Mijn oude Brooks is nu echt helemaal verzopen en voor een opvolger kijk ik naar een G. Berthoud of eventueel een zadel van Rivet, zoals de Diablo. Pro die laatste spreekt in ieder geval de prijs, en er zijn goeie reviews te vinden. Heeft iemand ervaringen te delen met lederen zadels van Rivet, vooral wat betreft duurzaamheid en waterbestendigheid?
Rivet laat de eigen model zadels maken in Taiwan, bij Gyes. Zoeken naar ervaringen met Gyes zadels, of de vele alternatieve namen waaronder deze verkocht worden, levert daarom misschien meer op aan inzicht.
Mijn ervaringen met drie Gyes zadels en de varianten daarop zijn over het algemeen goed -- dikker leer dan Brooks, mede door een extra beschermende laag eronder, wat stugger daardoor, en een goede afwerking van alles.
De verf van die zadels gedraagt zich alleen soms niet zoals zou moeten. Een zwart zadel van mij kreeg blaren in de opperlaag, waardoor dat nu een opvallend craquelé heeft. Maar bij de meer natuurlijke kleuren leer was er weer geen enkel probleem.