, maar vooral de marketingtaal begint me op te vallen. Het gaat met name om kreten zoals "chique, clean & dedicated" en vooral het feit dat ze uitgerust zijn met echte vakantiewielen op basis van vakantievelgen.
Maar de opvallendste term uit het Santos vocabulaire is 'custombuilt'. Bij het googlen van dit woord staat alleen de site van costumbuiltgolfclubs nog hoger dan die van Santos.
De Nederlandse vertaling van custombuilt is 'op maat gemaakt'. Toch levert Santos geen maatframes. Wel aluminium confectiefietsen in een flink aantal soorten, maten en afmontage, die je met een customizer kunt selecteren. Voor veel fietsers is dat meer dan genoeg. Santos is daarin niet uniek. Wat Santos een customizer noemt, heet bij andere merken een configurator.
Zoek je in dit forum op de term 'maatfiets', dan betreft het ook geen fiets van Santos, maar eentje van bijvoorbeeld Avaghon of M-gineering. De website van Avaghon heeft zowel een Nederlandstalige als een Engelstalige versie. In het Nederlands kun je er de optie 'maatframes' aanklikken, in het Engels heet die optie dan 'custombuilt frames'. Daaronder staat de uitleg: 'The solution when a standard frame won't suit you!' Ook de site van M-gineering is er in twee talen. 'Maatframes' heten daar 'Frames to measure'.
'Custombuilt' is dus een uitgekiende term om 'keuzemogelijkheden in confectie' te laten klinken als 'ambachtelijk maatwerk'. (Een bekende bierfabrikant deed dit 40 jaar terug al met de maketingslogan 'vakmanschap is meesterschap' en het vertonen van nostalgische reclamefilmpjes).
Iets zegt me dat een cursus 'taal en marketing' voor aspirant kopers van vakantiefietsen een welkome aanvulling zou zijn op de befaamde fietsreparatiecursussen.
Christophorus schreef:Hoe een achterwielmotor zich met bagage gedraagt op stevige klimmen ga ik komend jaar laten testen.
Citaat uit een email n.a.v. een testverzoek van een Travelmaster 3+ voor Op Pad (zie dit topic):

Dus als je mij kunt laten weten hoe en waar je hem gaat testen en wat je voorkeuren zijn dan kan ik kijken of we een fiets kunnen maken die goed bij je past.
Kunnen we die fiets maken dan graag. Kunnen we het niet of is onbekend wat belangrijk is dan kunnen we niet bouwen.
Net als bij consumenten, daar doen we het net zo.

Dan hoop ik maar dat Santos het goedvindt dat hun test-e-bike mishandeld wordt door er stevig mee te gaan klimmen :?
rooss schreef:Nu ben ik een potentiele klant en geen techneut, dus weet ik niets over gelijkstroom of lage toerentallen of warmte problemen maar wat ik hier lees is het volgende:

1 Onder bepaalde omstandigheden ondersteunt deze fiets minder dan normaal omdat hij te heet wordt.
2 Soms is het zelfs zo erg dat hij er helemaal mee stopt.
3 Ik moet me daar vooral maar geen zorgen over maken want mijn dure fiets is niet kapot.
4 Ik moet de Santos 3.0 software erg dankbaar voor het doseren van kracht en power terwijl op dat moment dat ding zero power produceert.

Dan weet je toch genoeg, dan ga je toch niet verder hiermee, als de leverancier dit zelf vermeld en je ook op andere plekken hierover gelezen hebt. En dan denkt je toch: "het moet wel een heel groot probleem zijn dat ze dit zelfs op hun site zetten" misschien wel vanwege het achteraf kunnen zeggen "Ja, dat hoort zo, het stond zelfs op de site".


