Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Poolcirkel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Poolcirkel

Over de noordkaap hoor ik verschillende verhalen. De laatste 800 km wordt vaak "saaie" toendra genoemd en bij slecht weer met de bus overgeslagen. De noordkaap ligt na een dure tunnel, waar je niet doorheen mag fietsen, regelmatig in de mist. En daar sta je dan zonder uitzicht... :( Ik zou zelf liever niet noordelijker dan de lijn Ivalo/Inari (Fi) en Kiruna (SE) gaan.

Zoals rockhopper zei: beren en wolven zitten voornamelijk in het oosten, bij de Russiche grens. Beren zijn zeer schuw omdat er lang op gejaagd is. Bij gebrek aan biggetjes en Roodkapje hebben wolven het alleen op schapen en geiten gemunt.

O ja, over muggen, ik heb het altijd erg mee vinden vallen. Heb altijd een pet/hoed met brede rand op; muggen kruipen niet zo snel onder een klep :wink:
milko schreef:Nog een vraag. Ik begrijp dat er in Zweden en Finland ook wolven en beren zitten. Vormen die nog een potentieel gevaar?
We deden Kiruna - Stockholm en hadden ook onze bedenkingen daar over. Vandaar dat we eerst steeds in een stuga sliepen of in een jeugdherberg.
Geleidelijk verdween onze schrik. De mensen konden ons overtuigen dat we die beesten echt moesten zoeken als we die wilden zien.
Later sliepen we vaak in onze tent ergens aan een meer of rivier. Nooit wild gezien.
In het noorden wel rendieren. Maar die kan je vergelijken met onze koeien.
Dank weer voor de feedback.
@Smitty: dit brengt me dan toch weer op mijn oorspronkelijke plan. Ronden van de Botnische Golf met een uitstapje richting poolcirkel. Wordt dan - waarschijnlijk - wel pas 2019.
milko schreef:Dank weer voor de feedback.
@Smitty: dit brengt me dan toch weer op mijn oorspronkelijke plan. Ronden van de Botnische Golf met een uitstapje richting poolcirkel. Wordt dan - waarschijnlijk - wel pas 2019.
behalve als de wind bij de poolcirkel uit het zuiden waait?

Hans
geen punt hoor :D Zelf wijzig ik ook zo vaak nog van route, ook onderweg.

Die noordkaap is, naar het zich laat aanzien, een vervelende kermisattractie geworden. Die plek ligt overigens op een eiland. Het lijkt mij wellicht nog gaver om dan naar het noordelijkste punt van het vasteland van noorwegen te gaan. Dat wordt wel een dag lopen vrees ik. Als je eilanden gaat meerekenen, dan moet je ook naar Spitsbergen kijken nietwaar?

Hans
Persoonlijk vind ik Gåmvik met als Noordelijkst toetje de Slettnes vuurtoren meer "noordkaap" waardig. Geen tol, nauwelijks toeristen en verbonden met het vasteland. Het landschap is leuk, maar omdat de trajecten lang zijn en de afstanden groot is het niet heel ideaal voor fietsen. Te meer de provisie dorpen ver uit elkaar liggen. En ja, na 3 dagen toendra kan het wel saai worden, al is dit denk ik afhankelijk hoe je tegen die zaken kijkt.

Zoals ik wel eerder heb geschreven, heb ik een grote liefde voor het hele Varanger schiereiland in Noorwegen. Het is relatief toerist vrij. Qua Noordkaap zelf, is het commercieel en toeristisch gezien nog erger dan bij het drop van de kerstman in Rovaniemi. Super toeristisch, om het nog erger te maken is de Noordkaap (en wat daar voor doorgaat) geeneens de echte noordkaap, die ligt een paar kilometer verder naar het westen. Er loopt geen echte weg naar toe, dus ook hier kan je je lol op met de fiets.

Er geld eigenlijk voor heel Noorwegen dat je zodra je noordelijker bent dan de Lofoten de samenleving (winkels / dorpen) zich met name langs de kust en de grote E-wegen plaatsvinden. Zodra je landinwaarts gaat ben je echt op jezelf als er al wegen zijn.

