Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kamperen voor solo-fietser te duur! - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Kamperen voor solo-fietser te duur!

151 berichten

bert sitters schreef:[i]"Er worden campings aan de schandpaal genageld die misschien een heel hoog voorzieningenniveau hebben met animatie, zwembad en wat al niet meer, waar je als fietskampeerder geen gebruik van wenst te maken omdat je de volgende ochtend vroeg weer vertrekt. Je kunt die campings dan toch niet verwijten dat jij die voorzieningen niet wilt gebruiken?"[/i]

Dit is echt de omgekeerde wereld! Ik zou voorzieningen moeten afnemen die ik als solo-fietser niet nodig heb? Animatie is vooral voor kinderen, maar ik heb als solofietser geen kinderen bij mij!
Bert, je quote in rood suggereert dat ik iets heel revolutionairs beweer, maar ken jij één camping waar je niet voor het in de prijs inbegrepen zwembad hoeft te betalen omdat je er geen gebruik van wilt maken?
Een camping kan toch niet gaan differentiëren al naar gelang het aantal keren dat je naar het toilet bent geweest of je dochter naar de animatie hebt gestuurd? Wel een beetje realistisch blijven ajb.

bert sitters schreef:[i]"Er worden campings aan de schandpaal genageld die misschien een heel hoog voorzieningenniveau hebben met animatie, zwembad en wat al niet meer, waar je als fietskampeerder geen gebruik van wenst te maken omdat je de volgende ochtend vroeg weer vertrekt. Je kunt die campings dan toch niet verwijten dat jij die voorzieningen niet wilt gebruiken?"[/i]

Dit is echt de omgekeerde wereld! Ik zou voorzieningen moeten afnemen die ik als solo-fietser niet nodig heb? Animatie is vooral voor kinderen, maar ik heb als solofietser geen kinderen bij mij!
Ik ben het helemaal met Bert eens. Ze kunnen wel van allerlei "luxe " voorzieningen gaan aanbieden. Waarom geen hondenuitlaatplek, autowasserette, sauna, gouden kranen en toiletbrillen. De kampeerder betaald toch wel!
Ik heb nog een idee! Waarom zijn de kampeerplekken niet standaart voor 6 personen?! Dan kunnen ze nog meer vragen voor een plek. En niet te vergeten: elektriciteit, en TV-kabel aansluiting en telefoon, ook staandaart bij een plek. En een bioscoopje op de camping, ook niet gek! De film zit all-in de prijs!
:wink:
Je snapt dat als het zo door gaat, dit echt uit de hand loopt. Ik vind dus ook dat je moet betalen voor wat je gebruikt. En dan heb ik het niet over hoe vaak je dousht of naar de wc gaat, maar wel de extra luxe.

:wink:

Peter de Rijk waar wil je nu eigenlijk naar toe, met je realistisch blijven? Laten die bepaalde kampeerterrein realistische tarieven voor solofietsers in rekening brengen.
Jouw vraag, ken je een camping met zwembad, waarbij je bij aankomst kunt aangeven of je wel of geen zwembad wenst? Jazeker, je betaalt er dan niet voor! Ik ken zelfs diverse campings: Camping Sevilla, Camping Regio in Salamanca, Camping Circo Romana in Toledo, enz, enz, enz.
Er zijn ook campings waar je gewoon gratis gebruik kunt maken van het zwembad, zonder dat je als solofietser absurt hoge tarieven betaalt: zoals camping Officiel in Clervaux (luxemburg) Voor fietsers hebben ze altijd een leuk plekje direct aan het riviertje voor 8 Euro!
Een ander voorbeeld van camping mét zwembad voor een solofietser: camping Mérida, € 8,14. Het kan dus echt!
Het sanitair van de de camping in Clervaux is vorig jaar geheel vernieuwd. Zal ongetwijfeld veel gekost hebben.
Solofietsers vormen voor veel campings een relatief kleine groep van bezoekers, daarom moet die groep juist kenbaar maken dat ze wel bestaat!

Ik ben net terug van een solo trip tussen de Dordogne en Slovenie. Daar heb ik alle prijsklassen kunnen ervaren.
De goedkoopste campings blijven de municipals waar ze wel degelijk differentiëren in prijzen. Allergoedkoopste was de camping municipal in Velzic aan de voet van de Puy Mary in de buurt van Aurillac, rustig, warm water en douches (want gedeelde voorzieningen met de plaatselijke voetbal club) en maar € 2,80 voor een solo kampeerder.