En als jij vindt dat je er helemaal niets mee kunt zolang je niet precies weet op welk moment de motor afslaat dan zit je dus blijkbaar anders in elkaar dan ik. Voor mij is dit genoeg.
Iets zegt me dat men bij Santos een zucht van verlichting slaakt dat Rooss geen e-bike bij hun heeft gekocht ;)
Christophorus schreef:
En ja ik heb goede relaties opgebouwd met Robbert van Santos
Ik ben een beetje nieuw in dit wereldje, en ga deze fiets toch niet meer kopen maar begin toch wel erg nieuwsgierig te worden hoe dat in fietsenwereld allemaal werkt, dus even op deze "Robbert" gezocht op het www.
Ik neem aan dat het gaat over Robbert Rutgrink de baas van Santos. Als je dan gaat googelen kom je op de site van Santos hem tegen in fietsoutfit waarin hij zichzelf als volgt presenteert:
.....
Testen, testen en nog eens testen! Dit ben ik, Robbert Rutgrink, oprichter van Santos Bikes. Ik heb van mijn hobby mijn beroep gemaakt, ik ben altijd bezig met fietsen. Op de foto test ik een SCC 03 met riemaandrijving, tijdens een wedstrijd. Zo leer je een product echt kennen. Best lekker om testwerk, competitie en ontspanning te kunnen combineren.
.....

En ik wil echt niet cynisch zijn, maar gewoon inhoudelijk en kritisch, en dan vraag ik me af:

testen testen en nog eens testen:

dat is de baas van Santos, dus die zorgt er neem ik aan voor dat het bedrijf zelf heeft getest.

christophorus, heeft de fiets ook getest.
outdoorguru ook.
Ebike & trekking ook.

En ze hebben allemaal niet het idee gehad om eens een bergje op te gaan terwijl het gaat om vakantiefietsen en zijn allemaal lyrisch over deze fiets?

En ik wil echt niet negatief doen... maar wat moet ik dan zeggen...
Beste rooss, als je meer wil weten, bel je Robbert toch gewoon op? Hij staat altijd open voor een gesprek naar mijn weten.
Met dit soort speculaties / aannames wordt een toon gezet die weer voor vervelende discussies zorgt.
En gelukkig ken ik genoeg vakantiefietsers die met deze fiets probleemloos bergen op fietsen...

Niemand dwingt je om deze fiets te kopen hoor.

Fijne kerstdagen!
fietsjunks schreef:Beste rooss, als je meer wil weten, bel je Robbert toch gewoon op? Hij staat altijd open voor een gesprek naar mijn weten.
Met dit soort speculaties / aannames wordt een toon gezet die weer voor vervelende discussies zorgt.
En gelukkig ken ik genoeg vakantiefietsers die met deze fiets probleemloos bergen op fietsen...

Niemand dwingt je om deze fiets te kopen hoor.

Fijne kerstdagen!
Dan wil ik graag van jou weten wie die fietsers zijn. En misschien zijn zij dan wel bereid hier iets te posten. Er hebben zich hier in dit topic nog geen enkelen aangemeld. Ik ben echt geinteresseerd in hun ervaringen. Want daar ontbreekt het in in verhaal nog aan. Is er iemand hier die een Electrische Travel Lite heeft gekocht en daar realistische ervaringen in de bergen mee heeft? Daar gaat het mij nu juist om. Daarom heb ik me aangemeld.

Verder werd ik getriggerd door de familiariteit waarmee je "Robbert" opvoert. Het klinkt een beetje alsof het een vriend van je is en ik heb je even gegoogled en jouw site staat ook bol van de Santos reviews en reclame, dus ik weet nu even niet in wat voor wereldje ik ben beland.

Ik hoop dat er ook nog "gewone" hobby-fietsers zijn hier. Gewoon van die mensen die een baan hebben en hun fiets betaald hebben van hun salaris en daarnaast fietsen in plaats van "beroepsfietsers" die afhankelijk zijn van de branche?

Wellicht ga ik hiermee wat te ver, maar ik ben beledigd door de aantijging van "speculaties / aannames". Volgens mij heb ik geen enkele speculatie of aanname gedaan en reageer alleen op informatie die mij via het internet en bezoeken aan winkels bereikt.
fietsjunks schreef:Beste rooss, als je meer wil weten, bel je Robbert toch gewoon op? Hij staat altijd open voor een gesprek naar mijn weten.
Met dit soort speculaties / aannames wordt een toon gezet die weer voor vervelende discussies zorgt.
En gelukkig ken ik genoeg vakantiefietsers die met deze fiets probleemloos bergen op fietsen...

Niemand dwingt je om deze fiets te kopen hoor.

Fijne kerstdagen!
Ik heb even je profiel aangeklikt en wat bleek:

Elmar: voorheen Fietsverkoper- en Technicus bij Bike4travel


Say no more
Ik ken meerdere tevreden Santos E-bike rijders die o.a. de Alpen en de Mt Ventoux over zijn gereden, maar die gaan hier echt niet reageren. Die zijn gewoon lekker aan het fietsen.

