Twee jaar geleden hebben we met beperkt succes de cursus georganiseerd. Een van de mindere kanten was nou juist dat er niet erg diep op de stof werd ingegaan. De oorzaken hiervan wil ik even in het midden laten. Nu we de cursus opnieuw willen aanbieden is de bedoeling dat het zich specifiek op het reizen per fiets richt en ook wat meer de diepte in gaat. Dat er nu de term survival valt roept misschien associaties op van expedities in de jungle en klinkt misschien wat zwaar. Maar heel veel van onze leden begeven zich wel in van god verlaten gebieden. Weten wat te doen als je daar iets overkomt is heel belangrijk. Ik heb mijn twijfels of je dan met een standaard EHBO cursus uit de voeten kunt. In gedachten heb ik twee van de vorige deelnemers die vorig jaar in Afrika behoorlijk ziek zijn geweest. Maar goed dat neemt niet weg dat een basiscursus natuurlijk een goed begin kan zijn. Het initiatief van Yvette is fantastisch, laat daar geen misverstand over bestaan. Ik zal zeker contact met haar opnemen. Alleen het probleem is telkens bij de meeste cursussen die georganiseerd worden het gebrek aan deelnemers. Vooraf wordt geroepen dat het fantastish is en vervolgens is er als puntje bij paaltje komt te weinig belangstelling. Opsplitsen in een basiscursus en een vervolg. Wie is hier voorstander van? En komen jullie dan ook?
Hoi Bert,
Goede uiteenzetting. Prima.
De term "survival training" is wat zwaar aangezet. Wat ik met mijn opmerkingen bedoelde is dat je je als organisatie altijd af moet blijven vragen wat je meerwaarde is tov al bestaande instellingen. En dat is het reizen door gebieden waar de zorg niet altijd direct voorhanden is en je in staat moet zijn te improviseren. En daarvoor heb je een goede kennis nodig omdat bij het verkeerd toepasen van technieken de gevolgen groot kunnen zijn.
Zie het maar als kennis voor het repareren van een fiets. Zonder deze kennis ga je ook niet (ver) op fietsvakantie. En bij problemen moet je ook in staat zijn te improviseren.
Een gewone EHBO cursus (ik heb er één gevolgd) gaat ervan uit dat je de eerste zorg verleent om daarna zo snel mogelijk professionele hulp in te schakelen. Als dat mogelijk is zou ik dat ook zeker doen.
Tijdens een fietsvakantie door bijvoorbeeld Turkijke kan het heel goed mogelijk zijn dat die prof. hulp niet zo snel voorhanden is. Dan heb je dus meer kennis nodig dan algemene EHBO kennis om de situatie goed te stabiliseren en eventueel een stapje verder te gaan en de patiënt vervoersklaar te maken. En in die situatie moet je heeeeeel goed weten wat je kunt doen en vooral wat je moet laten.
De Wereldfietsers heeft leden die overal ter wereld met hun fietsje rondrijden. Een fietstocht door Azië hoeft wat EHBO betreft echt niet extremer uit te vallen dan een fietstocht door de Alpen in Europa. Extreme situaties doen zich vaak voor in heel normale gebieden. Het gaat erom dat je snel kunt inschatten wat je mogelijkheden per gebied zijn.
De Wereldfietser is een vereniging voor fietsreizigers die op dat gebied een grote meerwaarde kan geven voor haar leden.
Algemene opmerking: prima hoe de activiteitencommissie dit allemaal oppakt. Heel erg goed. Ik weet wat het is om veel tijd en energie in dit soort zaken te steken en jullie doen het allemaal in je vrije tijd. Applaus!
Een goede tip: geef bij de aankondiging van de EHBO cursus heel goed aan wat je doelgroep is en voor wat voor soort tochten de cursus geschikt is. Dat geeft duidelijkheid aan de deelnemers en het is voor de cursusleider leuker wanneer het publiek ook echt wat aan zijn/haar info heeft.
Wat de survival training betreft.....tijdens de volgende Fietsenwandelbeurs? Wilde dieren rond laten lopen in de RAI die geschoten moeten worden en op grote vuren klaar worden gestoomd waarbij deelnemers van de workshop in tijgervellen rondlopen om vanuit donkere hoekjes met rambo-messen de aanval open op alles wat eetbaar is? Oh ja, hebben we wel nog een vrijwilliger nodig die patiënt wil zijn waarop we kunnen oefenen.
John, is dat iets voor jou? Ik zie dat je een prachtig breed lijf hebt waardoor er veel ruimte is om op te oefenen.