Additionally, paste this code immediately after the opening tag: as voor buitenboordlagers o.k.? - Forum Wereldfietser

as voor buitenboordlagers o.k.?

beste mensen,
dit crankstel wil ik monteren, maar ik zie nu wat loopspoortjes op de as. kan dat kwaad?
ik denk het zelf van niet want hier komt de binnenkant van de buiten-de-bracket-lagers tegenaan en die lagers gaan gewoon mee-rond-draaien. maar nou heb ik tot nu toe niks met buitenboordlagers dus 'enlighten me please'
groet! hoogframe

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kan geen kwaad.
Ik durf bijna te beweren dat ze dit na verloop van tijd allemaal hebben.
Dank je!
Niks mis mee zolang je geen speling voelt.
Het kan zelfs zo zijn dat deze stukken af fabriek op maat geslepen zijn zodat de binnenschaal van het lager precies er op schuift. Ofwel dat het af fabriek ook al mooi blank geslepen er uit zag.
Dat laatste is sowieso het geval, ik dacht dat er werd gerefereerd aan de plekjes die op het gepolijste deel reeds waren ontstaan.
Mijn as ziet er precies hetzelfde uit. Het enige dat ik er voor montage aan doe is het gepolijste deel met een schuursponsje goed schoon maken. Gisteren alweer mogen doen bij de montage van een derde setje buitenboordlagers. :(
Wat een flut constructie is dat toch.
Ik heb totaal geen problemen met die constructie, en zolang ik een jaar met een setje lagers doe vind ik het prima. Het is verreweg het makkelijkst te vervangen van alle gangbare systemen.

Maar goed, dat is allemaal persoonlijk.
Misschien ben ik te zeer een "fit and forget" type. Gisteren na een jaar afscheid mogen nemen van een set Shimano Saint Hollowtech lagers. Op zo'n moment denk ik met weemoed terug aan de tijd van octalink XT trapassen. Die dingen gingen langer mee dan de rest van mijn fiets 8)
Met octalink had ik dan weerminder goede ervaringen. Vierkante trapas nog steeds bijna fit & forget, maar maar weinig cranks die erop passen. Op m'n Santos zitten ze nog, op m'n woonwerkfietsje ook, maar op de MTB heb ik HollowtechII buitenboordlagers. En na pressfitervaringen is dat een verademing!