Nogmaals, als je meer wilt weten of je gal wilt spuwen, richt je dan tot het bedrijf dat je kan helpen of iets aan je klaagzang heeft. Gewoon even bellen en je zult zien dat je van harte welkom bent. Ook als je al besloten hebt om nooit een Santos te kopen.
Helaas is er blijkbaar maar één test in de media gekomen, en die is niet goed uitgepakt voor de naafmotor. Het zou mooi zijn als er nog eens een test - door een neutrale instantie (is dat nog mogelijk? Niemand wordt meer vertrouwd lijkt het) - die duidelijk maakt wat er wel mogelijk is met deze motor onder zware omstandigheden. Ik zou daar als fabrikant zeker achteraan gaan als je zeker van je product bent.
rooss schreef:
Ik heb even je profiel aangeklikt en wat bleek:

Elmar: voorheen Fietsverkoper- en Technicus bij Bike4travel


Say no more
Sorry, maar wat bedoel je hiermee?
Ken jij mij?

Ik ga lekker een kopje koffie drinken en dan een reisverhaaltje tikken over... jawel een fietsvakantie! Dat is namelijk mijn passie.
Christophorus schreef:Ik ken meerdere tevreden Santos E-bike rijders die o.a. de Alpen en de Mt Ventoux over zijn gereden, maar die gaan hier echt niet reageren. Die zijn gewoon lekker aan het fietsen.

Nogmaals, als je meer wilt weten of je gal wilt spuwen, richt je dan tot het bedrijf dat je kan helpen of iets aan je klaagzang heeft. Gewoon even bellen en je zult zien dat je van harte welkom bent. Ook als je al besloten hebt om nooit een Santos te kopen.
Dit heeft niets te maken met "gal spuwen". Ik wilde gewoon iets kopen en deed wat research. Als Santos de firma is die ze pretenderen te zijn qua kwaliteit, dan hebben ze meerdere mogelijkheden:

1 aantonen dat het product wel goed is
2 het product terugtrekken uit de markt

Maar zeker niet:

3 een disclaimer op de site zetten waardoor de "malfunction" goedgepraat wordt.

En dat is wat ze tot nu toe doen.


En wederom: "don't insult my intelligence". Kom niet aanzetten met tevreden rijders die de alpen en Ventoux zijn gepasseerd maar hier niet gaan reageren omdat ze zo lekker aan het fietsen zijn. Breng me dan gewoon op het spoor van ervaringsdeskundigen die echt een naam hebben en ervaringen kunnen uitwisselen.

Ik word door de laatste 2 reageerders een beetje weggezet als negatieveling. Dat vind ik jammer, ik hou meer van een inhoudelijke discussie.
rooss, je bent niet de enige die er achter komt dat het hier vaak niet om de inhoud gaat. Velen hier spelen vaak graag in op emotie en beschuldigen graag anderen zonder met feiten te komen.
Ik zou dat gewoon negeren en je eigen mening vormen.
fietsjunks schreef:
rooss schreef:
Ik heb even je profiel aangeklikt en wat bleek:

Elmar: voorheen Fietsverkoper- en Technicus bij Bike4travel


Say no more
Sorry, maar wat bedoel je hiermee?
Ken jij mij?

Ik ga lekker een kopje koffie drinken en dan een reisverhaaltje tikken over... jawel een fietsvakantie! Dat is namelijk mijn passie.
Sorry, ik dacht dat het wel duidelijk was. Je vraagt wat ik hiermee bedoel. Ik bedoel hiermee het volgende: Ik ben kritisch over een bepaald product. Vervolgens wordt er in de plaats van inhoudelijk op de zaken in te gaan, op de man(vrouw) gespeeld en worden er opmerkingen over mijn gedrag gemaakt. Alsof mijn houding verkeerd zou zijn.

En als ik dan weer even wat research ga plegen blijkt dat te zijn gedaan door iemand die het product verkoopt en promoot. En dat is niet de eerste keer dat er zo wordt gereageerd door iemand met een band met de branche. Gelukkig zijn er hier ook enkele reacties van anderen anders zou ik nog denken dat ik gek was.

Ik vind reisverhalen over avontuurlijke vakanties,ook heel leuk en doe het zelf ook graag , alleen meestal niet op de fiets, alleen dat is niet het onderwerp van dit topic. Het onderwerp van dit topic is de electrische santos travel "lite".