Ik ben benieuwd op welke route je uit gaat komen. Het stuk Turku > Varangerfjord is leuk ongeacht je nou via de kust gaat of door het merengebied / langs de Russische grens.
rockhopper schreef:Persoonlijk vind ik Gåmvik met als Noordelijkst toetje de Slettnes vuurtoren meer "noordkaap" waardig.
zou je dan niet ongeveer 20 km westelijker (en ietsjes noordelijker) moeten zijn vlakbij de vuurtoren Nordvikk? Deze ligt weliswaar op een mini eilandje, dus om precies te zijn bevindt de Noordkaap zich daar dan schuin tegenover, op zo'n 100 meter afstand van die vuurtoren Nordvikk maar dan aan het vasteland. Ook de top Reipnakktinden (308m boven zeeniveau) is een oriëntatiepunt er heel dichtbij. Het laatste dorpje waar een weg (weg 888) naar toe gaat is Mehamn, van daaruit wachten nog ongeveer 20 waarschijnlijk zware kilometers. In plaats van te betalen voor een diploma vind ik dat er een goede fles wijn klaar zou moeten staan voor wie op die plek aankomt, plus nog een fles champagne voor wie van buiten Noorwegen deze plek bereikt zonder auto's of andere hulpmotoren. Wie op de nepnoordkaap aankomt "moet" enkele tientjes betalen voor dat diploma, en als ik er over na denk vind ik dat eigenlijk terecht. :twisted:

Hans
Smitty schreef: De noordkaap ligt na een dure tunnel, waar je niet doorheen mag fietsen, regelmatig in de mist.
De aanleg zal ongetwijfeld duur zijn geweest, maar dat is het dan ook. Er wordt echt geen tol geheven, wat je wel suggereert. En dan mag je er ook nog doorheen fietsen. En in het totaal van alle tunnels is het, ondanks de klim van 200 meter, is het zeker niet de beroerdste tunnel in Noorwegen.
Ik ben niet veel noordelijker dan Helsinki geweest, maar dan wel aan het begin van de zomer. Het frêle midzomernachtslicht in de zeer vroege ochtend raakte me diep. Alleen al daarom zou ik zelf een keer rond die tijd meer noordelijk willen zijn.

Een 50-50 polyester-katoenen broek is doorgaans ondoordringbaar voor muggen. Voor een nylon (ongecoat ivm maximaal ademend) windjack geldt hetzelfde. Dat is er nog maar weinig over om met DEET in te smeren. Zo kwam ik goed door de Baltische staten, waar al begin mei de muggen mijn lunch (!) picknick kwamen opvrolijken...
Voor wat betreft muggen: wij fietsten in 2015 in juli via de Via Finlandia van Helsinki naar Vaasa en hebben geen langpoot gezien.
javb2812 schreef:
rockhopper schreef:Persoonlijk vind ik Gåmvik met als Noordelijkst toetje de Slettnes vuurtoren meer "noordkaap" waardig.
zou je dan niet ongeveer 20 km westelijker (en ietsjes noordelijker) moeten zijn vlakbij de vuurtoren Nordvikk? Deze ligt weliswaar op een mini eilandje, dus om precies te zijn bevindt de Noordkaap zich daar dan schuin tegenover, op zo'n 100 meter afstand van die vuurtoren Nordvikk maar dan aan het vasteland. Ook de top Reipnakktinden (308m boven zeeniveau) is een oriëntatiepunt er heel dichtbij. Het laatste dorpje waar een weg (weg 888) naar toe gaat is Mehamn, van daaruit wachten nog ongeveer 20 waarschijnlijk zware kilometers. In plaats van te betalen voor een diploma vind ik dat er een goede fles wijn klaar zou moeten staan voor wie op die plek aankomt, plus nog een fles champagne voor wie van buiten Noorwegen deze plek bereikt zonder auto's of andere hulpmotoren. Wie op de nepnoordkaap aankomt "moet" enkele tientjes betalen voor dat diploma, en als ik er over na denk vind ik dat eigenlijk terecht. :twisted:

Hans
Ik volg het niet helemaal, als ik kijk waar je bedoelt zie ik wel een vuurtoren maar die heet Nordkinn, bedoel je die?
... Ik keek nog even bij de lijst van vuurtorens van Noorwegen maar daar kom ik eigenlijk noch die nordkinn van mij, noch de nordvikk van jou tegen.
In het kort is Slettnes de noordelijkste van het Europese vasteland, Fruholmen op het eiland Måsøy is de noordelijkste van Noorwegen, maar liefst 500 meter noordelijker ;) en die van de noordkaap is wat zuidelijker en heet de Helnes vuurtoren.