Goede 2e was de camping in Solignac vlak onder Le puy en velay voor € 3,80. Dus het kan wel degelijk voor onder de 5 euro kamperen voor de solokampeerder!

Over het algemeen zijn de campings in Frankrijk nu een stuk beter geworden (weinig meer echt slechte voorzieningen, steeds minder hurkplees en gewoon warm water). De prijs lag in frankrijk gemiddeld op 8 euro voor een prima stek.

Italie is een volledig ander verhaal. Over het algemeen houden Italianen niet van kamperen maar verblijven liever in huisjes. Het is uberhaupt nogal zoeken naar campings. Ze zijn in de niet populaire gebieden erg dun gezaaid.

Als je geluk hebt mag je dan tussen de huisjes in kamperen. Minimum tarief zo'n tien euro, maar gemiddeld 15 euro. Vaak ook nog betalen voor de douche, geen warm water bij het overige sanitair, hurk wc's en geen toiletpapier. Maximum dit keer 17 euro van de camping in Edolo. De beheerder wilde eerst de prijs niet opgeven en bedekte de prijzenkaart (net doen of hij je gebrekkige italiaans niet verstaat...). Pas na lang aandringen vertelde hij de prijs, dat is natuurlijk ook niet netjes.
De camping was verder wel ok met een goed grasmat, warme douches en ik was ook te moe om 20 km verder te fietsen.

Slovenie zat weer op het prijsniveau van Frankrijk, tussen de 6 en 8 euro voor de solokampeerder. Wel weer veel keuze uit campings.

Een goede link voor campings in Frankrijk is
http://www.allecampingsinfrankrijk.nl/

Campings italië
http://www.camping-italy.net/

groet

Luddo

bert sitters schreef:Peter de Rijk waar wil je nu eigenlijk naar toe, met je realistisch blijven? Laten die bepaalde kampeerterrein realistische tarieven voor solofietsers in rekening brengen.
Jouw vraag, ken je een camping met zwembad, waarbij je bij aankomst kunt aangeven of je wel of geen zwembad wenst? Jazeker, je betaalt er dan niet voor! Ik ken zelfs diverse campings: Camping Sevilla, Camping Regio in Salamanca, Camping Circo Romana in Toledo, enz, enz, enz.
Ik wil helemaal nergens naar toe, Bert. Ik zeg alleen dat je bij een viersterrencamping niet mag verwachten voor een dubbeltje op de eerste rang te mogen zitten ook al interesseert die eerste rang jou helemaal niet.
En wat dat zwembad betreft: als het inderdaad mogelijk is korting te krijgen op een all-intarief als je aangeeft bepaalde voorzieningen niet te gebruiken, dan ga ik daar ook maar eens om vragen!

Beste Peter de Rijk,
Je snapt er echt totaal niet van waar het om gaat. Ik probeer het je nog een keer uit te leggen.
Het is logisch dat je voor een camping met vier sterren meer betaalt dan een camping met een ster.
Het gaat mij en anderen echt niet om voor een dubbeltje (is nog geen 0,05 Euro) op de eerste rang te zittten. Het gaat erom dat er campings zijn die aan een solofietser per persoon aanzienlijk veel meer vragen dan dat zij aan een groepje van twee volwassenen en twee kinderen met een caravan, voortent en auto per persoon in rekening brengen, namelijk omgerekend het viervoudige. Verder is er verplichte afname en betaling van voorzieningen, waar geen gebruik van wordt gemaakt. Overingens betaalt een aantal voorzieningen, waarvoor een campings sterren kan krijgen, zoals: kampwinkel en restaurant en bungalows, zichzelf terug.
Bovendien wordt het verplichte tarif forfait voor solofietsers niet alleen gehanteerd op campings met vier sterren, maar ook met drie en twee sterren.
Gelukkig zijn er nog altijd zat campings met een rijtje sterren die een redelijk tarief vragen aan fietsers, dat in verhouding staat met de ruimte die een solofietser in beslag neemt en de werkelijke kosten voor het gebruik van dagelijkse voorzieningen als sanitair. Laten we dat zo houden!!!!

