Na aanleiding van de genoemde luchtdrukken en gebruikerservaringen nog eens wat zitten rondzoeken. Heb zelf eigenlijk ook weinig ervaring met racefietsbanden, ik fiets meestal op 35mm of breder.
Kwam de Continental Grand Prix 4000 S II review tegen op
https://www.bicyclerollingresistance.co ... 0s-ii-2014
Het valt me idd op dat de rolweerstand boven de 6 bar nog maar amper minder wordt, en dat de band op 5,5 bar ook al best goed loopt. Had ik niet verwacht. Nu is op die testmethode het nodige aan te merken, ze testen op een stalen rol ipv op asfalt, lijkt me nogal van invloed. Maar dat zal in het geval van de GP 4000 testuitslagen niet zo relevant zijn.
bdr schreef:Ik rijd met continental GP 4000 SII 28mm. Voor 3,5 bar achter 4,5. Drukken kunnen variëren tussen 2,5 tot 4 bar voor en 3,5 tot 5 bar achter, afhankelijk van hoe vaak ik mijn banden oppomp.
Zulke lage drukken in een 28mm bandje blijft me verbazen. Vooral omdat ik zelf bij dit soort drukken onherroepelijk last krijg van stootlekken, zeker in België met regelmatig voorkomende slecht aansluitende betonplaten. Misschien dat het nogal uitmaakt wat voor velg je gebruikt.
bast1aan schreef:
Met wat voor snelheden rij je? Klinkt mij als behoorlijk suboptimaal en alsof je gebaat bent om op bredere banden te rijden. Die hebben bij zo'n druk lagere rolweerstand.
Rond 27 km/u als ik alleen rij naar mijn werk. Ik heb het wel degelijk getest, hogere druk levert geen tijdswinst op mijn dagelijkse route, ik lever alleen in op comfort. Overigens tonen de banden een normaal slijtagepatroon in het midden.
Mijn vrouw rijdt met Schwalbe Marathon Allmotion 40mm en die rollen beduidend zwaarder (en maken ook meer lawaai).
Ook al is de Schwalbe Marathon Almotion een fijne band, het is ook een band met redelijk stug anti-lek loopvlak.
Ik heb in 2011 met de 60mm brede Schwalbe Super Moto een fietstocht van ruim 4000km gemaakt door Scandinavië. Opgepompt rond de 3 a 3,5 bar reed het geweldig licht en comfortabel. Broerde klinkers, tramrails, grof asfalt, slechte gravelwegen, je merkt er niks meer van. De hedendaagse opvolger, de Schwalbe Big One Liteskin, loopt volgens de weerstandtest op
https://www.bicyclerollingresistance.co ... g-one-2016 bij 3,8 bar lichter dan een Conti GP 4000 en Schwalbe One op 8 bar.
Nu zul je in de praktijk niet zo veel hebben aan een 60mm band op een racefiets maar toch geeft dit het voordeel van brede banden aan.