Dus als je over deze fiets wat wil zeggen en met name over het gedrag in de bergen ga je gang, omdat je dicht bij het vuur zit zou je ons er meer over moeten kunnen vertellen neem ik zo aan, alleen graag wel inhoudelijk.
rooss schreef:
Dit heeft niets te maken met "gal spuwen". Ik wilde gewoon iets kopen en deed wat research. Als Santos de firma is die ze pretenderen te zijn qua kwaliteit, dan hebben ze meerdere mogelijkheden:

En wederom: "don't insult my intelligence". Kom niet aanzetten met tevreden rijders die de alpen en Ventoux zijn gepasseerd maar hier niet gaan reageren omdat ze zo lekker aan het fietsen zijn. Breng me dan gewoon op het spoor van ervaringsdeskundigen die echt een naam hebben en ervaringen kunnen uitwisselen.

Ik word door de laatste 2 reageerders een beetje weggezet als negatieveling. Dat vind ik jammer, ik hou meer van een inhoudelijke discussie.
Als je geïnteresseerd bent, waarom ga je niet naar santos toe en doe een proefrit? Praat met ze over de dingen waar je je zorgen maakt.

Je zegt steeds don’t insult my intelligence, maar als je slim bent ga je gewoon naar santos toe en praat met hun. Blijkbaar ben je niet slim genoeg omdat te doen.

Jij haalt alles van Google en denkt daarmee alles te weten. Maar zo werkt het niet.

Ga dus een proefrit maken en zie voor jezelf wat je van de fiets vindt.
In de Haarlemmermeerpolder bij wijze van proefrit met 25 kg bagage een klim van 1000 hoogtemeters opfietsen?
Shrek schreef:In de Haarlemmermeerpolder bij wijze van proefrit met 25 kg bagage een klim van 1000 hoogtemeters opfietsen?
Nee maar misschien kan hij de fiets een dag lenen en naar Limburg gaan een paar heuvels op fietsen . En een goed gesprek met de mensen van santos aangaan over zijn zorgen. Lijkt met toch niet zo moeilijk.
Fiets-avontuur schreef:
rooss schreef:
Dit heeft niets te maken met "gal spuwen". Ik wilde gewoon iets kopen en deed wat research. Als Santos de firma is die ze pretenderen te zijn qua kwaliteit, dan hebben ze meerdere mogelijkheden:

En wederom: "don't insult my intelligence". Kom niet aanzetten met tevreden rijders die de alpen en Ventoux zijn gepasseerd maar hier niet gaan reageren omdat ze zo lekker aan het fietsen zijn. Breng me dan gewoon op het spoor van ervaringsdeskundigen die echt een naam hebben en ervaringen kunnen uitwisselen.

Ik word door de laatste 2 reageerders een beetje weggezet als negatieveling. Dat vind ik jammer, ik hou meer van een inhoudelijke discussie.
Als je geïnteresseerd bent, waarom ga je niet naar santos toe en doe een proefrit? Praat met ze over de dingen waar je je zorgen maakt.

Je zegt steeds don’t insult my intelligence, maar als je slim bent ga je gewoon naar santos toe en praat met hun. Blijkbaar ben je niet slim genoeg omdat te doen.

Jij haalt alles van Google en denkt daarmee alles te weten. Maar zo werkt het niet.

Ga dus een proefrit maken en zie voor jezelf wat je van de fiets vindt.
Waarom wordt jij nu ook persoonlijk? Ik probeer net het item terug te brengen op het onderwerp de electrische santos travel lite, zonder aanvallen op personen.

Overigens vindt ik dat met name van jou wel erg vreemd omdat jij degene was die dit item op 22 november weer "opende" na bijna 2 jaar met aan het einde je conclusie:

--
Waarom zou je dan de Santos nog kopen? Ik begrijp het is een goed merk en heeft veel fans. Maar met de e-bike hebben ze mij inziens de plank toch mis geslagen. Ik ga voor de R&M.
--

Dat was voor mij juist de aanleiding om te gaan spitten in de beschikbare informatie op het internet. Heb je overigens de R&M al gekocht?
keesswart schreef: Iets zegt me dat een cursus 'taal en marketing' voor aspirant kopers van vakantiefietsen een welkome aanvulling zou zijn op de befaamde fietsreparatiecursussen.
Goed idee.