Ik "adviseer" (ruim begrip, want weet waar je aan begint ;) ) de Slettnes fyr / vuurtoren omdat deze beter toegankelijk is met als turbo bonus is er een natuurgebied bij. Voor vogelaars is het een plek die je meepakt (als je in de buurt bent) vanwege de goede waarnemingsmogelijkheden van zeevogels. Ik heb er zelf in een korte tijd drie soorten Europese jagers kunnen zien. Verder is het de Noordelijkste vuurtoren van het vasteland, er is zelfs een wiki pagina van https://en.wikipedia.org/wiki/Slettnes_Lighthouse en je kan er overnachten. Iets dat ik op de noordkaap zelf niet zou willen (of kan betalen ;) ) Maar goed in feite is bijna ieder punt boven 71 graden Noorderbreedte prima om als eind/keerpunt te kiezen. Zeker is dat de Noordkaap zelf het commercieelst en duurst is. In mijn ogen ook niet veel meer dan een luchtspiegeling want het is maar een lelijke parkeerplaats met een monument/gedenkteken in mijn ogen.

Anyway zou je misschien coordinaten kunnen opgeven van wat je nu precies bedoelde want ik kom er met je geschreven woord niet uit. Alvast dank.
Peter Molog schreef:
Smitty schreef: De noordkaap ligt na een dure tunnel, waar je niet doorheen mag fietsen, regelmatig in de mist.
De aanleg zal ongetwijfeld duur zijn geweest, maar dat is het dan ook. Er wordt echt geen tol geheven, wat je wel suggereert. En dan mag je er ook nog doorheen fietsen. En in het totaal van alle tunnels is het, ondanks de klim van 200 meter, is het zeker niet de beroerdste tunnel in Noorwegen.
Je hoeft hem niet zo aan te vallen wat betreft die tol. Er is wel degelijk tol geheven in het verleden, vanaf de opening in 1999 tot en met 29-06-2012. Zie anders hier: https://en.wikipedia.org/wiki/European_route_E69
Ik heb zelf ook een keer daar tol betaald (en daarvoor nog een keer met de veerboot geweest).

Daarvoor moest je met de veerboot en vanaf 29-6-2012 is het dus tolvrij. Of er fietsen doorheen mogen weet ik niet. Er geldt in Noorwegen een systeem dat als een traject afbetaald is de tol verdwijnt, de staat regelt dat. Gezien het vele verkeer naar de Noordkaap duurde het gelukkig nog geen 15 jaar voor de kosten eruit waren. Voor privewegen gelden weer andere regels, maar goed om daar nou dieper op in te gaan gaat mij te ver.
arnob schreef:Voor wat betreft muggen: wij fietsten in 2015 in juli via de Via Finlandia van Helsinki naar Vaasa en hebben geen langpoot gezien.
Vlak voor Riga.Toegegeven, het was er flink drassig.
baltics2009-158.jpg
Rockhopper,

ik bedoelde inderdaad Nordkinn ipv Nordvikk. Slordigheidje. Tegenover de vuurtoren Nordkinn ligt op het vasteland de noordelijkste plek op het noorse vasteland. Coordinaten zal ik vanavond laat opzoeken tenzij je aangeeft dat het je nu wel duidelijk is waar ik bedoel.

Zoals je zegt is Slettnes inderdaad de noordelijkste vuurtoren op het vasteland, en een aanrader, neem ik van je aan.

Hans
en je hebt Nordkinn dus wel ook gevonden net als ik, maar hij staat niet op een lijst van vuurtorens die jij kent. Ik heb hem op google maps gevonden, maar weet daarmee niet zeker of hij er echt is. Als er nu eens iemand zou gaan kijken op de plek zelf, dan weten we het zeker.

Hans
Maps geeft zelf deze foto voor die plek:
https://www.google.nl/maps/place/Nordki ... 27.6573944

Daar zie ik een topje van een vuurtoren. Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat het een inactieve vuurtoren is.
De OFM Europa laat geen wegen zien maar wel een "touristische attractie" op die plek. Your guess is as good as mine of het er staat en of het de moeite is.