In een vijfsterren hotel betaal je een vaste prijs.
Zou een mooi zooitje worden als iedereen gaat afdingen, omdat ie niet de hele avond TV heeft gekeken, of maar één keer omhoog is gegaan met de lift.

Ook in campings heb je een bepaalde differenciatie, lijkt me heel normaal.

Veel plezier met deze zinvolle discussie.

John.

bert sitters schreef:Verder is er verplichte afname en betaling van voorzieningen, waar geen gebruik van wordt gemaakt.
Dat geldt toch voor iedere kampeerder, zoals dat ook voor hotelgasten geldt? Waarom zou er voor solofietsers een uitzondering gemaakt moeten worden? Ik begrijp daar inderdaad niets van. Volgens mij zijn solofietsers gewoon toeristen of reizigers die per fiets in hun eentje reizen, zoals anderen per camper of auto in hun eentje reizen. Waarom je dan bepaalde bij de prijs inbegrepen voorzieningen niet zou hoeven betalen, zoals alle andere kampeerders wel moeten, ontgaat me ten enen male.

Beste Peter de Rijk,
Kijk eens op: www.kompascamping.be/oudenaarde
Een uitstekende en comfortable camping met ook voorzieningen als zwembad en animatie.
Een goed voorbeeld hoe het kan: all in tarief voor een gezin met groot kampeermiddel en een auto én een tarief voor kleine tentjes op een autovrij veld tegen een redelijke prijs, onder de noemer: Klein tentje? Kleine prijs! Voor een trekkerstentje (max. 10 m²) . Het is echt niet zo dat de tentjes opgepropt staan op dat veld, integendeel: ruimte volop!
Met je internationale kampeer carnet krijg je op Kompas Camping ook nog korting.
Ik zou zeggen: ga daar eens kijken. wellicht snap je het dan.
Oudenaarde is een leuk stadje met een fraaie Grote Markt. Verder zijn er fraaie fietsroutes langs de Schelde en door de Vlaamse Ardennen. Je hoeft echt de gemene kasseienklims uit de Ronde van Vlaanderen niet te doen, maar als je leuk vindt kan dat natuurlijk wel.
Oudenaarde is bovendien niet ver van huis. Prima te doen in een wat langer weekend.

Met het betalen voor voorzieningen die ik al of niet gebruik, heb ik niet zo'n moeite. Het enige dat me tegen de borst stuit is dat je vaak per plaats moet betalen en niet per persoon.

Campings in Ierland, Scandinavie en IJsland hebben vaak schitterende voorzieningen als keukens, wasserette, verblijfsruimtes om in de zitten en drooghokken voor kleding!! Je betaalt in landen als IJsland en Ierland overigens meestal per persoon. Wel zo eerlijk lijkt me. Ga daarom vooral naar deze landen! :D :) :lol:

Rutger
www.rutgersreizen.nl

[quote]Was ik maar rijk en niet zo knap

In mijn ogen snapt Peter de Rijk het heel goed.

De 5 sterren campings sjees ik graag voorbij! Maar ja soms ontkom je er niet aan. Ondanks dat ik het de normaalste zaak van de wereld vind dat je daar dan ook voor betaald, probeer ik toch wel af te dingen. (gezien mijn budget) Het leuke is dat ik vaak korting krijg! De meest prijzige camping was €14,-- maar was wel inclusief zeer hete douche en föhn :!: Mijn haar heeft nog nooit zo waanzinnig goed gezeten! :D

Mijn bijdrage aan het lijstje van Bert:

DeAnza Bay Resort, een van de weinige campings in San Diego, USA. Ik kwam daar 's avonds laat in het donker, natgeregend en uitgeput aan, en betaalde in m'n eentje maar liefst veertig dollar voor een plek. Op de toegewezen plek aangekomen bleek dat het verboden was om op het gras te kamperen!.

De dag ervoor had ik nog op een staatscamping gestaan op een zgn. bike&hike plek, een eenvoudig veldje voor meerdere tenten, voor maar liefst twee dollar.

De ochtend erna hield ik het voor gezien en ben ik verhuisd naar een hostel aan zee. Kosten: nog geen dertig dollar per nacht.

Bert, is het overigens een idee om dit probleem onder de aandacht van de ANWB te brengen? Zij brengen campinggidsen uit (ook een gids met kleine campings), controleren jaarlijks campings, en zijn misschien in staat dit op de (publieke) agenda te zetten.

