Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ciro-fietsroute (Kroatie, Bosnie) - Forum Wereldfietser

Ciro-fietsroute (Kroatie, Bosnie)

Voor de Balkanfielen onder ons:
in de Volkskrant een stukje over een nieuwe fietsroute van Dubrovnic (Kroatie) naar Mostar (Bosnie).
http://www.volkskrant.nl/reizen/fiets-v ... ~a4494033/

Ziet er leuk uit en misschien een inspiratie voor potentiele Balkan-gangers.

Groet,

Peter
Peter Rodenburg schreef:Voor de Balkanfielen onder ons:
in de Volkskrant een stukje over een nieuwe fietsroute van Dubrovnic (Kroatie) naar Mostar (Bosnie).
http://www.volkskrant.nl/reizen/fiets-v ... ~a4494033/

Ziet er leuk uit en misschien een inspiratie voor potentiele Balkan-gangers.

Groet,

Peter


Ik hoop dat deze route een onderdeel gaat zijn van mijn reis de komende vakantie.
ik zal wel wat foto's maken!
Als je al wat vaker daar gefietst hebt heb je die oude spoorlijn daar wel zien liggen, net als restanten van de oude Jadranska. Mooi dat ze dit nieuw leven in hebben geblazen want je gaat nu op een hele andere manier door een toch best mooi stuk van 2 landen. Het kan daar in het stuk achter de berg die het binnenland van de zee scheidt overigens nog best hard waaien en dorpjes daar zijn als gevolg van de oorlog niet of nauwelijks bewoond dus zorg voor voldoende drinkwater. Campings zijn er alleen in Blagaj en de M1 op het eerste of laatste stuk bij Mostar is erg druk, misschien dat de route langs de andere kant van de rivier een stuk rustiger is. Je kan overigens ook wel binnendoor van Blagaj naar Pocitelj (zeker de moeite waard).
Zijn er hier personen die deze nieuwe fietsroute al gereden hebben?
Denk eraan deze volgend jaar te doen, starten in Dubrovnik en doorrijden naar Bosnië en misschien stuk Montenegro.
Ik heb net nog even op website gekeken en gezien dat ik het merendeel ervan al gereden heb nog voordat er sprake was van deze route. Recente informatie moet ik je dan ook schuldig blijven. Vanuit natuur en cultuurhistorisch oogpunt en niet te vergeten recente geschiedenis kan ik alleen maar zeggen doen. Zorg wel voor voldoende water en een beetje conditie, je zal daar af en toe flink moeten klimmen met weinig schaduw.
Een zeer interesante ontwikkeling. Dat alhoewel het begrip 'verhard' toch wat merkwaardig is, het ziet eerder uit als een gravelweg die wel met een klassieke randonneur te befietsen is.

In die regio heb ik al een paar keer gefietst, in 2002 en 2008. Met name in 2008 merkte ik nog veel tekenen van sluipende etnische zuivering in de regio rond Mostar. Het mijnengevaar leek wat minder dan in een aantal andere regio's van Kroatië en Bosnië maar was nog wel aanwezig. Iets om je bewust van te zijn maar niet door laten af te schrikken.

Dit lijkt me vooral een mooie route voor het voor of najaar. Met name in Dubrovnik zijn in de zomer veel te veel toeristen en de temperaturen in de zomer kunnen erg heet zijn.
Is die route te fietsen met bagage? Of is die enkel geschikt voor moutainbikers?
Wat betreft hellingspercentages zal het zeker met een gewone vakantiefiets te fietsen zijn, treintrajecten stijgen of dalen vaak maximaal 4%.

Wat betreft de ondergrond, zie de fotogalerij, op sommige stukken lijkt nog gewoon het ballastbed te liggen.
Ja, alleen het rode deel op het kaartje op de website zal wat meer inspanning kosten. Dit is volgens mij één van de weinige overblijfselen van de spoorlijn.
Voor diegene die de kaart met route of website niet kunnen vinden
http://www.ciro.herzegovinabike.ba/bici ... ogle-maps/
http://www.ciro.herzegovinabike.ba/gb/

Waar je mogelijk wel een uitdaging kan hebben is bij de grensovergang tussen Hum en Zaplanik als die er al is is die waarschijnlijk alleen voor de mensen die er wonen. En de politie is daar moeilijk om te praten als je de taal niet een klein beetje kent.
Al zou ik gewoon lekker naar Trebinje gaan leuke binnenstad met een mooi plein en ook ergens nog een oude Turkse/Ottomaanse brug (Arslanagic Brug) wel een beetje buiten het centrum, maar je hebt je fiets bij je dus dat is geen probleem.