Of Slettnes vuurtoren de moeite is, hangt denk ik sterk van je smaak af. Maar voor mij is dat meer het ware noorden, het is sowieso ergens scheef dat de Noordkaap zelf als ex-eiland/eiland wel meetelt en Spitsbergen dan weer niet. Goed Spitsbergen ligt niet dicht bij het vasteland, maar waar ligt de grens? :twisted: Dat gezegd hebbende, voor mij was de trip naar het natuurpark bij die vuurtoren samen met het zicht over de noordelijke Ijszee zeer de moeite waard, zeker na de deceptie van de noordkaap (ik ben er geen fan van zoals je al gemerkt hebt)

Hier nog wat info vanuit de Noorse VVV:
https://www.visitnorway.com/listings/bi ... e)/185010/
https://www.visitnorway.com/listings/sl ... se/131058/ overnachting 425NOK pp oftewel 43€ pp met de huidige koers.
rockhopper schreef:
Daar (= Nordkinn) zie ik een topje van een vuurtoren. Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat het een inactieve vuurtoren is. De OFM Europa laat geen wegen zien maar wel een "touristische attractie" op die plek. Your guess is as good as mine of het er staat en of het de moeite is.

Of Slettnes vuurtoren de moeite is, hangt denk ik sterk van je smaak af. Maar voor mij is dat meer het ware noorden, het is sowieso ergens scheef dat de Noordkaap zelf als ex-eiland/eiland wel meetelt en Spitsbergen dan weer niet. Goed Spitsbergen ligt niet dicht bij het vasteland, maar waar ligt de grens?
Volgens mij zijn we het met elkaar eens. Ik was bezig objectief uit te zoeken wat de echte noordkaap van het vasteland is, maar jij bent er ook echt al heel dichtbij geweest en kan daardoor vertellen over wat er te zien is en hoe leuk het er is. Het zou leuk zijn als Milko nu toch weer wel op het idee gekomen zou zijn om naar de noordkaapstreken te gaan. In dat geval zouden we zelfs nog een klein beetje on topic zijn.

Hans
Tja Hans, ik kan er nu eigenlijk niet meer onderuit ;)
Tja ik ben er wel als "valsspeler" geweest. Vogel/fotografie vakantie met de eigen auto. De hele streek ten oosten van de noordkaap is veel minder druk en touristisch dan het westelijke gedeelte. Je hebt nou eenmaal veel mensen die blind rijden met dat éne doel, de noordkaap. En de ene helft gaat via de E6 door Noorwegen, de andere helft via de E8 door Zweden. Eigenlijk jammer want de E75 route is erg leuk door Finland.
Wat betreft de omgeving naar mehamn / gamvik, er lag hier nog sneeuw in juli en stukken ijs in de vele meren. Je ziet wel echt dat je van subarctisch naar arctisch gebied gaat zo noordelijk. Iets dat je bijvoorbeeld in Tromsø nog niet ziet.
Bedankt voor alle bijdragen. Gaat 'm dus toch wel een keer worden. Zoals ik het nu zie heen via Zweden (E8) terug via de E75. Maar die zgn. Noordkaap laat ik dan toch niet schieten, al is het dan nogal touristisch. Even op de prent en dan snel oost- en nadien zuidwaarts.
Ik begrijp het wel hoor, hij riep mij ook voordat ik er geweest was. Maar ik denk dat ik er met 20 minuten weer weg was, een illusie armer en een ervaring rijker. Overigens als je dat stuk gedaan hebt verwacht ik niet dat je nog veel zin zult hebben om helemaal naar Slettnes te fietsen, tenzij je natuurlijk een enorme bikkel bent. De omgeving is bij de noordkaap verder wel leuk hoor en ook Honningsvåg is wel leuk om een keer gezien te hebben. Langs de route zijn er in ieder geval veel meer opties om als fietser/buitenlander inkopen te doen dan oostelijker.

Zweden via de kust omhoog is in ieder geval leuk, al wisselt het landschap niet heel veel. Ik vind zelf de Finse kant leuker, Zweden is mij te 'netjes'.

Maar goed ik heb zelf de planning om ergens binnen nu en 5 jaar het stuk tussen Stockholm en Helsinki te gaan doen, lees: veel dagen op Åland maar alleen het idee is er pas, nog niets concreets qua planning.