ANWB
Afdeling Kwaliteitsbeoordelingen Campings Buitenland
Antwoordnummer 93348
2509 WB Den Haag

of online (voor ANWB-leden).


(Overigens lees ik in de campinggids, onder tarieven: "Als er voor gebruik van het zwembad betaald moet worden, dan vindt u dat terug in de opsomming van de tarieven." Dat is dus blijkbaar geen ongebruikelijke constructie.)

Ik heb altijd het gevoel dat de ANWB campings juist de dure campings zijn. Vaak staan de kleine camping municipals en camping a la ferme niet in dit zulke gidsen.

Voor mij is vaak een bordje ANWB aanleiding om door te fietsen.

groet

Luddo

Op Parco del Lago in Anguillara Sabazia betaalden we per persoon (OK, € 7,-) en voor een plaats. Voor dit laatste hebben ze daar een "Save the world action": als je te voet of per fiets arriveert betaal je hiervoor de half tarief. Zo kan het dus ook. Nog een aardigheidje hier: op een ruime strook direct aan het meer mag niet worden gekampeerd maar moet vrijblijven voor zwemmers en zitters.

Op het moment dat deze discussie begon en liep waren wij van Eindhoven naar Barcelona aan het fietsen. Niet alleen de prijs van de campings ervaarden we als belachelijk (zie bovenstaande antwoorden) maar de toestand van het sanitair. Gedateerd vinden we niet erg maar als je moet douchen in andermans vuiligheid! 80% van de campings die wij troffen was ronduit smerig. En dan vrolijk nog € 21,- rekenen. (2pers. 1 tentje).

Wij overnachten in NL altijd bij leden van Vrienden op de Fiets. Dit kost € 15,- euro incl. ontbijt. Altijd keurig verzorgd en we hebben nog nooit een vervelende overnachting gehad. In tegendeel gigantische ontbijten en zelfs een adres die een zolder had ingericht met een fietsbibliotheek incl. gevulde koelkast.

Meeste mensen nodigen je 's avonds nog uit voor koffie en een drankje.

De prijzen van camping verschillen i.d.d. enorm.
Mijn tip is om 'n "overheids" camping te zoeken in 'n nationaal park, statepark of gemeentecamping.

Private campings zijn veelal veel duurder dan 'n "overheids"camping daar deze niet gesubsidieerd worden. Ga maar eens na wat het onderhoud aan een camping kost, tel daar de personeelskosten, afschrijving en rentekosten bij op en je zult zien dat hoge terieven op die manier meer gerechtvaardigd worden. Vergeet ook niet dat inkomstendervingen als gevolg van slecht weer gespreid moeten worden over meerdere jaren.

Mocht er nou geen andere optie zijn en je komt terecht op 'n privecamping met 'n te duur tarief dan is het natuurlijk altijd 'n optie om te kijken of je je plaats niet kunt delen met iemand anders die al op de camping staat.

Loek
www.jip-op-wereldreis.tk

loecky schreef:Mijn tip is om 'n "overheids" camping te zoeken in 'n nationaal park, statepark of gemeentecamping.
Ik ben het helemaal eens met je tip, maar dan wel omdat de (omgeving van) campings in NP's of SP's veel mooier zijn. Mijn ervaring in Australië en de USA is dat ze veelal helemaal niet zo goedkoop zijn. Dat is ook niet zo verwonderlijk. De camping-opbrengsten dienen als een extra bijdrage aan het onderhoud van de NP's en SP's, die ik overigens graag betaal.


Gerd

Kunnen we niet gezamenlijk pleiten voor een hike&bike tarief zoals op de stateparks aan de westkust van de VS? Voor 1 dollar per persoon per nacht deel je met ongemotoriseerde geestverwanten een veldje. Naast de prijs is het grote voordeel dat je nooit tussen grote witte dozen staat, maar tussen trekkerstentjes met mensen die het zelfde idee hebben over kamperen als jij.

Natuurlijk hoeft het niet voor 1 euro, maar elke camping heeft wel een (misschien wat minder gewild) plekje waar de eigenaar mooi wat aan kan verdienen door wat fietsers en wandelaars bij elkaar te laten kamperen. Picknickbank erbij en je kunt je kampeergeluk niet op!

gr.
Yvonne